• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Sillavi
    glader skrev 2015-01-27 14:43:03 följande:

Någon som har testat babyvakten Philips Avent SCD 505? Har just beställt den så säg att den är bra i så fall smile2.gif
    Vi har märkt att Hedda störs lite av oss när hon sover så hon ska snart få börja sova i sitt eget rum och då är det här ett måste... Gillade att den hade vaggvisor också som hon gillar smile1.gif

Hittade den här, verkar väldigt prisvärd! http://www.bäst-i-test.se/Babyvakt

Spännande m eget rum den är säkert toppen. Vi har Philips scd 600 en m bildmonitor. Lätt d bästa köpet i kategorin babyprylar ????
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-01-27 18:59:32 följande:

Vi har en ny fenomen här hemma sedan några dagar...

När det är dags för kvällsamningen innan läggdags så har Victor börjat med att skrika och gråta och vägrar ta bröstet. Har då hållit honom och försökte lugna, och i vissa fall har det gått efter ett tag, men i vissa fall har han bara lugnat sig när jag har lagt honom, utan att han har ammat... verkar som att han blir trött jättefort.

Nu har han somnat utan att ha ätit, så han borde vakna tidigare, men han blev bara mer oh mer hysteriskt i min famn, så det kändes inte som någon idé att fortsätta försöka.

Någon som känner igen sig?

VSG, när började ni med lite mer planerade sovstunder under dagen med storsystern? Tycker inte att Victor sover tillräckligt på dagen. Han sover i bilen och under promenaden, och även oftast en pass på max 1 timme i min famn, men inte alltid.

Kram!

Låter som att han är övertrött-överstimulerad. Testa att amma innan badet istället och i ett mörkt rum om det behövs. Funkar inte det så lägg tidigare alt amma tidigare dvs ändra på läggningsrutinen så den passar bättre. Kan också vara läge att dra ner på stimuli på kvällen, tv osv. Vill minnas att detta var en fas som gick över lika snabbt som den kom. Och om han somnar utan att äta nån kväll så är ju inte det nån katastrof Blir det såhär på dan så gå undan och amma, var inte bland folk och använd sjal för att avskärma om det behövs.

Vi började med sömntider på dan vid 6 mån sist. Nu har vi eg haft det hela tiden pga hämtning och lämning vid 9 och 15. Sen sover hon även vid 11 och 13 oftast. På ett ungefär. Nu när jag nattat storasyster på dan har Isa varit med. Vi har läst saga i sängen och hon har sett helt fascinerad ut sen har vi suttit i en fåtölj bredvid den lilla sjuklingens säng och då har Lovisa också somnat. Så sött

Kram
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2015-01-27 18:15:15 följande:

Halleda vad ni skrivit tjejer inte läst allt.Hinner inte nu heller. Men jag skickar massa kramar till er alla fantastiska mammor <3

Jag är dö spänd på morgon dagen, t.om nervös. Maja ska få sitt 3 månaders vaccin. Vet ni hur snabbt efter sprutorna dom eventuellt kan få feber? Jag har köpt hem alvedon om I fall att. Men har minsann glömt sån doserings sked eller vad det heter?! Får köra inom apoteket på vägen hem tror jag.

Det kommer säkert att gå jättebra. Tänk på att hon ska ha sovit och ätit innan bara, då går det bättre.Trött och hungrig bebis skriker mer Och sen får man amma efteråt då de ju såklart blir ledsna efter sticket. Många bebisar blir jättetrötta timmarna efteråt och sen kan de få feber och även bli gnälliga. Det kan komma både samma dag och dan därpå. De kan liksom få influensaliknande symtom som håller i sig nån dag. Fler än 1 av 10 får det så rätt vanligt har jag förstått. Ge alvedon redan till kvällen om hon är gnällig för då har hon säkert ont. Jag gav dan därpå till Lovisa för då var hon gnällig och orolig. Vi kör suppar. Tycker det är lättaste sättet att ge smärtstillande till bebis.

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-01-27 21:09:51 följande:
    Låter som att han är övertrött-överstimulerad. Testa att amma innan badet istället och i ett mörkt rum om det behövs. Funkar inte det så lägg tidigare alt amma tidigare dvs ändra på läggningsrutinen så den passar bättre. Kan också vara läge att dra ner på stimuli på kvällen, tv osv. Vill minnas att detta var en fas som gick över lika snabbt som den kom. Och om han somnar utan att äta nån kväll så är ju inte det nån katastrof smile5.gif Blir det såhär på dan så gå undan och amma, var inte bland folk och använd sjal för att avskärma om det behövs.

Vi började med sömntider på dan vid 6 mån sist. Nu har vi eg haft det hela tiden pga hämtning och lämning vid 9 och 15. Sen sover hon även vid 11 och 13 oftast. På ett ungefär. Nu när jag nattat storasyster på dan har Isa varit med. Vi har läst saga i sängen och hon har sett helt fascinerad ut smile2.gif sen har vi suttit i en fåtölj bredvid den lilla sjuklingens säng och då har Lovisa också somnat. Så sött smile1.gif

Kram
    Tack! Det var det första jag tänkte på, att byta och amma först och sedan bad & pyjamas på. Ska göra så i morgon och se.

Är inte så orolig över att han inte åt innan han somnade, hade han varit hungrig hade han ätit. Nu sover han fortfarande, snart sovit i tre timmar.

Hoppas också att det bara är en fas...tack för tipsen vännen!

Kram
  • Irma01
    Danisen skrev 2015-01-27 19:07:42 följande:
    Så har Maja hållt på senaste dagarna. Först bara på kvällen men sen även idag när vi va på babymassage ööh... får gÅ med henne och vyssa med bröstet i munnen typ... jobbigt.
    Victor är än så länge bara så på kvällen. Ska testa att byta ordning när det gäller läggningsproceduren så får vi se om det hjälper!

Det fungerar inte att hålla om honom och hå runt, han skriker iaf. Det enda han vill är att läggas i sängen och somna stackarn...

Återkommer i morgon om den nya sättet fungerar...
  • Hoppfulla Fia
    Irma01 skrev 2015-01-27 18:59:32 följande:

Vi har en ny fenomen här hemma sedan några dagar...

När det är dags för kvällsamningen innan läggdags så har Victor börjat med att skrika och gråta och vägrar ta bröstet. Har då hållit honom och försökte lugna, och i vissa fall har det gått efter ett tag, men i vissa fall har han bara lugnat sig när jag har lagt honom, utan att han har ammat... verkar som att han blir trött jättefort.

Nu har han somnat utan att ha ätit, så han borde vakna tidigare, men han blev bara mer oh mer hysteriskt i min famn, så det kändes inte som någon idé att fortsätta försöka.

Någon som känner igen sig?

VSG, när började ni med lite mer planerade sovstunder under dagen med storsystern? Tycker inte att Victor sover tillräckligt på dagen. Han sover i bilen och under promenaden, och även oftast en pass på max 1 timme i min famn, men inte alltid.

Kram!

Vi har lite liknande här hemma fast Olle somnar inte utan bröstet utan behöver bäras runt och tragglas med innan han tar det. Han är lite ut och in från ca kl 14 och framåt. Han blir arg på leksakerna, är väldans lättstött och blir helt förtvivlad om jag inte förstår eller behöver lägga ner honom en stund när han är i famnen, tex för att torka mig på toa, haha. Lilla skruttekroven men mycket skratt och mys också och han är alltid glad på morgon. Som tur är sover han helt ok igen, kanske 20:30-07:30 med ca 4-5 korta amningar/snuttstunder så jag är pigg och glad. Vi ska börja på babysim på måndag, föräldragrupp på torsdag och ev babysång på öppnaförskolan. Känns skönt att ha lite aktiviter så att det blir lite omväxling.
  • villsågärna38

Lovisa sover långpass igen. Förkylningen verkar ha vänt. Hon sov 20-03 och jag har sovit 5 tim. Så skönt!! Storasyster har inte haft diarre sen igår förmiddag. Hoppas det vänt det med! Sov så gott igen

• Jenkis
    glader skrev 2015-01-27 14:43:03 följande:

Någon som har testat babyvakten Philips Avent SCD 505? Har just beställt den så säg att den är bra i så fall
    Vi har märkt att Hedda störs lite av oss när hon sover så hon ska snart få börja sova i sitt eget rum och då är det här ett måste... Gillade att den hade vaggvisor också som hon gillar

Hittade den här, verkar väldigt prisvärd! http://www.bäst-i-test.se/Babyvakt

Vi har den!

Jag är jättenöjd! Sen finns det ju jättebra Philipsar med mer avancerade funktioner. För våra behov har denna funkat bra. Däremot om du tänkt ha den i vagnen ute eller i bilen, så är babydelen lite stor och klumpig...
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2015-01-28 03:22:52 följande:

Lovisa sover långpass igen. Förkylningen verkar ha vänt. Hon sov 20-03 och jag har sovit 5 tim. Så skönt!! Storasyster har inte haft diarre sen igår förmiddag. Hoppas det vänt det med! Sov så gott igen

Vad härligt!

Du är, precis som de andra skrivit, en supermamma och så glad och omtänksam här i tråden! Passa på att njuta nu när flickorna verkar må bättre

Natten hos mig har varit något bättre. Jippie!!! Men han är extremt lättväckt och verkar drömma en del. Ibland vaknar han till för mycket och måste ha tutte, men han har även vaknat till ett par gånger gnällandes och somnat om själv inom någon minut. Så skönt när det kan bli så.
  • Jenkis
    Danisen skrev 2015-01-27 18:15:15 följande:

Halleda vad ni skrivit tjejer inte läst allt.Hinner inte nu heller. Men jag skickar massa kramar till er alla fantastiska mammor <3

Jag är dö spänd på morgon dagen, t.om nervös. Maja ska få sitt 3 månaders vaccin. Vet ni hur snabbt efter sprutorna dom eventuellt kan få feber? Jag har köpt hem alvedon om I fall att. Men har minsann glömt sån doserings sked eller vad det heter?! Får köra inom apoteket på vägen hem tror jag.

Efter vaccinationen har W sovit skit, men jag försöker trösta mig att det går över Alvedon supp är bra och flytande kan du ge med vilket mått som helst egentligen. 1 tsk är ju 5 ml t.ex.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015