Irma01 skrev 2015-01-27 18:59:32 följande:
Vi har en ny fenomen här hemma sedan några dagar...
När det är dags för kvällsamningen innan läggdags så har Victor börjat med att skrika och gråta och vägrar ta bröstet. Har då hållit honom och försökte lugna, och i vissa fall har det gått efter ett tag, men i vissa fall har han bara lugnat sig när jag har lagt honom, utan att han har ammat... verkar som att han blir trött jättefort.
Nu har han somnat utan att ha ätit, så han borde vakna tidigare, men han blev bara mer oh mer hysteriskt i min famn, så det kändes inte som någon idé att fortsätta försöka.
Någon som känner igen sig?
VSG, när började ni med lite mer planerade sovstunder under dagen med storsystern? Tycker inte att Victor sover tillräckligt på dagen. Han sover i bilen och under promenaden, och även oftast en pass på max 1 timme i min famn, men inte alltid.
Kram!
Låter som att han är övertrött-överstimulerad. Testa att amma innan badet istället och i ett mörkt rum om det behövs. Funkar inte det så lägg tidigare alt amma tidigare dvs ändra på läggningsrutinen så den passar bättre. Kan också vara läge att dra ner på stimuli på kvällen, tv osv. Vill minnas att detta var en fas som gick över lika snabbt som den kom. Och om han somnar utan att äta nån kväll så är ju inte det nån katastrof
Blir det såhär på dan så gå undan och amma, var inte bland folk och använd sjal för att avskärma om det behövs.
Vi började med sömntider på dan vid 6 mån sist. Nu har vi eg haft det hela tiden pga hämtning och lämning vid 9 och 15. Sen sover hon även vid 11 och 13 oftast. På ett ungefär. Nu när jag nattat storasyster på dan har Isa varit med. Vi har läst saga i sängen och hon har sett helt fascinerad ut
sen har vi suttit i en fåtölj bredvid den lilla sjuklingens säng och då har Lovisa också somnat. Så sött
Kram