• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Blomman701
    johjen skrev 2015-01-26 17:02:19 följande:

Jag gjorde inte detta då jag har en god vän som råkade illa ut när hon vaccinerade sig när hon var gravid. Men givetvis ska man läsa på oxh höra med vården vad de råder.

Hur råkade hon illa ut? De är så bra på att skrämmas med vad som kan hända som gravid! Har ingen lust att vaccinera mig men maken jobbar på en stor arbetsplats där de flesta inte fattar att är man sjuk stannar man hemma...
  • johjen
    Irma01 skrev 2015-01-26 17:09:14 följande:

Ja, det blir första gången så det är extra kul!

Angående sittdelen så beror det på men Bugaboos kan man börja använda rätt tidigt med tanke på hur de är formade. Annars vet jag inte riktigt!

Kan säga att det är mycket amning här idag också, puh!

Kram

Har ju också en Bugaboo men Victor är ju ändå en månad äldre så vi får vänta en stund till. Testade snöläget igår och det funkade bra!
  • johjen
    Blomman701 skrev 2015-01-26 17:14:28 följande:

Hur råkade hon illa ut? De är så bra på att skrämmas med vad som kan hända som gravid! Har ingen lust att vaccinera mig men maken jobbar på en stor arbetsplats där de flesta inte fattar att är man sjuk stannar man hemma...

Jag vill inte gå in på detaljer med hänsyn till min väninna och det är inte vetenskapligt bevisat att vaccinationen ledde till det som hände dem och hon vaccinerade sig innan hon visste att hon var gravid under den första känsliga tiden som fostret utvecklas. Men som sagt kolla upp ordentligt vad vården säger och läs på!
  • linnea83
    Blomman701 skrev 2015-01-26 15:34:24 följande:

Nu frågar jag er som varit gravida nyligen: vaccinerade ni er mot influensan nör ni var gravida?

Kan inte för mitt liv bestämma mig hur jag blr göra.

Jag gjorde det :).
  • Blomman701
    johjen skrev 2015-01-26 17:36:13 följande:

Jag vill inte gå in på detaljer med hänsyn till min väninna och det är inte vetenskapligt bevisat att vaccinationen ledde till det som hände dem och hon vaccinerade sig innan hon visste att hon var gravid under den första känsliga tiden som fostret utvecklas. Men som sagt kolla upp ordentligt vad vården säger och läs på!

Aha! Då förstår jag lite mer man ska ju helst inte vaccinera sig innan v 16! Tack för svar.
  • Kelsson1
    lelle75 skrev 2015-01-26 16:54:09 följande:

Ngn som vet varför de flesta sovpåsar inte har ngn ärm? Fryser de inte om armarna då?

Förstår inte det jag heller, hittade en väldigt fin sovpåse i finland med ärmar o som var som en pyjamas men med dragkedja längst ner så det blev en påse. Fanns inte kvar längre (dottern är ju 3 år redan annars hade jag köpt fler nu när jag väntar på nästa)...
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-01-26 16:52:49 följande:
    Men jag trodde hon sov bra på sidan? Hade hon inte sovit 23-09 härom natten med bara ett par amningar. Det är ju enormt bra för en bebis i hennes ålder. Funkar det att ligga på sidan så har du ju en bra lösning på det problemet. Förhoppningsvis sover hon några timmar i sträck då iaf. Kram
    Jag förstår att mina inlägg kan låta lite tvetydiga ibland. Jag lägger henne på sidan och då blir hon inte täppt men tyvärr så tippar hon över på rygg ofta och då blir hon täppt och vaknar av det o blir ledsen jag vaknar så klart, eller så är jag redan vaken då jag inte har hunnit somna om, och lägger henne på sidan igen, hon somnar om nästan direkt. Varken hon eller jag får en sammanhängande sömn, ca 8 ggr under natten får jag vrida på henne, om hon inte har börjat munandas. När hon sover som djupast så ligger hon kvar på sidan ett bra tag, det är min räddning då jag får ett par timmars sömn (så ja, helt sömnlöst blir det ju inte så klart) Även om hon har sidokudden så lyckas hon vända sig på rygg, verkar vara hennes favvoställning, synd att hon inte fattar att hon blir täppt av det. Det är i varje fall skönt att hon somnar tidigare nu, att hon inte är vaken till 2:00 som tidigare för det var enormt frustrerande, så är enormt glad för det lilla framsteget! Med andra ord så ville hon sova från 23-09 men blev väckt av sim nästäppa, som tur är somnar hon om men det är svårare för mig.
  • lelle75
    johjen skrev 2015-01-26 16:57:25 följande:

Adam må sova som ett lamm om natten men herregud så gnällig och klängig han har varit idag! Vill äta minst varannan timme, vill helst att jag leker eller gullar med honom hela tiden, missnöjd när han ligger i babygymmet eller sitter i babysittern vilket brukar gå bra annars. Jag försöker betala räkningar men fått gjort någon räkning innan han vill ha min uppmärksamhet igen.. Tur att hans pappa kommer hem snart! smile5.gif

Alice har också velat vara nära idag. Men tror att det är för att hon har frysit, hennes händer blir så kalla om inte ligger på bröstet. Svårt att klä dem varmt hemma tycker jag, det blir för varmt om man sätter på en fleecjacka. Har köpt ett par koftor idag, hoppas att det blir bra! Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-01-26 19:49:03 följande:

Kolla jollyroom, zalando och babyland m fl. på nätet. Finns många fina sovpåsar med lång ärm. Kram

Har spanar in den på Zalando, tycker bara att de är så dyra och de växer ju ur dem så snabbt. Har en jättebra nu som redan är för liten, så funderade på en billigare utan ärmar men det verkar vara så kallt för de små, tånkte om det fanns ngt syfte utan ärmar. Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015