• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-01-25 21:04:46 följande:
    Om man bara har ett barn behöver man vaccinera för Rota då?
    Säger som vsg, antal barn spelar ingen roll.
    Vi tog den och märkte inte att han reagerade överhuvudtaget.

Jag är absolut inte en person som kastar sig direkt på nya vaccin som kommer men jag är benhård med att vaccinerna mot de etablerade sjukdomarna dvs, barnvaccinations programmet. 

Som sagt, den ingår i Stockholms regionen men inte överallt i landet.

Hoppas du fick sova lite mer i natt.

Kram
  • Irma01
    Jenkis skrev 2015-01-26 07:43:21 följande:

Bläää.

Amning varannan timme hela nätterna i minst en vecka nu + att efter vaccinationen i torsdags verkar han ha en radar som känner av om jag är i rummet eller ej. Nu kan jag inte lämna sovrummet en sekund utan att han vaknar. Vid toapaus blir det skrik efter ett par minuter, trots att han sovit stabilt hur länge som helst innan jag smyger upp.

Bara att gilla läget och hoppas det går över snart. Får han sina behov tillgodosedda kanske han "ger sig" så småningom. Kan ju även vara nästa fas som börjat lite tidigare. Den där som ni andra varnat för...

Orkar inte kommentera er andra men ser att fler har det jobbigt på olika sätt. Styrka till er!!!

Kul att det händer roliga sker i tråden med som giftermål t.ex.

Men vad jobbigt Jenkis! Hos oss var det den stora förändring när Event fasen började, att Victor slutade sova långa pass och vaknade varannan timme. Han höll inte på så under hela fasen, men de långa pass kom inte tillbaka förrän fasen var över (dvs 5-6 timmars pass. Under fasen kunde det max bli 3 till 3,5 timmes pass). Nu är det ju olika för alla barn, så det behöver inte vara så för er.

När det gäller att lämna rummet förstår jag verkligen att det känns svårt, speciellt om han sover fint innan du gör det! Inte mycket att göra än att hoppas att vänta att det går över...

Du har helt rätt inställning vännen! 
    Styrkekramar
  • villsågärna38

Ang rotavaccinet så fick Lovisa grönt bajs ett par dar dvs babydiarree Men hon var inte mer gnällig eller reagerade på nåt annat sätt. Är ingen fanatisk fan av vaccin annars men precis som Irma så vaccinerar vi enligt vaccinationsprogrammet och tycker det är ett lyx att vi får rota gratis här. Bra dyrt annars!! Rotavirus ger första gången både kräkningar och diarre som kan vara upp till två veckor på små barn och i värsta fall måste man läggas in på sjukhus pga vätskeförlust. Känner bara en familj som varit med om det men oavsett så är några dagars magsjuka också superjobbigt. Man hinner förtränga det mellan varven men hu säger jag bara!!

• johjen

Linnea, underbart att Charlie sover bra! Njut! För oss har det varit så att Adam sovit bättre och bättre desto äldre han blivit med sämre nätter emellanåt. Jobbigt med värken dock och bra att du blivit sjukskriven. Är sambon hemma då?

Jenkis, låter super jobbigt! Hoppas det blir bättre snart! Kram till dig!

Villaägarna, tufft med två sjuka barn! Tur att du är en sådan supermamma som fixar detta

Tycker också att faserna stämmer övergripande men antingen är event fasen för Adam gällande sömn väldigt mild eller så kommer det sämre tider, för i natt sov han 7 h i sträck!! Helt klart hans person bästa och jag är helt chockad! Han sov ju inte alls bra från början och kom ihåg att de första veckorna sov han på mig, sen tätt intill och nu strax intill i egen säng.. Han har faktiskt börja sova bättre när jag hittade hans rutin och det tog jju ett tag.. Dock var han väldigt ledsen igår mellan 18:30 till 20:30 ca och kunde inte vara hos sin pappa och vill amma typ hela tiden. Grät och skrek hjärtskärande om han inte fick vara hos mig och ligga vid bröstet så jag först trodde att han hade ont någonstans. Så hur dem reagerar på faserna verkar vara väldigt olika! Tyvärr har jag inte sovit lika gott pga den förbannade mensvärken men det är ju övergående! Förresten så är mina problem med armar och händer mkt bättre sedan jag fick handledsskydden, väldigt skönt.

Idag är det riktigt tråkigt väder, blåser och småregnar och är grått och snön smälter. Blir en dag inomhus eller att ta en sväng med bilen. Vad ska ni andr hitta på idag?

Kram

• johjen

[quote=74747854][quote-nick]villsågärna38 skrev 2015-01-26 09:46:10 följande:[/quote-nick]

Ang rotavaccinet så fick Lovisa grönt bajs ett par dar dvs babydiarree Men hon var inte mer gnällig eller reagerade på nåt annat sätt. Är ingen fanatisk fan av vaccin annars men precis som Irma så vaccinerar vi enligt vaccinationsprogrammet och tycker det är ett lyx att vi får rota gratis här. Bra dyrt annars!! Rotavirus ger första gången både kräkningar och diarre som kan vara upp till två veckor på små barn och i värsta fall måste man läggas in på sjukhus pga vätskeförlust. Känner bara en familj som varit med om det men oavsett så är några dagars magsjuka också superjobbigt. Man hinner förtränga det mellan varven men hu säger jag bara!!

[/

Vi fick betala 600 kr för rota vaccinet här på Orust som tillhör Västra Götaland. Adam blev något sämre i magen 1-2 dagar efteråt, annars ingenting.

• villsågärna38
    johjen skrev 2015-01-26 10:34:14 följande:

[quote=74747854][quote-nick]villsågärna38 skrev 2015-01-26 09:46:10 följande:[/quote-nick]

[/

Vi fick betala 600 kr för rota vaccinet här på Orust som tillhör Västra Götaland. Adam blev något sämre i magen 1-2 dagar efteråt, annars ingenting.

600 kr är ju överkomligt iaf Var det per gång el totalt? Här i Stockholm får vi Rotatec som ges tre ggr men finns även en variant som ges två ggr. Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-01-26 10:31:05 följande:

Linnea, underbart att Charlie sover bra! Njut! För oss har det varit så att Adam sovit bättre och bättre desto äldre han blivit med sämre nätter emellanåt. Jobbigt med värken dock och bra att du blivit sjukskriven. Är sambon hemma då?

Jenkis, låter super jobbigt! Hoppas det blir bättre snart! Kram till dig!

Villaägarna, tufft med två sjuka barn! Tur att du är en sådan supermamma som fixar detta

Tycker också att faserna stämmer övergripande men antingen är event fasen för Adam gällande sömn väldigt mild eller så kommer det sämre tider, för i natt sov han 7 h i sträck!! Helt klart hans person bästa och jag är helt chockad! Han sov ju inte alls bra från början och kom ihåg att de första veckorna sov han på mig, sen tätt intill och nu strax intill i egen säng.. Han har faktiskt börja sova bättre när jag hittade hans rutin och det tog jju ett tag.. Dock var han väldigt ledsen igår mellan 18:30 till 20:30 ca och kunde inte vara hos sin pappa och vill amma typ hela tiden. Grät och skrek hjärtskärande om han inte fick vara hos mig och ligga vid bröstet så jag först trodde att han hade ont någonstans. Så hur dem reagerar på faserna verkar vara väldigt olika! Tyvärr har jag inte sovit lika gott pga den förbannade mensvärken men det är ju övergående! Förresten så är mina problem med armar och händer mkt bättre sedan jag fick handledsskydden, väldigt skönt.

Idag är det riktigt tråkigt väder, blåser och småregnar och är grått och snön smälter. Blir en dag inomhus eller att ta en sväng med bilen. Vad ska ni andr hitta på idag?

Kram

Men va underbart med Adam! Stora killen Du har boostat honom med närhet när han behövt det. Tror det är superbra. Jobbigt med mensvärken. Hjälper inte Ipren? Hoppas du får sova i natt!!

Ingen fara med mig. Storasyster är mkt bättre och Lovisas förkylning märks inte på dan så vi har tjejmysdag idag Det enda som är trist är att vi inte kan baka nåt då stora tjejen äter skonkost idag och där ingår inte kakor

Kram
  • villsågärna38
    Jenkis skrev 2015-01-26 07:43:21 följande:

Bläää.

Amning varannan timme hela nätterna i minst en vecka nu + att efter vaccinationen i torsdags verkar han ha en radar som känner av om jag är i rummet eller ej. Nu kan jag inte lämna sovrummet en sekund utan att han vaknar. Vid toapaus blir det skrik efter ett par minuter, trots att han sovit stabilt hur länge som helst innan jag smyger upp.

Bara att gilla läget och hoppas det går över snart. Får han sina behov tillgodosedda kanske han "ger sig" så småningom. Kan ju även vara nästa fas som börjat lite tidigare. Den där som ni andra varnat för...

Orkar inte kommentera er andra men ser att fler har det jobbigt på olika sätt. Styrka till er!!!

Kul att det händer roliga sker i tråden med som giftermål t.ex.

Förresten! En tanke bara. Lovisa laddar ofta med att amma en gång i timmen på kvällen. Ofta 18,19 och 20. Som att hon då laddar för att kunna sova längre. Kanske kan va nåt att testa? Om du inte redan gjort det

Kram
  • johjen

Ipren hjälper så där och vill inte ta något starkare när jag ammar. Vi betalade 600 kr för hela rota vaccinet dvs två doser och det känns bra att ha ett sådant skydd. Ja Adam verkar sova bra på natten just nu men mer gnällig och vill äta ofta på dagen. Som tur har vi inget planerat och vi båda har mysdressen på så han får vara så nära han vill och äta när han vill utan problem

• lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-01-26 09:46:10 följande:

Ang rotavaccinet så fick Lovisa grönt bajs ett par dar dvs babydiarree smile1.gif Men hon var inte mer gnällig eller reagerade på nåt annat sätt. Är ingen fanatisk fan av vaccin annars men precis som Irma så vaccinerar vi enligt vaccinationsprogrammet och tycker det är ett lyx att vi får rota gratis här. Bra dyrt annars!! Rotavirus ger första gången både kräkningar och diarre som kan vara upp till två veckor på små barn och i värsta fall måste man läggas in på sjukhus pga vätskeförlust. Känner bara en familj som varit med om det men oavsett så är några dagars magsjuka också superjobbigt. Man hinner förtränga det mellan varven men hu säger jag bara!! smile4.gif

Tack tack vsg och Irma då kör vi också på Rota.

Pratat med bvc och det finns ingen hjälp att få tyvärr, de tror att nästäppan beror på att hon är liten och att de blir bättre när hon växer. Undra hur lång tid det kommer att ta :(

Nezeril har inte hjälpt ett skvatt, så då är det väl ingen ide att jag fortsätter med det, eller vad säger ni?
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015