• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-01-24 09:33:29 följande:

Det här med näsdroppar och nässpray är ju förvirrande. Finns spray både från 1 och 2 år men de från 2 år är svagare så det bästa är att kolla styrkan om man vill ge spray istället för droppar.

Otrivin från 1 år har styrkan 0,5 mg/ml:

www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx

Nasin från 2 år har 0,25 mg/ml:

www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx

Verkar konstigt men men...

Jag personligen hade gjort som Jenkis rekommenderar dvs gett näsdroppar men bara en droppe i varje näsborre.

Vad gullig du är. Köpte Nezeril igår men var så disträ när jag var på Apo då jag pratade i telefon så det blev en spray. Får köpa nytt imorgon. Kram
  • villsågärna38

P

lelle75 skrev 2015-01-24 18:18:27 följande:

Vad gullig du är. Köpte Nezeril igår men var så disträ när jag var på Apo då jag pratade i telefon så det blev en spray. Får köpa nytt imorgon. Kram

Hade jag varit du hade jag gett en spray i varje näsborre inför natten. Och sen droppar imorgon. Sen tror jag inte du behöver vara orolig om Alice andas genom munnen. Det är nog bara ett tecken på att hon blivit större. Ibland sover Lovisa med halvöppen mun också, även då hon inte är täppt, och så andas hon ju även genom munnen. Det farliga är ju om bebis är jättetäppt och inte kan andas genom munnen. Om hon inte har hög feber och/eller väsande/pipig andning så är det ingen fara. Jobbigt men inte farligt. Hoppas på bättre natt!! Kram
  • Kelsson1

Här har min 3åriga "bebis" haft feber inatt o mitt illamående är sämre igen, mått dåligt nästan hela dagen o kvällen har jag knappt tagit mig upp ur soffan.

• lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-01-24 19:37:46 följande:

P

Hade jag varit du hade jag gett en spray i varje näsborre inför natten. Och sen droppar imorgon. Sen tror jag inte du behöver vara orolig om Alice andas genom munnen. Det är nog bara ett tecken på att hon blivit större. Ibland sover Lovisa med halvöppen mun också, även då hon inte är täppt, och så andas hon ju även genom munnen. Det farliga är ju om bebis är jättetäppt och inte kan andas genom munnen. Om hon inte har hög feber och/eller väsande/pipig andning så är det ingen fara. Jobbigt men inte farligt. Hoppas på bättre natt!! Kram
    Ngn som vet varför man loggas ur FL? Har appen i mobilen. Dessutom hänger sig min mobil så jobbigt att skriva.

Tack vsg, det blev ett sprut i varje näsborre.

Imorgon köper jag nezeril för 1 år, en kapsel i varje borre, var det bäst Jenkis?

Är så sjukt trött så orkar knappt läsa o skriva här, det svider i ögonen..

Resa, vilken dröm, orkar inte tänka på sånt heller.

Danisen, håller tummarna för oss inatt!
  • lelle75
    Jenkis skrev 2015-01-24 14:35:36 följande:
    Otrivin och Nezeril/Nasin har olika substanser. Nezerils är svagare och har en högre dosering generellt, men nu såg jag att Fass inte skrivit så på barnen...

Om man kollar på vuxnas styrka och dos är det dubbel dos på Nezeril/Nasin mot Otrivin.
    Vilket blir bäst tror du att köpa imorgon för Alice?
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-01-24 19:37:46 följande:

P

Läste att de kunde få sömnapne, adhd osv av munandning, har du läst ngt om det? Kan det stämma?
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-01-24 21:05:34 följande:

Läste att de kunde få sömnapne, adhd osv av munandning, har du läst ngt om det? Kan det stämma?

Jag tycker inte du ska läsa sånt som gör dig orolig Inte bra om man är pigg och def inte bra om man är trött.

Alice är liten och förkyld och täppt i näsan. Der betyder inte att hon har kronisk nästäppa och obstruktiv andning osv. Du har inte haft något avsvällande att ge henne förrän nu. Ge detta nu ett tag så hoppas vi att hon snart blir bättre. Som jag uppfattat det är det om man får kronisk nästäppa, barnet börjar snarka då det blir större (2-3 år) osv som det bör kollas upp. Alice täppa räknas inte som kronisk och snarkar man lite som förkyld är det inte samma sak.

Du ska köpa Nezeril näsdroppar från 2 år och ge en droppe i varje näsborre.

Kram och hoppas ni haft en bättre natt!!
  • villsågärna38
    Kelsson1 skrev 2015-01-24 20:43:10 följande:

Här har min 3åriga "bebis" haft feber inatt o mitt illamående är sämre igen, mått dåligt nästan hela dagen o kvällen har jag knappt tagit mig upp ur soffan.

Nä men fy va jobbigt!! Hoppas hon kryar på sig snart och att du snart mår bättre igen.

Kram
  • Kelsson1

VSG: Hög feber fortfarande och elak hosta o stackarn oroar sig för att behöva gå på förskolan imorgon även om vi sagt att det inte blir någon förskola innan hon är frisk.

• johjen

Det verkar som jag fått min mens?! Trots att jag helammar?? Märkte att jag känt mig lite konstigt de senaste dagarna och trodde att jag skulle bli förkyld och för någon dag sedan fick jag lite sämre hy vilket jag brukar få i samband med mens. Sen smygåt jag em chokladkaka i fredags, kunde inte hålla mig så nu i efterhand är alla tecken där.. Men wtf??!! Men nu?! Någon annan som fått det? Vilka värktabletter kan man ta, alvedon? Herregud har inte haft mens på ett år och trodde det skulle hålla sig borta ett tag till! :@

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015