• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • lelle75

Ybertröttmorsa.se här. Alice ville inte alls komma till tro igårkväll och ville inte ha bröstet förrän vid 2-tiden. Vi båda var vakna för att sambon skulle ta första passet i samma rum med henne. Pappa somnade strax innan Alice och när jag lade ner i Alice i sin säng så somnade jag av misstag innan jag hann byta rum. Vaknade tre, minns inte ngt och var helt borta och bytte rum. Innan hade hon ammat mycket och länge, hon kräktes rejält efter det. Tror att hon har svårt att komma till ro om hon äter för mycket, har ni upplevt liknande?

Fick bara sova knappt två timmar själv, jag som var så utmattad eller är fortfarande..

Läkaren har rekommenderat Nezeril för barn över två år, vet ej om jag ska våga ta det, vad tycker ni? Har inte hunnit läsa på ännu.

Nu måste det vända snart.

Vilken tid tycker ni att vi ska börja med nattningsrutinerna? Vill ju gärna att hon ska somna senast vid 22:00. Om man börjar tidigt så får man hålla på flera timmar vilket är så himla frustrerande. Sååå trööttt nu, urk!

• Danisen

Ja, mycket riktigt! 05.47 vaknade hon så inte ens 2h ööh.. tröttössan på.

Ja, jag hadd lätt tagit nässprayen. Bättre att hon kan andas och äta bättre, eller? Där ska finnas från 1 år med?! Den hade jag tagit.

• villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-01-24 05:26:27 följande:

Ybertröttmorsa.se här. Alice ville inte alls komma till tro igårkväll och ville inte ha bröstet förrän vid 2-tiden. Vi båda var vakna för att sambon skulle ta första passet i samma rum med henne. Pappa somnade strax innan Alice och när jag lade ner i Alice i sin säng så somnade jag av misstag innan jag hann byta rum. Vaknade tre, minns inte ngt och var helt borta och bytte rum. Innan hade hon ammat mycket och länge, hon kräktes rejält efter det. Tror att hon har svårt att komma till ro om hon äter för mycket, har ni upplevt liknande?

Fick bara sova knappt två timmar själv, jag som var så utmattad eller är fortfarande..

Läkaren har rekommenderat Nezeril för barn över två år, vet ej om jag ska våga ta det, vad tycker ni? Har inte hunnit läsa på ännu.

Vilken tid tycker ni att vi ska börja med nattningsrutinerna? Vill ju gärna att hon ska somna senast vid 22:00. Om man börjar tidigt så får man hålla på flera timmar vilket är så himla frustrerande. Sååå trööttt nu, urk!

Finns från ett år. Ta den!! Hade bara tagit den till natten för att inte riskera att överdosera.

Ni får nog testa er fram med rutinerna. Börja 21.30 kanske? Det viktigaste är ju att ni gör samma varje kväll och att det är lugnt och relativt mörkt i rummet då ni lägger henne. Sen spelar det ju även roll om hon är pigg och glad och inte vill sova för att hon vänt på dygnet och sover för mkt på dan eller om hon är ledsen och övertrött? Är det det senare så lägg henne när hon börjar bli gråtig och gnällig på kvällen. Kan vara tidigt isf t ex 19.

Låter jättejobbigt! Hoppas du sover nu och sov allt du kan på dan!!

Kram
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2015-01-24 06:24:06 följande:

Ja, mycket riktigt! 05.47 vaknade hon så inte ens 2h ööh.. tröttössan på.

Ja, jag hadd lätt tagit nässprayen. Bättre att hon kan andas och äta bättre, eller? Där ska finnas från 1 år med?! Den hade jag tagit.

Nä men stackars dig. Vilken liten nattsuddare!! Men kanske är hon i en tillväxtfas och vill amma ofta för att öka på mjölken. Somnar hon om med en gång eller är hon ledsen? Förstår att du är helt slut!!

Stora kramar
  • Jenkis
    lelle75 skrev 2015-01-24 05:26:27 följande:

Nezeril från 1 månad som bekant avregistrerad. Läkarna kan kan skriva en annan sort på licens vilket är krångligt ( så de gör de inte...)

Däremot brukar BB ha en generell licens för hela avdelningen, så har du tur kan du du få några doser av dem (alternativt att deras läkare kan skriva ut eftersom de redan har en godkänd licens och sjukhusapoteket borde ha hemma). Det rådet fick jag av dem.

Styrkan på dem var 0,1 mg/ml och de från 2 år 0,25 mg/ml. Doseringen för en tvååring är 2 droppar i varje näsborre, så om du tar EN droppe får du halva dosen och kommer nära den rätta dosen från 1 månad. Så ja! Du vågar ta dem! Bättre än att köpa en nässpray från 1 år eftersom dosen blir lägre med en droppe av tvåårsNezeril.
  • johjen

God morgon alla fina och tappra kämpar!

Vågar nästan inte skriva att Adam sovit från 21:30 till 02:30 och sen från 03:30 till 07:30. Men så har det inte alltid varit och kommer inte heller att vara säkert så gäller att passa på och njuta. Nu ligger vi alla i våra respektive sängar, Adam, sambon, hunden och jag och sambon tittar på morgontv, Adam leker med sin fjäril, hunden sover och jag surfar på min telefon. Härliga helgmorgon!

Angående läggningen så kämpade jag länge med att lägga Adam tidigare men sedan jag testade att lägga honom senare vid 21 så har det funkat mycket bättre. Vi brukar sänka tv och lugna ner stämningen någon timme innan läggdags och sen blöjbyte och pjamas på och direkt till.min säng där jag ammat honom till söms. Funkar för oss just nu men bara varit så 1-2 veckor. Innan somnade han i min famn i tv soffan och vi kunde sätta på pjamas redan kl 19 i tron att han skulle somna. Så det tog nästan 3 månader innan vi hittade någon slags rutin och det kan ju lika gärna ändra sig imorgon men verkar som det funkar just nu med tanke på att Adam sover bra.

Kram

• villsågärna38
    Jenkis skrev 2015-01-24 07:51:43 följande:

Nezeril från 1 månad som bekant avregistrerad. Läkarna kan kan skriva en annan sort på licens vilket är krångligt ( så de gör de inte...)

Däremot brukar BB ha en generell licens för hela avdelningen, så har du tur kan du du få några doser av dem (alternativt att deras läkare kan skriva ut eftersom de redan har en godkänd licens och sjukhusapoteket borde ha hemma). Det rådet fick jag av dem.

Styrkan på dem var 0,1 mg/ml och de från 2 år 0,25 mg/ml. Doseringen för en tvååring är 2 droppar i varje näsborre, så om du tar EN droppe får du halva dosen och kommer nära den rätta dosen från 1 månad. Så ja! Du vågar ta dem! Bättre än att köpa en nässpray från 1 år eftersom dosen blir lägre med en droppe av tvåårsNezeril.

Låter smart!! Ettåringssprayen är 0,5 mg/ml (har den till stora tjejen) så näsdroppar låter mkt bättre. Bra att veta. Tack för infon Jenkis!! Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-01-24 06:53:53 följande:
    Finns från ett år. Ta den!! Hade bara tagit den till natten för att inte riskera att överdosera.

Ni får nog testa er fram med rutinerna. Börja 21.30 kanske? Det viktigaste är ju att ni gör samma varje kväll och att det är lugnt och relativt mörkt i rummet då ni lägger henne. Sen spelar det ju även roll om hon är pigg och glad och inte vill sova för att hon vänt på dygnet och sover för mkt på dan eller om hon är ledsen och övertrött? Är det det senare så lägg henne när hon börjar bli gråtig och gnällig på kvällen. Kan vara tidigt isf t ex 19.

Låter jättejobbigt! Hoppas du sover nu och sov allt du kan på dan!!

Kram
    Tack fick sova ett par timmar till. Har märkt att hon har sovit bättre ett par mornar, att täppan är bättre, trodde att det kanske var luftfuktaren, men nä, när jag lägger huvudet mot henne märker jag att det kommer varm luft från munnen. Hon är alltså så täppt att hon har gått över till munandning, och det är inte alls bra har jag läst. Vet inte vad jag ska göra nu :(

Hon är inte alls pigg och det är tydligt att hon vill sova. Hon kan knappt hålla ögonen öppna, usch vad jag tycker synd om lillan.

Kram
  • lelle75
    Jenkis skrev 2015-01-24 07:51:43 följande:

Ringde till Apoteket, de sa att det bara finns nässpray från 2 år. Tack då kör jag ett sprut i varje näsborre.
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-01-24 08:53:36 följande:
    Låter smart!! Ettåringssprayen är 0,5 mg/ml (har den till stora tjejen) så näsdroppar låter mkt bättre. Bra att veta. Tack för infon Jenkis!! Kram
    Så det finns för ett år, får kolla upp det, tacl!
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015