johjen skrev 2015-01-23 04:07:19 följande:
Adam sovit 6 timmar i sträck för första gången i sitt liv! Vaknade och åt i 20 min och somnade om snabbt! Så tacksam för detta och det betyder att jag sovit ca 5 timmar!! Nu sitter jag på toaletten och pumpar andra bröstet lite grann för det spänner så. Adam somnar också alltid vid bröstet men jag tänker att nu somnar han fort och sover länge så varför ändra om det funkar så bra? Enligt regelverket så ska de väl somna av sig själva utan bröstet när amningen är klar men om man får in rutiner på att de somnar bra på kvällen så kanske de kvarstår även när man slutar amma?
Kram på er!
Vad härligt Johjen! Ja, man blir en annan människa när man faktiskt får sova minst 5 timmar i sträck
Apropå bröstet så vet jag inte riktigt...jag menar har de väl somnat direkt efter amningen så känns det inte bra att väcka dem bara för att.
Har de inte somnat än när de har ammat klart, då är det säkert värt att pröva om de kan somna själva.
För oss har det blivit så från början, och Victor somnar själv i sin säng också, men hade vi haft problem med det och att bröstet var det enda som funkade så hade vi säkert gjort så...i slutändan är det viktiga i början att man får själv sömn tycker jag. Risken är så klart att de ser bröstet som en tröst, men det borde gå att avbryta den rutin när man inte längre helammar?
Många frågor!
Här fick jag inte riktigt sova 5 timmar, vi har sedan två dagar börjat märka ett annat beteende hos Victor. När hans pappa kommer hem brukar de umgås lite, och sedan är det pappa som tar hand om kvällsrutiner (byte till pyjamas, bad i fall att även om jag är med då). Sedan brukar pappa bära Victor till mig för amning. Har alltid fungerat bra men nu börjar Victor gråta när pappa går till köket och han ser inte honom.. Amningen blir mycket jobbigare och tar längre tid. Samtidigt vill vi inte att pappa ska vara kvar jämnt bara för att, ibland behöver han göra annat under tiden.
Victor börjar bli mycket mer medveten om vem som är i rummet eller inte, och känner igen ansikte på ett helt annat sätt nu. Få se hur det går i kväll, tänker att jag tar kvällsrutinen i kväll för att se om han är lugnare då.
Idag har vi inget planerat, vi tar en tur till köpcentrumet och en prommis i snön! I morgon är det dags för babysim igen, kul

. Denna gång är det pappa som får simma!
Kram!