• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Hoppfulla Fia
    Blomman701 skrev 2015-01-22 08:30:44 följande:

Vilka böcker är bra att läsa om bebisar och spädbarn? Det är ju en djungel av böcker där ute? :)

Jag har förutom att växa och upptäcka världen en bok som heter lyhört föräldraskap som är trevlig att läsa, där står lite om allt liksom amning, bajs, utveckling, anknytning osv.

Och så finns googel så klart
  • villsågärna38
    Hoppfulla Fia skrev 2015-01-22 11:43:20 följande:

Jag har förutom att växa och upptäcka världen en bok som heter lyhört föräldraskap som är trevlig att läsa, där står lite om allt liksom amning, bajs, utveckling, anknytning osv.

Och så finns googel så klart

Oh den vill jag också ha!! Har tänkt köpa flera ggr men inte blivit av. Beställt den nu och Trotsboken av Malin Alfven Skulle även beställa Bajsboken men den var slut både på Bokus och adlibris. Toppenbok för lite större barn
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-01-22 09:53:57 följande:
    Så kände jag med när vi misslyckats med vårt enda FET och bestämt att inte göra fler behandlingar. Hade också fått åka utomlands och jag kände bara att jag inte orkade fler hormonbehandlingar efter så många ivfer och ÄD. Men i vårt fall skedde ju ett qmirakel, mina ägg dömdes ju ut redan 2009 så vi vet ju fortfarande inte hur detta gick till smile1.gif men vi hade såklart blivit lika glada om det hade skett tidigare. Så man ska aldrig säga aldrig, mirakel kan ske och om inte så är det underbart att vara tre med smile1.gif

Kram
    Men ibland har läkarna fel. Du lyckades ju bli gravid har en kompis som vid 27 års ålder fick veta att hon inte kan bli gravid då hennes kropp inte producerar ägg. Nåt år senare fick hon problem med sin mens och fick störtblödningar med några dagars mellanrum, hon var då gravid i v 14 och den 4 december föddes en välskapt liten flicka, mirakel sker ibland det är vi alla här levande bevis på
  • johjen

Hej kära cybervänner!

Här har man varit på öppna förskolan och träffat mammagruppen och sen ätit lunch hos sambon och kommer hem och upptäcker alla era inlägg. Flitiga ni varit!

Irma, mysigt att er hund är så snäll! Vår är inte dum mot Adam men tar inte heller någon större notis om honom och ligger Adam i babygymmet så kan han gärna gå dit och sätta sig på fötterna på honom. :-P Hur känns träningsvärken idag?

Vsg, Adam har också haft några nätter då han vaknade varannan timme men inatt sov han från 21:20 till 02:40, var vaken en timme för amning och att somna om och sov sen till kl 07, kort amning och sen till 09! Hur har Lovisa varit under dagen?

Jenkis. Skulle ju vara superkul att följas åt även vid ett eventuellt syskonförsök! Hur var det, hade ni några embryon i frysen?

Bra boktips, ska kolla upp detta! Annars rekommenderar jag starkt växa och upptäcka världen som alla andra!

Kram

• Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-01-22 10:58:45 följande:
    Detsamma! Du är också en jättefin cybervän och ja, tänk att vi har jämngamla små nu Kram
    Tack
  • Irma01
    johjen skrev 2015-01-22 14:09:19 följande:

Hej kära cybervänner!

Här har man varit på öppna förskolan och träffat mammagruppen och sen ätit lunch hos sambon och kommer hem och upptäcker alla era inlägg. Flitiga ni varit!

Irma, mysigt att er hund är så snäll! Vår är inte dum mot Adam men tar inte heller någon större notis om honom och ligger Adam i babygymmet så kan han gärna gå dit och sätta sig på fötterna på honom. :-P Hur känns träningsvärken idag?

Vsg, Adam har också haft några nätter då han vaknade varannan timme men inatt sov han från 21:20 till 02:40, var vaken en timme för amning och att somna om och sov sen till kl 07, kort amning och sen till 09! Hur har Lovisa varit under dagen?

Jenkis. Skulle ju vara superkul att följas åt även vid ett eventuellt syskonförsök! Hur var det, hade ni några embryon i frysen?

Bra boktips, ska kolla upp detta! Annars rekommenderar jag starkt växa och upptäcka världen som alla andra!

Kram

No tack, träningsvärken känns faktiskt helt Ok idag, inte lika hemskt som förra gången, men jag känner att jag lever

Vår Hund är ju en flatcoated retriever, de är väldigt barnsliga själva och oerhört förtjusta i barn. Så det är inte så konstigt att han gillar att vara nära Victor . Även om jag inte låter dem vara själva ensamma (inte på några år iaf!) så är det en skön känsla att veta att hunden gillar Victor!

Idag var det dags för hundträning i skogen...väldigt nöjd med vår Buffalo vagn, perfekt för att rulla på oplogade stigar...Hunden skötte sig fint och Victor gnällde lite men insåg att det inte var en dum ställe att ta en tupplur på...

Så det hela gick fint, men det såg ut som om vi skulle iväg på 3 veckors semester med all packning i bilen...Hundburen tar ju 3/4 delar av utrymmet ju

Men jag kan inte sluta göra det jag älskar bara för att, så Victor lär nog få ett antal timmar i skogen innan han ens kan gå...Jaja, det är bara nyttigt för dem att var ute i risks luften! 

Hur är det med er? Låter skönt att ni fick en bra natt nu för det var verkligen vad jag tyckte var det värsta med den fasen...I natt vaknade Victor vid halv ett och sedan halv sex. Lyxigt värre just nu

Kram!
  • johjen
    Irma01 skrev 2015-01-22 16:19:18 följande:

No tack, träningsvärken känns faktiskt helt Ok idag, inte lika hemskt som förra gången, men jag känner att jag lever

Vår Hund är ju en flatcoated retriever, de är väldigt barnsliga själva och oerhört förtjusta i barn. Så det är inte så konstigt att han gillar att vara nära Victor . Även om jag inte låter dem vara själva ensamma (inte på några år iaf!) så är det en skön känsla att veta att hunden gillar Victor!

Idag var det dags för hundträning i skogen...väldigt nöjd med vår Buffalo vagn, perfekt för att rulla på oplogade stigar...Hunden skötte sig fint och Victor gnällde lite men insåg att det inte var en dum ställe att ta en tupplur på...

Så det hela gick fint, men det såg ut som om vi skulle iväg på 3 veckors semester med all packning i bilen...Hundburen tar ju 3/4 delar av utrymmet ju

Men jag kan inte sluta göra det jag älskar bara för att, så Victor lär nog få ett antal timmar i skogen innan han ens kan gå...Jaja, det är bara nyttigt för dem att var ute i risks luften! 

Hur är det med er? Låter skönt att ni fick en bra natt nu för det var verkligen vad jag tyckte var det värsta med den fasen...I natt vaknade Victor vid halv ett och sedan halv sex. Lyxigt värre just nu

Kram!

Bra med oss tack! Även om jag fick sova ok i natt känner jag mig tröttare än någonsin. Denna fas är verkligen upp och ner! Igår var Adam en exemplariskt bebis och sov långa pass på natten, idag har han varit gnällig, vill amma länge och ligga vid bröstet och vi får se hur natten blir.

Låter skönt att vara ute så mycket! Imorgon blir det nog långpromenad här.

Kram
  • glader

Hej tjejer! Skrev ett inlägg innan men det försvann visst

Hedda är jätteförkyld så det är lite jobbigt med snor, rossel och hosta. Trots det sov hon från 22 till 05.30 utan matning men sen kunde hon inte somna om pga hosta och nästäppa. Dock sov hon ett långt pass på dagen.

Lelle - hur var natten för er?

• lelle75
    glader skrev 2015-01-22 18:19:46 följande:

Hej tjejer! Skrev ett inlägg innan men det försvann visst smile4.gif

Hedda är jätteförkyld så det är lite jobbigt med snor, rossel och hosta. Trots det sov hon från 22 till 05.30 utan matning men sen kunde hon inte somna om pga hosta och nästäppa. Dock sov hon ett långt pass på dagen.

Lelle - hur var natten för er?

Jo, natten var väl ok men hon vaknade lite oftare pga av nästäppan, eller det var snarare jag som tog upp henne då hon var så täppt så fick spola rent några ggr. Men somnade runt 00:00 tror jag minns inte nu, känner mig fortfarande trög i hjärnan. Måste få hjälp med nästäppan snart!
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015