• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-01-23 10:21:45 följande:

Gulp, nu messade min chef och ville ringa mig i em! Vet att de håller på med en omorganisation på min avdelning och stressen slog på som ett brev på posten.. Blev ju inte så bra innan jag gick hem på föräldraledighet och var sjukskriven en månad och känner att det inte känns helt bra ännu. Sambon och jag har pratat om att vara lediga tillsammans till hösten några månader och egentligen hade jag tänkt börja jobba 1 oktober men kommer troligtvis förlänga det. Borde jag säga något om det redan nu? Att jobba känns så avlägset just nu!

Is i magen vännen!! Jag hade inte sagt nåt nu. Hade velat veta vad som händer först. Är det inte 6 månaders varsel man ska ha ang föräldraledigheten? Och su gjorde ju inget fel, du var hemma pga din och barnets hälsa. Oempatisk chef om hon inte fattar det.

Sen tror jag att det är bara första året man kan ta ut ledighet samtidigt och få ersättning, kolla det just in case. Efter barnet blivit 1 behöver man ta ut 5 dar i veckan också för att behålla sin SGI så man får snåla lite på dagarna innan om man vill vara hemma länge.

Det blir säkert bra!

Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-01-23 10:37:43 följande:

Is i magen vännen!! Jag hade inte sagt nåt nu. Hade velat veta vad som händer först. Är det inte 6 månaders varsel man ska ha ang föräldraledigheten? Och su gjorde ju inget fel, du var hemma pga din och barnets hälsa. Oempatisk chef om hon inte fattar det.

Sen tror jag att det är bara första året man kan ta ut ledighet samtidigt och få ersättning, kolla det just in case. Efter barnet blivit 1 behöver man ta ut 5 dar i veckan också för att behålla sin SGI så man får snåla lite på dagarna innan om man vill vara hemma länge.

Det blir säkert bra!

Kram

• johjen

Två månader innan måste man lämna besked och jag kan absolut vänta.

Har man inte 30 dagar som man kan få ersättning samtidigt? Hur som helst så håller min sambo på att sälja/avveckla sitt företag och han kommer förhoppningsvis få lite för det så han kommer i så fall bara vara ledig utan ersättning och jag ta föräldrarpenning så det ordnar sig ändå.

Kram

• villsågärna38
    johjen skrev 2015-01-23 10:47:25 följande:

Har man inte 30 dagar som man kan få ersättning samtidigt? Hur som helst så håller min sambo på att sälja/avveckla sitt företag och han kommer förhoppningsvis få lite för det så han kommer i så fall bara vara ledig utan ersättning och jag ta föräldrarpenning så det ordnar sig ändå.

Kram

Va bra! Skönt att sambon fattat ett beslut också ang sin verksamhet. Kommer ihåg att du skrivit om det tidigare. Jag har inte läst på på ett tag så kan ha fel men tror att man var tvungen att ta ut samtidigt under barnets första år dvs det är timingen jag skrev om vi hade tre mån ihop med storasyster. Var underbart
  • Bengalen

Apropå svettningar. Jag har börjat svettas på nätterna igen. Slapp det i stort sett helt under graviditeten men nu är det tillbaka igen.

• johjen

Ja man vIll ju inte missa de dagarna och om det blir så vi tror blir sambon ledig från midsommar och vi kan ta samdagar ihop fram till Adams ettårsdag. Vi har knappt haft någon semester ihop förutom två resor till USA på de snart fyra åren vi varit ihop så vi längtAr efter att var lediga alla tillsammans.

• villsågärna38
    johjen skrev 2015-01-23 11:14:39 följande:

Ja man vIll ju inte missa de dagarna och om det blir så vi tror blir sambon ledig från midsommar och vi kan ta samdagar ihop fram till Adams ettårsdag. Vi har knappt haft någon semester ihop förutom två resor till USA på de snart fyra åren vi varit ihop så vi längtAr efter att var lediga alla tillsammans.

Oh va härligt
  • villsågärna38

Dagens amningaförvirring : Postade ett inlägg i fel tråd!! Gårdagens - hällde fil i kaffet

He, he!!!

Bokat påskresan till solen nu. Så underbart!!

• Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-01-23 09:36:55 följande:
    Håller med dig och Johjen ang bröstet. Och sen är det ju så att bröstet är lika mkt tröst som mat för en liten bebis och det är ju helt naturligt. Det ger trygghet vilket ju skapar ett tryggt barn Det där med att somna själv kan man ta längre fram om det inte funkar nu och funkar det redan som med Victor är det ju kanon

Jobbigt med Victor men helt naturligt och ett tecken på att han håller på att bli större. Att han knutit an till er båda. Vi märker också att Lovisa blir jätteglad då både storasyster och pappa kommer hem. Sitter hon hos mig då börjar hon gnälla efter ett tag och vill till pappa istället. Igår kväll så lekte de alla tre efter middan med storasysters briotågbana. Lovisa låg på mage på en kudde och var verkligen med!! Och jätteglad! Så härligt att se Hon snurrar också mkt ibland vid amning men har inte börjat gråta ännu om pappa eller storasyster lämnar rummet. Kommer ihåg fasen runt 9-10 månader då de verkligen förstår att mamma och pappa kan försvinna (närmandefasen). Storasyster kunde blir helt tillintetgjord om jag lämnade rummet då så vi körde mkt baby Björn. Då ville hon inte alls sitta i knäet hos främlingar heller utan bara mig och pappa. Jobbigt men samtidigt ju en jätteviktig del i utvecklingen och ett tecken på att anknytningen fungerar

Här kör jag frukost nr 2 efter lämning och prommis och funderar på vad vi ska göra idag. Så skönt ibland att inte ha nåt planerat.

Kram och ha en bra dag!!
    Precis, man får se detta som ett steg i hans utveckling, och det är så klart härligt att se att han har knytet an sin pappa <3. 
    Vad kul att Lovisa leker med storasystern, förstår att det värmer hjärtat att se dina tre älsklingar umgås och skratta tillsammans!

Nu är det dags för lunh, Victor & jag har varit i centrumet och han var vaken och med hela tiden, men inte alls gnällig. Bara nyfiken. Efter lunch blir det hundprommis i snön, och efter det blir det vila i soffan förhoppningsvis

Kram
  • Irma01
    johjen skrev 2015-01-23 10:47:25 följande:

Kram

Håller helt med vsg, säg ingenting ännu. 
    Ja, ma ska ha 30 dubbeldagar det har jag också förstått.
    Vad skönt att din sambo har nu tagit ett beslut, det måste vara en lättnad för dig då du har ju nämnt att det har varit ett stressmoment tidigare.

Hoppas samtalet med chefen går bra, och stå på dig, hon kan inte begära vad som helst av dig.

Kram!
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015