• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Irma01
    Blomman701 skrev 2015-01-22 08:30:44 följande:
    Vilka böcker är bra att läsa om bebisar och spädbarn? Det är ju en djungel av böcker där ute? :)
    Vi rekommenderar varmt boken "Att växa och upptäcka världen" som beskriver de olika utvecklingsfaserna spädbarn går igenom och är en stor hjälp när man inte förstår varför de plötsligt ändrar sitt beteende.

Det finns även en app som heter Wonder weeks.

Andra böcker vet jag inte riktigt, jag har en som jag fick av min familj men det är en fransk bok

Finns säkert flera titlar som andra här på träden kommer att nämna!
  • villsågärna38
    Blomman701 skrev 2015-01-22 08:03:57 följande:

Vilka böcker rekommenderar ni att jag ska läsa som förstföderska? Vad har ni för bra tips?

Håller med Irma Vill bara lägga till Föda utan rädsla också Ang spädbarn kommer man långt på Växa och upptäcka världen - en lifesaver, speciellt vid första barnet. Sen kan man googla på mycket och tidningen Vi föräldrar är också riktigt bra. Barnakuten.nu är toppen när de blir sjuka.

Jag har en syster som hade tre barn innan vi fick vårt första. Också ett stort stöd att ha nån nära att fråga och bolla med. Att ha levt nära dem gjorde att vi inte riktigt fick nån förstabarnschock. Var så inställd på sömnbrist och amning dygnet runt osv. Chocken kom med andra istället

Kram
  • villsågärna38
    Jenkis skrev 2015-01-22 07:48:03 följande:

Jösses vad vi alla var produktiva i gamla tråden:

Totalt 11 178 svar och läst 202 514 gånger!

Totalt OT jag vet...

Ja fantastiskt!! Men det är också en exeptionellt bra tråd
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-01-22 08:21:28 följande:

Om jag har lärt mig en sak i livet är det att man kan inte planera allt

Klart att ni som har embryo kvar kan välja när det passar med en ny FET! 

Eftersom vi har inget kvar i frysen och jag känner att jag inte orkar med en ny grundomgång för ÄD (dessutom utomlands) så är vår sista hopp för syskon ett mirakel, dvs att en enstaka ägg har överlevt cellgiftens framfart och gömmer sig i väntan på att kastas fram i en nära framtid...Vem vet?! Vi fick ju till slut Victor efter 7 år kämpande i olika faser så vi vet att det finns mirakel 

Fördelen är att jag behöver inte bry mig det minsta om preventiv medel! Skämt åsido, skulle jag plötsligt bli gravid naturlig skulle jag bli överlycklig oavsett hur gammal V skulle vara då. Jag vet inte om det är min franska sida men jag gillar kaos

Kram!

Så kände jag med när vi misslyckats med vårt enda FET och bestämt att inte göra fler behandlingar. Hade också fått åka utomlands och jag kände bara att jag inte orkade fler hormonbehandlingar efter så många ivfer och ÄD. Men i vårt fall skedde ju ett qmirakel, mina ägg dömdes ju ut redan 2009 så vi vet ju fortfarande inte hur detta gick till men vi hade såklart blivit lika glada om det hade skett tidigare. Så man ska aldrig säga aldrig, mirakel kan ske och om inte så är det underbart att vara tre med

Kram
  • villsågärna38
    Kelsson1 skrev 2015-01-22 07:52:11 följande:

johjen: Blir nog bra det med tror inte heller att det blir bra med syskon för nära varandra om man inte själv är redo för det. Strunt i åldern

Håller med! Kan man planera dvs om man gör ett ET eller FET så rek jag minst 2,5 år emellan. Gärna 3 Men kommer syskonet tidigare fixar man såklart även det!

Det jag tänker på ang åldersskillnaden är dels att det kan vara tufft att vara gravid när man har barn och dels är det underbart att ha kunnat ge allt under en period i livet till första barnet eftersom man blir splittrad med två. Jag tycker det känns skönt att vi fick 2,5 år innan splittringen kom om ni förstår. Nu med andra så boostar jag henne med egen tid och uppmärksamhet då storasyster är på dagis och hon får ofta sova med mig om hon behöver. Vill ju ge båda mycket närhet och trygghet när de är små. Man lägger ju grunden framför allt de första två åren.

Sen är det tufft med två då man inte får sova, de blir sjuka osv. Det tär på relationen och det hade def varit ännu tuffare om storasyster varit ännu mindre. Om ni tycker det är kaos med ett så vänta bara Börja öva på att släppa kontrollen nu! Tyckte det gick bra och att jag oftast hanterade situationen med ett men med en trotsig tvååring, sömnbrist och bebis med dålig dag så känner man sig inte alltid som en bra mamma Man får verkligen konfronteras med sina brister och sin stresstålighet då man ska hantera detta under tidspress t ex lämna på dagis. Är inte alltid den jag vill vara och tycker det är jobbigt men iofs måste ju barnen lära sig att föräldrarna också är mänskliga och kan bli irriterade och stressade.

Nåväl det jag skulle säga är att hellre passera 40 än jättetätt mellan barnen om man kan välja 40 is the new 30
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-01-22 09:53:57 följande:
    Så kände jag med när vi misslyckats med vårt enda FET och bestämt att inte göra fler behandlingar. Hade också fått åka utomlands och jag kände bara att jag inte orkade fler hormonbehandlingar efter så många ivfer och ÄD. Men i vårt fall skedde ju ett qmirakel, mina ägg dömdes ju ut redan 2009 så vi vet ju fortfarande inte hur detta gick till men vi hade såklart blivit lika glada om det hade skett tidigare. Så man ska aldrig säga aldrig, mirakel kan ske och om inte så är det underbart att vara tre med

Kram
    Precis! Vi är så lyckliga över att äntligen ha honom hos oss och det är det viktigaste. Händer ett mirakel blir vi lyckliga över det, men vi tänker inte vara ledsna om det inte händer. Vi trodde ju inte ens att vi skulle bli föräldrar så bara det är helt fantastiskt!

Ja, du och jag har ju följt varandra i tidigare trådar...Jag kommer ihåg hur glad jag blev när du äntligen blev gravid och kunde fullfölja graviditeten. Så himla roligt att timingen blev nu och att vi kan följa oss med våra små. Du har alltid varit en fantastisk cybervän som peppar och visar en enorm empati. Så tack för det Hjärta
  • Bell13
    Blomman701 skrev 2015-01-22 08:03:57 följande:

Vilka böcker rekommenderar ni att jag ska läsa som förstföderska? Vad har ni för bra tips?

Jag rekommenderar sedan du fött av Maria Borelius
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-01-22 10:26:01 följande:

Precis! Vi är så lyckliga över att äntligen ha honom hos oss och det är det viktigaste. Händer ett mirakel blir vi lyckliga över det, men vi tänker inte vara ledsna om det inte händer. Vi trodde ju inte ens att vi skulle bli föräldrar så bara det är helt fantastiskt!

Ja, du och jag har ju följt varandra i tidigare trådar...Jag kommer ihåg hur glad jag blev när du äntligen blev gravid och kunde fullfölja graviditeten. Så himla roligt att timingen blev nu och att vi kan följa oss med våra små. Du har alltid varit en fantastisk cybervän som peppar och visar en enorm empati. Så tack för det 

Detsamma! Du är också en jättefin cybervän och ja, tänk att vi har jämngamla små nu Kram
  • villsågärna38

Ammat varannan timme i natt så känner mig grinig idag - nån som känner igen sig? Precis fått i mig morgonkaffet iaf efter promenad och lämning på dagis, snöskottning och förmiddagsamning. Inte lika nöjd Lovisa idag som igår då hon låg en timme (!) och lekte i mamaroon på fm. Underhållning krävs hela tiden idag. Både jobbig fas och vaccin är ingen bra kombo

• Lokattis

Så bra att få lite boktips! Jag ska verkligen försöka att följa rådet att läsa på lite INNAN bebisen kommer

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015