Kelsson1 skrev 2015-01-22 07:52:11 följande:
johjen: Blir nog bra det med tror inte heller att det blir bra med syskon för nära varandra om man inte själv är redo för det. Strunt i åldern
Håller med! Kan man planera dvs om man gör ett ET eller FET så rek jag minst 2,5 år emellan. Gärna 3
Men kommer syskonet tidigare fixar man såklart även det!
Det jag tänker på ang åldersskillnaden är dels att det kan vara tufft att vara gravid när man har barn och dels är det underbart att ha kunnat ge allt under en period i livet till första barnet eftersom man blir splittrad med två. Jag tycker det känns skönt att vi fick 2,5 år innan splittringen kom om ni förstår. Nu med andra så boostar jag henne med egen tid och uppmärksamhet då storasyster är på dagis och hon får ofta sova med mig om hon behöver. Vill ju ge båda mycket närhet och trygghet när de är små. Man lägger ju grunden framför allt de första två åren.
Sen är det tufft med två då man inte får sova, de blir sjuka osv. Det tär på relationen och det hade def varit ännu tuffare om storasyster varit ännu mindre. Om ni tycker det är kaos med ett så vänta bara
Börja öva på att släppa kontrollen nu!
Tyckte det gick bra och att jag oftast hanterade situationen med ett men med en trotsig tvååring, sömnbrist och bebis med dålig dag så känner man sig inte alltid som en bra mamma
Man får verkligen konfronteras med sina brister och sin stresstålighet då man ska hantera detta under tidspress t ex lämna på dagis. Är inte alltid den jag vill vara och tycker det är jobbigt men iofs måste ju barnen lära sig att föräldrarna också är mänskliga och kan bli irriterade och stressade.
Nåväl det jag skulle säga är att hellre passera 40 än jättetätt mellan barnen om man kan välja
40 is the new 30