• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Hej hej!

Nu har jag också hittat hit Blir bra det här med två trådar tror jag och de som är gravida kan ju såklart även kika in här med frågor eller läsa vad vi skriver.

Lilla Lovisa har varit så lugn och nöjd idag men bajsat 6 ggr mot normalt 1-2 och grönt är det. Racerbajs som storasyster säger Rotavaccinet som gör sitt till men hon verkar ju må bra iaf. Men jag är helt slut efter en hel dag ensam med båda två. Ni som funderar på två, satsa på minst 2,5 år emellan. Vet inte hur jag hade fixat det om storasyster varit mindre

Nu är det läggdags här!! Kram och god natt!!

• villsågärna38
    johjen skrev 2015-01-21 19:42:16 följande:

Om man inte har 2,5 år då? Får jag fråga hur gammal du var när du fick storasyster och sen när Lovisa kom? Fyller 39 om 1,5 vecka. Tänkte fylla 40 och inte vara gravid men försöka med vårt embryo i frysen eventuellt nästa vår och om det tar sig blir det syskon vintern 2016/2017. Då skulle Adam vara 2 år och någon/några månader.. Känns helt sjukt att jag ens funderar på detta med tanke på att jag under förlossningen och första månaden tänkte aldrig mer!

Kram och sov gott!

Det tog 6 år av försök innan vi fick stora tjejen så jag var 41 då och 43 nu Var gravid på min 40-årsdag och överlycklig!! Men fick MA några veckor senare. Sen blev vi gravida igen nån månad efter det och det gick äntligen vägen och Lovisa är ju ett rent mirakel men mer välplanerad än så hade hon inte kunnat bli 2 år och 5 månader har vi emellan. Kram
  • villsågärna38

Nu vet jag ju att det kan vara ettkänsligt ämne var man placerar babyskyddet i bilen men om man har en liten som inte gillar att åka bil så kan det vara skönt med framsätet istället. Lovisa har inte gillat babyskyddet och bilen direkt senaste månaden och har vid ett par resor gallskrikit hela vägen. Inte kul alls ochvoerhört stressande Vi har placerat henne fram nu och då jag håller henne i handen blir hon lugn och skriker inte längre. Har automat så det funkar utan att vara trafikfarligt Hon får även hålla i en skallra och har en liten mobil att titta på. Vi kör också filt och varm kofta om vi sätter oss i en varm bil. Finns jättemkt fina koftor för små bebistjejer som är utan huva

Ang promenad lelle så testa Babybjörn istället kanske?

Kram

• villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-01-22 03:36:03 följande:

Jo, jag har henne alltid fram när jag kör själv. Just den gången hon satt bak skrek hon så att jag i stressen glömde bort hur man spänner på bältet där fram, där bak har vi en basplatta så fick sätta henne där. Vi har även en spegel som vi inte monterat då tanken är att hon ska åka fram när man kör själv. Ska också skaffa en lekbåge till babyskyddet, hon är tyvärr fortfarande för liten för att hålla i en skallra men det kan ju jag göra :) Har också automat och varm bil, kupevärmare på innan så det är ju smidigt. Kofta utan luva ska inhandlas idag!

Tycker att babybjörnen är så krånglig att få på. Papoa testade den igår och Alice gillade inte den heller :( men hon gillar när pappa bär runt med henne. Skönt att höra att det inte bara är Alice som inte gillar när det är trångt, menar så klart att det är synd om lilla Lovisa också men trodde faktiskt att alla bebisar gillar att åka bil.

Hon somnade vid 23:30 igår och vaknade vid 3:00 av nästäppan, eller det var jag som vaknade då hon gnydde så att jag fick ta uoo henne, annars hade hon nog sovit längre. Det blir så otäckt när hon blir så där väldigt täppt. Så måste väcka upp henne och spola näsan. Verkar inte som om att luftfuktaren hjälper inatt :( Så synd om hennes lilla näsa :(

Kram

Lovisa gillar oftast då bilen börjar rulla och fram till hon var ca 2/2,5 månad så gick det jättebra i babyskyddet också. Men sen dess verkar hon bli uttråkad och vilja sätta sig upp. Tror inte problemet är att det är trångt utan att hon vill sitta upp och ha nåt att leka med. Nu när hon har lekbåge och skallra så funkar det bättre trots att hon fortfarande inte kan sitta upp Storasyster hade också en sån fas men runt halvåret. Jag vet många barn som i perioder inte alls gillade bilen då de var bebisa

Ang Baby Björn så börja öva Det är världens bästa grej och när man fått koll på den tar det en minut att få på. Utan den hade inte jag fått mkt gjort i perioder av stort närhetsbehov. Körde bärsjal när hon var nyfödd och liten och sen selen. Numera vill hon alltid sitta framåtvänd. Så nyfiken

Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-01-22 07:41:13 följande:

För att förtydliga så är det våren 2016 jag menar och inte 2015..

Hi, hi
  • villsågärna38
    Blomman701 skrev 2015-01-22 08:03:57 följande:

Vilka böcker rekommenderar ni att jag ska läsa som förstföderska? Vad har ni för bra tips?

Håller med Irma Vill bara lägga till Föda utan rädsla också Ang spädbarn kommer man långt på Växa och upptäcka världen - en lifesaver, speciellt vid första barnet. Sen kan man googla på mycket och tidningen Vi föräldrar är också riktigt bra. Barnakuten.nu är toppen när de blir sjuka.

Jag har en syster som hade tre barn innan vi fick vårt första. Också ett stort stöd att ha nån nära att fråga och bolla med. Att ha levt nära dem gjorde att vi inte riktigt fick nån förstabarnschock. Var så inställd på sömnbrist och amning dygnet runt osv. Chocken kom med andra istället

Kram
  • villsågärna38
    Jenkis skrev 2015-01-22 07:48:03 följande:

Jösses vad vi alla var produktiva i gamla tråden:

Totalt 11 178 svar och läst 202 514 gånger!

Totalt OT jag vet...

Ja fantastiskt!! Men det är också en exeptionellt bra tråd
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-01-22 08:21:28 följande:

Om jag har lärt mig en sak i livet är det att man kan inte planera allt

Klart att ni som har embryo kvar kan välja när det passar med en ny FET! 

Eftersom vi har inget kvar i frysen och jag känner att jag inte orkar med en ny grundomgång för ÄD (dessutom utomlands) så är vår sista hopp för syskon ett mirakel, dvs att en enstaka ägg har överlevt cellgiftens framfart och gömmer sig i väntan på att kastas fram i en nära framtid...Vem vet?! Vi fick ju till slut Victor efter 7 år kämpande i olika faser så vi vet att det finns mirakel 

Fördelen är att jag behöver inte bry mig det minsta om preventiv medel! Skämt åsido, skulle jag plötsligt bli gravid naturlig skulle jag bli överlycklig oavsett hur gammal V skulle vara då. Jag vet inte om det är min franska sida men jag gillar kaos

Kram!

Så kände jag med när vi misslyckats med vårt enda FET och bestämt att inte göra fler behandlingar. Hade också fått åka utomlands och jag kände bara att jag inte orkade fler hormonbehandlingar efter så många ivfer och ÄD. Men i vårt fall skedde ju ett qmirakel, mina ägg dömdes ju ut redan 2009 så vi vet ju fortfarande inte hur detta gick till men vi hade såklart blivit lika glada om det hade skett tidigare. Så man ska aldrig säga aldrig, mirakel kan ske och om inte så är det underbart att vara tre med

Kram
  • villsågärna38
    Kelsson1 skrev 2015-01-22 07:52:11 följande:

johjen: Blir nog bra det med tror inte heller att det blir bra med syskon för nära varandra om man inte själv är redo för det. Strunt i åldern

Håller med! Kan man planera dvs om man gör ett ET eller FET så rek jag minst 2,5 år emellan. Gärna 3 Men kommer syskonet tidigare fixar man såklart även det!

Det jag tänker på ang åldersskillnaden är dels att det kan vara tufft att vara gravid när man har barn och dels är det underbart att ha kunnat ge allt under en period i livet till första barnet eftersom man blir splittrad med två. Jag tycker det känns skönt att vi fick 2,5 år innan splittringen kom om ni förstår. Nu med andra så boostar jag henne med egen tid och uppmärksamhet då storasyster är på dagis och hon får ofta sova med mig om hon behöver. Vill ju ge båda mycket närhet och trygghet när de är små. Man lägger ju grunden framför allt de första två åren.

Sen är det tufft med två då man inte får sova, de blir sjuka osv. Det tär på relationen och det hade def varit ännu tuffare om storasyster varit ännu mindre. Om ni tycker det är kaos med ett så vänta bara Börja öva på att släppa kontrollen nu! Tyckte det gick bra och att jag oftast hanterade situationen med ett men med en trotsig tvååring, sömnbrist och bebis med dålig dag så känner man sig inte alltid som en bra mamma Man får verkligen konfronteras med sina brister och sin stresstålighet då man ska hantera detta under tidspress t ex lämna på dagis. Är inte alltid den jag vill vara och tycker det är jobbigt men iofs måste ju barnen lära sig att föräldrarna också är mänskliga och kan bli irriterade och stressade.

Nåväl det jag skulle säga är att hellre passera 40 än jättetätt mellan barnen om man kan välja 40 is the new 30
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015