• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Krya på er alla som är sjuka. Usch va jobbigt. Bara förkylningar här så vi är på banan ännu iaf. Väldigt intensivt och ingen tid till att surfa på förskoleinskolningen. Hoppas hinna skriva mer imorgon! Kram

• villsågärna38
    Bell13 skrev 2016-02-12 09:03:32 följande:

På alvedonförpackningen står att man inte ska behandla barn med alvedon i mer än 2 dagar. Vi är ju inne på dag 2 nu. Febern är fortfarande hög över 39 grader men får ner den lite grann med alvedon men framförallt han blir lugn med alvedon och kan sova osv. Fick ge alvedon 2 ggr i natt för det gick verkligen inte utan måste ju vara att han får ont i kroppen? Det enda han vill ha är kall välling samt vatten så det får han. Märkte inatt att han blev väldigt gasig och hade lite ont i magen för han är ju inte van vid så mycket välling men det känns viktigare att få i honom näring samt vätska och han är inte förstoppad, har bajsat igår och idag.

Inget roligt detta.

Kram

Jag tror att det är ett sätt för dem att gardera sig. Inget konstigt med feber i några dagar om man är förkyld och det är influensatider. Annat om han inte varit förkyld t ex. Tänk på att ge max fyra ggr per dygn bara. För mkt alvedon kan skada levern. Behöver han mer smärtstillande/febernedsättande så varva med Ipren istället. De har inte samma verksamma ämne. Finns både som flytande och som supp. Är ju jättebra att han dricker välling. Både vätska och lite mat. Testa med juice eller saft annars dagtid. Det viktigaste är ju att få i sig vätska så när de är sjuka kan man ge sånt som man i vanliga fall inte ger som dricka. Kram och hoppas han kryar på sig snart!!
  • villsågärna38

Sira - usch va jobbigt att vara sjuk, ha sjuka barn och så oro för cellförändringar på det. Hoppas verkligen att der visar sig att allt är ok! Själv ska jag ta cellprov om en vecka och mammografi om ytterligare nån. Nervös Har också vänner som haft det ena och det andra. Hoppas att ni alla är friskare nu iaf ang influensan. Stora kramar

• villsågärna38
    Kelsson1 skrev 2016-02-11 12:48:13 följande:

Ingen ork till kommentarer efter en jobbig natt. Niilo fick febernedsättande 2 ggr inatt (varvade Ipren o Alvedon). Så blev inte värst många timmars sömn. Stackarn är så olycklig . Läkartid först imorgon

Nej men fy! Hoppas inte han har nåt i öronen utan bara feber och förkylning. De blir ju nog dåliga utav det. Hur är det med storasyster? Stackars er va tufft ni haft det och vilken hjälte till man du verkar ha!! Kramar
  • villsågärna38

Här är Lovisa på förskolan första dagen själv. Jag har fått mms och sms-rapporter och pratade precis med en av pedagogerna. Lämningen gick jättebra och allt har gått bra än så länge. Lite ledsen innan vilan bara men hade somnat bra och sover sen 11.40. Hoppas hon sover ett par timmar. Sen äter de mellis vid 14 och sen hämtar jag efter det. Ska hänga på låset 14.15. Just in case

En ny era detta. Känns väldigt ovant så väldigt glad att jag inte ska jobba heltid eftersom Lovisa bara är 16 månader. Storasyster började på förskolan vid 19 månader. Räknar med att Lovisa nog inte vill sova själv i sin säng hela natten däremot på ett tag. Om hon är som sin storasyster. Hon ville sova nära mig i flera veckor efter hon började på förskolan. Kompensation på nåt sätt.

Nu ska jag jobba lite!! Kram

• villsågärna38

Irma och Johjen - hur är det med er?

Såg att du jobbat hemma med barn Irma. Inte illa!!! Själv brukar jag inte få mycket gjort förutom då de sover Men beror ju på vilken fas de är i såklart. Om det funkar att leka själv.

Kram

• villsågärna38

Förresten ang alvedon osv så upptäckte vi sist att Lovisa får ont i magen av flytande panodil och Ipren. Ev även alvedon. Men iaf panodil och Ipren som ju är tjockare och grumligare. Hon är ju allergiker så nåt däri som hon inte tål helt klart. Hon sov inte alls dagtid trots feber och förkylning och sov oerhört oroligt nattetid med. Bara snurrade och blev orolig. Pruttade. Gillar inte heller suppar men tar mycket salva och doppar suppen i varmt vatten och dåhar det fungerat bättre för oss iaf. Från 3 år kan de ju sen ta speciell tablett som smälter på sked. Ska kolla med vår läkare om Lovisa kan börja ta den tidigare kanske då hon inte tål de flytande. Den är ju från 15 kg. Kanske man kan dela den eller nåt tänker jag. Ska kolla det iaf.

Kram igen

PS. Bombar visst tiden idag!!

• villsågärna38

Hej!

Hade gått jättebra på förskolan men hon skrek "mamma" av glädje då hon såg mig. Mammahjärtat smälte!! Fick en sån jättekram sen och varit en liten kramig koala sen vi kom hem. Vi får väl se hur det går på måndag. Då har hon ju förstått att jag inte ska vara med

Storasyster hade skött sig exemplariskt och var så stolt. Håller helt med dig Sira - ingen konstig reaktion alls hos storasyster. Vi måste hitta nya roller och rutiner nu allihop och förändringar är ju jobbiga på många sätt. Inte helt lätt då man är 3,5. De fungerar alltsom oftast jättebra ihop, leker ihop och är gulliga mot varandra (då vi kommer ihåg att ge dem egentid var och en med oss vuxna) så det kommer säkert att gå jättebra det här.

Kram och trevlig helg!!

• villsågärna38
    Bell13 skrev 2016-02-12 14:54:51 följande:

Tror Douglas fick lite ont i magen av flytande alvedon, han pruttade också jättehögt men kan också varit för mycket välling. Han dricker Max 150 ml och igår 450 ml

Kram

Med tanke på att han troligtvis är mjölkallergiker han med (?) så undvik flytande panodil och Ipren iaf. De är värst för Lovisa. Kram
  • villsågärna38
    Kelsson1 skrev 2016-02-13 16:59:17 följande:

Vi fick åka in akut med Niilo så han fick inhalera, hade så svårt att andas stackars liten. Kom hem natten mellan torsdag o fredag någon gång innan 2! Så är väl fortfarande lite groggy.

Min förkylning har också fått förnyad styrka o satt sig på rösten så det är riktigt jobbigt att prata just nu .

Niilos feber fortsätter, inte lika intensiv som tidigare men den försöker kliva upp över 39 och han blir så ledsen så han får en supp för att kunna sova.

Konstigt nog har han ätit som normalt hela tiden och dricker ersättning så vi behöver inte oroa oss för det.

Varma kramar till er alla, får kommentera  sen när förkylningen gett med sig och man är klarare i knoppen.

Usch och fy! Va jobbigt. Stackars Niilo! Hoppas ni snart blir friska allihop! Kryakramar
  • villsågärna38

Äldsta tjejen vaknade med 39,6 imorse. Dock vid gott mod idag. Bara trött så vi har klarat oss utan alvedon än så länge. Var gnälligare igår av nån konstig anledning. Kanske ont i halsen då eller i huvudet. Inte ont nånstans idag men orkar bara titta på film och dricka juice så det får hon hur mkt hon vill. Får se hur detta utvecklas.

Bell - skönt att Douglas är piggare men jobbigt att du hade feber. Hoppas det inte blir nåt mer!

Kramar till er alla både sjuka och friska!!

• villsågärna38
    johjen skrev 2016-02-14 13:33:21 följande:

Hej alla fina mammor i tråden!

Hur mår ni idag? Firas det något speciellt så här på alla hjärtans dag? Tycker egentligen det är ett löjligt påhitt då man ska fira kärleken när man känner för det eller typ varje dag men hade ändå köpt ett kort och trisslott till sambon. Han hade slagit på stort och bokat bord på en trevlig restaurang i närheten och där sitter jag nu, dock i bilen utanför då Adam somnade på vägen och ska få sova en stund till..

Så roligt att läsa Villsågärna att allt verkar gå bra med Lovisas inskolning! Hur långa dagar går hon? Du har säkert skrivit det men jag missat, inge varit så aktiv på sistone.

Till alla er som är sjuka eller era små som är krassliga, jag lider med er och skickar krya på er kramar! Vi mår bra nu efter förra helgens magsjuka men tog hårt på både mig och sambon. Nu vaknar Adam och dags för lunch!

Kram

Roligt att höra ifrån dig. Ha en underbar lunch!! Skönt att ni är pigga nu.

Här fick vi "tjejer" smycken av maken till frukost idag så vi gillar helt klart Alla hjärtans dag

Kram

Ps. Lovisa ska gå 9-14:30/15 tre dar i veckan.
  • villsågärna38

Nu klättrade febern upp till 40 grader för storasyster Hjälp! Alvedontime!!

Ni som inte investerat i en digital febertermometern som tas i örat. Rekommenderas!! När de blir lite större (vi köpte en då äldsta var runt 1,5/2 år) är det inte populärt att ta i rumpan som ju är det mest rättvisande med vanligt digtal variant. När man får kläm på öronteemometern är den jättebra och lätt att ta med även på sovande barn t ex.

Kram

• villsågärna38
    Irma01 skrev 2016-02-14 19:52:50 följande:

Men usch, då, hoppas att det gick ner igen efter lite Alvedon. Håller helt med dig, har en sådan sedan jag var sjuk, då jag var tvungen att ta tempen två ggr om dagen (och åka in akut för allt över 38...) och de är perfekta. Så enkelt att ta tempen då.

Här kräktes Victor idag, naturligtvis just när vi hade lagt oss i min säng för en kort sovstund, så kom alla gröt tillbaka upp...madrassen klarade sig som tur var. men Victor har ingen feber, och efter att ha kräkts var han självklart ledsen och vi duschade men sedan har vi inte märkt något mer. Han är lite förkyld och har nyst några ggr idag men han åt både lunch, mellis och middag (om än mindre mängder än han brukar). Nu sover han. Vi får se hur natten blir och hur han känns i morgon.

Håller tummarna för att storasystern blir snabbt frisk igen. Kram!

Nej men usch och fy va jobbigt! Hoppas inte det är magsjuka. Kanske bara förkylningen om han svalt slem? Håller tummen för lugn natt!

20 min efter alvedon hade hon 40,3. Då ringde jag 1177 som bad oss även ge Ipren. Skulle det fortsätta stiga skulle vi åka in akut vid 41. Hon är ju snart 4 år och tål mer feber nu märker vi. Efter en halvtimme var hon nere i 39 och pigg och glad igen. Bakade kladdkaka med mig på em Vid 39 var Lovisa jättedålig sist hon var sjuk så åldern spelar verkligen in.

Kram
  • villsågärna38
    azurea skrev 2016-02-15 09:41:39 följande:

En sak väl värt att notera är att det är bra att "kalibrera" in örontempen genom att jämföra med vad temp i rumpan säger några gånger. På våra tvillingar kunde det diffa en hel grad mellan vad öron resp rumpa sade men det var helt olika på resp barn. Eller om jag jämför med mig själv.

Min dotter har haft över 40 grader ett par ggr nu innan hon fyllde ett. Var mer försiktig med alvedon innan hon var ett. Men efter ett års ålder har jag vågat vara lite mera generös med supparna (drickbar alvedon spottas bara ut). Men den gången jag tempade 40.9 i rumpan på natten var jag rätt orolig ska erkännas. Men efter samtal till 1177 (som också sade "ge alvedon", akut läge är 41 - tyckte 40.9 var rätt nära), så gick det ner till 39.5. Sen blev det bättre dagen efter. Gillar ju av förklarliga skäl heller inte att ta mig till akuten om jag kan låta bli, framkallar fortfarande ångest.

Hoppas hon håller sig pigg och att febern ger med sig helt snart!

Tack för tipset Azurea men vi har kalibrerat. Diffar bara på Lovisa så tar i rumpan på henne fortfarande. Tror hennes örongångar är för små fortfarande för att det ska funka att ta i örat. Äldsta dottern har inte feber alls idag och är bara trött. Hon har runt 36,5 i vanliga fall när vi tar i örat (man ska ju även kolla vad ens normala temp är då man är frisk) så när det visade 40,3 igår så var hon rätt spak men alvedon och Ipren är en bra kombo. Hemma med båda tjejerna idag. Lovisa fick vara hemma med.

Är det bra med er?

Kram
  • villsågärna38
    azurea skrev 2016-02-15 14:48:29 följande:

Aha, har du märkt att det skiljer sig mer på små barn än stora? För det är ju så barnläkarna oftast tar tempen på dem när man går till doktorn. Bra att veta isf! Örontempen åkte iaf med nu på semestern, lika bra.

Vi mår faktiskt bara fint. Varit ett tag i värmen nu och har några veckor kvar. Dottern trivs utmärkt men det var ändå skönt att vi packade ner en resväska med burkmat, klämmisar, blöjor (de som de har här har otroligt dålig upptagningsförmåga), våtservetter (sjukt dyrt och minipack här bara), ersättning, välling och vattenkokare. Så även om hon gärna dricker mina vattenmelon-juicer och annat jag beställer är det skönt att hon får i sig ordentligt med näring och vätska utan att behöva chansa. Lite kass i magen har hon varit men annars har hon klarat sig fint. Och jag blir bara större, går in i v24 på fredag, phew.

Skönt att slippa kylan ni tydligen fått tillbaka, här har vi som lägst 25-28 grader på kvällen

Kram!

Jag tänker att de på barnsjukhuset kanske har en modell med mindre munstycke än den vi har köpt på Apoteket. Finns säkert i två storlekar för professionellt bruk kan jag tänka mig.

Låter som ni har det underbart! Så fantastiskt. Här är det snömodd och vabruari som vgäller

Kram
  • villsågärna38

Hej på er!

Börjat jobba med sjuk storasyster (hon har fort feber, 40,6 igår, lägre idag) och då får såklart Lovisa vara hemma med så vi pusslar för fullt jag och maken. Tar halva dagar var och jag nån extra dag då jag jobbar halvtid. Tur man är egen och kan prioritera möten bara, vara hemma resten och jobba hemma på kvällen Tycker det är så kul att jag suttit från 17 till nu med min nya laptop och jobbat. Inte känt såhär för mitt jobb på flera år! Älskar friheten!

Sov gott alla och krya på er ni som är sjuka!

Kram

• villsågärna38
    Bell13 skrev 2016-02-18 07:54:54 följande:

Hoppas storasyster blir frisk och blir av med febern, här hemma är det mycket bättre nu.

Låter härligt när du beskriver känslan kring ditt jobb vad jobbar du med?

Kram

Hemma idag med men ingen feber än så länge. Äter bra men trött tjej. Sover nu. Lovisa pigg och glad Får se om det blir nån utflykt i em. Maken bortrest idag och imorgon så vi är bara tjejerna hemma idag.

Konsult inom Kommunikation/PR. Bara jobbat på företag innan (som chef senaste tio åren), men inte som konsult, så jättekul att konsulta och träffa kunder från en massa olika branscher nu. Så roligt att vara egen med. Nytt med sälj dock, bara varit kund innan, men jättekul det med Än så länge iaf, ha, ha!!

Kram
  • villsågärna38
    Kelsson1 skrev 2016-02-18 12:53:13 följande:

Bell: så det kan bli ibland.

Niilo hade inte gått upp i vikt som han skulle (han vägdes för två veckor sedan på akuten och då hade han till och med gått ner i vikt från det) Vi fick lite tid på oss för att se om han börjar äta mer igen (ätit dåligt nu när han har varit förkyld) om inte så måste vi boka en ny tid till BVC.

Oj stackars liten. Hoppas det vänder snart! Krya på er! Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015