• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Sira skrev 2016-01-28 17:14:29 följande:

Kelsson och Vsg: Jag kör på magkänslan. Tack för peppen. Jag tror inte att det beror på att jag har för mycket mjölk, har inte riktigt funderat på det men skulle jag gissa ligger det nog närmre med för lite mjölk i så fall. Det tror jag inte heller för hon är nöjd när hon får äta och hon får upp överskottet men om jag måste välja nåt av det. Brösten läcker inte särskilt mycket och när jag försöker få ut för hand för att frysa in är det inga mängder som kommer (så jag har fått kämpa för mina kommande kvällar iväg på egen hand ) och det fungerar i princip bara på förmiddagen. Försöker jag på kvällen kommer det bara ett par droppar. Men det kanske inte är ett tillförlitligt sätt att mäta det på? Utdrivningsreflexen kommer ju inte igång på samma sätt då som när hon ammas, det känner jag ju tydligt.

Vsg: Oj då, snabba ryck med förskolan. Det kommer säkert gå jättebra!  

Ja en månad tidigare än planerat så känns ju skönt att hon har varit där så mycket. Är en liten och jättebra förskola vilket känns bra lagom med ca15 tim per vecka med.

Det där med pumpa säger nog inte mycket. Man kan ha mycket mjölk och ha svårt att pumpa. Utdrivningsreflexeb har ju med hormoner och moderskärlek att göra Men bra att ha i bakhuvudet iaf. Amma samma bröst ett par ggr i rad om man vill minska och alltid båda brösten varje gång om man vill öka produktionen. Kan ju såklart vara därför hon vill amma ofta på natten med dvs för att öka på mjölkproduktionen. Var ang kräkningarna jag tänkte på det där med att du kunde ha mycket mjölk. Kräkningar ihop med dålig sömn och lite dålig viktuppgång kan ju även vara ett tecken på mjölkallergi. Kanske ska testa en vecka mjölkfritt? Det är inte så svårt. Bara en tanke. Vet att jag kanske ser tecken på det överallt just nu

Stora kramar
  • villsågärna38
    Sira skrev 2016-01-28 21:31:06 följande:

Vsg: Ja, jag hade också mjölkallergi i bakhuvudet när hon sov som sämst, efter vad du var med om i höstas. Men: De senaste två nätterna (ok, inte så lång tid men ändå... ) har hon sovit riktigt bra! Igår natt  21.30-05.20 (!) och inatt 21-03.30. Vi började för ett par dagar sedan med att låta maken ta första uppvaket och söva om utan att amma och det har fungerat över förväntan. Hon somnar om efter ett par minuter och nu har hon ju som sagt sovit nästan "hela nätter".

Brukar amma båda sidorna om det verkar som att hon vill ha mer. Det där med kräkningarna är så olika, har svårt at se något riktigt samband förutom när hon legat länge vid bröstet - då kommer det alltid upp en del. Men med mat har jag inte upptäckt något samband. 

Det låter ju som en mjukstart med förskolan. Skönt att inte behöva ha långa dagar för en sån liten! 

Men va bra!! Hoppas att det håller i sig nu. Säkert ingen fara med vikten. Tror att jag läst nån gång att viktkurvan baseras på flaskmatade barn. Huvudsaken hon går upp och verkar må bra. Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2016-01-29 07:12:08 följande:

Spännande med förskolan! Blir det samma som storasyster går på? Skönt att du kan jobba 3 dagar i veckan bara, önskar jag också kunde göra det men får bara jobba max 75 %. Hur kommer inskolningen fungera? Ska sätta upp Adam på kö här nu i dagarna, 6 månader innan start gäller här, och tänker att han ska börja i slutet på augusti.

Med oss är det annars bra. Tycker dock det fortfarande är svårt att få ihop jobb, pendling och privatliv men det ger sig nog. Sambon tar mer och mer ansvar hemma och middagen är numera klar när jag kommer hem, underbart!

Är nu ledig till nästa torsdag, väldigt skönt. I morgon blir det spa och middag med 10 av mina väninnor för att fira min kommande födelsedag och måndag till onsdag åker vi på en liten minitripp hela familjen, bor på mysigt hotell och ska hitta på lite roliga saker. Känns helt rätt att åka bort istället för att ha någon stor fest, hade inte orkat rodda i det nu.

Hoppas du får en fin dag!

Kram

Ja det är samma förskola som storasyster så den har hon hängt på sen födseln i princip Det är en liten förskola som är ett föräldrakooperativ där vi föräldrar kan påverka mycket och är delaktiga på ett bra sätt i verksamheten (utan att det är belastande). Jättebra personal. Kommer bara att vara tre barn i samma ålder som henne så det kommer att finnas bra med tid för de små och deras behov.

Grattis i förskott på stora dagen!! Låter härligt med familjetid! Kram
  • villsågärna38
    Kelsson1 skrev 2016-01-29 09:57:05 följande:

Sira: Bra beslut

VSG: Skönt med mjukstart och att det inte är så långt i förväg, en månad hade gått fort ändå . Jag tror att lillebror får gå samma tider som Jenni går när det väl är dags (9-15) de kommer att vara på samma avdelning så han kommer att ha stöttning av storasyster

Johjen: Låter mysigt med familjetid

Lovisa går också på samma avdelning. Liten förskola så de har inga avdelningar utan är indelade i tre grupper stora delar av dan och tillsammans alla då de är ute fm och em. 22 barn. Nästan alla är syskon. Vi ska också köra 9-15 fyra dar i veckan sen men blir till 14.30 tre dar i veckan nu i vår. Jätteskönt att syskonen kan ha varandra. Stor trygghet tror jag! Hur är det med Nilo?

Kram
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2016-01-29 13:15:16 följande:

Mitt tvåtandande lilla charmtroll önskar trevlig helg. Han har kommit på hur man kryper baklänges ingen ro alls här längre. Det är kul att han äntligen lärt sig.

Kram

Vilken sötnos! Hur är det med magen och sömnen? Kram
  • villsågärna38

Men va underbart!! Låter verkligen som att det är mjölk. Ja helt riktigt. Du kan ju börja med att testa mjölk på huden och sen ge att dricka. Kram

• villsågärna38
    Irma01 skrev 2016-01-29 16:56:03 följande:

Verkar vara en väldigt bra förskola så det kommer säkert att gå galant, speciellt med storasystern där också. Men samtidigt som det är häftigt att se hur de utvecklas är det lite vemodigt att bebistiden är över.

Kram

Förstår precis vad du menar! Drömde en sån mardröm härom natten. Att Lovisa ramlade i ett trapphus. En massa våningar och jag kunde inte rädda henne. Vaknade av att jag skrek av skräck. Var fruktansvärt Inte så svårt att räkna ut vad den drömmen handlade om. Kontrollförluat. Tiden då vi är tillsammans dygnet runt är snart slut. Känner mig cool men mitt undermedvetna är visst inte riktgt lika lugn

Hur är det med dig? Hur går det på jobbet?

Kram
  • villsågärna38
    Kelsson1 skrev 2016-01-30 11:54:42 följande:

VSG: Visst är det skönt med samma avdelning så får de små stöd av storasyskon

Låter som en härligt mjuk start nu på våren, blir säkert väldigt bra det där.

Niilo är äntligen frisk o äter igen.

Det vi för närvarande har problem med vissa dagar (inte varje dag) är att han dricker för lite. Så pass att blöjan är nästan helt torr o luktar väldigt starkt urin. De dagar när det blir så får jag verkligen inte i honom tillräckligt med vätska hur jag än försöker. Varken vatten eller mjölk duger utan han puttar ut pipmugg o nappflaskan med tungan o totalt vägrar att dricka mer. Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till de dagarna.

Normala dagar dricker han en del vatten när han äter o får sedan mjölk ur nappflaska när han ska sova (dricker kring 90 ml mjölk ca 4ggr om dagen).

Undrar om man får tvinga i honom vatten/mjölk med spruta de dagar han inte vill dricka? Eller finns det något annat man kan göra?

Bell: Vilken fin bild på en liten goding

För mig var det bara roligt att fylla 40, var i Turkiet o fick en hel dag för mig själv med sol o bad o pedikyr

Ja väldigt skönt att de kommer att gå på samma dagis

Va jobbigt att han blir uttorkad. Om han dricker ersättning så borde han ju inte bli det för jag utgår ifrån att du menar det då du skriver mjölk? Om inte så byt ut mjölken mot ersättning. Vanlig mjölk ska man ju börja med smakportioner så smått från 6 mån som allt annat och det är ju inte att jämnställa med vätska på samma sätt. Jag hade nog pratat med Bvc om han äter bra och dricker ersättning men ändå blr uttorkad. Minns inte hur stor han är men vattenmelon annars kanske? Gav vi mkt i somras till Lovisa Alt spä ut maten med mer vätska kanske?

Kram
  • villsågärna38
    Kelsson1 skrev 2016-01-30 16:52:17 följande:

självklart menade jag ersättning har inte börjat med vanlig mjölk än, han är så liten än. Men vissa dagar vill han inte ha ersättning alls o andra dagar dricker han gladeligen o tömmer flaskan. Vi ger burkmat och försöker just nu vänja honom med större bitar i maten, samma problem som det var med potatis från början, han får kväljningar så fort det är ens en pytte liten bit i maten... Men han måste vänja sig.

Vattenmelon försökte vi ge när vi var på Gran Canaria men han spydde så fort det råkade komma med en liten bit, gick bra så länge det bara var vätskan han fick i sig.

Då är jag med Då hade jag nog gjort så att jag hade pausat det där med bitar ett tag. Det är ju ingen panik med det. Det kommer. Många som gillar slät puré länge. Han är ju så liten att jag tror att det är viktigare att han får i sig vätska/ersättning och inte blir uttorkad. Ge med spruta kan ju göra att han börjar förknippa mat med tvång. Nog bäst att bara ha den till medicin. Så har vi tänkt iaf Det är kanske en liten finsmakare ni fått i familjen Kram
  • villsågärna38
    Kelsson1 skrev 2016-01-30 18:32:17 följande:

Men han dricker dåligt vissa dagar oberoende på om det är bitar i maten eller inte, har inte märkt att det skulle bero på om det var bitar i maten då han dricker dåligt. Idag till exempel fick han mat som innehöll bitar och han dricker väldigt bra, både vatten o ersättning. Plötsligt kommer det en dag då han vägrar dricka igen.

Det är lite därför jag inte har tvingat i honom vätska med spruta, vill inte göra det till tvång men är rädd för att han ska torka ut om jag inte får vätska i honom på en hel dag...

Bell: Tänk så det kan bli , förstår då bättre att det inte kändes bra att bli äldre

Hoppas stt det löser sig. Barnmaten brukar ju innehålla så mycket vätska att de eg inte ska behöva dricka till men om han inte dricker ersättning heller så är det väl säkert därför. Vi gav rätt länge ersättning på morgonen och kvällen och så barnmat till lunch och middag och mellis kunde vara antingen eller. Får han ersättning på morgonen då han är hungrig så kanske det går ner? Hoppas det iaf. Hade också blivit orolig vid torr blöja. Har bara varit med om det vid magsjuka Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015