• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

lelle75 skrev 2015-01-29 22:36:26 följande:

Prövade också att bada för det älskar hon, men det måste gjort väldigt ont i stackars magen för inte ens det hjälpte. Tyvärr så har hon fortsatt att skrika under kvällen förutom då hon har somnat, hoppas att det blir bättre snart. Hur långt uppehåll hade ni från minifom och hur lång tid tog det innan hon blev bra igen?

Usch va jobbigt Lelle! Kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-01-30 09:04:08 följande:

Hej,

När det gäller diskussioner om våra män och sambo så vill jag bara säga att jag inte för en sekund har tänkt att någon av era män inte är en bra pappa!! Samma här, min man är verkligen underbar med Victor. Det jag som jag tycker är svårt, precis som många har sedan instämt i är kommunikationen och att få de att förstå hur det är för oss. Hoppas verkligen ingen har tagit illa vid!

Min man var underbar i natt och i morse, jag har lyckats bli förkyld och var väldigt trött i natt, han tog Victor alla gånger (och jag behövde bara amma), tog honom när han vaknade halv sex och jag fick sova till 8. Känner mig bättre, även om förkylningen inte är borta än.

Så att de är fantastiska pappor tror jag vi alla är överens om, det är som sagt mer kommunikationen och förståelse som jag önskar skulle vara mer direkt från hans sida. Det blir dessutom extra känslig när jag är trött och min tålamod inte är den vanliga (den är ju redan kort i vanliga fall...)

LELLE 75: Låter verkligen tufft. Som några skrev, har du försökt att undvika lök, kaffe, kål, bönor, linser osv? Om du gör det och det inte hjälper, kanske dags att prova att ta bort mjölken ur din kost, hon kanske reagerar på det?

När det gäller den tunna/feta mjölken skulle jag prova blockamning som Johjen nämnde om du är osäker på om hon får i sig den feta mjölken. 

JOHJEN: känner igen den typ av natten, för oss var det verkligen typiskt under Event fasen. Varann timme, och mycket mer orolig sömn än vanligt. Dock inte varje natt. Hoppas ni får en mildare variant.

HOPPFULLA FIA: skönt att du har hittat en egen variant, som fungerar för Olle och er!

VSG: Hoppas ni alla mår bättre nu och att Lovisa är pigg och frisk igen.

Kram på er!

Håller med dig! Så har inte jag tänkt heller och har inte trott att du gjort det heller Va gulligt att han ställde upp så i natt och fy för att bli förkyld. Inte kul alls!! Krya på dig!! Och hoppas att resten av familjen klarar sig.

Lovisa hade lite magknip igår kväll och grät till och från, sen kom en avgrundsbajs som inte var av denna världen och sen dess har det inte varit mer. Sovit bra i natt med. Så skönt! Storasyster är ett glatt yrväder igen så där är det tillbaka till det normala

Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-01-30 08:06:23 följande:

Tuff natt här, bortskämd med några veckors relativt ok nätter det senaste så lite knäckt nu.. Adam vaknat var tredje timme, första gången hade jag sovit 1,5 h orkade inte vänta på att han skulle amma färdigt, somnade vaknade efter 1,5 h att jag låg konstigt och händerna bortdomnade, la över Adam i hans säng, han vaknade efter 1,5 h och så fortsatte det hela natten.. Får sova en sväng i em em!

Va jobbigt! Usch! Hoppas du får sova idag och inte har för ont i dina händer. Är de bättre nu med dem?

Lovisa hade lite strul med magen igår men somnade sen vid 21.30 (efter att nästan sovit hela dan, var bara vaken nån tim på kvällen och 1-2 tim på dan) . Hon sov till 00.30, ammade 10 min och sov till 07!! Och är sitt vanliga glada jag idag och inga avgrundsfisar He, he!!

Hoppas att ni får en bra dag!

Kram
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2015-01-30 10:52:47 följande:

Ööh jag börjar bli måttligt trött på att aldrig få sova. Hon äter mest hela tiden dygnet runt. Ibland får jag max 3h i sträck ett pass på natten. Kroppen skriker om att få sova iaf 4h. De fåtal nätterna som jag fått det fungerar jag så himla mycket bättre. Första passet är det längsta på natten. Lagom till jon ätit färdigt och somnat lägger jag ner henne sen får jag sova ca 1-1,5 som max till nästa gång. Trodde att hon ökade produktionen av mjölken och sen började äta som innan igen. Men hon äter fortfarande lika ofta sedan flera veckor tillbaka?? Jag har mjölk, men är osäker på om hon blir riktigt mätt?? Eller det är så det ska vara?

Usch va jobbigt Danisen!! Förstår att du är helt slut!! Hur ofta ammar hon och hur länge på varje bröst? Ett åt gången eller båda? I perioder kan det ju va så men hon är ju lite större nu så tycker det låter som att det borde lätta lite. Hur gammal är hon? Kan det vara Eventfasen som spökar? Den är i jobbig för många. Ibland är det ju ett problem att man har för mkt mjölk också, läs i länkarna ovan. Är det nåt du känner igen? Kram
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2015-01-30 11:15:46 följande:

Hon är 3 månader har precis gått ur en fas enligt wonder weeks men snart dags för eventfasen med. Men hon har varit likadan i flera veckor så vet inte om det stämmer riktigt på henne. Min sambo och min mamma föreslog att ge henne lite tillägg på kvällen så hon kanske sover lite längre första passet. Men jag vet inte vad jag ska göra? Såååå trött. Ska läsa länkarna...

dags för mat igen för henne. Suck...!!

Om du vill fortsätta helamma så ring amningshjälpen och be dem om råd. Om inte så kan du såklart ge ersättning till kvällen. Det enda du ska tänka på då är att det kan påverka amningen. Svårt jag vet! Hade jobbiga faser med storasyster men de gick alltid över. Man måste själv känna var gränsen går och hur mkt man klarar av. Verkar hon ha magknip på kvällarna? Gnällig? Om hon ammar ofta på dagarna så testa blockamma dvs 2-3 tim på varje bröst för att hon ska få mer av den feta och klara sig lite längre. Stora kramar
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2015-01-30 12:45:31 följande:

Kan man börja block amma bara rakt uPp och ner? Eller man ska tänka på något? Är rädd att få mjölkstockning i andra. Ha pumpen redo kanske? block amma på natten? Om hon äter tätt? Nä, inte ofta magknip om hon får miniform isf ytterst sällan. Lite gnällig för hon vill ha bröstet Och är trött.

Kram

Absolut, börja bara när som, förslagsvis på dan. Pumpa andra bröstet lite om det behövs. Får du lätt mjölkstockning så har du nog mycket mjölk. Kram
  • villsågärna38
    glader skrev 2015-01-30 13:28:40 följande:

Usch vad det låter tufft Danisen Det är ren tortyr att inte få sova, allt fungerar tusen gånger bättre när man väl får de där extra timmarna.

Jag ammade ju bara två månader och har kört ersättning sedan dess och tycker ju det har många fördelar. Jag förespråkar inget före det andra men tycker man ska vara öppen för alterativ om man tex inte får sova. Om jag vore du skulle jag testa att ge henne ersättning sista målen innan hon ska sova och se om hon sover längre. Gör hon det har hon ju antagligen inte blivit tillräckligt mätt.

Heddas sov- och matvanor är nu ungefär som en klocka... Hon somnar runt kl 20 äter en gång på natten (oftast mellan 02-05) och sen sover hon till ca 8 på morgonen. Känner mig extremt lyckligt lottad när jag hör hur många ammar varannan timme. Men de är ju så olika de små liven och man har inte mycket val mer än att anpassa sig till just sin egen bebis.

Hoppas du får sova riktigt mycket i helgen.

Kram

Inte helt olikt en frisk Lovisa då Somnar runt 20 och sover till 07 ungefär med 1-2 matningar på natten som tar tio min per gång så när amningen funkar bra är den också himla smidig

Det är ju så individuellt det här. Olika från barn till barn. Klart att det finns för och nackdelar med båda sätten. Och om det inte funkar med mat och sömn oavsett vilken metod man kör så är det ju skitjobbigt. Kommer ihåg att du hade det jättetufft de första veckorna så glad att höra att det funkar så bra nu Är din värk bättre nu?

Kram
  • villsågärna38
    Längtar12345 skrev 2015-01-30 16:05:25 följande:

Hua. Det känns som om vi är många här inne som suktar efter att få sova mer än 2-3 timmar i rad just nu. Jag försöker lura mig själv lite just nu och tänka att ' åh vad jag känner mig pigg, hormonerna gör att jag klarar att vara utan någon längre stund just nu'. Haha. Jag försöker även trots sömnbristen njuta av att fem års kämpande med att bli gravid är över och jag har en frisk underbar dotter som en anonym donator i min omgivning skänkt mig. När jag känner mig vansinnigt trött försöker jag tänka så, hjälper mig lite iallafall trots att jag ibland bara vill gråta..... ;)

Jag tvivlar inte heller på att våra män är underbara pappor, men det är klart att det är en omställning för alla. Vi har i omgångar suttit ner och pratat igenom vad han behöver och vad jag behöver och på vilket sätt han kan avlasta mig. Vi har tillsammans försökt ta fram olika strategier för att få så bra flyt som möjligt och på vilket sätt vi båda kan få så mycket återhämtning som möjligt. Jag har förstått att han många gånger känner sig lite utanför eftersom jag och dottern är så sammansvetsade. Kommunicera och bemöta varandras behov.

Fr.o.m. Igår kör jag fri amning, återkommer med utvärdering !;)

Kram

Kloka tankar!! Det är skitjobbigt med sömnbrist. man sover inte lika mkt som småbarnsförälder helt enkelt. Det blir ju bättre efter ett tag men man vänjer sig också. Även större barn sover ju kass när de är sjuka, drömmer mardrömmar i perioder osv så den där lyxtillvaron man hade med mycket egen tid och mycket sömn när man var barnlös får man vänta många år på igen. Men det är det ju värt. Finns ju trots allt inget bättre än att vara mamma tycker jag Och som sagt, det blir bättre med amningen. Så har det iaf blivit båda gångerna för mig. Tuffast de första tre månaderna.

En jättebra grej om hon ör gnällig på kvällen Lillan är också att börja med kvällrutiner. Gnället kan vara att hon är övertrött. Kan komma vid olika åldrar. Med Lovisa runt en månad och med vår stora tjej runt tre månader. Vid 19.30/20 byter vi blöja på Lovisa, tar på pyjamas, jag ammar i vårt sovrum där det är tyst lch lugnt och rätt mörkt. Hon somnar oftast då jag ammar och då lägger jag henne i sin lilla bredside crib. Hon kommer inte till ro och somnar i soffan på kvällen, då blir hon bara övertrött och gnällig men när vi kommer upp till sovrummet så fattar hon numera med en gång att hon ska sova. Detta fick henne även att börja sova länge pass. När på kvällen man ska lägga är ju individuellt men har man kvällstrött bebis är det värt att testa

Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-01-31 01:48:59 följande:

Guuu så jobbigt vi har det. Alice somnade i bra tid vid 20:30, helt utslagen. Men vaknade en stund senare av onda gaser och började skrika. Pappa fick vagga henne på olika sätt och vi prövade med bröstet men det ville hon inte ha, till slut somnade hon kl 1:00. Men vaknade igen 1:30, denna gång tog hon bröstet efter 10 min skrikande.

Förstår inte varför hon får ont just när hon pruttar, så har det inte varit tidigare och tror att vi är inne på fjärde dagen. Tror inte att hon hade ont i magen hela tiden ikväll, hon blev nog bara övertrött och skrek pga det. Fattar inte att jag pallar med så lite sömn.

Usch va jobbigt!! Stackars er! Om hon har ont i magen brukar det vara bra att bära upp och ner på underarmen men det vet du säkert. Håll till i mörkt sovrum också för att minska på stimuli, kan öka chansen att lugna henne då man lätt annars överstimulerade då man tröstar. Jag hade helt slutat med mjölkprodukter om jag var du. Låter som kolik. Testa, du har inget att förlora!! Strikt mjölkfri kost i två veckor.

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015