• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

glader skrev 2015-02-04 08:17:23 följande:

Gomorron tjejer, hoppas ni fått en hyfsat vilsam natt

Danisen, hur gick det igår med ersättning och sömn? Och hur är din värk?

Har en fråga om utslag; Hedda har många små röda prickar runt munnen, vad kan det vara? Någon som har en aning eller tips om vad man kan smörja med?

Höstblåsor? Googla! Kram
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2015-02-04 09:18:21 följande:

Jag gav henne 70ml bröstmjölk och 30ml ersättning och blandade. Hon lämmade 40ml.... somnade direkt efteråt. Sov väl ca 30 min. Ammade vid 22 å hon somnade 22.30 ungefär och sen sov hon till 3 se va hon vaken till kl.5. Ammade sen sög vi näsan flera gånger. Hon nös så mycket att det kom upp så fick hjälpa henne att få ut det. Så höll det på haha. Till sist fick vi bort så hon kunde andas bra. Sova på sidan i nestet med upphöjd huvudände fungerar kanon. Hon är jätte förkyld idag, kräktes upp slem och mat innan, över oss båda. 37,8 i temp. Ska man ringa vc?

Jag har köpt estelle & thild body cream som är fet och lämpar sig bra till ansiktet. Maja får röda prickar på kinderna. Dom försvinner när jag smörjt henne. Bästa med krämen är att den är ekologisk så det är inte s0 farligt att få in i munnen .

Stackars liten! Visst är det jobbigt då de är förkylda!! Feber räknas det som från 38. Ring och prata med BVC om du vill men tycker det låter som en helt vanlig förkylning. Får hon över 38 kan du ju ge alvedon men sover och äter hon är det ingen fara. Snoret rinner ju ner i halsen på de små och så kräks de, jobbigt men ej farligt.

Visst är den krämen bra

Kram och hoppas hon kryar på sig snart!!
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-02-04 10:03:35 följande:

Det är vänner från innan, fast de träffades via en mammagrupp. Några är hemma med nummer 2 och några med nummer 3. Men det är verkligen härligt! Vi bor i ett nytt område, och det är av naturliga skäl många barnfamiljer i samma ålder ungefär.

Håller med dig att det är svårt att träffa folk annars. Vi hade trevligt i vår mammagrupp, jag bjöd alla på fika och de stannade länge och det var kul men efter det har ingen tagit några initiativ (det räcker absolut med att bara fråga om man ska ta en promenad) och jag känner inte direkt att jag vill vara den som jämnt ska dra i saker...

Det enda man kan göra är att försöka...

Kram!

Va mysigt med ett mammagäng har ett par mammor här i kvarteret jag med vilket är kul. Vår mammagrupp tänkte ha en stående tid i veckan för fika el promenad. Ses på kafé till att börja med. Kanske kan va nåt? så gjorde vi i min förra grupp med. Sen kan man ju alltid maila ut med kort varsel och fråga om nån hänger med på prommis imorgon el liknande. Så tänker jag göra. Är ju svårt att alltid ses alla men kul att ha folk att fråga

Hoppas ni får en bra dag och att hunden kryar på sig!! Kram
  • villsågärna38

Testade att äta ägg imorse och nu är det gnälligt som bara den Verkar som hon fortfarande inte tål det med andra ord. Har ont i magen. Får se hur dan blir...

• villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-02-04 12:27:49 följande:

Har också slutat med ägg. Hur yttrar sig magontet? Hur vet man och hur lång tid efter märker du?

Vet inte säkert. Jag slutade ju först med mjölk (i nov) då det är vanligaste allergin och det blev lite bättre men ej bra. Några dar senare slutar hag även med ägg. Nästa dag var hon mkt bättre. Sen höll jag upp med båda i 6 veckor. Sen funkade mjölk igen men inte ägg. Testade ägg för andra gången nu. Lovisa får magknip. Vrider sig och sparkar med benen, skriker och gråter. Får onda gaser och knip verkar det som.

Hur lång tid det tar beror ju på hur dålig bebisen är i tarmen. Mjölk kan ju ge blod i avföringen t o m. Börja alltid med att utesluta mjölk först eftersom det är mkt vanligare. Man ska göra uppehåll i iaf två veckor innan man utvärderar. Du har säkert läst länken jag postat om detta från barnakuten.nu

Kram
  • villsågärna38
    azurea skrev 2015-02-04 13:12:51 följande:

Vi har precis fått lämna sjukhuset men är dock fortfarande inskrivna med hemsjukvård efter att ha fått åka in akut först med ena tvillingen för två veckor sen pga RS. Därefter tog det fem dagar så slutade andra tvillingen att andas och jag fick åka in med ambulans och han hade RS också och hamnade på intensiven då han inte klarade av att andas själv eller hålla värmen (gick ner till 34 grader). Så båda prematurer har haft en ohyggligt tuff start och tydligt tecken på RS är mycket slem, väldigt förkylda/snoriga och jobbigt att andas då de blir så täppta. Inte nödvändigtvis hög feber utan lite förhöjt kanske så jag skulle kontakta vårdcentralen och ta ett RS-prov om jag var du för att, förhoppningsvis, utesluta det om inte annat.

Kram

Nej men fy va jobbigt!! Stackars era små som haft det så tufft. Hoppas de mår bättre nu!! Stora kramar
  • villsågärna38

Stort grattis Judda till lilla Doris! Hoppas du mår bättre nu! Om du pumpar efter amning är det inte konstigt att det inte kommer mer. Det kan ta ett tag att få igång amningen om det var lite trögt i starten. Du är en kämpe.

Stora kramar

• villsågärna38
    azurea skrev 2015-02-04 16:08:09 följande:

Tack alla! Vi mår oerhört mycket bättre allihopa. De har verkligen kämpat bägge två och var bägge illa ute under perioder men nu känns det så mycket mera stabilt. Känns som om deras första fyra veckor bara försvunnit i någon slags sjukhusdimma. Om två veckor skulle de varit födda, då kan man börja se fram emot lite mer normal bäbistid hoppas jag.

Vilken resa ni gjort. Förstår att det varit jättetufft. Vilka små kämpar ni har. Hoppas att ni snart får lite lugnare bebistillvaro.

Kram
  • villsågärna38

Johjen och Hoppfulla Fia - Been there done that! Ni är inte ensamma. Ha, ha!!

Fick gå ut och amma en kvart på toan en gång på mammagruppen med storasyster då hon var i samma fas som Olle och det var stört omöjligt att amma bland folk!!

Skrikig dag här. Lovisa tål def inte ägg Har gråtit så mycket idag. Men lugnade sig sent i em och sover sen 20. Puh!

Kram och god natt

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015