• villsågärna38

Blä!! Storasyster har börjat vakna 06 och somnar inte om. Hon som alltid sovit till 07./07.30 även om hon tidigare vaknat till lite runt 06 då pappa går upp. När hon vaknar vaknar även Isa. Båda är ju glada men jag är trött ;-( Kom i säng sent och såklart ammade Lovisa både 01 och 04 i natt Hon som brukar sova så länge. Typiskt!! Ska försöka gå pch lägga mig med henne på fm. Vi får hoppas att det funkar. Inte så taggad för att lämna på dagis idag iaf. Vill bara ligga kvar i sängen. Nåja, nu är det dags att gå upp och göra frukost!!

Kramar till er alla!! Hoppas ni är piggare än jag

• villsågärna38
    johjen skrev 2015-02-06 10:21:52 följande:

Adam har börjat sova med öppen mun ibland. Betyder det att han redan andas med munnen? Någon som vet?

Lovisa gör också det ibland. Inget konstigt, de är ju 4 månader. Har frågat en vän som är barnläkare Ha, ha!! Ibland är Google inget bra, man kan börja noja sig för ingenting...
  • villsågärna38

Tack Johjen och Hoppfulla Fia Lämnar vid 9 och då hade jag såklart piggnat till så var iväg och gjorde lite ärenden och köpte en god latte istället. Lovisa älskar att hänga med i bärselen numera och babyskyddet går riktigt bra.

Köpte E-fria D-droppar nu på morgonen och då berättade kvinnan på Apoteket att nån varit och frågat efter dem igår också. Var slut där nämligen!! Ryktet sprider sig!! Köpt sempers nu för Dunmedics var slut även på nästa apotek. Dags för frukost nr 2 nu, eller ska vi säga brunch

Härligt att Adam sover så bra Johjen. Bara njut och vila ut nu!!

Storytel var ju ett jättebra tips Hoppfulla Fia!!

Hur är det med er idag Irma?

Ha en bra dag alla!!

Kram

• villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-02-06 08:42:11 följande:

Jag ligger i mörkt sovrum mellan 20:00-10:30, galet trist. Börjar med nattning vid 19:30 med bad och sedan vid 20:00 ammas hon och brukar somna vid bröstet 15 min senare. Men kan inte sova själv förrän 23:00-23:30 (sedan ett par nätter så framsteg) innan vid 2:00-3:00. Om vi inte lägger henne vid 20 så brukar hon skrika så skönare att ligga i ett mörkt och tyst sovrum med henne på bröstet. Från ca 23 sover hon rätt djupt ca 2-4 timmar (de senaste dagarna). Efter ca 3-tiden på natten har hon svårt att somna själv (trots att hon ligger på sidan och inte störs av nästäppan) hon vaknar snabbt efter att jag har lagt ner henne. Ngn som har tips på vad jag ska göra? Blir detta bättre vid tre månader, att de sover djupare?

Inatt fick jag sova fyra timmar på raken, helt underbart! Men efter det, inget mer. Alice vill dock ligga i sovrummet fram till ca 10:30 och sova på mig.

Bebisar har inte djupsömn på samma sätt som vuxna och kortare sömncykler, ca 30-40 min så då är de som mest lättväckta. De har mycket mer REM-sömn också och sprattlar ju då en hel del i sömnen. Kan fäktas och kasta ut armarna, ja ni vet De sover lugnare eller mer oroligt iperioder beroende på utvecklingsfaser osv. Det går och kommer men överlag klarar de ju att sova längre och längre skälva de får dygnsrytm vilket oftast kommer runt tre månader el tidigare.

Jag har legat i sovrummet i perioder med Lovisa på kvällen då hon varit sjuk/förkyld. Har haft liten nattlampa tänd (dimrad om du förstår) så inte helt mörkt. Har då kunnat kolla film på i-paden utan att störa när hon somnat/slumrat. Har sänkt ljuset på skärmen till lägsta och haft hörlurar. Har funkat bra då jag liggammat och lagt hennes lilla filt över henne och liksom skymt ansiktet och så haft ipaden bakom hennes rygg om du förstår? Efter hon slumrat in så att säga och då sovit på sidan bredvid mig ( vid bröstet). Det har funkat bra och inte blivit lika tråkigt. Men ljudbok var ju annars också en bra ide.

Hett tips är också att sova med henne bredvid dig på morgontimmarna om hon då inte vill sova själv. Hon kan ju ligga sked bredvid dig på sidan kanske? Hon är ju så stor nu så det borde funka bra

Och fyra timmar i sträck. Blir man ju som ny på Då har du fått lite riktig djupsömn. Härligt!! Hoppas på ännu mer sömn i natt!! Håller tummarna!!

Stora kramar
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-02-06 11:48:39 följande:

Kolla vad Villsågärna skrev, hon hade pratat med en barnläkare!

Ja om barnet bara andas genom munnen är det ju inte bra och kan vara ett tecken på problem av olika slag t x om ett större barn alltid är täppt och aldrig andas genom näsan. En liten bebis kan dock vara täppt utan att nåt är fel Lelle! Men det ska då växa bort. Och om en fyramånaders ibland andas genom munnen och inte verkar ha problem med konstant täppa så är det inget konstigt alls
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-02-06 12:34:45 följande:

Hej tjejer!

Vsg, inget kul med en super morgonpigg storasyster! Hoppas du hinner vila under dagen.

Johjen, bar att du hittade den artikel, nu kan du verkligen släppa stressen angående vikten och ge det den tid det behöver! Inget dålig samvete här inte!!!

Lelle 75, skönt att det går åt rätt håll, även om jag kan verkligen förstå din frustration. Men du ska se att det vänder snart.

Hoppfulla fia, Storytel var verkligen en bra idé!

Vi har just kommit hem från BVC, där Victor fick sin tredje dos av Rota och sina andra sprutor. Duktig liten kille som knappt grät, dock tyckte han verkligen inte om Rota denna gång. Hans minspel var bara för roligt, och vår BVC sköterska kunde inte hålla sig för skratt. Lilla charmtrollet!

Han väger nu 7kg 250 g, och är 66 cm lång. Tydligen en riktig medelsvensson, han är prick i mitten av varje kurva

Nu ska vi iväg och handla lite han och jag, så att vi är hemma i god tid i fall han skulle bli lite gnällig i kväll...

Kram på er!

Va skönt att allt gick bra!! Brukar ju vara lättare att distrahera vid andra vaccinationen. Kommer ihåg att vår Bvc-sköterska blåste såpbubblor för att distrahera vid ettårsvaccinationen. Funkade jättebra Hoppas inte han reagerar nåt på denna! Kram och ha en bra dag!
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-02-06 15:28:42 följande:

Angående Google kan jag säga att när jag var sjuk var min läkares första mening: "och håll dig borta från Google, för då hinner du dö flera ggr". Kan säga att jag tittade ändå och han hade helt rätt, det gav mig bara panik så jag lyssnade till slut.

Ibland är det av ondo att vilja veta allt. Dessutom är jag helt övertygad att man påverkar barnet med sin egen oro, de känner av det och blir mer nervösa, oroliga själva.

Och allvarligt talat, om man läser allt så vågar man inte göra något längre, då det mesta är ju farligt...

Nåväl, bara min inställning på livet, där kan jag säga att sjukdomen gav mig en annan syn på livet!

Villsågärna, ja det var mycket lättare att distrahera honom nu när han är mer intresserad av saker

Han sitter just nu i babysittern och leker, och verkar må ok just nu.

Kram!

Så rätt!! Oro gynnar ingen, allra minst de små Förstår att din sjukdom gav dig en ny syn på livet! Nog en syn vi alla borde ha.

Kram
  • villsågärna38

Nån mer som ammar? Lovisa somnade 19.30 igår och jag ca 21. Sovit fem tim nu. Så skönt! Ibland är det värt det att gå och lägga sig tidigt även om det inte blev mycket till fredagskväll. Klockan är ju bara 02 så lär ju få flera timmar till också. Underbart!

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015