lelle75 skrev 2015-02-06 08:42:11 följande:
Jag ligger i mörkt sovrum mellan 20:00-10:30, galet trist. Börjar med nattning vid 19:30 med bad och sedan vid 20:00 ammas hon och brukar somna vid bröstet 15 min senare. Men kan inte sova själv förrän 23:00-23:30 (sedan ett par nätter så framsteg) innan vid 2:00-3:00. Om vi inte lägger henne vid 20 så brukar hon skrika så skönare att ligga i ett mörkt och tyst sovrum med henne på bröstet. Från ca 23 sover hon rätt djupt ca 2-4 timmar (de senaste dagarna). Efter ca 3-tiden på natten har hon svårt att somna själv (trots att hon ligger på sidan och inte störs av nästäppan) hon vaknar snabbt efter att jag har lagt ner henne. Ngn som har tips på vad jag ska göra? Blir detta bättre vid tre månader, att de sover djupare?
Inatt fick jag sova fyra timmar på raken, helt underbart! Men efter det, inget mer. Alice vill dock ligga i sovrummet fram till ca 10:30 och sova på mig.
Bebisar har inte djupsömn på samma sätt som vuxna och kortare sömncykler, ca 30-40 min så då är de som mest lättväckta. De har mycket mer REM-sömn också och sprattlar ju då en hel del i sömnen. Kan fäktas och kasta ut armarna, ja ni vet
De sover lugnare eller mer oroligt iperioder beroende på utvecklingsfaser osv. Det går och kommer men överlag klarar de ju att sova längre och längre skälva de får dygnsrytm vilket oftast kommer runt tre månader el tidigare.
Jag har legat i sovrummet i perioder med Lovisa på kvällen då hon varit sjuk/förkyld. Har haft liten nattlampa tänd (dimrad om du förstår) så inte helt mörkt. Har då kunnat kolla film på i-paden utan att störa när hon somnat/slumrat. Har sänkt ljuset på skärmen till lägsta och haft hörlurar. Har funkat bra då jag liggammat och lagt hennes lilla filt över henne och liksom skymt ansiktet och så haft ipaden bakom hennes rygg om du förstår? Efter hon slumrat in så att säga och då sovit på sidan bredvid mig ( vid bröstet). Det har funkat bra och inte blivit lika tråkigt. Men ljudbok var ju annars också en bra ide.
Hett tips är också att sova med henne bredvid dig på morgontimmarna om hon då inte vill sova själv. Hon kan ju ligga sked bredvid dig på sidan kanske? Hon är ju så stor nu så det borde funka bra
Och fyra timmar i sträck. Blir man ju som ny på
Då har du fått lite riktig djupsömn. Härligt!! Hoppas på ännu mer sömn i natt!! Håller tummarna!!
Stora kramar