• villsågärna38

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Danisen skrev 2015-02-05 10:29:46 följande:

Tyvärr växer ju inte alla ifrån mjölkprotein allergi Men många gör. Sambons brors son är ett exempel, han blir 6 i sommar.

Haha ja, så har jag med fått göra på öppna förskolan, fick gå och amma samtidigt för att få henne lugn. Hemma får jag göra det ibland, om hon är övertrött eller så. Vi var borta i lördags då dom har 3 barn som mest gapar för att få mest uppmärksamhet och fadern i huset också pratar jätte högt och hade tv:n jätte högt så kom hon inte till ro där heller så fick gå runt i köket och amma Haha.. äsch sa han hon får ju vänja sig. Men det är ju inte så lätt, det är vi 3 och 2 hundar här hemma. Så man kommer inte i närheten av den ljudnivån där är hos dem. Hon är inte känslig annars. Jaja...

Hon tog inte flaskan igår kväll. Ville in konstra iom hon är förkyld heller..så får prova ikväll igen . Så i natt har jag mest ammat. Helt slut idag... å förkyld som tusan haha.... vill så gärna gå en promenad i snön. Men vet inte om jag orkar putta vagnen i massa snö nu

Kan man bada en förkyld bebis utan feber?

Vilket rörigt inlägg haha... sorry!

Kraaaam

Nej, en del får ju behålla de. Trist! Men är ju iaf väldigt ovanligt att ha som vuxen.

Ju större bebis desto lättare blir de överstimulerade av mkt ljud och ljus osv. Jag går in i ett annat rum och ammar med en filt över Lovisas huvud. Funkar också. Lite som ögonskydden man har på hästarna he, he Testa det om du inte kan gå runt vid nåt tillfälle.

Klart du kan bada henne! Krya på er båda! Kram
  • villsågärna38

Hej!

Ni som har problem med skrikig bebis och magont. Byt till nån av dessa D-vitamindroppar!! Har hört flera bebisar som reagerat med regelrätt kolik. Det är inte oljan de inte tål utan konserveringsmedlet (fullt med E:n i den man får av Bvc, usch!!). Dessa två nedan är utan E-ämnen. Jag gillar ju ekologiska varor och inte förtjust i E-tillsatser så ska byta med en gång även om vi inte har problem med kolik här.

www.apotea.se/dunmedic-d-vitamin-olja-80ie-per-droppe-25-ml

www.apotea.se/semper-d-vitamindroppar-10-ml

• villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-02-05 11:47:17 följande:

Bvc sa dock att det kan vara bättre med vattenlösliga, har du hört ngt om det? Dessa verkar vara oljebaserade.

Hoppas att de inte behöver förvaras i kylskåp, det behöver man med de vattenlösliga.

Jo hört det men nu pratade jag precis med en mamma som berättad att det är E:n i de med och att hon visste flera som upptäkt att det är det som är problemet. Konserveringsmedlet. Så hade jag varit du hade jag bytt. Kram

Ps. Vet att hon blir täppt på ryggen. Det har ju Lovisa varit med då hon varit förkyld. Hon har ju haft fyra förkylningar redan. Hon har snarare halvsuttit på min arm då jag haft kuddar under och då har täppan släppt. Då hon var riktigt liten sov hon på mitt bröst ist.
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-02-05 11:47:17 följande:

Bvc sa dock att det kan vara bättre med vattenlösliga, har du hört ngt om det? Dessa verkar vara oljebaserade.

Hoppas att de inte behöver förvaras i kylskåp, det behöver man med de vattenlösliga.

Dessa är oljebaseade. Det är inte oljan som är problemet utan resten av "skiten" som är i
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-02-05 13:11:55 följande:

Vi har haft största skrattanfall här idag... Victor satt för första gången i sin Tripp Trapp stol. Han lyste av glädje, verkar älska att sitta högre upp. Så matade jag honom (morotspuré) och skojade till det med skeden (låtsades att den flög) och lillkillen brast i skratt och kunde inte sluta. Det var bara för söt!

Nu återhämtar han sig i mammas famn och sover fint <3

Oh va gulligt Är ni nöjda med Tripp Trapp? Vi har en till storasyster men körde inte den då hon var bebis. Tänkte däremot skaffa en till så vi har två likadana nu. När de börjar äta själva och gegga med maten är ikeas plastvariant jättebra. Den som brukar finnas på caféer osv. Men den är ju inte lika snygg Kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-02-05 15:46:59 följande:

Vi har den gamla. Det går att köpa den nya bygeln (som är helt i plast) för 469, men vi tycker att den gamla funkar utmärkt. Det beror lite på hur gamla de är när man börjar använda stolen och hur stadiga i nacken de är.

Den nya är lite större, och ger en mer "stol" intryck dock.

Jag ska kolla runt lite. Vi har en svart Tripp Trapp till storasyster så en svart med insats blir det. Frågan är bara vilken insats Ikeastolen är bra att ha ett par stycken då de är så billiga. Då kan man ha en ute och en inne på sommaren
  • villsågärna38
    glader skrev 2015-02-05 14:16:08 följande:

Hihihi, vad gulligt!! De där skratten är ju bara helt magiska, de får en att smälta hur sur och trött man än är!

Tänkte också börja med samkportioner snart men Hedda kan inte hålla nacken änså väntar kanske tills den är stabil

Låter smart! Är ju ingen panik att börja. Det viktigaste är ju att man börjar som tidigast vid 4 månader. Sen brukar man ju tala om smaksensationer till en början, t ex doppa fingret i det man äter och låta smaka regelrätta smakportioner är ju från 6 månader man bör börja. Vår äldsta tjej var inte intresserad alls innan dess t ex. Så ingen fara att ta det lugnt Kram
  • villsågärna38
    Längtar12345 skrev 2015-02-05 16:18:10 följande:

Hej alla mammor!

VSG :

Tack för tipset. Ska testa dessa istället.

Grattis Judda till lilla Doris. Hoppas att du mår bättre!

Min lilla tjej fortsätter att vara pipig på kvällarna. Besväras främst utav gaser i magen. Har börjat med Semper dr och märker att hon lättare kan prutta ut gaserna. Ska även skaffa minifom imorgon och börja med det.

Kämpar på med amningen och tycker att det går sådär. I ena bröstet kommer det mycket mjölk väldigt fort, det gör att hon bara tar ett litet tag om bröstet och sväljer en massa luft, får 'kallsup'. Andra bröstet är långsammare, hon tar för litet tag, blir sur och skriker. Sen tar hon nytt tag och skriker igen. Känner inte att jag får så mycket tips via bvc.

Funkar däremot superbra att lägga henne själv på kvällen. Nattar henne med samma rutin varje kväll och hon somnar på 10 min och sover själv tills vi lägger oss. Imorgon blir hon 7 veckor.

Låter tufft med amningen men ibland tar det ju lite tid att få kläm på det. Du är jättestark som kämpar på!! Om det kommer snabbt ur bröstet så testa liggamma eller hålla henne mer upprätt i knäet. Det brukar hjälpa så att det inte kommer lika snabbt. Man kan även handmjölka ur lite innan amning. Kan du hamburgergreppet så du kan hjälpa henne att få rätt tag? Ang andra bröstet. Är det likadant alltid då du ammar? Hjälper det att vara i en lugn miljö, filt över hennes huvud för att skärma av. Om hon är för trött eller för hungrig kan ju frustrationen bli för stor ibland. Sen har ju alla bebisar faser de går igenom och då kan amningen under en period vara lite krångligare, sen kan det vända lika snabbt som det kom.

Ring Amningshjälpen eller en lokal amningsmottagning istället. Tyvärr är inte alltid BVC så bra på amning

Kram
  • villsågärna38
    Längtar12345 skrev 2015-02-05 16:22:43 följande:

Hej. Känns som om det är ganska vanligt att bebisarna blir lite pipiga på kvällarna. Ammar du också eller ger du enbart ersättning? Hur ofta äter han per dygn? :)

Det är jättevanligt!! Det har oftast med att göra med att de är trötta av alla intryck under dagen så behöver inte vara magknip, men kan såklart vara det med. Kul förresten att det funkar så bra med läggningarna nu!! Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-02-05 16:28:42 följande:

Hej vänner! Nedan läste jag på Mamma Fitness Facebook sida:

Alla som ammar går inte ner i vikt per automatik.

Vissa går tom upp av amning.

Skyll på dina hormoner!...
    Efter förlossningen sjunker nivåer av östrogen och prostaglandin, däremot är det ett annat hormon som "tar över" och det är prolaktin.

Prolaktinet gör att mjölkproduktionen ökar och underhålls men även- och det helt naturligt- att fettförbränningen blir långsammare i att kroppen ser till att det blir tillräckligt med mjölk för barnet.

Kroppen är inte ute efter förbränning utan snarare tvärtom, att hålla i fettet så mycket som möjligt så det räcker till amning.

Om man tillhör kategorin där man behöver gå ner efter förlossningen men inte kan : ha koll på maten då många mammor blir extra hungriga av amning, sen börja med promenader och sen med lättare styrka.

Livet är orättvisst, absolut

Kändes väldigt skönt för mig att läsa då jag kämpat med vikten sedan nyår och mått dåligt över att jag fortfarande är så stor. Hoppas detta kan hjälpa någon annan och motbevisa myten att alla går ner av att amma..
    Men så skönt att få det förklarat. Alla reagerar nog så olika här. Du kommer också att gå ner. Ge det lite tid bara Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015