• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • villsågärna38

Nu vet jag ju att det kan vara ettkänsligt ämne var man placerar babyskyddet i bilen men om man har en liten som inte gillar att åka bil så kan det vara skönt med framsätet istället. Lovisa har inte gillat babyskyddet och bilen direkt senaste månaden och har vid ett par resor gallskrikit hela vägen. Inte kul alls ochvoerhört stressande Vi har placerat henne fram nu och då jag håller henne i handen blir hon lugn och skriker inte längre. Har automat så det funkar utan att vara trafikfarligt Hon får även hålla i en skallra och har en liten mobil att titta på. Vi kör också filt och varm kofta om vi sätter oss i en varm bil. Finns jättemkt fina koftor för små bebistjejer som är utan huva

Ang promenad lelle så testa Babybjörn istället kanske?

Kram

• lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-01-21 23:09:32 följande:

Nu vet jag ju att det kan vara ettkänsligt ämne var man placerar babyskyddet i bilen men om man har en liten som inte gillar att åka bil så kan det vara skönt med framsätet istället. Lovisa har inte gillat babyskyddet och bilen direkt senaste månaden och har vid ett par resor gallskrikit hela vägen. Inte kul alls ochvoerhört stressande smile4.gif Vi har placerat henne fram nu och då jag håller henne i handen blir hon lugn och skriker inte längre. Har automat så det funkar utan att vara trafikfarligt smile5.gif Hon får även hålla i en skallra och har en liten mobil att titta på. Vi kör också filt och varm kofta om vi sätter oss i en varm bil. Finns jättemkt fina koftor för små bebistjejer som är utan huva smile1.gif

Ang promenad lelle så testa Babybjörn istället kanske?

Kram

Jo, jag har henne alltid fram när jag kör själv. Just den gången hon satt bak skrek hon så att jag i stressen glömde bort hur man spänner på bältet där fram, där bak har vi en basplatta så fick sätta henne där. Vi har även en spegel som vi inte monterat då tanken är att hon ska åka fram när man kör själv. Ska också skaffa en lekbåge till babyskyddet, hon är tyvärr fortfarande för liten för att hålla i en skallra men det kan ju jag göra :) Har också automat och varm bil, kupevärmare på innan så det är ju smidigt. Kofta utan luva ska inhandlas idag!

Tycker att babybjörnen är så krånglig att få på. Papoa testade den igår och Alice gillade inte den heller :( men hon gillar när pappa bär runt med henne. Skönt att höra att det inte bara är Alice som inte gillar när det är trångt, menar så klart att det är synd om lilla Lovisa också men trodde faktiskt att alla bebisar gillar att åka bil.

Hon somnade vid 23:30 igår och vaknade vid 3:00 av nästäppan, eller det var jag som vaknade då hon gnydde så att jag fick ta uoo henne, annars hade hon nog sovit längre. Det blir så otäckt när hon blir så där väldigt täppt. Så måste väcka upp henne och spola näsan. Verkar inte som om att luftfuktaren hjälper inatt :( Så synd om hennes lilla näsa :(

Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-01-22 03:36:03 följande:

Jo, jag har henne alltid fram när jag kör själv. Just den gången hon satt bak skrek hon så att jag i stressen glömde bort hur man spänner på bältet där fram, där bak har vi en basplatta så fick sätta henne där. Vi har även en spegel som vi inte monterat då tanken är att hon ska åka fram när man kör själv. Ska också skaffa en lekbåge till babyskyddet, hon är tyvärr fortfarande för liten för att hålla i en skallra men det kan ju jag göra :) Har också automat och varm bil, kupevärmare på innan så det är ju smidigt. Kofta utan luva ska inhandlas idag!

Tycker att babybjörnen är så krånglig att få på. Papoa testade den igår och Alice gillade inte den heller :( men hon gillar när pappa bär runt med henne. Skönt att höra att det inte bara är Alice som inte gillar när det är trångt, menar så klart att det är synd om lilla Lovisa också men trodde faktiskt att alla bebisar gillar att åka bil.

Hon somnade vid 23:30 igår och vaknade vid 3:00 av nästäppan, eller det var jag som vaknade då hon gnydde så att jag fick ta uoo henne, annars hade hon nog sovit längre. Det blir så otäckt när hon blir så där väldigt täppt. Så måste väcka upp henne och spola näsan. Verkar inte som om att luftfuktaren hjälper inatt :( Så synd om hennes lilla näsa :(

Kram

Lovisa gillar oftast då bilen börjar rulla och fram till hon var ca 2/2,5 månad så gick det jättebra i babyskyddet också. Men sen dess verkar hon bli uttråkad och vilja sätta sig upp. Tror inte problemet är att det är trångt utan att hon vill sitta upp och ha nåt att leka med. Nu när hon har lekbåge och skallra så funkar det bättre trots att hon fortfarande inte kan sitta upp Storasyster hade också en sån fas men runt halvåret. Jag vet många barn som i perioder inte alls gillade bilen då de var bebisa

Ang Baby Björn så börja öva Det är världens bästa grej och när man fått koll på den tar det en minut att få på. Utan den hade inte jag fått mkt gjort i perioder av stort närhetsbehov. Körde bärsjal när hon var nyfödd och liten och sen selen. Numera vill hon alltid sitta framåtvänd. Så nyfiken

Kram
  • Kelsson1

johjen: Jag blev gravid med 2:an nu bara några veckor efter att jag hade fyllt 40 , vi gjorde ett försök i våras också men det misslyckades (hade det tagit hade jag varit gravid på min 40-års dag).
    Tycker att det låter utmärkt med att göra ett försök i vår om det känns rätt för er

• Jenkis
    Irma01 skrev 2015-01-21 22:20:12 följande:
    Hahaha! Skrattade gott när jag såg att du hade skrivit "orakade" ben

Kan säga att jag lyckades vaxa själv förra veckan, bara för att jag inte kunde se ut som en apa på babysimmet...bra anledning eller hur??? Lite fåfäng får man väl vara
    Ja, tyvärr är det inte enda stället som är orakat...

Blir det babysim måste denna apa även fixa till sig. Som sagt, lite fåfäng är man ju.
  • Jenkis
    glader skrev 2015-01-21 22:37:19 följande:

Halloj, även jag har hittat hit, kul med ny tråd! Så härligt att höra att du haft en bättre dag idag Lelle, det ger mycket energi med de dagarna när det är tufft!

Har varit ute och käkat oxfilé och druckit ett glas rödvin med min nya chef på jobbet, trevligt! Och nu har vi rensat Heddas näsa och nattat henne, hoppas hon sover okej trots förkylningen.

Kram på er, önskar alla en natt med mycket sömn <3

Gott, gott. Både oxfilé och rödvin, he, he.
  • Jenkis
    lelle75 skrev 2015-01-21 21:55:04 följande:
    Så himla skönt, är så märkligt att det kan skilja så mycket från dag till dag. Tur att man får ett avbrott i kaoset, annars hade jag väl till slut fått gå samma väg som gladers vän - lägga in mig på psyket för att kunna få sova. Usch så jobbigt det kan vara, nu får man se framåt.

Kram
    Vad skönt Lelle att du fick ett litet avbrott i kaoset! Då klarar du dig från psyket ett tag till nu då

Har också känt så. Att det varit skittufft och så helt plötsligt blir det bättre någon dag så man hinner hämta andan lite.
  • Jenkis
    Irma01 skrev 2015-01-21 22:27:17 följande:

Skön kväll än så länge. Var tvungen att lägga Victor kl 18 i kväll, då jag hade styrelsemöte halv sju, kom hem halv tio och han hade sovit hela tiden och sover fortfarande

Inte alltid helt lätt med timingen när man har något planerat, så det känns bra när det fungerar och man vågar göra det flera ggr.

I morgon ska vi iväg och träna vovven, hoppas V är lika snäll som sist (sov i vagnen under hela kursen), för stackars hunden behöver lite stimulans just nu! Det får bli amning och blöjbyte i bilen...funkade fint förra gången!

Idag var det rätt kul, hunden hade lagt sig med huvudet i babygymmet bredvid Victor som lekte och så tog Victor tag och grep hunden i huvudet...hunden blev lite ställd, tittade på mig och backade. Sedan gick han och la sig längre bort. Men ingen som helst tecken på att säga till eller så. Väldigt skönt att se!

Annars är de rätt söta tillsammans

Gulligt med hunden
  • Jenkis
    johjen skrev 2015-01-21 19:06:12 följande:

Hoho i nya tråden! Toppen Jenkis att du fixade detta! Skönt att du känner att du får sova. Jag har inte fått sova 4 h i sträck på länge men varit aktiv och träffat folk så det ger ju också energi. Ikväll lägger jag mig med Adam dock vid 21 tiden.

Min kompis som jag träffade idag har två barn och tyckte att Adam var en så snäll och lätthanterlig bebis och det var väldigt kul att höra. Har inte tänkt på det så men när vi är borta så är ju han med mig hela tiden, i famnen eller sitter jag bredvid honom på filten och då är han ju supernöjd! Hemma försöker jag få annat gjort och då kan han bli lite gnälligare men ändå lättare och lättare.

Kram

Sover oftast bara 1,5 h mellan amningarna. Ibland inte alls, men eftersom jag tillbringar så många timmar i sängen får jag ihop sömnen ändå. Helt otroligt att han accepterar det, men han vet ju inte om något annat Tur att det är en mörk årstid. Skulle aldrig gått annars.

Känner igen det där med lugn borta just för att de har ens fulla uppmärksamhet...
  • johjen
    Kelsson1 skrev 2015-01-22 06:43:08 följande:

johjen: Jag blev gravid med 2:an nu bara några veckor efter att jag hade fyllt 40 , vi gjorde ett försök i våras också men det misslyckades (hade det tagit hade jag varit gravid på min 40-års dag).

Tycker att det låter utmärkt med att göra ett försök i vår om det känns rätt för er

För att förtydliga så är det våren 2016 jag menar och inte 2015..
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015