• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Bengalen

Nu har jag också hittat hit. Glad  
    Blir helt förundrad över hur ni hinner skriva så mycket. Det är knappt jag bara hinner läsa allt ni skriver och ändå sover Leo ganska mycket både under dagarna och nätterna. Första veckan som jag är själv hemma nu på dagarna och jag får nog säga att det har gått bättre än vad jag hade trott.  

Jag kämpar på med amningen men har fått väldigt ont när han suger. Var hos BVC igår och fick både brösten och Leos mun inspekterade ifall det kunde vara svamp men det såg inte ut så. Vi gick igenom amningsteknik men tyvärr var där inte direkt något vi kunde ändra på, allt såg bra ut. Får väl hoppas att vårtorna läker snart så jag slipper ha det så här längre. Skrikandes Leo hade i alla fall gått upp fint i vikt så nu behöver vi inte gå på fler extra viktkontroller, skönt! Han väger nu 3,8 kg. Imorgon är det dags för honom att fylla en månad! {#emotions_dlg.flower} Hjärta Tänk vad tiden har gått fort! 

• Danisen
    Bengalen skrev 2015-01-22 20:24:17 följande:

Nu har jag också hittat hit.   

Blir helt förundrad över hur ni hinner skriva så mycket. Det är knappt jag bara hinner läsa allt ni skriver och ändå sover Leo ganska mycket både under dagarna och nätterna. Första veckan som jag är själv hemma nu på dagarna och jag får nog säga att det har gått bättre än vad jag hade trott.  

Jag kämpar på med amningen men har fått väldigt ont när han suger. Var hos BVC igår och fick både brösten och Leos mun inspekterade ifall det kunde vara svamp men det såg inte ut så. Vi gick igenom amningsteknik men tyvärr var där inte direkt något vi kunde ändra på, allt såg bra ut. Får väl hoppas att vårtorna läker snart så jag slipper ha det så här längre.  Leo hade i alla fall gått upp fint i vikt så nu behöver vi inte gå på fler extra viktkontroller, skönt! Han väger nu 3,8 kg. Imorgon är det dags för honom att fylla en månad!   Tänk vad tiden har gått fort! 

Stora killen

Det är jätte jobbigt med ömma bröstvårtor. Använder du amningsnapp? Jag måste göra det annars går det inte, gör alldeles för ont. Gör även ont med dom på ibland t.om men mycket mindre. Prova vettja om du inte redan gjort det
  • Hoppfulla Fia

Vill bara tipsa om en underbar bok, Alltid redo att dö för mitt barn av Joanna Rubin Dranger. Jag fick den av min bästis när Olle kom. Vet att den är svår att få tag på eftersom den inte trycks längre men om ni kommer över ett ex så köp den. Den är helt lövly.

• Hoppfulla Fia
    Bengalen skrev 2015-01-22 20:24:17 följande:

Nu har jag också hittat hit.   

Jag kämpar på med amningen men har fått väldigt ont när han suger. Var hos BVC igår och fick både brösten och Leos mun inspekterade ifall det kunde vara svamp men det såg inte ut så. Vi gick igenom amningsteknik men tyvärr var där inte direkt något vi kunde ändra på, allt såg bra ut. Får väl hoppas att vårtorna läker snart så jag slipper ha det så här längre.  Leo hade i alla fall gått upp fint i vikt så nu behöver vi inte gå på fler extra viktkontroller, skönt! Han väger nu 3,8 kg. Imorgon är det dags för honom att fylla en månad!   Tänk vad tiden har gått fort! 

Va skönt att ni mår bra och att du tycker att det gått bra att vara hemma själv. Så kände jag också. Vart faktiskt förvånad över ATG jag fixade allt själv. Jag njöt som bara den första tiden. Allt kändes så magiskt på något vis. Angående amningen håller jag med Danisen, prova med amningsnapp om du inte har det. Jag fasade ut mina några veckor efter födseln genom att sluta använda dem på natten för att härda brösten successivt och nu klarar jag mej utan helt. Kram
  • Bengalen

Jag har provat Medelas amningsnappar men jag tyckte själva kupan var så stor så det kändes inte som det kom ut någon mjölk. Min BM sa dock igår att de skulle vara större än själva bröstvårtan eftersom den dras ut när bebisen suger. Jag får väl ge det ett försök till. Hörde även att man skulle vika dem ut och in när man satte på dem för att de skulle sitta riktigt tajt.  

• Hoppfulla Fia
    Bengalen skrev 2015-01-22 21:17:15 följande:

Jag har provat Medelas amningsnappar men jag tyckte själva kupan var så stor så det kändes inte som det kom ut någon mjölk. Min BM sa dock igår att de skulle vara större än själva bröstvårtan eftersom den dras ut när bebisen suger. Jag får väl ge det ett försök till. Hörde även att man skulle vika dem ut och in när man satte på dem för att de skulle sitta riktigt tajt.  

Ja, de ska liksom suga fast och vårtan sugas ut i nappen. Jag hade mina i ett glas med vatten på bordet när jag satt å amma i början. Och så gick jag upp å koka dem mellan varven. De finns i lite olika storlekar har jag för mig så du kanske behöver ha en mindre i såfall. Hoppas det löser sig med eller utan nappar. Prova att amma i olika ställningar så att greppet blir lite olika. Även om de har ett jätte fint grepp kan det ju dra lite olika.
  • lelle75
    Danisen skrev 2015-01-22 19:04:50 följande:

Somna vid bröstet varje kväll inför natten, bra eller dåligt?

Undrar samma. Alice somnar alltid vid bröstet, ska man försöka att ändra på det innan det är för sent?
  • johjen

Adam sovit 6 timmar i sträck för första gången i sitt liv! Vaknade och åt i 20 min och somnade om snabbt! Så tacksam för detta och det betyder att jag sovit ca 5 timmar!! Nu sitter jag på toaletten och pumpar andra bröstet lite grann för det spänner så. Adam somnar också alltid vid bröstet men jag tänker att nu somnar han fort och sover länge så varför ändra om det funkar så bra? Enligt regelverket så ska de väl somna av sig själva utan bröstet när amningen är klar men om man får in rutiner på att de somnar bra på kvällen så kanske de kvarstår även när man slutar amma?

Kram på er!

• villsågärna38
    johjen skrev 2015-01-23 04:07:19 följande:

Adam sovit 6 timmar i sträck för första gången i sitt liv! Vaknade och åt i 20 min och somnade om snabbt! Så tacksam för detta och det betyder att jag sovit ca 5 timmar!! Nu sitter jag på toaletten och pumpar andra bröstet lite grann för det spänner så. Adam somnar också alltid vid bröstet men jag tänker att nu somnar han fort och sover länge så varför ändra om det funkar så bra? Enligt regelverket så ska de väl somna av sig själva utan bröstet när amningen är klar men om man får in rutiner på att de somnar bra på kvällen så kanske de kvarstår även när man slutar amma?

Kram på er!

Va härligt!! Lovisa har också sovit bra i natt. 21-04 och sen till nu då vi ammar igen. Jag somnade 22 så känner mig också pigg.

Storasyster är förkyld igen och även om jag tvättar händerna på henne och sa till henne igår att hon inte skulle hålla och pussa Lovisa eftersom hon var så snorig så är minnet på en 2,5 åring rätt kass. Hon tycker ju så mkt om Lovisa så hon pussade ändå. Så ja, bara en tidsfråga nu då men jag känner iaf inget. Alltid nåt och kanske mina antikroppar i mjölken kan hjälpa lite. Håll tummarna!!

Kram
  • glader
    villsågärna38 skrev 2015-01-23 06:35:35 följande:
    Va härligt!! smile1.gif Lovisa har också sovit bra i natt. 21-04 och sen till nu då vi ammar igen. Jag somnade 22 så känner mig också pigg.

smile1.gif

Storasyster är förkyld igen smile4.gif och även om jag tvättar händerna på henne och sa till henne igår att hon inte skulle hålla och pussa Lovisa eftersom hon var så snorig så är minnet på en 2,5 åring rätt kass. Hon tycker ju så mkt om Lovisa så hon pussade ändå. Så ja, bara en tidsfråga nu då men jag känner iaf inget. Alltid nåt och kanske mina antikroppar i mjölken kan hjälpa lite. Håll tummarna!!

Kram
    Så skönt för er vsg och Irma!

Rekord även här, hon sov 21 till 07 utan matning!!! Jag har sovit 8 timmar i sträck!! Helt otroligt...

Hedda är knappt förkyld längre heller, fattar ingenting...

Däremot vill jag varna för det här med höjd huvudända. Jag höjde ytterligare igår eftersom hon var så förkyld men då hade hon glidit ner under täcket ! Nu är täcket jättetunt och ligger liksom över babynestet men ändå läskigt..

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015