• Bengalen

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nu har jag också hittat hit. Glad  
    Blir helt förundrad över hur ni hinner skriva så mycket. Det är knappt jag bara hinner läsa allt ni skriver och ändå sover Leo ganska mycket både under dagarna och nätterna. Första veckan som jag är själv hemma nu på dagarna och jag får nog säga att det har gått bättre än vad jag hade trott.  

Jag kämpar på med amningen men har fått väldigt ont när han suger. Var hos BVC igår och fick både brösten och Leos mun inspekterade ifall det kunde vara svamp men det såg inte ut så. Vi gick igenom amningsteknik men tyvärr var där inte direkt något vi kunde ändra på, allt såg bra ut. Får väl hoppas att vårtorna läker snart så jag slipper ha det så här längre. Skrikandes Leo hade i alla fall gått upp fint i vikt så nu behöver vi inte gå på fler extra viktkontroller, skönt! Han väger nu 3,8 kg. Imorgon är det dags för honom att fylla en månad! {#emotions_dlg.flower} Hjärta Tänk vad tiden har gått fort! 

• Bengalen

Jag har provat Medelas amningsnappar men jag tyckte själva kupan var så stor så det kändes inte som det kom ut någon mjölk. Min BM sa dock igår att de skulle vara större än själva bröstvårtan eftersom den dras ut när bebisen suger. Jag får väl ge det ett försök till. Hörde även att man skulle vika dem ut och in när man satte på dem för att de skulle sitta riktigt tajt.  

• Bengalen

Apropå svettningar. Jag har börjat svettas på nätterna igen. Slapp det i stort sett helt under graviditeten men nu är det tillbaka igen.

• Bengalen

Blomman: jag tog influensavaccinet. Var också tveksam med tanke på att jag aldrig är sjuk. Min BM svarade då att du har heller aldrig haft så lågt immunförsvar som du har nu som gravid.

Du får även ha i åtanke att många av de andra här i tråden fick sina barn i oktober innan den riktiga influensasäsongen började.

• Bengalen
    Judda skrev 2015-02-04 13:53:36 följande:
    Hej tjejer!

Inte varit inne på ett tag här. Var inne i gravidtråden o skrev för ett par v sen när jag legat inne på sjukhuset för observation o var ganska orolig, men jag fick inga svar. Kändes som att mitt inlägg drunknade i bebissnacket.

Men nu är äntligen vårt lilla knyte också här så nu kanske jag platsar lite bättre. Förra måndagen, 26/1 (4 dagar före BF) kom vår lilla "Kostas". Det blev en liten prinsessa och hon har fått namnet Doris.

Jag blev riktigt dålig efter förlossningen så vi stannade i 4,5 dygn. Fick tyvärr en väldigt dålig start med amningen, både för att jag blev dålig o för att Doris inte förstod hur man skulle ta tag. Nu har hon lärt sig hur man gör, men jag har nästan ingen mjölk så vi matar mkt med ersättning. Känns jättetråkigt för jag vill verkligen amma. ???? Har en elektrisk pump o pumpar efter varje amning men det kommer sällan mer än 10 ml ur ena bröstet o 20 ml ur andra. Börjar kännas lite hopplöst.

Stort GRATTIS Judda till lilla Doris! Hjärta

Jag hade också väldiga problem i början med amningen och är fortfarande efter drygt 6 veckor inte helt självförsörjande ännu men det blir sakta bättre och bättre för varje vecka.
    Precis som du gör tilläggsmatade vi efter varje måltid och även pumpade efteråt. Jag fick inte heller ut mycket i början. Första gången med pumpen var det bara en endaste droppe och sen låg jag länge på runt 10-20 ml per bröst. Mitt enda råd är att inte ge upp även om det känns grymt tröstlöst att först ge bröstet och sen trots det behöva tilläggsmata med hur mycket som helst. 

I förra veckan när vi var på ny viktkontroll hade Leo gått upp nästan 500 gram på en dryg vecka så sedan dess har vi börjat med napp efter varje måltid om han gnyr och i möjligaste mån låtit bli att ge honom någon ersättning. Det har gått över förväntan men man undrar givetvis vad det har gjort på vikten. Ska bli spännande att se imorgon på nästa kontroll.   
  • Bengalen
    johjen skrev 2015-02-05 07:06:24 följande:
    Vågar knappt skriva det men Adam sovit 9 timmar i sträck!! Borde ju vara helt underbart men de senaste timmarna har jag kontrollerat att han andas varje kvart typ.. Och nu sitter jag här och är orolig över varför han sover så länge medan jag pumpar mina sprängfyllda bröst.. Är detta normalt att helt plötsligt sova en hel natt? Han är sovit 8 h i sträck vid 2 tillfällen förut. Förstår att detta måste vara provocerade för er som inte sovit men känns inte helt normalt och då blir man ju orolig!

Nästan samma här! I natt har Leo sovit från kl 23 fram till kl 6:30 när jag kände att nu får jag nog allt väcka honom. Annars hade han kanske sovit fortfarande. Flört 
  • Bengalen
    Judda skrev 2015-02-08 18:56:36 följande:
    Tack så mkt! Känns underbart att hon äntligen är här!

Vad var det som strulade med amningen för dig? När började ni med tillägg? Kör ni kopp eller flaska? Vi använde koppen första veckan, men det drällde så mkt utanför så man visste aldrig vad hon fick i sig och när vi var på återbesök på BB så rekommenderade de att köpa en Calma-flaska så den matar vi med nu, men jag har börjat ångra mig lite då det känns som att den kanske förvirrar henne.

Hur har ni lyckats trappa ned ersättningen? Vi har försökt improvisera lite och ge 65 ml efter "amningarna" om hon fortfarande signalerar hunger/sugbehov, men idag har hon varit så himla slö så jag oroar mig att hon får i sig för lite. Sen när det blir kväll verkar hon jättehungrig och blir aldrig nöjd så då äter hon 100 ml eller t o m mer och sen har hon sovit 4-6 h i streck under natten. Brösten får med andra ord ingen stimulans alls och kommer väl knappast öka produktionen...

Hur har ni fått ihop allt? Det känns så himla krångligt! Hur gick viktkontrollen? Suger din Leo ordentligt när han väl ammar iaf?
    Jag hade planerat KS och då kan det ta lite längre tid innan kroppen kommer igång med amningen, men i mitt fall var det nog en kombination av snitt, men främst att jag lider av "blood deficiency" enligt österländsk medicin. Min akupunktör hade detta på känn redan innan att jag troligen skulle få problem med amningen så vi började redan ett par veckor innan förlossningen att behandla med akupunktur och så fort Leo var här övergick jag till örtmedicin som jag har fortsatt ta sedan dess.

Leo gick ner mer än de tillåtna 10 procenten de två första dygnen så på kvällen dag 3 fick vi äntligen börja med ersättning. Från början fingermatade vi honom med en liten 2 ml spruta men när vi kom hem gick vi över till en 10 ml spruta. Det tog grymt lång tid och mycket kom utanför så vid första BVC-besöket tyckte de att vi skulle börja med flaskmatning. Sedan dess har vi också kört med Calma-flaskan och det fungerar bra. Visst det går i ett rasande tempo och spyorna haglar efteråt. Flört

Leo har inte haft problem med att ta bröstet utan det har snarare varit tvärtom, att jag har fått slita honom därifrån efter en halvtimme/timme för att sedan gå över till ersättningen. Jag hade däremot väldiga problem med att det gjorde något så otroligt ont i bröstvårtorna. Fick vita små blåsor, så ett par dagar gick det bara inte att ha honom på brösten så då pumpade jag enbart.
    Allt eftersom dagarna har gått har mängden mjölk ökat så i takt med det har vi kunnat skära ner på ersättningen. Hans enorma sugbehov lyckades vi stilla med hjälp av napp och tack vare det har vi sluppit en hel del ersättning.
    Men som sagt, Leo blir 7 veckor imorgon så det tar tid. Vi måste fortfarande ge honom en skvätt ersättning varje kväll med sen klarar han sig på bröstmjölk resten av dygnet och det känns jätteskönt.  

Så ge inte upp! Det tar tid för vissa av oss.
  • Bengalen

Jag har en lite märklig fråga till er andra.

Jag har noterat att jag inte behöver raka mig under armarna längre för det har helt slutat växa där. Blir lite orolig om det gäller all kroppsbehåring men tycker att i alla fall ögonbrynen fortsätter vara i behov av noppning. Är det någon annan som har upplevt liknande eller har jag drabbats av någon hormonrubbning kanske?

• Bengalen

Skönt att höra att det är fler än jag som har drabbats av sparsam hårväxt. Har ni märkt någon skillnad även på huvudet? Jag har aldrig haft så fint, långt och tjockt hår som jag har fått nu efter graviditeten. Tråkigt om det ska gå utför nu istället.

• Bengalen

Vi har också haft en skitnatt här. En viss liten herre vägrade bara att sova. Vid 2-tiden flyttade jag ut mig och skrikbomben och la oss på soffan så att han fick ligga och titta på en cerise lampa. Det gjorde tydligen susen, för om inte annat däckade jag.

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015