Judda skrev 2015-02-08 18:56:36 följande:
Tack så mkt! Känns underbart att hon äntligen är här!
Vad var det som strulade med amningen för dig? När började ni med tillägg? Kör ni kopp eller flaska? Vi använde koppen första veckan, men det drällde så mkt utanför så man visste aldrig vad hon fick i sig och när vi var på återbesök på BB så rekommenderade de att köpa en Calma-flaska så den matar vi med nu, men jag har börjat ångra mig lite då det känns som att den kanske förvirrar henne.
Hur har ni lyckats trappa ned ersättningen? Vi har försökt improvisera lite och ge 65 ml efter "amningarna" om hon fortfarande signalerar hunger/sugbehov, men idag har hon varit så himla slö så jag oroar mig att hon får i sig för lite. Sen när det blir kväll verkar hon jättehungrig och blir aldrig nöjd så då äter hon 100 ml eller t o m mer och sen har hon sovit 4-6 h i streck under natten. Brösten får med andra ord ingen stimulans alls och kommer väl knappast öka produktionen...
Hur har ni fått ihop allt? Det känns så himla krångligt! Hur gick viktkontrollen? Suger din Leo ordentligt när han väl ammar iaf?
Jag hade planerat KS och då kan det ta lite längre tid innan kroppen kommer igång med amningen, men i mitt fall var det nog en kombination av snitt, men främst att jag lider av "blood deficiency" enligt österländsk medicin. Min akupunktör hade detta på känn redan innan att jag troligen skulle få problem med amningen så vi började redan ett par veckor innan förlossningen att behandla med akupunktur och så fort Leo var här övergick jag till örtmedicin som jag har fortsatt ta sedan dess.
Leo gick ner mer än de tillåtna 10 procenten de två första dygnen så på kvällen dag 3 fick vi äntligen börja med ersättning. Från början fingermatade vi honom med en liten 2 ml spruta men när vi kom hem gick vi över till en 10 ml spruta. Det tog grymt lång tid och mycket kom utanför så vid första BVC-besöket tyckte de att vi skulle börja med flaskmatning. Sedan dess har vi också kört med Calma-flaskan och det fungerar bra. Visst det går i ett rasande tempo och spyorna haglar efteråt.
Leo har inte haft problem med att ta bröstet utan det har snarare varit tvärtom, att jag har fått slita honom därifrån efter en halvtimme/timme för att sedan gå över till ersättningen. Jag hade däremot väldiga problem med att det gjorde något så otroligt ont i bröstvårtorna. Fick vita små blåsor, så ett par dagar gick det bara inte att ha honom på brösten så då pumpade jag enbart.
Allt eftersom dagarna har gått har mängden mjölk ökat så i takt med det har vi kunnat skära ner på ersättningen. Hans enorma sugbehov lyckades vi stilla med hjälp av napp och tack vare det har vi sluppit en hel del ersättning.
Men som sagt, Leo blir 7 veckor imorgon så det tar tid. Vi måste fortfarande ge honom en skvätt ersättning varje kväll med sen klarar han sig på bröstmjölk resten av dygnet och det känns jätteskönt.
Så ge inte upp! Det tar tid för vissa av oss.