• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Irma01
    johjen skrev 2015-01-27 10:44:45 följande:

Börjar fundera på om det är något annat som gör att Adam är missnöjd på dagen.. Kan de plötsligt bli känsliga mot något man äter? Åt ägg både igår och idag och kanske det som gör att han gnäller? Har i och för sig aldrig märkt något av det förut. Om era bebisar ligger tex i babygymmet och gnäller hur länge väntar ni med att ta upp dem? Adam var nöjd i ca 30 min efter han vaknat men gnällig efter dess.. Vet inte vad jag ska göra? Får lägga allt åt sidan och bara vara brevid honom? Inte ens det är bra nog alltid och det känns som att bröstet är det enda som hjälper. Vet att ni andra har tuffa nätter men för mig känns det ganska knäckande att ha en gnällig bebis dagtid.. Blev så sur på sambon som stack ut och sprang i morse istället för att avlasta mig en stund. Så trött på att ha huvudansvaret hela tiden och funderar på vad som kan vara fel nu eftersom han inte är nöjd.. Mensvärken sitter i och jag verkar fått pms i efterhand för känner mig låg, trött och irriterad och fängslad.. Usch får rycka upp mig och gå en promenad och ge Adam den närhet han verkar behöva just nu och försöka glädjas över god nattsömn. Hoppas ni andra får en fin dag!

Håller med vsg, det är nog Event fasen dom spökar. Verkar som du får mest effekter av den på dagen. Inte mycket att göra än att anpassa sig efter hans behov just nu, det kommer att gå över! Just gnällig och klängig är typiska "symptom".

Förstår att det inte känns som en hit att få pms samtidigt, din stackare

Och kan trösta med att min man har ibland också en tendens att ta knasiga beslut enligt mig som han själv inte inser... Sedan undrar han varför jag är irriterad! Brukar lösa sig när vi sätter oss ner och pratar, men tiden finns inte alltid!

Kramar
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-01-27 11:55:12 följande:

Håller med vsg, det är nog Event fasen dom spökar. Verkar som du får mest effekter av den på dagen. Inte mycket att göra än att anpassa sig efter hans behov just nu, det kommer att gå över! Just gnällig och klängig är typiska "symptom".

Förstår att det inte känns som en hit att få pms samtidigt, din stackare

Och kan trösta med att min man har ibland också en tendens att ta knasiga beslut enligt mig som han själv inte inser... Sedan undrar han varför jag är irriterad! Brukar lösa sig när vi sätter oss ner och pratar, men tiden finns inte alltid!

Kramar

Känner igen det där med mannen. Polletten brukar trilla ner när de varit hemma nån vecka själva med barnet. Att maken tar sjuknätter själv numera med storasyster har också gjort en jäkla skillnad i förståelse. De försöker men är ju svårt att kunna allt med en gång
  • johjen

Har nu varit ute och gått i 1,5 h i vintersolen och pratat en stund med en grannfru så nu känner jag mig lite piggare! Tack för att ni finns cybervänner! <3

• glader

Någon som har testat babyvakten Philips Avent SCD 505? Har just beställt den så säg att den är bra i så fall
    Vi har märkt att Hedda störs lite av oss när hon sover så hon ska snart få börja sova i sitt eget rum och då är det här ett måste... Gillade att den hade vaggvisor också som hon gillar

Hittade den här, verkar väldigt prisvärd! http://www.bäst-i-test.se/Babyvakt

• Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-01-27 12:05:28 följande:
    Känner igen det där med mannen. Polletten brukar trilla ner när de varit hemma nån vecka själva med barnet. Att maken tar sjuknätter själv numera med storasyster har också gjort en jäkla skillnad i förståelse. De försöker men är ju svårt att kunna allt med en gång
    Då lär jag få vänta lite till...det blir förmodligen två dagar för honom i slutet på maj men inte mer än så än!

För det mesta tar jag inte illa upp, vet att han bara är klumpig is sina uttalande, men när man själv är trött då är det inte lika lätt att bara låta det passera

Skönt med lite egen tid, hoppas du hann duscha!
  • Irma01
    johjen skrev 2015-01-27 13:56:15 följande:

Har nu varit ute och gått i 1,5 h i vintersolen och pratat en stund med en grannfru så nu känner jag mig lite piggare! Tack för att ni finns cybervänner! <3

Låter toppen, ja tänk vad en promenad kan göra
  • glader
    Irma01 skrev 2015-01-27 14:45:28 följande:
    Då lär jag få vänta lite till...det blir förmodligen två dagar för honom i slutet på maj men inte mer än så än!

För det mesta tar jag inte illa upp, vet att han bara är klumpig is sina uttalande, men när man själv är trött då är det inte lika lätt att bara låta det passera

Skönt med lite egen tid, hoppas du hann duscha!
    Ja, det är verkligen inte lätt att vara jämlik och få till en lösning som känns rättvis för båda när en jobbar och en är hemma. Min sambo går och tränar varje morgon kl 07 men de nätter Hedda varit extra jobbig brukar han stanna hemma på morgonen (han börjar vid 9) men ibland tycker jag han kunde stanna hemma lite mer... Samtidigt tycker jag det är viktigt att han får göra det som får honom att må bra - jag går ju själv och tränar på kvällen och då har han henne såklart.
    Det gäller verkligen att man är överens och diskuterar detta men ibalnd bara måste det ju bli lite tjafs tänker jag Det är ju en ny situation att förhålla sig till!
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-01-27 12:05:28 följande:
    Känner igen det där med mannen. Polletten brukar trilla ner när de varit hemma nån vecka själva med barnet. Att maken tar sjuknätter själv numera med storasyster har också gjort en jäkla skillnad i förståelse. De försöker men är ju svårt att kunna allt med en gång smile5.gif
    Japp, enda sättet att de ska förstå är de gör allt själva. Learning by doing ;)
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-01-27 11:51:25 följande:
    Kan bara hålla med smile1.gif vsg, du är en fantastisk mamma!!
    Du är bäst helt enkelt! Om du bara visste hur mycket du har lärt mig! Du borde ta betalt för alla dina råd! Lovisa och hennes storasyster måste vara överlyckliga att ha dig som gör allt rätt och har koll på det mesta! Kram
  • lelle75
    glader skrev 2015-01-27 14:43:03 följande:

Någon som har testat babyvakten Philips Avent SCD 505? Har just beställt den så säg att den är bra i så fall smile2.gif
    Vi har märkt att Hedda störs lite av oss när hon sover så hon ska snart få börja sova i sitt eget rum och då är det här ett måste... Gillade att den hade vaggvisor också som hon gillar smile1.gif

Hittade den här, verkar väldigt prisvärd! http://www.bäst-i-test.se/Babyvakt

Har ingen ännu men ska spana in denna, skulle vilja ha med kombinerat andningslarm.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015