• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • villsågärna38

Va jobbigt Irma med sån natt. Hoppas det går bättre ikväll med amningen och att ni får sova mer. Man blir som bakis på för lite sömn. Huga! Hoppas du kunnat sova en stund idag på dan med. Och att du haft trevligt med vännerna. A

Här är storasyster mkt piggare och äter bra men Lovisa lite frustrerad idag. Vill inte ligga så länge själv men tur att det kom idag och inte igår så får vara tacksam för det

Kram

• Danisen

Vad smörjer ni in era små bebisar med? Gärna tips på ekologiska produkter

• Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-01-28 15:48:22 följande:

Va jobbigt Irma med sån natt. Hoppas det går bättre ikväll med amningen och att ni får sova mer. Man blir som bakis på för lite sömn. Huga! Hoppas du kunnat sova en stund idag på dan med. Och att du haft trevligt med vännerna. A

Här är storasyster mkt piggare och äter bra men Lovisa lite frustrerad idag. Vill inte ligga så länge själv men tur att det kom idag och inte igår så får vara tacksam för det smile1.gif

Kram

Vad skönt att storasystern mår bättre. Hörde från vännerna (som har barn på dagis) att det går en jobbig magsjuka just nu...

Ja, natten har varit jobbig, men Victor var hur snäll och glad som helst till för en liten stund sedan. Han ammade och somnade i min famn, vaknade för 20 min sedan och började storgråta. Bar en stund och försökte lugna och avleda och nu sitter han i babysittern och verkar Ok...snart kommer maken hem!

Det lär bli pasta i kväll , hinner inte förbereda något bör han behöver extra mycket närhet. Bara att anpassa sig!

Vi får se hur de nya rutiner fungerar...

Kram!
  • Hoppfulla Fia

Suck! Olle kraken har varit jätte klängig och inte velat något annat än att jag ska gå runt runt runt i lägenheten med honom i famnen. Har har vägrat ta bröstet och blivit super upprör då jag erbjudit det eller försökt ta honom i selen för att avlasta armar och rygg. Efter ca 1h vankande och några skrik och gråtnas på ca 10min somnande han i min famn. Jag la mig på soffan med honom på bröstet. Detta var kanske 20:40. Nu skulle jag försöka gå ich lägga oss i vår säng. Han vaknade till och tog bröstet, snuttade en stund och sen började han jollra, snacka och tjoja. Han är på ett strålande humör... Önskar att han hade sovit lite längre. Min sambo stack iväg på ett litet jobb när han äntligen somnat och jag ser inte fram emot att vanka 1h till. Tycker jätte synd om honom när han blir så där. Han kan inte hålla ihop sig å jag känner mig dålig som inte orkar gå och gå utan försöker truga med tutte och en massa annat. Håll tummarna för att det inte blir lika dant igen....

• lelle75
    Hoppfulla Fia skrev 2015-01-28 21:31:01 följande:

Suck! Olle kraken har varit jätte klängig och inte velat något annat än att jag ska gå runt runt runt i lägenheten med honom i famnen. Har har vägrat ta bröstet och blivit super upprör då jag erbjudit det eller försökt ta honom i selen för att avlasta armar och rygg. Efter ca 1h vankande och några skrik och gråtnas på ca 10min somnande han i min famn. Jag la mig på soffan med honom på bröstet. Detta var kanske 20:40. Nu skulle jag försöka gå ich lägga oss i vår säng. Han vaknade till och tog bröstet, snuttade en stund och sen började han jollra, snacka och tjoja. Han är på ett strålande humör... Önskar att han hade sovit lite längre. Min sambo stack iväg på ett litet jobb när han äntligen somnat och jag ser inte fram emot att vanka 1h till. Tycker jätte synd om honom när han blir så där. Han kan inte hålla ihop sig å jag känner mig dålig som inte orkar gå och gå utan försöker truga med tutte och en massa annat. Håll tummarna för att det inte blir lika dant igen.... smile4.gif

Har du prövat att lägga honom i babyskyddet som står på en mjuk soffa/säng? Då går det lätt att gunga och vagga där i. Lycka till!
  • Hoppfulla Fia

Han bara skriker om jag lägger ner honom någonstans. Nu sitter jag med honom över axeln och gungar upp och ner på en pilatesboll. Känns som om han håller på att somna lille plutten. Men tack för bra tips. Kanske är något till en annan fas..

• villsågärna38
    Hoppfulla Fia skrev 2015-01-28 21:31:01 följande:

Suck! Olle kraken har varit jätte klängig och inte velat något annat än att jag ska gå runt runt runt i lägenheten med honom i famnen. Har har vägrat ta bröstet och blivit super upprör då jag erbjudit det eller försökt ta honom i selen för att avlasta armar och rygg. Efter ca 1h vankande och några skrik och gråtnas på ca 10min somnande han i min famn. Jag la mig på soffan med honom på bröstet. Detta var kanske 20:40. Nu skulle jag försöka gå ich lägga oss i vår säng. Han vaknade till och tog bröstet, snuttade en stund och sen började han jollra, snacka och tjoja. Han är på ett strålande humör... Önskar att han hade sovit lite längre. Min sambo stack iväg på ett litet jobb när han äntligen somnat och jag ser inte fram emot att vanka 1h till. Tycker jätte synd om honom när han blir så där. Han kan inte hålla ihop sig å jag känner mig dålig som inte orkar gå och gå utan försöker truga med tutte och en massa annat. Håll tummarna för att det inte blir lika dant igen....

Usch va jobbigt!! Det låter lite som att han är övertrött. Att han fått dygnsrytm nu och behöver lägga sig tidigare. Testa att natta tidigare imorgon och amma då i ett lugnt och rätt mörkt rum. Kanske liggamma i sängen t ex? Det kan funka Låter def som att det är läge för kvällsrutin iaf. Hoppas ni får en lugn natt!!

Kram
  • Hoppfulla Fia

Han sover nu. Tror också att det börjar bli dags för ordentliga kvälls och läggningsrutiner. I kväll la jag honom vid kl 18:30 och redan då var han strulig och ville inte ta bröstet först och få var vi i sängen med bara nattlampan tänd. Vi gick en sväng sen provade jag i soffan och då tog han bröstet och somnade men vaknade igen efter ca 30min ner jag lagt honom i sängen och var super pigg. Sen har det bara fortsatt. Han har varit inne i en fas nu ett tag och är jätte känslig och lätt stött och har ett mycket större behov av närhet och tutten är inte längre lösningen på alla problem helt enkelt. Tycker så synd om honom när han är så här upp och ner, men det känns tryggt att veta att det går över. Nu hoppas jag att vi får sova ett tag båda två och alla ni fina mammor och ungar i tråden. Kram på er och go'natt

• Danisen

Ingen som smörjer in sin bebis ? Hon har jätte känslig hud och även fått böjvecksexem ööööh!! Smörjer just nu med kokosolja, men behöver nog något ännu fetare som sugs upp lättare i huden ge mig lite tips är ni söTa.

Kram kram

• glader
    Danisen skrev 2015-01-29 02:41:49 följande:

Ingen som smörjer in sin bebis smile5.gif ? Hon har jätte känslig hud och även fått böjvecksexem ööööh!! Smörjer just nu med kokosolja, men behöver nog något ännu fetare som sugs upp lättare i huden smile1.gif ge mig lite tips är ni söTa.

Kram kram

Vi använder bara babyolja och inytyol. Hedda hade väldigt otäcka blöjeksem innan och bara inytyol hjälpte och då ska man ha på MYCKET! Bvc kommenderade det och det hjälpte snabbt
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015