• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-01-29 12:06:22 följande:

Tusen tack tjejer för all pepp och stöd!! Uppskattas enormt kan jag säga

Tyvärr tror jag att ni har helt rätt i att det går inte att förstå hur vi har det om man inte har upplevt det. Ofta känner jag mig frustrerad då jag anser att jag verkligen försöker förklara hur det känns, men jag får väl vara tydligare!

Vi pratar en hel del, men kanske är det svårt för honom att se att jag är trött, bara för att jag orkar promenera, och göra andra saker betyder det inte att den mentala trötthet inte finns...Och av en följd är jag naturligtvis lätt retlig och irriterad. En ond cirkel! Vi får sätta oss ner och prata igen då.

VSG, jag vill inte att mobilen i sovrummet, men han använder väckarklocka funktionen...jag ska till Clas Ohlson och köpa en väckarklocka, så faller den argument

Lelle, bra argument, kanske ska testa det haha!!

Som sagt, ändå skönt att se att många av er känner igen sig och att det inte är ovanligt i början.

Promenaden gjord sitt och jag känner mig mycket bättre nu. 

Tack tjejer, ni är bäst <3

Kramar!!

Va skönt att du känner dig bättre!! Det är en stor omställning det här med barn. Tror jag har glömt mkt från första tiden. Kommer mest ihåg det positiva, samma sak som med förlossningen Skulle väl inte bli fler barn annars Ni löser detta vännen!!

Kram
  • Danisen

Massa kramar till dig Irma01 <3 jag har inget att inflika mer än att jag håller med resten av tjejerna.

• johjen

Irma, förstår din frustration och håller helt med att våra män inte alltid förstår hur vi har det. Min käre livskamrat stack ut och sprang en morgon för inte så länge sedan efter jag hade haft en tuff natt och skulle behöva lite avlastning. Då han har lågsäsong just nu kan han öppna butiken kl 10 istallet för 8 och då kan man tror att han vill spendera den extra tiden med sin son.. Han förstod inte att jag behövde avlastning för när han vaknade sov vi men inte 20 min senare när han var på väg ut genom dörren. Klart att de inte kan läsa våra tankar men lite kan de väl tänka själva? Annars försöker han hjälpa till så gott det går men det är ju alltid hjälpa till som är grejen och inte ta fullt ansvar. Vi planerar ju att sambon ska vara hemma till hösten och det tror jag blir bra och att han förstår mer då!

Annars är det bara till att prata, prata och prata som gäller och försöker som du inte bara ta det när man är i affekt. Hoppas det känns lite bättre och att ni får en trevlig kväll tillsammans!

Kram

• villsågärna38

Hur har ni det idag tjejer? Storasyster tillbaka på förskolan idag och var jätteglad för det. Lovisa däremot har sovit nästan hela dan (då hon inte ammat). Är både förkyld och pruttar avgrundsfisar Men inga kräkningar och inte bajsat mer än vanligt så har väl fått en mild variant av magsjukan eftersom hon är vaccinerad. Hade ju bara hunnit få 2/3 doser. En av 1,5-åringarna på dagis hade varit hemma en vecka fick jag höra idag så är återigen glad att vi vaccinerade. Det räcker ju med feber, förkylningar och öroninflammationer osv Och inte att förglömma vattkoppor, huä. Tog en vecka, blä!! Underbart att få lite egentid idag iaf. Duscha i lugn och ro och fixa till håret. Man blir glad för det lilla ibland

Ha en skön kväll!

Kram

• Irma01
    Danisen skrev 2015-01-29 14:06:39 följande:

Massa kramar till dig Irma01 <3 jag har inget att inflika mer än att jag håller med resten av tjejerna.

Tack!!
  • Irma01
    johjen skrev 2015-01-29 16:42:39 följande:

Irma, förstår din frustration och håller helt med att våra män inte alltid förstår hur vi har det. Min käre livskamrat stack ut och sprang en morgon för inte så länge sedan efter jag hade haft en tuff natt och skulle behöva lite avlastning. Då han har lågsäsong just nu kan han öppna butiken kl 10 istallet för 8 och då kan man tror att han vill spendera den extra tiden med sin son.. Han förstod inte att jag behövde avlastning för när han vaknade sov vi men inte 20 min senare när han var på väg ut genom dörren. Klart att de inte kan läsa våra tankar men lite kan de väl tänka själva? Annars försöker han hjälpa till så gott det går men det är ju alltid hjälpa till som är grejen och inte ta fullt ansvar. Vi planerar ju att sambon ska vara hemma till hösten och det tror jag blir bra och att han förstår mer då!

Annars är det bara till att prata, prata och prata som gäller och försöker som du inte bara ta det när man är i affekt. Hoppas det känns lite bättre och att ni får en trevlig kväll tillsammans!

Kram

Precis så är det...just "hjälpa till". Tror verkligen att polletten lär trillande när han är hemma själv, men under tiden får vi verkligen prata. Problemet är nog ofta att vi tror att de kan tänka själva men nej, vi behöver vara övertydliga, vilket är rätt tröttande!

Nåväl, ser framemot besöket av min bror till helgen, kanske han kan snacka lite med maken! Hans dotter är ju 1,5 snart, så han vet hur det är att ha hela ansvaret.

Kram!
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-01-29 16:49:41 följande:

Hur har ni det idag tjejer? Storasyster tillbaka på förskolan idag och var jätteglad för det. Lovisa däremot har sovit nästan hela dan (då hon inte ammat). Är både förkyld och pruttar avgrundsfisar smile4.gif Men inga kräkningar och inte bajsat mer än vanligt så har väl fått en mild variant av magsjukan eftersom hon är vaccinerad. Hade ju bara hunnit få 2/3 doser. En av 1,5-åringarna på dagis hade varit hemma en vecka fick jag höra idag så är återigen glad att vi vaccinerade. Det räcker ju med feber, förkylningar och öroninflammationer osv smile5.gif Och inte att förglömma vattkoppor, huä. Tog en vecka, blä!! smile4.gif Underbart att få lite egentid idag iaf. Duscha i lugn och ro och fixa till håret. Man blir glad för det lilla ibland smile1.gif

Ha en skön kväll!

Kram

Så bra att storasystern är tillbaka på förskolan.

Kan säga att det är många här som har sina barn hemma då det går magsjuka.

Hoppas Lovisa kryar fort på sig, visst känns det bra att de fick rota vaccinet!!

Det värsta med dessa gaser är när de väcktes av det, stackarna!

Idag har Victor varit på strålande humör för det mesta. Han sov nästan 2 timmar då vi var på promenaden, så det har säkert gjort sitt.

Nu gungar han sim en tok i sin babysittern själv och skrattar. Mamma hjärtan smälter <3.

Kram och tack för alla fina ord!
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-01-29 16:49:41 följande:

Hur har ni det idag tjejer? Storasyster tillbaka på förskolan idag och var jätteglad för det. Lovisa däremot har sovit nästan hela dan (då hon inte ammat). Är både förkyld och pruttar avgrundsfisar Men inga kräkningar och inte bajsat mer än vanligt så har väl fått en mild variant av magsjukan eftersom hon är vaccinerad. Hade ju bara hunnit få 2/3 doser. En av 1,5-åringarna på dagis hade varit hemma en vecka fick jag höra idag så är återigen glad att vi vaccinerade. Det räcker ju med feber, förkylningar och öroninflammationer osv Och inte att förglömma vattkoppor, huä. Tog en vecka, blä!! Underbart att få lite egentid idag iaf. Duscha i lugn och ro och fixa till håret. Man blir glad för det lilla ibland

Ha en skön kväll!

Kram

Vi har det bra tack! Hoppas även Lovisa kryar på sig snart. Vi har varit på öppna förskolan på babyrytmik vilket Adam tyckte var både kul och läskigt! Nästa vecka börjar vi på babymassage, får se vad han tycker om det. Mycket intryck på öppna förskolan och sen lunch med sambon på hans jobb och när vi sen skulle åka hem kl 13:30 så hade Adam knappt sovit något sedan han vaknade 08:30. Skrek hela vägen hem, sen gick jag och la mig med honom i vår säng, ammade tio min sen sov han i 2,5 h. Efter det ammade han i 45 min och är nu pigg och glad igen! Imorgon blir det barnvagspromenad med andra mammalediga från öppna förskolan, lördag 40 års fest som vi kommer vara med på hela familjen en liten stund och på söndag kommer min familj hit plus svärmor då jag fyller år på måndag.. Fullt ös med andra ord!

Hoppas ni alla har det bra och får sova i natt!

Kram
  • Längtar12345

Hej alla mammor.

Håller med om att det verkligen behövs avlastning från partnern. Det är helt underbart att vara mamma men att inte fått sova mer än 2-3 timmar i sträck under flera veckor tar helt klart ut sin rätt och vi är båda rätt trötta nu. Min lilla skrutt blir 6 veckor imorgon och jag ammar fortfarande lika mycket som tidigare. Ca 06, 09, 12, 15, 18,21, 00, 03, Alltså ca 8 gånger per dag. Däremellan sover hon rätt bra. Hade hon själv fått välja hade det blivit mer åt varannan timme men på bvc tyckte ssk att jag skulle försöka dryga ut det till var tredje timme och då behöver jag hjälp av napp för annars är det omöjligt att drasut på tiden mellan amningen. Vid kl 18-amningen brukar min man avlasta mig genom att ta matningen mha ersättning. På kvällen brukar hon vara lite gnällig, vill inte ta bröstet men är hungrig, äter lite och skriker lite och äter lite och skriker igen..... Någon som känner igen detta? Jag brukar bära henne och trösta och därefter försöker jag amma igen, efter ett par försök brukar hon ta bröstet.

Är det ok att ge ersättning någon gång per dag?

Jag överlever inte utan nappen, är det ok?

Oj vad långt det blev....

Hoppas vi alla får en bra natt med mycket sömn.

Kram

• lelle75
    Längtar12345 skrev 2015-01-29 20:27:42 följande:

Hej alla mammor.

Håller med om att det verkligen behövs avlastning från partnern. Det är helt underbart att vara mamma men att inte fått sova mer än 2-3 timmar i sträck under flera veckor tar helt klart ut sin rätt och vi är båda rätt trötta nu. Min lilla skrutt blir 6 veckor imorgon och jag ammar fortfarande lika mycket som tidigare. Ca 06, 09, 12, 15, 18,21, 00, 03, Alltså ca 8 gånger per dag. Däremellan sover hon rätt bra. Hade hon själv fått välja hade det blivit mer åt varannan timme men på bvc tyckte ssk att jag skulle försöka dryga ut det till var tredje timme och då behöver jag hjälp av napp för annars är det omöjligt att drasut på tiden mellan amningen. Vid kl 18-amningen brukar min man avlasta mig genom att ta matningen mha ersättning. På kvällen brukar hon vara lite gnällig, vill inte ta bröstet men är hungrig, äter lite och skriker lite och äter lite och skriker igen..... Någon som känner igen detta? Jag brukar bära henne och trösta och därefter försöker jag amma igen, efter ett par försök brukar hon ta bröstet.

Är det ok att ge ersättning någon gång per dag?

Jag överlever inte utan nappen, är det ok?

Oj vad långt det blev....

Hoppas vi alla får en bra natt med mycket sömn.

Kram

Vad konstigt av bvc att säga att du ska amma var tredje timme, fick du ngn förklaring till det? Jag trodde att det var fri amning som gällde i början, här ammas det mycket oftare, minst varannan och ibland varje timme.

Självklart är det ok med napp och ersättning, risken finns ju att hon bara vill ha flaskan, vi gav lite ersättning ett tag men det är inget hon verkar sakna.

Samma här, mycket gnäll tidigt på kvällen och det berodde på att hon var övertrött. Så fort hon blir gnällig badar vi henne och sen är det läggdags.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015