• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Irma01
    Hoppfulla Fia skrev 2015-02-01 21:46:15 följande:
    Va härligt att ni tycker det är roligt. Hade hoppats att Olle skulle kommit ut den värsta fasen innan vi började men det får bli som det blir. Han är en solstråle mellan varven så vi hoppas att vi kan pricka in det. Kommer att köra tidig promis i morgon och ordentligt med vila innan så han är pigg så ska det nog bli bra. Då vet jag att det inte något annat som jag borde ha kommit på att packa. Jag är rätt trög i huvudet av allt gap på dagarna.

Skönt att du mår bättre VSG och ni som inte får sova önskar jag en bra natt så ni får ladda batterierna.

Johjen: hur mår lilla Adam idag då?
    Tror inte du behöver oroa dig över fasen...i vår grupp av 8  barn är det bara en som brukar gnälla lite och han är äldre än de andra, 10 månader så han är mer medveten än de andra och jag tror han tycker det är lite läskigt. Alla andra njuter som små prinsar och prinsessor i bassängen! Så roligt att se hur de trivs i vattnet.

Bara var beredd på att lär bli hungrig direkt efter och sedan somnar han förmodligen en stund!

Hoppas ni gillar det! Och det där med att vara trög i huvudet kan jag lätt skriva under på

Kram!
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-02-02 12:45:06 följande:

Grattis på födelsedagen Johjen!

Haft en jobbig natt i vanlig ordning, bara att vänja sig, man överlever ju uppenbarligen. Det sägs att det blir bättre vid 3-4 månader, inte långt kvar nu.

Upplevde ni ngn skillnad när de var två månader, 2,5 månader och sedan när de blev tre månader?

Kan tyvärr inte heller komma ihåg...precis som Glader skriver så är allt som en dimma.
    Dock har Victor inte varit speciellt skrikigt och hade dyngrytm rätt tidigt, han var nog inte mycket mer än 1 månad eller 6 veckor när vi introducerade rutiner t.e.
    Här var det mer Event fasen som v verkligen la märke till. 

Tror absolut att du ska försöka utesluta mjölkprodukter först och sedan ägg om det inte hjälper. 
    Om det nu skulle vara kolik har jag läst någonstans att akupunktur kan hjälpa. Kanske värt att testa?

Kram!
  • Danisen

Grattis på födelsedagen Johjen

Haha jag som tyckte att vår natt var bra. Inte om man jämför med er natt till idag iaf haha.

22.30-03.00 sen vadet täta amningar som vanligt. Men det va skönt att få 4h iaf

• glader
    Irma01 skrev 2015-02-02 16:34:27 följande:
    Kan tyvärr inte heller komma ihåg...precis som Glader skriver så är allt som en dimma.
    Dock har Victor inte varit speciellt skrikigt och hade dyngrytm rätt tidigt, han var nog inte mycket mer än 1 månad eller 6 veckor när vi introducerade rutiner t.e.
    Här var det mer Event fasen som v verkligen la märke till. 

Tror absolut att du ska försöka utesluta mjölkprodukter först och sedan ägg om det inte hjälper. 
    Om det nu skulle vara kolik har jag läst någonstans att akupunktur kan hjälpa. Kanske värt att testa?

Kram!
    En sjukgymnast på jobbet berättade att hon körde akupunktur på en kompis bebis när de hade väldgt besvärligt och det försvann. Sen kan hon såklart inte garanetra att det var just det som gjorde det, men skrikandet slutade
  • Danisen

Akupunktur kan absolut hjälpa. Lunds universitet håller på med forskning runt det nu. En kompis Pärla884 som skrev i andra tråden ett tag var med i studien och fick akupunktur. Hennes dotters kolik försvann . Kolla med akupuntörer (heter det ens så??) i närheten där du bor så kaN dom kanske hjälpa er

• glader

Ni har såklart rätt vad gäller dagsvilan, ibland behöver de sova mer, ibland mindre, bara att ta det som det kommer Hedda är lika trött som vanligt nu vid sjutiden trots att hon sovit mycket hela dagen.

Hoppas ni alla får en riktigt bra natt med mycket sömn!

• villsågärna38
    Danisen skrev 2015-02-02 17:22:29 följande:

Grattis på födelsedagen Johjen

Haha jag som tyckte att vår natt var bra. Inte om man jämför med er natt till idag iaf haha.

22.30-03.00 sen vadet täta amningar som vanligt. Men det va skönt att få 4h iaf

Heja 4,5 timme är ju ett framsteg!! Då går det ju åt rätt håll. Kram
  • villsågärna38
    glader skrev 2015-02-02 19:36:53 följande:

Ni har såklart rätt vad gäller dagsvilan, ibland behöver de sova mer, ibland mindre, bara att ta det som det kommer Hedda är lika trött som vanligt nu vid sjutiden trots att hon sovit mycket hela dagen.

Hoppas ni alla får en riktigt bra natt med mycket sömn!

Hon behövde säkert sova bara Här varierar det. Då Lovisa blev förkyld sist sov hon jättemycket både dag och natt. Ibland bara några timmar och rätt upphackat. Men alltid trött på kvällen iaf. Kram
  • glader
    villsågärna38 skrev 2015-02-02 19:41:44 följande:
    Hon behövde säkert sova bara Här varierar det. Då Lovisa blev förkyld sist sov hon jättemycket både dag och natt. Ibland bara några timmar och rätt upphackat. Men alltid trött på kvällen iaf. Kram

Ja säkert

Tur de vet vad de själva behöver!
    Kram

• Hoppfulla Fia

Försöker få Olle att sova utan tutte i munnen. Det är hopplöst. Jag kan få honom att somna i famnen utan men det går fan inte lägga ner honom. Har tragglat i över 1h och nu gav jag upp. I natt har jag inte lubbats sova nästan något för att han vill ha tutten i munnen hela tiden. Försöker med napp, har prövat olika modeller och nu dränkte jag dem i bröstmjölk, då sög han rent dem sin åkte de ut igen. Försöker jag hålla ett finger på hulkar han bara. Om jag liggaammar har jag bara vid ett få tillfällen lyckats smita ifrån och nu är han för med så han störs om jag har tv eller lampa på så jag kan bara ligga här i mörkret och glo. Fy Fabian vad jag har gnällt hör sista tiden, men jag är så trött på att inte få vara lite själv ich bara göra vad jag vill en stund. Babysimmet gick toppen hursomhelst och Olle har varit på ett bra humör under kväll så det känns skönt i varje fall

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015