• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-02-03 10:49:48 följande:

Usch lider med er som inte får sova! Jag får sova några timmar i alla fall men snittar väl en 5-6 h per natt så utvilad är man ju inte direkt. Igår la vi oss sent och Adam och jag kom helt i ofas så sovit typ 4 h. I morse gick sambon upp tidigt och frågade om det var ok att han gick ut och sprang. Adam hade precis somnat efter amningen och jag tyckte att det var ok. 2 min efter sambon gick ut genom dörren vaknade han och började hålla låda så det vara bara till att gå upp. Sambon sprang en timme, strech och dusch på det och sen när han skulle ta Adam 30 min så jag kunde lägga mig och vila så somnade han, Adam alltså och jag kunde inte sova alls.. Ja så kan det gå och nu sitter jag här i soffan med en pigg bebis medan jag själv är ganska så trött. Blir att lägga sig tidigt ikväll och kanske sova en sväng på dagen om det går.

Kram på er alla kämpar!

Du får börja göra som jag. Gå och lägga dig vid 22-tiden. Här är det så intensivt på dagarna med två barn på morgonen och em (storasyster vaknar ju senast 07 också) så jag pallar def inte att vara uppe sent på kvällen. Då skulle jag vara ett vrak även om jag sover ungefär 7 uppstyckade timmar per natt

Hoppas ni får en fin dag fastän du är trött!!

Kram
  • villsågärna38
    Hoppfulla Fia skrev 2015-02-03 08:25:19 följande:

Lilla skruttan då, förstår att du är trött. Hoppas att det blir lugnare om hon får lite ersättning innan sänggåendet. Jag kan tyvärr bara stämma in i klagosången. Olle vill också snutta hela natten just nu fast han kräks och pruttar inte. Jag höll på att krevera när jag blev väkt för 10gången kl kl 02. Han snuttar ca 5-10min, somnar, jag lirkar mig bort, börjar slumra in, han vaknar och ger sig inte om han inte får tutten i munnen Jag tror dock inte att Olle är hungrig utan har behov av tutte och är orolig av någon anledning som jag inte förstår. Det är jobbigt för på natten känner jag att jag börjar bli irriterad. Men nu på morgonen nör jag ändå fått kanske 3-4h sammanlagt känner jag mig ganska som vanligt och inte alls sur vilket är tur. Men det är ett väldigt jobbigt att vara mitt i. Hoppas vi får en bra dag trotts sömnbrist

Usch va jobbigt!! Inte kul alls Mitt enda tips är att byta bröst då han suttat tio minuter för att se om han behöver mer mat för att komma till ro och riktigt "däcka". Testa även att han sover med pappan då han ätit kanske och du i annat rum med öronproppar i? Bara för att få sova lite. Pappa kanske kan söva i bärsele eller genom att gå runt och vagga. Kan vara så att han skulle sova bättre om du inte var där. Hoppas ni får en bättre natt i natt iaf. Kram
  • Längtar12345

Hej. Många som har det kämpigt. Kram !!

Jag har börjat lägga lilltjejen vid kl 20, vi byter blöja och lägger oss o ammar o sjunger vaggvisor. Hon somnar efter 10 min och ibland går jag upp och ibland somnar jag med hehe. Ammar sedan ca kl 00:30, 03:30, 06, 07 och sen sover hon till 10. Däremellan har jag fått sova bra.

Jag kör enbart med helamning och märker inte att hon är mer hungrig nu än när hon fick ersättning till kvällen. Antalet amning ar är ungefär som innan men tiderna kan variera.

Hur ger ni semper droppar? Står att de ska ges i mat eller dryck. Men jag ammar bara.

• glader
    Danisen skrev 2015-02-03 15:51:48 följande:

Hur hjälper man bebisar med slem i halsen?

Jag gav lite uppvärmd svartvinbärssaft när Hedda hade slem och hosta, läste att et skulle vara bra och jag tyckte det funkade för stunden, men vet inte vad som är bäst. När man ger saltlösning i näsan skäljer det väl också lite ner i halsen tror jag. Viktigt att de får äta (dricka) ofta så att de sväljer ner slemmet.
  • Danisen
    Längtar12345 skrev 2015-02-03 15:55:06 följande:

Hej. Många som har det kämpigt. Kram !!

Jag har börjat lägga lilltjejen vid kl 20, vi byter blöja och lägger oss o ammar o sjunger vaggvisor. Hon somnar efter 10 min och ibland går jag upp och ibland somnar jag med hehe. Ammar sedan ca kl 00:30, 03:30, 06, 07 och sen sover hon till 10. Däremellan har jag fått sova bra.

Jag kör enbart med helamning och märker inte att hon är mer hungrig nu än när hon fick ersättning till kvällen. Antalet amning ar är ungefär som innan men tiderna kan variera.

Hur ger ni semper droppar? Står att de ska ges i mat eller dryck. Men jag ammar bara.

På sked.
  • villsågärna38
    Danisen skrev 2015-02-03 15:51:48 följande:

Hur hjälper man bebisar med slem i halsen?

Koksalt t ex sprayen du har alt renässans näsdroppar (en stor kapsel räcker till två näsborrar) och mkt amning. Om hon blivit förkyld så bidrar det säkert till att hon vill amma ofta. Kram
  • villsågärna38

Måste bara berätta en söt grej När jag hämtade på dagis idag så var Lovisa vaken hela tiden i vagnen. Var nöjd på väg dit (hon har en kudde i ryggen nu så hon ser rätt bra) och låg så snällt och väntade medan jag hämtade storasysters saker inne. Sen gav vi oss av hemåt och eftersom det snöade fällde jag upp båda suffletterna. Då sitter de omlott och ser inte varandra. Lovisa började gallskrika och jag försökte sjunga och vifta med en skallra. Inget funkade. Då sa storasyster - Jag vill titta på Lovisa! Och så fällde hon ner sufletten så de såg varandra igen. Då blev Lovisa tyst med en gång och började prata istället Mammahjärtat smälte

• johjen
    villsågärna38 skrev 2015-02-03 13:28:18 följande:

Du får börja göra som jag. Gå och lägga dig vid 22-tiden. Här är det så intensivt på dagarna med två barn på morgonen och em (storasyster vaknar ju senast 07 också) så jag pallar def inte att vara uppe sent på kvällen. Då skulle jag vara ett vrak även om jag sover ungefär 7 uppstyckade timmar per natt

Hoppas ni får en fin dag fastän du är trött!!

Kram

Ja jag får göra det, lägga mig tidigt och inse att jag inte kan vara uppe till 23-00. Adam hade ju en period då han sov 5-7 h i sträck men nu är det mer 3-4 h första passet och får passa på och sova då.

Varit ute och gått i snö och sol, pratat med vänner i telefon, lekt med Adam så det har varit en helt ok dag! Hur har er dag varit?

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015