• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Hoppfulla Fia
    azurea skrev 2015-02-04 13:12:51 följande:

Vi har precis fått lämna sjukhuset men är dock fortfarande inskrivna med hemsjukvård efter att ha fått åka in akut först med ena tvillingen för två veckor sen pga RS. Därefter tog det fem dagar så slutade andra tvillingen att andas och jag fick åka in med ambulans och han hade RS också och hamnade på intensiven då han inte klarade av att andas själv eller hålla värmen (gick ner till 34 grader). Så båda prematurer har haft en ohyggligt tuff start och tydligt tecken på RS är mycket slem, väldigt förkylda/snoriga och jobbigt att andas då de blir så täppta. Inte nödvändigtvis hög feber utan lite förhöjt kanske så jag skulle kontakta vårdcentralen och ta ett RS-prov om jag var du för att, förhoppningsvis, utesluta det om inte annat.

Kram

Mitt mamma hjärta bara värker när jag läser. Vilken mardröm. Hur mår ni nu allihopa? Vilka kämpar du har fått. Massor av kramar.
  • Hoppfulla Fia
    Judda skrev 2015-02-04 13:53:36 följande:

Hej tjejer!

Inte varit inne på ett tag här. Var inne i gravidtråden o skrev för ett par v sen när jag legat inne på sjukhuset för observation o var ganska orolig, men jag fick inga svar. Kändes som att mitt inlägg drunknade i bebissnacket.

Men nu är äntligen vårt lilla knyte också här så nu kanske jag platsar lite bättre. Förra måndagen, 26/1 (4 dagar före BF) kom vår lilla "Kostas". Det blev en liten prinsessa och hon har fått namnet Doris.

Jag blev riktigt dålig efter förlossningen så vi stannade i 4,5 dygn. Fick tyvärr en väldigt dålig start med amningen, både för att jag blev dålig o för att Doris inte förstod hur man skulle ta tag. Nu har hon lärt sig hur man gör, men jag har nästan ingen mjölk så vi matar mkt med ersättning. Känns jättetråkigt för jag vill verkligen amma. ???? Har en elektrisk pump o pumpar efter varje amning men det kommer sällan mer än 10 ml ur ena bröstet o 20 ml ur andra. Börjar kännas lite hopplöst.

Härligt att höra av dig och stort grattis till din lilla prinsessa. Olle hette Doris i magen och sin första vecka. Underbart namn. Blev lite tårögd när jag läste namnet och tänkte på när vi kom hem med vår lilla Doris. Känns som en evighet sedan och ändå som igår. Förstår att det känns tufft med amningen men hur det än blir så har du ditt lilla hjärta och du kommer ge henne allt hon behöver i överflöd. Kram
  • azurea
    Hoppfulla Fia skrev 2015-02-04 15:51:41 följande:

Mitt mamma hjärta bara värker när jag läser. Vilken mardröm. Hur mår ni nu allihopa? Vilka kämpar du har fått. Massor av kramar.

Tack alla! Vi mår oerhört mycket bättre allihopa. De har verkligen kämpat bägge två och var bägge illa ute under perioder men nu känns det så mycket mera stabilt. Känns som om deras första fyra veckor bara försvunnit i någon slags sjukhusdimma. Om två veckor skulle de varit födda, då kan man börja se fram emot lite mer normal bäbistid hoppas jag.
  • villsågärna38

Stort grattis Judda till lilla Doris! Hoppas du mår bättre nu! Om du pumpar efter amning är det inte konstigt att det inte kommer mer. Det kan ta ett tag att få igång amningen om det var lite trögt i starten. Du är en kämpe.

Stora kramar

• villsågärna38
    azurea skrev 2015-02-04 16:08:09 följande:

Tack alla! Vi mår oerhört mycket bättre allihopa. De har verkligen kämpat bägge två och var bägge illa ute under perioder men nu känns det så mycket mera stabilt. Känns som om deras första fyra veckor bara försvunnit i någon slags sjukhusdimma. Om två veckor skulle de varit födda, då kan man börja se fram emot lite mer normal bäbistid hoppas jag.

Vilken resa ni gjort. Förstår att det varit jättetufft. Vilka små kämpar ni har. Hoppas att ni snart får lite lugnare bebistillvaro.

Kram
  • johjen
    Judda skrev 2015-02-04 13:53:36 följande:

Hej tjejer!

Inte varit inne på ett tag här. Var inne i gravidtråden o skrev för ett par v sen när jag legat inne på sjukhuset för observation o var ganska orolig, men jag fick inga svar. Kändes som att mitt inlägg drunknade i bebissnacket.

Men nu är äntligen vårt lilla knyte också här så nu kanske jag platsar lite bättre. Förra måndagen, 26/1 (4 dagar före BF) kom vår lilla "Kostas". Det blev en liten prinsessa och hon har fått namnet Doris.

Jag blev riktigt dålig efter förlossningen så vi stannade i 4,5 dygn. Fick tyvärr en väldigt dålig start med amningen, både för att jag blev dålig o för att Doris inte förstod hur man skulle ta tag. Nu har hon lärt sig hur man gör, men jag har nästan ingen mjölk så vi matar mkt med ersättning. Känns jättetråkigt för jag vill verkligen amma. ???? Har en elektrisk pump o pumpar efter varje amning men det kommer sällan mer än 10 ml ur ena bröstet o 20 ml ur andra. Börjar kännas lite hopplöst.

Hej Judda!

Grattis till Doris, vilket härligt namn!

Låter jobbigt att du blev så dåligt efter förlossningen, var vad det som hände? Jag hade det också väldigt jobbigt amningen och Adam hade inte heller något bra tag och vi gav ersättning efter varje mål och successivt blev det bättre och bättre och när Adam var två månader slutade vi helt med ersättning. Jätte olika om man har mjölk eller inte men vad jag förstår är det bra att amma mycket om man vill öka produktionen. Hoppas du hittar ett sätt som funkar för er!
  • johjen
    azurea skrev 2015-02-04 15:39:36 följande:

Ja det har varit en mardrömsstart rent utsagt. Jag hamnade ju också själv på intensiven först och så allt det här. Så nu är det förhoppningsvis bara lättare framöver. De mår mycket bättre om än ej bra. Fortfarande hosta, slem, igentäppta mm men jämfört med att knappt kunna andas så är det fantastiskt mycket bättre. Försök att inte använda nässug för mycket, anledningen är att ju mer du suger ju mer slem bildas så en avvägning är bra att göra det när det bara behövs. Något vi fick lära oss på sjukhuset. Det finns nezeril typ för små barn som man kan ta upp till 3 ggr per dygn, helst innan amning precis. Funkar lite bättre än bara koksalt (som du kan köra innan amning/mat varenda gång för att frigöra slemmet bättre så det går ner i magen). Vet inte riktigt hur de tar RS-prov för jag var inte närvarande när det gjorde det. Tror det måste skickas iväg för analys. Frågade om RS var extra allvarligt i år men det upplevde de inte. Däremot är värsta tiden just nu.

Jag var extremt förkyld precis innan förlossning. Sen fick min man det. De trodde kanske att vi bar på RS och gav det till barnen men det är svårt att veta. Ingen fick ju ta på barnen förutom vi och neo och bara min mamma & pappa som sett dem på avstånd utöver oss. symptomen är lite tricky då det är en förkylning den slår bara extra hårt mot de små om det är RS. Skulle nog söka vård om jag upplever att det är jobbigt för dem och det inte riktigt går att underlätta med koksalt mm. Bättre tidigare än sent. Hela avdelningen var full av RS-smittade eller magsjuka barn just nu.

Vi åkte ju in först när lilltjejen knappt kunde få luft, kanske lite för sent. Sen med pojken slog det om så fort att vi inte kunnat ana det, men det var ju också extra farligt då de var så små/för tidigt födda. RS peakar efter 5-6 sjukdomsdagen och kan tyvärr hålla i sig 3 veckor om det vill sig illa. Vet inte om detta gör dig klokare :). Vi hoppas att våra små är pigga och krya om 1-2 veckor i alla fall.

Oj oj oj vad tufft det låter! Vilken resa ni redan har gjort med de små! Stor kram till dig!
  • johjen

Usch vilken dag jag haft med missnöjd och skrikande bebis och kände mig som mamman som inte har koll på sitt barn på mammadejten idag. Fast när man läser hur tufft det kan vara för de små liven och hur skört livet kan vara blir man så tacksam för den lilla killen som just nu ligger här bredvid och jollrar <3.

Hur har ni haft det idag tjejer?

Kram på er alla underbara mammor

• Hoppfulla Fia
    azurea skrev 2015-02-04 16:08:09 följande:

Jag såg ditt tidigare inlägg nör jag skivit mitt. Skönt att ni mår bättre och hoppas verkligen att ni slipper mer sjukdom på ett tag. Åhh jag kan bara tänka mig va jobbigt och läskigt det har varit/är. Önskar er verkligen en lugn och härlig tid framöver. Varna kramar
  • lelle75

Grattis Judda till din lilla Doris!

Är livrädd för RS och håller mig borta från smittor. Vilken skräckupplevelse du har haft Azuerea, nu kan det bara bli bättre!

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015