• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Bengalen
    Judda skrev 2015-02-04 13:53:36 följande:
    Hej tjejer!

Inte varit inne på ett tag här. Var inne i gravidtråden o skrev för ett par v sen när jag legat inne på sjukhuset för observation o var ganska orolig, men jag fick inga svar. Kändes som att mitt inlägg drunknade i bebissnacket.

Men nu är äntligen vårt lilla knyte också här så nu kanske jag platsar lite bättre. Förra måndagen, 26/1 (4 dagar före BF) kom vår lilla "Kostas". Det blev en liten prinsessa och hon har fått namnet Doris.

Jag blev riktigt dålig efter förlossningen så vi stannade i 4,5 dygn. Fick tyvärr en väldigt dålig start med amningen, både för att jag blev dålig o för att Doris inte förstod hur man skulle ta tag. Nu har hon lärt sig hur man gör, men jag har nästan ingen mjölk så vi matar mkt med ersättning. Känns jättetråkigt för jag vill verkligen amma. ???? Har en elektrisk pump o pumpar efter varje amning men det kommer sällan mer än 10 ml ur ena bröstet o 20 ml ur andra. Börjar kännas lite hopplöst.

Stort GRATTIS Judda till lilla Doris! Hjärta

Jag hade också väldiga problem i början med amningen och är fortfarande efter drygt 6 veckor inte helt självförsörjande ännu men det blir sakta bättre och bättre för varje vecka.
    Precis som du gör tilläggsmatade vi efter varje måltid och även pumpade efteråt. Jag fick inte heller ut mycket i början. Första gången med pumpen var det bara en endaste droppe och sen låg jag länge på runt 10-20 ml per bröst. Mitt enda råd är att inte ge upp även om det känns grymt tröstlöst att först ge bröstet och sen trots det behöva tilläggsmata med hur mycket som helst. 

I förra veckan när vi var på ny viktkontroll hade Leo gått upp nästan 500 gram på en dryg vecka så sedan dess har vi börjat med napp efter varje måltid om han gnyr och i möjligaste mån låtit bli att ge honom någon ersättning. Det har gått över förväntan men man undrar givetvis vad det har gjort på vikten. Ska bli spännande att se imorgon på nästa kontroll.   
  • Bengalen
    johjen skrev 2015-02-05 07:06:24 följande:
    Vågar knappt skriva det men Adam sovit 9 timmar i sträck!! Borde ju vara helt underbart men de senaste timmarna har jag kontrollerat att han andas varje kvart typ.. Och nu sitter jag här och är orolig över varför han sover så länge medan jag pumpar mina sprängfyllda bröst.. Är detta normalt att helt plötsligt sova en hel natt? Han är sovit 8 h i sträck vid 2 tillfällen förut. Förstår att detta måste vara provocerade för er som inte sovit men känns inte helt normalt och då blir man ju orolig!

Nästan samma här! I natt har Leo sovit från kl 23 fram till kl 6:30 när jag kände att nu får jag nog allt väcka honom. Annars hade han kanske sovit fortfarande. Flört 
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-02-05 15:46:59 följande:

Vi har den gamla. Det går att köpa den nya bygeln (som är helt i plast) för 469, men vi tycker att den gamla funkar utmärkt. Det beror lite på hur gamla de är när man börjar använda stolen och hur stadiga i nacken de är.

Den nya är lite större, och ger en mer "stol" intryck dock.

Jag ska kolla runt lite. Vi har en svart Tripp Trapp till storasyster så en svart med insats blir det. Frågan är bara vilken insats Ikeastolen är bra att ha ett par stycken då de är så billiga. Då kan man ha en ute och en inne på sommaren
  • Längtar12345
    villsågärna38 skrev 2015-02-05 11:11:17 följande:

Hej!

Ni som har problem med skrikig bebis och magont. Byt till nån av dessa D-vitamindroppar!! Har hört flera bebisar som reagerat med regelrätt kolik. Det är inte oljan de inte tål utan konserveringsmedlet (fullt med E:n i den man får av Bvc, usch!!). Dessa två nedan är utan E-ämnen. Jag gillar ju ekologiska varor och inte förtjust i E-tillsatser så ska byta med en gång även om vi inte har problem med kolik här.

www.apotea.se/dunmedic-d-vitamin-olja-80ie-per-droppe-25-ml

www.apotea.se/semper-d-vitamindroppar-10-ml

Hej alla mammor!

VSG :

Tack för tipset. Ska testa dessa istället.

Grattis Judda till lilla Doris. Hoppas att du mår bättre!

Min lilla tjej fortsätter att vara pipig på kvällarna. Besväras främst utav gaser i magen. Har börjat med Semper dr och märker att hon lättare kan prutta ut gaserna. Ska även skaffa minifom imorgon och börja med det.

Kämpar på med amningen och tycker att det går sådär. I ena bröstet kommer det mycket mjölk väldigt fort, det gör att hon bara tar ett litet tag om bröstet och sväljer en massa luft, får 'kallsup'. Andra bröstet är långsammare, hon tar för litet tag, blir sur och skriker. Sen tar hon nytt tag och skriker igen. Känner inte att jag får så mycket tips via bvc.

Funkar däremot superbra att lägga henne själv på kvällen. Nattar henne med samma rutin varje kväll och hon somnar på 10 min och sover själv tills vi lägger oss. Imorgon blir hon 7 veckor.
  • villsågärna38
    glader skrev 2015-02-05 14:16:08 följande:

Hihihi, vad gulligt!! De där skratten är ju bara helt magiska, de får en att smälta hur sur och trött man än är!

Tänkte också börja med samkportioner snart men Hedda kan inte hålla nacken änså väntar kanske tills den är stabil

Låter smart! Är ju ingen panik att börja. Det viktigaste är ju att man börjar som tidigast vid 4 månader. Sen brukar man ju tala om smaksensationer till en början, t ex doppa fingret i det man äter och låta smaka regelrätta smakportioner är ju från 6 månader man bör börja. Vår äldsta tjej var inte intresserad alls innan dess t ex. Så ingen fara att ta det lugnt Kram
  • Längtar12345
    linnea83 skrev 2015-02-05 15:43:47 följande:

Vi har ju inte haft jättestora problem men han har varit mer gnällig på kvällar och verkat ha lite ont i magen.Bytte till sempers,inne på tredje dagen och tycker mig märka skillnad :).Han vill äta mer sällan och äter mer då istället :).Ger ersättning..Så jag kan rekommendera dom,även om det är surt att bvc inte kan ge dessa direkt istället.Men allt för att spara pengar!195:- är lite saftigt men absolut värt det om det funkar :).Man får väl låta det gå några dagar till för att se om det är dom :).

Hej. Känns som om det är ganska vanligt att bebisarna blir lite pipiga på kvällarna. Ammar du också eller ger du enbart ersättning? Hur ofta äter han per dygn? :)
  • johjen

Hej vänner! Nedan läste jag på Mamma Fitness Facebook sida:

Alla som ammar går inte ner i vikt per automatik.
    Vissa går tom upp av amning.
    Skyll på dina hormoner!...

Efter förlossningen sjunker nivåer av östrogen och prostaglandin, däremot är det ett annat hormon som "tar över" och det är prolaktin.

Prolaktinet gör att mjölkproduktionen ökar och underhålls men även- och det helt naturligt- att fettförbränningen blir långsammare i att kroppen ser till att det blir tillräckligt med mjölk för barnet.
    Kroppen är inte ute efter förbränning utan snarare tvärtom, att hålla i fettet så mycket som möjligt så det räcker till amning.

Om man tillhör kategorin där man behöver gå ner efter förlossningen men inte kan : ha koll på maten då många mammor blir extra hungriga av amning, sen börja med promenader och sen med lättare styrka.

Livet är orättvisst, absolut

Kändes väldigt skönt för mig att läsa då jag kämpat med vikten sedan nyår och mått dåligt över att jag fortfarande är så stor. Hoppas detta kan hjälpa någon annan och motbevisa myten att alla går ner av att amma..

• villsågärna38
    Längtar12345 skrev 2015-02-05 16:18:10 följande:

Hej alla mammor!

VSG :

Tack för tipset. Ska testa dessa istället.

Grattis Judda till lilla Doris. Hoppas att du mår bättre!

Min lilla tjej fortsätter att vara pipig på kvällarna. Besväras främst utav gaser i magen. Har börjat med Semper dr och märker att hon lättare kan prutta ut gaserna. Ska även skaffa minifom imorgon och börja med det.

Kämpar på med amningen och tycker att det går sådär. I ena bröstet kommer det mycket mjölk väldigt fort, det gör att hon bara tar ett litet tag om bröstet och sväljer en massa luft, får 'kallsup'. Andra bröstet är långsammare, hon tar för litet tag, blir sur och skriker. Sen tar hon nytt tag och skriker igen. Känner inte att jag får så mycket tips via bvc.

Funkar däremot superbra att lägga henne själv på kvällen. Nattar henne med samma rutin varje kväll och hon somnar på 10 min och sover själv tills vi lägger oss. Imorgon blir hon 7 veckor.

Låter tufft med amningen men ibland tar det ju lite tid att få kläm på det. Du är jättestark som kämpar på!! Om det kommer snabbt ur bröstet så testa liggamma eller hålla henne mer upprätt i knäet. Det brukar hjälpa så att det inte kommer lika snabbt. Man kan även handmjölka ur lite innan amning. Kan du hamburgergreppet så du kan hjälpa henne att få rätt tag? Ang andra bröstet. Är det likadant alltid då du ammar? Hjälper det att vara i en lugn miljö, filt över hennes huvud för att skärma av. Om hon är för trött eller för hungrig kan ju frustrationen bli för stor ibland. Sen har ju alla bebisar faser de går igenom och då kan amningen under en period vara lite krångligare, sen kan det vända lika snabbt som det kom.

Ring Amningshjälpen eller en lokal amningsmottagning istället. Tyvärr är inte alltid BVC så bra på amning

Kram
  • villsågärna38
    Längtar12345 skrev 2015-02-05 16:22:43 följande:

Hej. Känns som om det är ganska vanligt att bebisarna blir lite pipiga på kvällarna. Ammar du också eller ger du enbart ersättning? Hur ofta äter han per dygn? :)

Det är jättevanligt!! Det har oftast med att göra med att de är trötta av alla intryck under dagen så behöver inte vara magknip, men kan såklart vara det med. Kul förresten att det funkar så bra med läggningarna nu!! Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-02-05 16:28:42 följande:

Hej vänner! Nedan läste jag på Mamma Fitness Facebook sida:

Alla som ammar går inte ner i vikt per automatik.

Vissa går tom upp av amning.

Skyll på dina hormoner!...
    Efter förlossningen sjunker nivåer av östrogen och prostaglandin, däremot är det ett annat hormon som "tar över" och det är prolaktin.

Prolaktinet gör att mjölkproduktionen ökar och underhålls men även- och det helt naturligt- att fettförbränningen blir långsammare i att kroppen ser till att det blir tillräckligt med mjölk för barnet.

Kroppen är inte ute efter förbränning utan snarare tvärtom, att hålla i fettet så mycket som möjligt så det räcker till amning.

Om man tillhör kategorin där man behöver gå ner efter förlossningen men inte kan : ha koll på maten då många mammor blir extra hungriga av amning, sen börja med promenader och sen med lättare styrka.

Livet är orättvisst, absolut

Kändes väldigt skönt för mig att läsa då jag kämpat med vikten sedan nyår och mått dåligt över att jag fortfarande är så stor. Hoppas detta kan hjälpa någon annan och motbevisa myten att alla går ner av att amma..
    Men så skönt att få det förklarat. Alla reagerar nog så olika här. Du kommer också att gå ner. Ge det lite tid bara Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015