• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-02-06 14:14:29 följande:

Hej på er, 

har varit hos min bm idag och hon tyckte att mitt fundusmått eller vad det heter var i minsta laget. v 33 idag 32+0 och 30 cm för exakt 2 v sedan var det 29 cm så det har ökat 1 hel cm 

Jag har alltid fött lite mindre barn 2780 g resp 3060 g. Hon frågade just om jag gjort det och hon sa också att hon inte är orolig men att hon vill kolla upp om det är så att han är liten men följer sin kurva eller om det kan vara så att moderkakan inte riktigt fungerar och att han inte får tillräckligt med näring. Ett tillväxtultraljud är inbokat till på tisdag kl 9.00. 

Finns det möjligtvis nån av er här som kommer ihåg vad ni hade för mått i v 33?

Kan kolla imorgon. Va bra att de kollar upp och att du får ett extra ul. Ett TUL är ju aldrig fel!! Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-07 02:02:23 följande:

Nån mer som ammar? Lovisa somnade 19.30 igår och jag ca 21. Sovit fem tim nu. Så skönt! Ibland är det värt det att gå och lägga sig tidigt även om det inte blev mycket till fredagskväll. smile5.gif Klockan är ju bara 02 så lär ju få flera timmar till också. Underbart! smile1.gif

Jo rå, här ammas det på i vanlig ordning. Har än så länge sovit 2.5 h x 1 h. Och mer lär det inte bli denna tidiga morgon, kanske ngn kvart hit eller dit.

Har för mig att jag läst i denna tråd; och jag vet att bvc har sagt; att ju bättre de sover på dagen desto bättre på natten. Vad innebär det för era små? att ju fler timmar de sover på dagen eller ju längre pass de sover på dagen? Är det bra att de sover på förmiddagen eller på eftermiddagen?

Alice sov ett långpass på dagen igår, kanske tre timmar och ville sedan inte lägga sig vid 20:00. Tycker mig också uppleva att ju mer hon sover på dagen, desto mindre på natten. Vet att det är svårt att styra deras sömn men det går ju till viss del på dagen så klart. Om man har en tid att passa och ska iväg så tar man ju upp dem och då vaknar de osv.. då har man ju avbrutit sömnen..
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-02-07 05:03:47 följande:

Jo rå, här ammas det på i vanlig ordning. Har än så länge sovit 2.5 h x 1 h. Och mer lär det inte bli denna tidiga morgon, kanske ngn kvart hit eller dit.

Har för mig att jag läst i denna tråd; och jag vet att bvc har sagt; att ju bättre de sover på dagen desto bättre på natten. Vad innebär det för era små? att ju fler timmar de sover på dagen eller ju längre pass de sover på dagen? Är det bra att de sover på förmiddagen eller på eftermiddagen?

Alice sov ett långpass på dagen igår, kanske tre timmar och ville sedan inte lägga sig vid 20:00. Tycker mig också uppleva att ju mer hon sover på dagen, desto mindre på natten. Vet att det är svårt att styra deras sömn men det går ju till viss del på dagen så klart. Om man har en tid att passa och ska iväg så tar man ju upp dem och då vaknar de osv.. då har man ju avbrutit sömnen..

Det där gäller inte innan de fått dygnsrytm utan mer då de är lite större. Handlar om att det är svårt att läggs en övertrött bebis eller övertrött litet barn vilket ju är helt sant. Men i Alice ålder så handlar det ju om att hon inte riktigt förstått ännu att man ska sova på natten. Det du kan göra är att påverka med ljuset och ljud och aktivitet. Ha det jätteljust på dan och gå upp på morgonen, komma ut på promenad helst på förmiddagen. Sen släcks ner på kvällen och natten osv Om de sover hela dan så vill de ju oftast inte sova hela natten eller hur? Å andra sidan är det svårt att reglera med så små. Vissa dar kan de ju ha ett större sömnbehov också och du vill ju inte att hon ska bli övertrött. Hur mycket och var sover hon på dan? Kram
  • linnea83
    lelle75 skrev 2015-02-07 05:03:47 följande:

Charlies sömn på natten verkar inte påverkas av vad han sover på dagen (6 veckor på måndag).Han har sovit bra alla nätter sen vi kom hem faktiskt.Vi lägger honom så fort han verkar trött på kvällen,och då blir han ju inte övertrött av tv,lampor och ljud (tänker jag).Är mellan 18.30 och 19 ungefär,klockan styr inte så mycket utan vi ser hur Charlie är...Han sover oftast två längre pass på dagen (fm och em mellan 1-4 timmar).Sen sover han även kortare stunder.Så har det sett ut sen vi kom hem från bb typ.

Men oavsett om han sover mindre är det samma sömn på natten.

Det dumma med att han somnar så tidigt är ju att han även vill gå upp vid 6 varje morgon :).Men oavsett när han lägger sig vaknar han samma tid..Så han går inte att styra på det viset (än iaf).
  • Bell13
    villsågärna38 skrev 2015-02-07 02:08:19 följande:
    Kan kolla imorgon. Va bra att de kollar upp och att du får ett extra ul. Ett TUL är ju aldrig fel!! Kram
    Tack det uppskattar jag. Mina döttrar har som sagt varit av mindre sorten men väldigt tryggt att vi kollar honom. Ser faktiskt fram emot ett extra ultraljud och få se honom en gång till innan det är dags att föda.
  • Hoppfulla Fia

God morgon alla fina mammor. Hoppas ni sovit gott. Jag mötes av att wonder weeks appen varnade för att eventsfasen var igång med ett stort orosmoln, hurra! Nu ska jag ut å gå en promis själv samt stanna på vårt lilla bagerie och på fm kommer Olles faster och kusiner hit. Kram på och hoppas ni får en toppen dag/helg allihopa.

• Danisen
    Bell13 skrev 2015-02-07 06:51:24 följande:

Tack det uppskattar jag. Mina döttrar har som sagt varit av mindre sorten men väldigt tryggt att vi kollar honom. Ser faktiskt fram emot ett extra ultraljud och få se honom en gång till innan det är dags att föda.

Såg du att jag svarade dig igår angående mitt sf mått?
  • Danisen

Hörreni ni... jag har fått *trumvirvel* SOVA hurra 00-05.20 och 05.45-08.30. Engångs grej antagligen men det va skönt iaf

• johjen
    Hoppfulla Fia skrev 2015-02-07 07:30:11 följande:

God morgon alla fina mammor. Hoppas ni sovit gott. Jag mötes av att wonder weeks appen varnade för att eventsfasen var igång med ett stort orosmoln, hurra! Nu ska jag ut å gå en promis själv samt stanna på vårt lilla bagerie och på fm kommer Olles faster och kusiner hit. Kram på och hoppas ni får en toppen dag/helg allihopa.

Härligt! Hoppas Eventfasen är dig nådig! Adam var 17 veckor igår när det ska storma som mest och var rätt gnällig på em/kväll. Idag ska jag till Göteborg och äta brunch med mina väninnor och Adam får vara med hans pappa några timmar. Dock på nära avstånd, hos min mamma, men vi har med oss fryst bröstmjölk som jag hoppas han tar. Han har ju inte tagit flaska på ett tag så vi får se hur det går. Men ska bli fantastiskt underbart att få träffa kompisarna en stund och bara vara jag!

Kram
  • johjen
    Bell13 skrev 2015-02-07 06:51:24 följande:

Kom inte ihåg hur mitt mått såg ut men låg konstant på den övre kurvan. Bra att de kollar upp det en gång till! Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015