• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Hoppfulla Fia
    Längtar12345 skrev 2015-02-05 17:01:45 följande:

Hej

Jag liggammar på natten och det rinner fortfarande fort men inte alls lika fort som när jag sitter. Försöker liggamma ibland även dagtid. Ska testa att ha henne lite mer upprätt. Ska googla på hamburgergreppet :) det är 1-2 amningar per dygn som är värst. Oftast mellan kl 17-20 tiden. Brukar pumpa några ml innan jag ammar för att slippa set höga trycket.

Ska kontakta amningsmottagningen imorgon och försöka få hjälp med att få henne att ta ett korrekt grepp. Hoppas att det är övergående, för såhär var det inte från början. Dock är det lite ruter i min tjej och hon säger ifrån när det inte passar henne. Haha.

Läggningen är en succé, trodde hon var rör liten men det har gått över förväntan. Hoppas att det håller i sig.

Tack för alla tips! Underbart att få ventilera lite. Kram :)

Hej! Ville bara tala om att Olle har tagit lite dåligtgrepp i perioder och att jag fick bra hjälp från Amningshjälpen. Jah bor i Östergötland och här kom en jätte rar kvinna hem till mig och satt med när jag ammade och gav tips på hur jag ska gör. Kändes jätte tryggt. Jag har heller inte fått så bra stöd gällande amningen på BVC. Jag kollade även runt mycket på nätet för att få en bild av hur jag skulle göra. Med Olle fick jag avbryta flera gånger och börja om på nytt för att han skulle gapa. Han ville liksom suga in bröst åttan inte greppa den. Hoppas verkligen att ni får ordning på det. Du är duktig som kämpar på. Kram
  • Hoppfulla Fia
    villsågärna38 skrev 2015-02-06 07:05:34 följande:

Blä!! Storasyster har börjat vakna 06 och somnar inte om. Hon som alltid sovit till 07./07.30 även om hon tidigare vaknat till lite runt 06 då pappa går upp. När hon vaknar vaknar även Isa. Båda är ju glada men jag är trött ;-( Kom i säng sent och såklart ammade Lovisa både 01 och 04 i natt Hon som brukar sova så länge. Typiskt!! Ska försöka gå pch lägga mig med henne på fm. Vi får hoppas att det funkar. Inte så taggad för att lämna på dagis idag iaf. Vill bara ligga kvar i sängen. Nåja, nu är det dags att gå upp och göra frukost!!

Kramar till er alla!! Hoppas ni är piggare än jag

Fy, ja då blir ju natten för dig väldigt kort. Det slutar väl med att vi får gå och lägga oss kl 19:00 med våra små. Styrkekramar
  • lelle75
    Hoppfulla Fia skrev 2015-02-06 07:33:19 följande:
    Fy, ja då blir ju natten för dig väldigt kort. Det slutar väl med att vi får gå och lägga oss kl 19:00 med våra små. Styrkekramar
    Jag ligger i mörkt sovrum mellan 20:00-10:30, galet trist. Börjar med nattning vid 19:30 med bad och sedan vid 20:00 ammas hon och brukar somna vid bröstet 15 min senare. Men kan inte sova själv förrän 23:00-23:30 (sedan ett par nätter så framsteg) innan vid 2:00-3:00. Om vi inte lägger henne vid 20 så brukar hon skrika så skönare att ligga i ett mörkt och tyst sovrum med henne på bröstet. Från ca 23 sover hon rätt djupt ca 2-4 timmar (de senaste dagarna). Efter ca 3-tiden på natten har hon svårt att somna själv (trots att hon ligger på sidan och inte störs av nästäppan) hon vaknar snabbt efter att jag har lagt ner henne. Ngn som har tips på vad jag ska göra? Blir detta bättre vid tre månader, att de sover djupare?

Inatt fick jag sova fyra timmar på raken, helt underbart! Men efter det, inget mer. Alice vill dock ligga i sovrummet fram till ca 10:30 och sova på mig.
  • glader
    lelle75 skrev 2015-02-06 08:42:11 följande:
    Jag ligger i mörkt sovrum mellan 20:00-10:30, galet trist. Börjar med nattning vid 19:30 med bad och sedan vid 20:00 ammas hon och brukar somna vid bröstet 15 min senare. Men kan inte sova själv förrän 23:00-23:30 (sedan ett par nätter så framsteg) innan vid 2:00-3:00. Om vi inte lägger henne vid 20 så brukar hon skrika så skönare att ligga i ett mörkt och tyst sovrum med henne på bröstet. Från ca 23 sover hon rätt djupt ca 2-4 timmar (de senaste dagarna). Efter ca 3-tiden på natten har hon svårt att somna själv (trots att hon ligger på sidan och inte störs av nästäppan) hon vaknar snabbt efter att jag har lagt ner henne. Ngn som har tips på vad jag ska göra? Blir detta bättre vid tre månader, att de sover djupare?

Inatt fick jag sova fyra timmar på raken, helt underbart! Men efter det, inget mer. Alice vill dock ligga i sovrummet fram till ca 10:30 och sova på mig.
    Det blir bättre Lelle! Du märker ju redan nu att hon somnar tidigare och sover lite bättre så det verkar vara på G! Bara att hålla ut och fortsätta, låter som ni har jättebra rutiner tycker jag, sådär duktig var inte jag När Hedda inte somnade gick jag upp med henne och satt framför tv:n halva nätterna... Helt fel men pallade inte...

Vet inte vad man kan göra när hon inte vill sova själv efter 03, hon verkar behöva mycket närhet och trygghet. Det funkar inte att hon ligger bredvid dig, intill eller i nestet så hon ändå känner din närhet men att du kan sova lite samtidigt? Jag gjorde så ibland på tidiga mornar ibland när jag var trött och Hedda ville vara nära.
  • Hoppfulla Fia
    lelle75 skrev 2015-02-06 08:42:11 följande:

Ja, det är så det börjar bli här hemma också. När han var jätteliten hick det bra med tvn eller att jag låg och läste bok när han ammades. Nu är han så intresserad an tvn och jag vill inte att han ska titta plus att blåa ljuset stör nattsömnen så nu har jag fixat storytel och lyssnar på ljudbok. Å med något lite gott att snaska på kan det bli riktigt mysigt. Försöker dock ofta smita ut när han har somnat med blandat resultat. I morse vaknade han kl 05:10 och så somnade han om runt 07:00 och sover forfarande fast jag gick ut för ca 20min sedan.
  • johjen
    Kelsson1 skrev 2015-02-06 06:45:16 följande:

Johjen: Jag sa ju att du ska lägga ner vikthetsen tills du slutat amma , riskera inte mjölken det är inte värt det.

Japp äter nu bra med gott samvete!
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-02-06 07:05:34 följande:

Blä!! Storasyster har börjat vakna 06 och somnar inte om. Hon som alltid sovit till 07./07.30 även om hon tidigare vaknat till lite runt 06 då pappa går upp. När hon vaknar vaknar även Isa. Båda är ju glada men jag är trött ;-( Kom i säng sent och såklart ammade Lovisa både 01 och 04 i natt Hon som brukar sova så länge. Typiskt!! Ska försöka gå pch lägga mig med henne på fm. Vi får hoppas att det funkar. Inte så taggad för att lämna på dagis idag iaf. Vill bara ligga kvar i sängen. Nåja, nu är det dags att gå upp och göra frukost!!

Kramar till er alla!! Hoppas ni är piggare än jag

Usch då! Hoppas du får sovit lite nu på förmiddagen och får en fin dag med Lovisa. När hämtar och lämnar du på förskolan? Jag fick väcka Adam i morse efter han sovit 8 h i sträck då brösten sprängde... Vet ju att denna sömnlycka inte vara för evigt och kunde knappt tro att det var sant när han sov så här i natt också. Håller han på så här några nätter till så kanske jag hinner återhämta mig efter de senaste månadernas sömnbrist..

Kram
  • johjen

Lelle, skönt att läsa att det går lite åt rätt håll i alla fall! Kan somna lite tidigare och sova lite längre! Du är en kämpe och du ska se att sovperioderna blir längre och längre.. Kram

• johjen

Adam har börjat sova med öppen mun ibland. Betyder det att han redan andas med munnen? Någon som vet?

• villsågärna38
    johjen skrev 2015-02-06 10:21:52 följande:

Adam har börjat sova med öppen mun ibland. Betyder det att han redan andas med munnen? Någon som vet?

Lovisa gör också det ibland. Inget konstigt, de är ju 4 månader. Har frågat en vän som är barnläkare Ha, ha!! Ibland är Google inget bra, man kan börja noja sig för ingenting...
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015