• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Längtar12345
    villsågärna38 skrev 2015-02-05 16:37:17 följande:

Låter tufft med amningen men ibland tar det ju lite tid att få kläm på det. Du är jättestark som kämpar på!! Om det kommer snabbt ur bröstet så testa liggamma eller hålla henne mer upprätt i knäet. Det brukar hjälpa så att det inte kommer lika snabbt. Man kan även handmjölka ur lite innan amning. Kan du hamburgergreppet så du kan hjälpa henne att få rätt tag? Ang andra bröstet. Är det likadant alltid då du ammar? Hjälper det att vara i en lugn miljö, filt över hennes huvud för att skärma av. Om hon är för trött eller för hungrig kan ju frustrationen bli för stor ibland. Sen har ju alla bebisar faser de går igenom och då kan amningen under en period vara lite krångligare, sen kan det vända lika snabbt som det kom.

Ring Amningshjälpen eller en lokal amningsmottagning istället. Tyvärr är inte alltid BVC så bra på amning

Kram

Hej

Jag liggammar på natten och det rinner fortfarande fort men inte alls lika fort som när jag sitter. Försöker liggamma ibland även dagtid. Ska testa att ha henne lite mer upprätt. Ska googla på hamburgergreppet :) det är 1-2 amningar per dygn som är värst. Oftast mellan kl 17-20 tiden. Brukar pumpa några ml innan jag ammar för att slippa set höga trycket.

Ska kontakta amningsmottagningen imorgon och försöka få hjälp med att få henne att ta ett korrekt grepp. Hoppas att det är övergående, för såhär var det inte från början. Dock är det lite ruter i min tjej och hon säger ifrån när det inte passar henne. Haha.

Läggningen är en succé, trodde hon var rör liten men det har gått över förväntan. Hoppas att det håller i sig.

Tack för alla tips! Underbart att få ventilera lite. Kram :)
  • Danisen
    villsågärna38 skrev 2015-02-05 16:48:52 följande:

Här är länk till Tripp Trapp med babyset

www.babyland.se/stokke-tripp-trapp-babyset

Synd bara att dynorna inte är så snygga om man ska ha en svart stol nån som hört om man kan köpa i annat tyg nånstans?

Jag tänkte se om en sån vanlig passar, gillar inte heller deras tyger. Är stört förtjust i Ng babys harlequin tyg så skulle vilja ha deras dyna om det inte ser dumt ut .

Det jag gilla med den nya varianten är det stödet för Ryggen som finns nu .

Vi har med en Ikea stol, blå som vi fått, tänkte ha den utomhus I sommar som du skrev och köpa en vit att ha inne med sånt bord till
  • Bell13

Grattis Judda. Undrade precis i den andra tråden var du tagit vägen

• linnea83
    Längtar12345 skrev 2015-02-05 16:22:43 följande:
    Hej. Känns som om det är ganska vanligt att bebisarna blir lite pipiga på kvällarna. Ammar du också eller ger du enbart ersättning? Hur ofta äter han per dygn? :)
    Jag ger bara ersättning.Fick rekommendationen uppe på bb då jag äter mediciner.Det GÅR att amma på dom men inte tillräckligt med forskning så valde att inte amma :).

Har faktiskt ingen koll på hur många gånger han äter per dygn.Men innan (vi skrev upp ALLT) åt han ca 8-10 ggr.Nu är det 7-8 kanske..

Däremot har han än så länge bara ätit 4 ggr idag (vid 6.30,10,15 och en liten skvätt nu vid 17).Stora framsteg då han ätit skvättar mest hela dagarna innan,och vad jag tror fått ont i magen av det..
  • lelle75
    Danisen skrev 2015-02-05 12:05:14 följande:

Maja sover på sidan nu när hon är förkyld. Det fungerar kanon. Inte lika täppt och inte lika slemmigt i halsen då.

Ligger hon kvar på sidan av sig själv eller gör du ngt för att hon ska sova så? Det enda som funkar för Alice också men tyvärr så vill hon till ryggläge, trots att hon har en sidokudde. Brukar funka bra när hon sover djupt första passet att ligga kvar på sidan.
  • Danisen
    lelle75 skrev 2015-02-05 21:17:44 följande:

Ligger hon kvar på sidan av sig själv eller gör du ngt för att hon ska sova så? Det enda som funkar för Alice också men tyvärr så vill hon till ryggläge, trots att hon har en sidokudde. Brukar funka bra när hon sover djupt första passet att ligga kvar på sidan.

Hon sover i babynest och nu när hon varit förkyld så har jag rullat ett täcke och lagt på ena sidan bakom ryggen då, så det blir mindre plats sen en kudde under huvudänden så där är lutning med. Har väntat med att lägga ner henne tills att hon sover djupt för då ligger hon lättare kvar på sidan. Prova å se om det fungerar hoppas att du förstår hur jag menar.
  • lelle75
    Danisen skrev 2015-02-05 22:50:45 följande:
    Hon sover i babynest och nu när hon varit förkyld så har jag rullat ett täcke och lagt på ena sidan bakom ryggen då, så det blir mindre plats sen en kudde under huvudänden så där är lutning med. Har väntat med att lägga ner henne tills att hon sover djupt för då ligger hon lättare kvar på sidan. Prova å se om det fungerar smile1.gif hoppas att du förstår hur jag menar.
    Ahh, jag förstår, kanske ska testa det. Men funkar nog bara om hon sover djupt, sett att hon skruvar sig i nestet och vill sträcka ut sig.

Spelar det ngn roll när på dygnet man ger D-droppar och om de reagerar hur långt ungefär tid tar det, kan det ta ett dygn.
  • Kelsson1

Johjen: Jag sa ju att du ska lägga ner vikthetsen tills du slutat amma , riskera inte mjölken det är inte värt det.

• villsågärna38

Blä!! Storasyster har börjat vakna 06 och somnar inte om. Hon som alltid sovit till 07./07.30 även om hon tidigare vaknat till lite runt 06 då pappa går upp. När hon vaknar vaknar även Isa. Båda är ju glada men jag är trött ;-( Kom i säng sent och såklart ammade Lovisa både 01 och 04 i natt Hon som brukar sova så länge. Typiskt!! Ska försöka gå pch lägga mig med henne på fm. Vi får hoppas att det funkar. Inte så taggad för att lämna på dagis idag iaf. Vill bara ligga kvar i sängen. Nåja, nu är det dags att gå upp och göra frukost!!

Kramar till er alla!! Hoppas ni är piggare än jag

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015