• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-02-05 07:06:24 följande:

Vågar knappt skriva det men Adam sovit 9 timmar i sträck!! Borde ju vara helt underbart men de senaste timmarna har jag kontrollerat att han andas varje kvart typ.. Och nu sitter jag här och är orolig över varför han sover så länge medan jag pumpar mina sprängfyllda bröst.. Är detta normalt att helt plötsligt sova en hel natt? Han är sovit 8 h i sträck vid 2 tillfällen förut. Förstår att detta måste vara provocerade för er som inte sovit men känns inte helt normalt och då blir man ju orolig!

Det är säkert ingen fara alls Lovisa hade säkert sovit så länge igår också om jag inte väckt henne efter åtta timmar och ammat (orkar def inte pumpa på natten). De är ju snart fyra månader våra små

Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-02-05 07:15:07 följande:

Det är säkert ingen fara alls Lovisa hade säkert sovit så länge igår också om jag inte väckt henne efter åtta timmar och ammat (orkar def inte pumpa på natten). De är ju snart fyra månader våra små

Kram

Ja det är ju sjukt att man ska oroa sig för detta också att de sover bra! Nu kommer han säkert vakna varannan timme i natt! I alla fall så vaknade han precis och ammar nu så verkar vara ok.

Kram
  • Hoppfulla Fia
    villsågärna38 skrev 2015-02-05 06:22:11 följande:

Lilla Lovisa som brukar somna om som en stock då hon ätit var likadan i natt vid 02. Men jag orkade inte vara vaken. La henne bredvid mig, stoppade i öronpropparna och somnade. Vaknade inte förrän 06 så hon måste också ha somnat. Hör ju igenom om hon skulle skrika men hennes små ljud försvann. Jag somnar som tur är om väldigt lätt då jag ammat om jag inte tänt lampan och gått upp, nog oxytocinet Fick du nån mer sömn?

Kram

Nja, några timmar utspritt blev det. Ska se om jag törs ta öronproppar jag också. Sen har jag funderat på om Olle inte ska få börja sova hos sin pappa föt att se hur det funkar. Jag kanske upplevs som en stor och smarrig tutte som man bara inte kan motstå och om jag inte är där kanske det går bättre. Nu är det ca 1vecka som jag inte fått sova ordentligt på (ordentligt=några pass på minst 2h sträck per natt ) och det börjar kännas. Skönt att du kunde somna om i varje fall. Ha en fin dag i snön. Kram
  • Hoppfulla Fia
    lelle75 skrev 2015-02-05 05:44:49 följande:

Sovit 1 x 2 timmar och varit vaken sedan kl. 3:00 nu, Alice har vaknat ca va 10:e minut av nästäppan. Fattar inte att man kan överleva med så här lite sömn. Hoppas att det är min tur att få sova snart. Är i vart fall väldigt glas över att Alice inte är sjuk.

Har du provat att sova med henne i famnen? Min kompis brukar ta sin lilla i bärsjal eller sele (kommer inte ihåg) och få hjälp av sambon att bulla upp ordentligt med kuddar etc så hon sitter/halv ligger bekvämt och sover så när det är mycket täppt. Olle har aldrig varit så täppt som tur är men jag tänker då prova när det är vår tur. Skickar lite styrkekramar och hoppas att det släpper snart.
  • Hoppfulla Fia
    villsågärna38 skrev 2015-02-04 22:55:33 följande:

Johjen och Hoppfulla Fia - Been there done that! Ni är inte ensamma. Ha, ha!!

Fick gå ut och amma en kvart på toan en gång på mammagruppen med storasyster då hon var i samma fas som Olle och det var stört omöjligt att amma bland folk!!

Skrikig dag här. Lovisa tål def inte ägg Har gråtit så mycket idag. Men lugnade sig sent i em och sover sen 20. Puh!

Kram och god natt

Va jobbigt för er med små som inte tål en massa saker, men skönt så klart att veta vad det är och vad man ska undvika. Om det är känsliga redan nu, vet du om det blir värre när de får riktig mat eller kan det "läka ut"?
  • villsågärna38
    Hoppfulla Fia skrev 2015-02-05 09:10:07 följande:

Nja, några timmar utspritt blev det. Ska se om jag törs ta öronproppar jag också. Sen har jag funderat på om Olle inte ska få börja sova hos sin pappa föt att se hur det funkar. Jag kanske upplevs som en stor och smarrig tutte som man bara inte kan motstå och om jag inte är där kanske det går bättre. Nu är det ca 1vecka som jag inte fått sova ordentligt på (ordentligt=några pass på minst 2h sträck per natt ) och det börjar kännas. Skönt att du kunde somna om i varje fall. Ha en fin dag i snön. Kram

Låter som en bra plan Kanske är som att sova bredvid värsta godispåsen för honom, för stor frestelse Alt se om han kan sova själv? Helt plötsligt kan de ju bara det så vem vet?

Ja med andra barnet är man lite mer cool Ligger inte vaken för att hon är vaken och oroar mig inte lika mycket över saker vilket är skönt. Han tar ju ingen skada om du har öronproppar på lille Olle. Inte av att han ligger själv och jollrar heller. Om han skriker till så vaknar du och bättre med en utvilad mamma på dan än en som ligger på nålar på natten Så tänker jag iaf. Jag ska ju orka med två så jag måste prioritera sömn om det går helt enkelt.

Hoppas du kan få sova mer i natt!! Och lite idag på dan.

Kram
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-05 06:31:35 följande:
    Usch! Hoppas du fick sova mer sen. Låter annars som det är dags för Alice pappa att ta några nätter och för dig att sova i annat rum och bara vakna och amma. Kan du sova i kapp på dan? När jag inte hade lämning osv så sov jag i kapp på förmiddagarna med storasyster. Samsov efter frukost och amning minns jag. Hoppas du kan göra nåt liknande. Kram
    Pappa ställer gärna upp, han tycker så synd om mig. Men hon vill bara somna vid bröstet så det går inte tyvärr.
  • lelle75
    johjen skrev 2015-02-05 07:06:24 följande:

Vågar knappt skriva det men Adam sovit 9 timmar i sträck!! Borde ju vara helt underbart men de senaste timmarna har jag kontrollerat att han andas varje kvart typ.. Och nu sitter jag här och är orolig över varför han sover så länge medan jag pumpar mina sprängfyllda bröst.. Är detta normalt att helt plötsligt sova en hel natt? Han är sovit 8 h i sträck vid 2 tillfällen förut. Förstår att detta måste vara provocerade för er som inte sovit men känns inte helt normalt och då blir man ju orolig!

Ha ha, jag förstår vad du menar och jag skulle reagera på exakt samma sätt. Hoppas att det håller i sig och du kan slappna av och njuta. Kram
  • villsågärna38
    Hoppfulla Fia skrev 2015-02-05 09:20:11 följande:

Va jobbigt för er med små som inte tål en massa saker, men skönt så klart att veta vad det är och vad man ska undvika. Om det är känsliga redan nu, vet du om det blir värre när de får riktig mat eller kan det "läka ut"?

Mjölkproteinallergi växer ju bort men kan ta något år i värsta fall. Ägg brukar också växa bort men osäker på hur lång tid det brukar ta. Kan ju bli kvar också om man har otur. Jag tänker testa en gång i månaden eller så och se hur då går. När man ger riktig mat så måste man undvika det också, det blir ju ännu starkare med riktigt ägg än i bröstmjölken. Men hoppas det är borta inom ett år iaf.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015