• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • villsågärna38
    Hoppfulla Fia skrev 2015-02-05 09:16:12 följande:

Har du provat att sova med henne i famnen? Min kompis brukar ta sin lilla i bärsjal eller sele (kommer inte ihåg) och få hjälp av sambon att bulla upp ordentligt med kuddar etc så hon sitter/halv ligger bekvämt och sover så när det är mycket täppt. Olle har aldrig varit så täppt som tur är men jag tänker då prova när det är vår tur. Skickar lite styrkekramar och hoppas att det släpper snart.

Så har jag gjort då Lovisa varit som mest förkyld. Hon har sovit på mitt bröst eller i famnen på en kudde och med kuddar runt om. Har funkat bra för då får man så bra lutning. Kram
  • lelle75
    Hoppfulla Fia skrev 2015-02-05 09:10:07 följande:
    Nja, några timmar utspritt blev det. Ska se om jag törs ta öronproppar jag också. Sen har jag funderat på om Olle inte ska få börja sova hos sin pappa föt att se hur det funkar. Jag kanske upplevs som en stor och smarrig tutte som man bara inte kan motstå och om jag inte är där kanske det går bättre. Nu är det ca 1vecka som jag inte fått sova ordentligt på (ordentligt=några pass på minst 2h sträck per natt smile5.gif ) och det börjar kännas. Skönt att du kunde somna om i varje fall. Ha en fin dag i snön. Kram
    Det funkar här, när Alice sover med pappa kan hon sovs fem timmar. Med mig 1-2 timmar.
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-02-05 09:21:27 följande:

Pappa ställer gärna upp, han tycker så synd om mig. Men hon vill bara somna vid bröstet så det går inte tyvärr.

Men hon kan kanske somna vid bröstet och sen läggas över till pappa? Så har vi gjort under de mest mammiga perioderna. Då Lovisa varit sjuk och bara velat ligga hos mig på kvällen och jag har behövt komma ifrån och få lite egen tid. Då har pappa lagt sig i sängen med henne då hon somnat (vaknade med en gång om hon sov själv då). Hade hon bara somnat in ordentligt så funkade det jättebra trots förkylning och täppa. Kan ju även funka att göra så på natten om man inte får sova. Bara ett tips
  • Hoppfulla Fia
    johjen skrev 2015-02-05 07:06:24 följande:

Vågar knappt skriva det men Adam sovit 9 timmar i sträck!! Borde ju vara helt underbart men de senaste timmarna har jag kontrollerat att han andas varje kvart typ.. Och nu sitter jag här och är orolig över varför han sover så länge medan jag pumpar mina sprängfyllda bröst.. Är detta normalt att helt plötsligt sova en hel natt? Han är sovit 8 h i sträck vid 2 tillfällen förut. Förstår att detta måste vara provocerade för er som inte sovit men känns inte helt normalt och då blir man ju orolig!

haha, ja lite avis blir man ju fast absolut inte missunsam. Njut och vila!
  • villsågärna38
    villsågärna38 skrev 2015-02-05 09:26:32 följande:

Så har jag gjort då Lovisa varit som mest förkyld. Hon har sovit på mitt bröst eller i famnen på en kudde och med kuddar runt om. Har funkat bra för då får man så bra lutning. Kram

Ska kanske förklara vad jag menar med famnen. Har haft kudde under armen och hon har sovit på min arm. I famnen om ni förstår
  • lelle75
    Hoppfulla Fia skrev 2015-02-05 09:16:12 följande:
    Har du provat att sova med henne i famnen? Min kompis brukar ta sin lilla i bärsjal eller sele (kommer inte ihåg) och få hjälp av sambon att bulla upp ordentligt med kuddar etc så hon sitter/halv ligger bekvämt och sover så när det är mycket täppt. Olle har aldrig varit så täppt som tur är men jag tänker då prova när det är vår tur. Skickar lite styrkekramar och hoppas att det släpper snart.
    Har svårt att somna med henne i famnen tyvärr men det har hänt att jag slumrar till ibland. Kram
  • Irma01

Hej på er,

Johjen, ja, det är typiskt att när de väl sover så vaknar man själv orolig och undrar vad som händer! Iaf, bara att gratulera ovh njuta av att Adam sover längre

Hoppfulla Fia, det låter som en bra idé med att låta Olle sova med pappa. Kommer säkert att fungera, jag tror också att det är svårare för de små att komma till ro när maten finns så nära!
    Vi har iaf märkt på dagen att det är inga som helst problem för Victor att inte äta på 4 timmar när han är med sin pappa. Är jag hemma vill han äta oftare.

Lelle 75: kan du inte när du har ammat och Alice har somnat i nestet byta rum med pappan? Eller vaknar hon då? Att bara få en natt med 4-5 timmar sömn gör väldigt mycket, men ni har säkert redan prövat detta?

I morgon ska vi till BVC för samtal, ska bli väldigt intressant att se hur längd o vikt ligger nu, har inte varit där på länge! Igår hade vi så trevligt på vår mamma lunch, jag har verkligen tur att ha så många härliga mammor i området

Nu ska jag försöka mig på en kortare promenad med vahn o hund...lär bli en rejäl träningspass!!

Önskar er alla en trevlig dag!

• lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-05 09:30:45 följande:
    Men hon kan kanske somna vid bröstet och sen läggas över till pappa? Så har vi gjort under de mest mammiga perioderna. Då Lovisa varit sjuk och bara velat ligga hos mig på kvällen och jag har behövt komma ifrån och få lite egen tid. Då har pappa lagt sig i sängen med henne då hon somnat (vaknade med en gång om hon sov själv då). Hade hon bara somnat in ordentligt så funkade det jättebra trots förkylning och täppa. Kan ju även funka att göra så på natten om man inte får sova. Bara ett tips smile5.gif
    Det har vi inte provat, men har märkt att när hon sover i famnen med kudde under armen så släpper hon tutte till slut och borrar ner huvudet i kudden och det känns otäckt att sova så ifall att hon inte skulle få luft. Kram
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-02-05 09:42:24 följande:

Hej på er,

Johjen, ja, det är typiskt att när de väl sover så vaknar man själv orolig och undrar vad som händer! Iaf, bara att gratulera ovh njuta av att Adam sover längre smile1.gif

Hoppfulla Fia, det låter som en bra idé med att låta Olle sova med pappa. Kommer säkert att fungera, jag tror också att det är svårare för de små att komma till ro när maten finns så nära!
    Vi har iaf märkt på dagen att det är inga som helst problem för Victor att inte äta på 4 timmar när han är med sin pappa. Är jag hemma vill han äta oftare.

Lelle 75: kan du inte när du har ammat och Alice har somnat i nestet byta rum med pappan? Eller vaknar hon då? Att bara få en natt med 4-5 timmar sömn gör väldigt mycket, men ni har säkert redan prövat detta?

I morgon ska vi till BVC för samtal, ska bli väldigt intressant att se hur längd o vikt ligger nu, har inte varit där på länge! Igår hade vi så trevligt på vår mamma lunch, jag har verkligen tur att ha så många härliga mammor i området smile1.gif

Nu ska jag försöka mig på en kortare promenad med vahn o hund...lär bli en rejäl träningspass!!

Önskar er alla en trevlig dag!

Jo, vi har prövat det och det funkar om hon lyckas somna själv i god tid innan 00:00 men det är inte så ofta, dessutom vaknar hon lätt en halv timme senare (men somnar om snabbt endast vid bröstet). Jag ligger i andra rummet och kan inte slappna av för jag vet att hon kan vakna snart. Det krävs ju då att hon ska somna i tid, annars ligger vi båda vakna till 2-3 helt i onödan och det är bättre att ngn av oss får sömn så att markservicen underhålls. På tidigmorgon går det inte att pappa sover med henne då hon kan vakna, var 10:e minut upp till en timme. Hon sover aldrig längre än en timme själv på morgonkvisten men somnar om direkt vid tutten. Tyvärr så har pappa ingen tutte men jösses vad han önskar det, för det är det bästa han vet att ha dottern i sin famn. Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-02-05 09:46:32 följande:

Det har vi inte provat, men har märkt att när hon sover i famnen med kudde under armen så släpper hon tutte till slut och borrar ner huvudet i kudden och det känns otäckt att sova så ifall att hon inte skulle få luft. Kram

Förstår! När hon sover på min arm lägger jag henne på ryggen då hon somnat. Hon ligger ju på min arm också så hon kan inte borra ner huvudet då men testa pappavarianten!! Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015