• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • villsågärna38
    azurea skrev 2015-02-04 13:12:51 följande:

Vi har precis fått lämna sjukhuset men är dock fortfarande inskrivna med hemsjukvård efter att ha fått åka in akut först med ena tvillingen för två veckor sen pga RS. Därefter tog det fem dagar så slutade andra tvillingen att andas och jag fick åka in med ambulans och han hade RS också och hamnade på intensiven då han inte klarade av att andas själv eller hålla värmen (gick ner till 34 grader). Så båda prematurer har haft en ohyggligt tuff start och tydligt tecken på RS är mycket slem, väldigt förkylda/snoriga och jobbigt att andas då de blir så täppta. Inte nödvändigtvis hög feber utan lite förhöjt kanske så jag skulle kontakta vårdcentralen och ta ett RS-prov om jag var du för att, förhoppningsvis, utesluta det om inte annat.

Kram

Nej men fy va jobbigt!! Stackars era små som haft det så tufft. Hoppas de mår bättre nu!! Stora kramar
  • Danisen

Vi har precis fått lämna sjukhuset men är dock fortfarande inskrivna med hemsjukvård efter att ha fått åka in akut först med ena tvillingen för två veckor sen pga RS. Därefter tog det fem dagar så slutade andra tvillingen att andas och jag fick åka in med ambulans och han hade RS också och hamnade på intensiven då han inte klarade av att andas själv eller hålla värmen (gick ner till 34 grader). Så båda prematurer har haft en ohyggligt tuff start och tydligt tecken på RS är mycket slem, väldigt förkylda/snoriga och jobbigt att andas då de blir så täppta. Inte nödvändigtvis hög feber utan lite förhöjt kanske så jag skulle kontakta vårdcentralen och ta ett RS-prov om jag var du för att, förhoppningsvis, utesluta det om inte annat.

Kram

Nä men usch!! Hur mår dom nu de små? Så läskigt. Hon äter utan bekymmer. Men nyser, hostar lite, sover och äter mycket, använder nässug och koksalt mycket så går det bra. Hur tar dom RS prov? Får man svar direkt? Hennes temp är 37,5 nu. Är den så allvarlig i år? Jag är med förkyld. Vi blev sjuka igår. Vad ska jag vara mest uppmärksam på? Hoppas att Era små liv blir helt bra snabbt.

Kram
  • Judda

Hej tjejer!

Inte varit inne på ett tag här. Var inne i gravidtråden o skrev för ett par v sen när jag legat inne på sjukhuset för observation o var ganska orolig, men jag fick inga svar. Kändes som att mitt inlägg drunknade i bebissnacket.

Men nu är äntligen vårt lilla knyte också här så nu kanske jag platsar lite bättre. Förra måndagen, 26/1 (4 dagar före BF) kom vår lilla "Kostas". Det blev en liten prinsessa och hon har fått namnet Doris.

Jag blev riktigt dålig efter förlossningen så vi stannade i 4,5 dygn. Fick tyvärr en väldigt dålig start med amningen, både för att jag blev dålig o för att Doris inte förstod hur man skulle ta tag. Nu har hon lärt sig hur man gör, men jag har nästan ingen mjölk så vi matar mkt med ersättning. Känns jättetråkigt för jag vill verkligen amma. ???? Har en elektrisk pump o pumpar efter varje amning men det kommer sällan mer än 10 ml ur ena bröstet o 20 ml ur andra. Börjar kännas lite hopplöst.

• lelle75
    lelle75 skrev 2015-02-04 12:16:03 följande:
    Alice var lite torr på kinderna med små röda prickar. Bvc gav mig då ett test på en kräm, det försvann efter ett par smörjningar. Minns bara att märket är Eucerin och att krämen som kom ut var gul. Återkommer om jag hittar mer info. Kanske har hon fått utslagen av nappen, om hon tar napp.
    AtoControl heter den som bvc rekommenderade.
  • lelle75

Kram
    Usch, här blev det tårögt :( stackars små när de är sjuka. Hur blev de smittade, vet du?
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-04 13:41:00 följande:
    Vet inte säkert. Jag slutade ju först med mjölk (i nov) då det är vanligaste allergin och det blev lite bättre men ej bra. Några dar senare slutar hag även med ägg. Nästa dag var hon mkt bättre. Sen höll jag upp med båda i 6 veckor. Sen funkade mjölk igen men inte ägg. Testade ägg för andra gången nu. Lovisa får magknip. Vrider sig och sparkar med benen, skriker och gråter. Får onda gaser och knip verkar det som.

Hur lång tid det tar beror ju på hur dålig bebisen är i tarmen. Mjölk kan ju ge blod i avföringen t o m. Börja alltid med att utesluta mjölk först eftersom det är mkt vanligare. Man ska göra uppehåll i iaf två veckor innan man utvärderar. Du har säkert läst länken jag postat om detta från barnakuten.nu

Kram
    Tack tack, jag har läst. Åt mycket ägg när hennes onda gaser började så tänkte att det kanske kunde vara det. Kram
  • Danisen
    Judda skrev 2015-02-04 13:53:36 följande:

Hej tjejer!

Inte varit inne på ett tag här. Var inne i gravidtråden o skrev för ett par v sen när jag legat inne på sjukhuset för observation o var ganska orolig, men jag fick inga svar. Kändes som att mitt inlägg drunknade i bebissnacket.

Men nu är äntligen vårt lilla knyte också här så nu kanske jag platsar lite bättre. Förra måndagen, 26/1 (4 dagar före BF) kom vår lilla "Kostas". Det blev en liten prinsessa och hon har fått namnet Doris.

Jag blev riktigt dålig efter förlossningen så vi stannade i 4,5 dygn. Fick tyvärr en väldigt dålig start med amningen, både för att jag blev dålig o för att Doris inte förstod hur man skulle ta tag. Nu har hon lärt sig hur man gör, men jag har nästan ingen mjölk så vi matar mkt med ersättning. Känns jättetråkigt för jag vill verkligen amma. ???? Har en elektrisk pump o pumpar efter varje amning men det kommer sällan mer än 10 ml ur ena bröstet o 20 ml ur andra. Börjar kännas lite hopplöst.

Hejhej!

stort Grattis till er lilla tjej vilket fint namn! Tråkigt att du blev dålig får man lov att fråga vad som fattades dig? Vi låg inne i 5 dagar. Dom ville ha mig kvar men jag ville hem hehe. Trist med amningen. Som du kämpar.
  • Irma01
    Judda skrev 2015-02-04 13:53:36 följande:

Hej tjejer!

Stort grattis till lilltjejen!
  • Irma01

Kram
    Men herregud vilken hemsk upplevelse! Hoppas det är bättre nu och att ni får lite lugn o ro.

Kram
  • azurea
    Danisen skrev 2015-02-04 13:48:46 följande:

Nä men usch!! Hur mår dom nu de små? Så läskigt. Hon äter utan bekymmer. Men nyser, hostar lite, sover och äter mycket, använder nässug och koksalt mycket så går det bra. Hur tar dom RS prov? Får man svar direkt? Hennes temp är 37,5 nu. Är den så allvarlig i år? Jag är med förkyld. Vi blev sjuka igår. Vad ska jag vara mest uppmärksam på? Hoppas att Era små liv blir helt bra snabbt.

Kram

Ja det har varit en mardrömsstart rent utsagt. Jag hamnade ju också själv på intensiven först och så allt det här. Så nu är det förhoppningsvis bara lättare framöver. De mår mycket bättre om än ej bra. Fortfarande hosta, slem, igentäppta mm men jämfört med att knappt kunna andas så är det fantastiskt mycket bättre. Försök att inte använda nässug för mycket, anledningen är att ju mer du suger ju mer slem bildas så en avvägning är bra att göra det när det bara behövs. Något vi fick lära oss på sjukhuset. Det finns nezeril typ för små barn som man kan ta upp till 3 ggr per dygn, helst innan amning precis. Funkar lite bättre än bara koksalt (som du kan köra innan amning/mat varenda gång för att frigöra slemmet bättre så det går ner i magen). Vet inte riktigt hur de tar RS-prov för jag var inte närvarande när det gjorde det. Tror det måste skickas iväg för analys. Frågade om RS var extra allvarligt i år men det upplevde de inte. Däremot är värsta tiden just nu.

Jag var extremt förkyld precis innan förlossning. Sen fick min man det. De trodde kanske att vi bar på RS och gav det till barnen men det är svårt att veta. Ingen fick ju ta på barnen förutom vi och neo och bara min mamma & pappa som sett dem på avstånd utöver oss. symptomen är lite tricky då det är en förkylning den slår bara extra hårt mot de små om det är RS. Skulle nog söka vård om jag upplever att det är jobbigt för dem och det inte riktigt går att underlätta med koksalt mm. Bättre tidigare än sent. Hela avdelningen var full av RS-smittade eller magsjuka barn just nu.

Vi åkte ju in först när lilltjejen knappt kunde få luft, kanske lite för sent. Sen med pojken slog det om så fort att vi inte kunnat ana det, men det var ju också extra farligt då de var så små/för tidigt födda. RS peakar efter 5-6 sjukdomsdagen och kan tyvärr hålla i sig 3 veckor om det vill sig illa. Vet inte om detta gör dig klokare :). Vi hoppas att våra små är pigga och krya om 1-2 veckor i alla fall.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015