• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Danisen
    Längtar12345 skrev 2015-02-06 11:23:12 följande:

Hon är 7 veckor idag. Och då hade jag gått 9 dagar över tiden så hon var inte tidig eller liten. Hon är pigg och kry än så länge men man blir lite nojig. Försöker att ha bra hand hygien och inte hålla på och pussa på henne.

Ja, man blir verkligen nojig oavsett ålder Maja är 3 månader och jag har varit grymt nojig när hon var förkyld, sög näsan massor och använde koksalt. Det verkar ha fungerat. Men nu är din tjej frisk och hoppas att hon förblir det . Mitt tips till dig är att använda coldzyme .
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-02-06 10:43:08 följande:

Lovisa gör också det ibland. Inget konstigt, de är ju 4 månader. Har frågat en vän som är barnläkare Ha, ha!! Ibland är Google inget bra, man kan börja noja sig för ingenting...

Ja för jag haft hör/läst att de kan få adhd om de sover med öppen mun för tidigt! Eller rättare sagt att hjärnan inte får tillräckligt med syre och de öppnar munnen.. Som sagt Google är inte alltid så bra...
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2015-02-06 11:02:16 följande:
    Bebisar har inte djupsömn på samma sätt som vuxna och kortare sömncykler, ca 30-40 min så då är de som mest lättväckta. De har mycket mer REM-sömn också och sprattlar ju då en hel del i sömnen. Kan fäktas och kasta ut armarna, ja ni vet smile1.gif De sover lugnare eller mer oroligt iperioder beroende på utvecklingsfaser osv. Det går och kommer men överlag klarar de ju att sova längre och längre skälva de får dygnsrytm vilket oftast kommer runt tre månader el tidigare.

Jag har legat i sovrummet i perioder med Lovisa på kvällen då hon varit sjuk/förkyld. Har haft liten nattlampa tänd (dimrad om du förstår) så inte helt mörkt. Har då kunnat kolla film på i-paden utan att störa när hon somnat/slumrat. Har sänkt ljuset på skärmen till lägsta och haft hörlurar. Har funkat bra då jag liggammat och lagt hennes lilla filt över henne och liksom skymt ansiktet och så haft ipaden bakom hennes rygg om du förstår? Efter hon slumrat in så att säga och då sovit på sidan bredvid mig ( vid bröstet). Det har funkat bra och inte blivit lika tråkigt. Men ljudbok var ju annars också en bra ide.

Hett tips är också att sova med henne bredvid dig på morgontimmarna om hon då inte vill sova själv. Hon kan ju ligga sked bredvid dig på sidan kanske? Hon är ju så stor nu så det borde funka bra smile1.gif

Och fyra timmar i sträck. Blir man ju som ny på smile5.gif Då har du fått lite riktig djupsömn. Härligt!! Hoppas på ännu mer sömn i natt!! Håller tummarna!!

Stora kramar
    Tack snälla, tänkte också att det beror på fasen eller kanske att hon vant sig vid att vakna pga av täppan. Lägger datorn bredvid varje kväll för tänkte också kolla film men har inte vågat att ta fram den då jag är rädd att hon vaknar. Dessutom är jag oftast så trött så att det känns som en ansträngning. Men ikväll blir det film, tack för pepp! Kram
  • johjen
    lelle75 skrev 2015-02-06 11:29:46 följande:

De kan tydligen andas med munnen mycket tidigare än så, läkaren som vi träffade ang nästäppan sa att de försöker att andas med näsan in i det sista sen tar munnen över, men detta gällde Alice och nästäppan. Kan Adam vara täppt kanske. Vet inte hur det är dock när de blir lite äldre än Alice.

Adam är inte täppt förutom när han får upp bröstmjölk i näsan men tror helt enkelt att han börjar bli stor, 4 månader nu, och börjar använda munnen mer.
  • lelle75
    johjen skrev 2015-02-06 11:32:35 följande:
    Ja för jag haft hör/läst att de kan få adhd om de sover med öppen mun för tidigt! Eller rättare sagt att hjärnan inte får tillräckligt med syre och de öppnar munnen.. Som sagt Google är inte alltid så bra... smile5.gif
    Jag läste också det, att det inte var bra med munandning, att de även kunde få sömnapne. Vi får fråga en läkare nästa gång, för är fortfarande lite orolig. Alice andas med munnen varje morgon på skötbordet..
  • johjen
    lelle75 skrev 2015-02-06 11:40:50 följande:

Jag läste också det, att det inte var bra med munandning, att de även kunde få sömnapne. Vi får fråga en läkare nästa gång, för är fortfarande lite orolig. Alice andas med munnen varje morgon på skötbordet..

Kolla vad Villsågärna skrev, hon hade pratat med en barnläkare!
  • Irma01

Hej tjejer!

Vsg, inget kul med en super morgonpigg storasyster! Hoppas du hinner vila under dagen.

Johjen, bar att du hittade den artikel, nu kan du verkligen släppa stressen angående vikten och ge det den tid det behöver! Inget dålig samvete här inte!!!

Lelle 75, skönt att det går åt rätt håll, även om jag kan verkligen förstå din frustration. Men du ska se att det vänder snart.
    Hoppfulla fia, Storytel var verkligen en bra idé!

Vi har just kommit hem från BVC, där Victor fick sin tredje dos av Rota och sina andra sprutor. Duktig liten kille som knappt grät, dock tyckte han verkligen inte om Rota denna gång. Hans minspel var bara för roligt, och vår BVC sköterska kunde inte hålla sig för skratt. Lilla charmtrollet!

Han väger nu 7kg 250 g, och är 66 cm lång. Tydligen en riktig medelsvensson, han är prick i mitten av varje kurva

Nu ska vi iväg och handla lite han och jag, så att vi är hemma i god tid i fall han skulle bli lite gnällig i kväll...

Kram på er!

• villsågärna38
    johjen skrev 2015-02-06 11:48:39 följande:

Kolla vad Villsågärna skrev, hon hade pratat med en barnläkare!

Ja om barnet bara andas genom munnen är det ju inte bra och kan vara ett tecken på problem av olika slag t x om ett större barn alltid är täppt och aldrig andas genom näsan. En liten bebis kan dock vara täppt utan att nåt är fel Lelle! Men det ska då växa bort. Och om en fyramånaders ibland andas genom munnen och inte verkar ha problem med konstant täppa så är det inget konstigt alls
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-02-06 12:34:45 följande:

Hej tjejer!

Vsg, inget kul med en super morgonpigg storasyster! Hoppas du hinner vila under dagen.

Johjen, bar att du hittade den artikel, nu kan du verkligen släppa stressen angående vikten och ge det den tid det behöver! Inget dålig samvete här inte!!!

Lelle 75, skönt att det går åt rätt håll, även om jag kan verkligen förstå din frustration. Men du ska se att det vänder snart.

Hoppfulla fia, Storytel var verkligen en bra idé!

Vi har just kommit hem från BVC, där Victor fick sin tredje dos av Rota och sina andra sprutor. Duktig liten kille som knappt grät, dock tyckte han verkligen inte om Rota denna gång. Hans minspel var bara för roligt, och vår BVC sköterska kunde inte hålla sig för skratt. Lilla charmtrollet!

Han väger nu 7kg 250 g, och är 66 cm lång. Tydligen en riktig medelsvensson, han är prick i mitten av varje kurva

Nu ska vi iväg och handla lite han och jag, så att vi är hemma i god tid i fall han skulle bli lite gnällig i kväll...

Kram på er!

Va skönt att allt gick bra!! Brukar ju vara lättare att distrahera vid andra vaccinationen. Kommer ihåg att vår Bvc-sköterska blåste såpbubblor för att distrahera vid ettårsvaccinationen. Funkade jättebra Hoppas inte han reagerar nåt på denna! Kram och ha en bra dag!
  • Bell13

Hej på er, 
    har varit hos min bm idag och hon tyckte att mitt fundusmått eller vad det heter var i minsta laget. v 33 idag 32+0 och 30 cm för exakt 2 v sedan var det 29 cm så det har ökat 1 hel cm Glad

Jag har alltid fött lite mindre barn 2780 g resp 3060 g. Hon frågade just om jag gjort det och hon sa också att hon inte är orolig men att hon vill kolla upp om det är så att han är liten men följer sin kurva eller om det kan vara så att moderkakan inte riktigt fungerar och att han inte får tillräckligt med näring. Ett tillväxtultraljud är inbokat till på tisdag kl 9.00. 

Finns det möjligtvis nån av er här som kommer ihåg vad ni hade för mått i v 33?

Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015