• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Irma01
    lelle75 skrev 2015-02-07 22:38:53 följande:
    Alice älskar ju att bada så det låter som ngt för henne :) har ju varit så turbulent här så inte tagit tag i sådana saker ännu. Är vattnet 37 grader då? Fryser de inte när de kommer upp ur vattnet? Hur sent kan man börja med babysim?
    Nej, vattnet är mellan 32 och 34 grader och det är inte minsta problem, ingen av barnen i vår grupp fryser. Man har ju med sig en handduk så det är inte så att de står i sina badbyxor ute länge och fryser. Badbyxor finns på babyhuset t.e.

Om du bor i Stockholms område kan jag rekommendera Vattenhuset. Finns på olika ställe, Vattenhuset.se

Man kan börja från 3 månader upp till 10 i första steget, men det blir lättare för dem ju tidigare då det blir svårare när de blir mer medvetna. Vi har en kille som är 10 månader och det är han som tycker minst om det.

De andra kör fortfarande på en del reflexer.
  • lelle75
    Irma01 skrev 2015-02-07 22:57:46 följande:
    Nej, vattnet är mellan 32 och 34 grader och det är inte minsta problem, ingen av barnen i vår grupp fryser. Man har ju med sig en handduk så det är inte så att de står i sina badbyxor ute länge och fryser. Badbyxor finns på babyhuset t.e.

Om du bor i Stockholms område kan jag rekommendera Vattenhuset. Finns på olika ställe, Vattenhuset.se

Man kan börja från 3 månader upp till 10 i första steget, men det blir lättare för dem ju tidigare då det blir svårare när de blir mer medvetna. Vi har en kille som är 10 månader och det är han som tycker minst om det.

De andra kör fortfarande på en del reflexer.
    Merci Irma! Kände inte till vattenhuset ska spana in deras hemsida. Alice blir fortfarande ledsen varje kväll efter sitt bad hemma då hon fryser när hon kommer upp ur vattnet så vågar inte riktigt ännu att ge mig iväg på babysim. Kram
  • johjen

Oj vad ni skriver kära vänner!

Härligt med babysim Irma, tänkte börja med det om någon månad när Adam är 5 månader.

Angående försäkring kollade vi runt när Adam skulle fötsäkras och en vän som är försäkringsmäklare sa att trygg hansa var bäst så det fick det bli.

Ni som har spädbarnsskydd i babyskyddet, när tog ni bort det eller planerar att ta bort det? Adam är inne i en period då han inte uppskattar sitt babyskydd så mycket, läs skriker så fort vi sätter honom där, men igår tog vi bort spädbarns inlägget och då blev det bättre. Han är ju inte helt stabil i nacken ännu men det verkar funka ändå?

Hur länge kan man ha babyskyddet? Vilken bilstol är bäst sen?

Ni som har bebisar runt 4 mmånader, har ni börjat med smaksensationer ännu? Varje dag? Smakprov först vid 6 månader?

Många frågor från mig!

Kram

• villsågärna38

God morgon vänner!!

Hur har ni haft det i natt? Här är vi trötta idag. Lovisa ammade varannan timme från 01.30 i natt så tur jag somnade 21.30 iaf. Somnade i soffan, en klassiker Och storasyster hade mardröm och var vaken mellan 04-05 så maken är också helt slut idag. Vi fick sova till 07.15 idag iaf och jag och barnen slappar i sängen nu och kollar film. Lovisa ammar igen!! Det måste vara Eventfasen, tillväxtperiod, magknip (hon har pruttat mkt i natt men inte gråtit) eller ont i halsen eller nåt. Så här ofta brukar hon ju inte amma iaf. Får se hur dan blir.

Härligt med babysimmet Irma!!

Kramar till er alla

• Irma01
    johjen skrev 2015-02-08 07:43:50 följande:

Oj vad ni skriver kära vänner!

Härligt med babysim Irma, tänkte börja med det om någon månad när Adam är 5 månader.

Angående försäkring kollade vi runt när Adam skulle fötsäkras och en vän som är försäkringsmäklare sa att trygg hansa var bäst så det fick det bli.

Ni som har spädbarnsskydd i babyskyddet, när tog ni bort det eller planerar att ta bort det? Adam är inne i en period då han inte uppskattar sitt babyskydd så mycket, läs skriker så fort vi sätter honom där, men igår tog vi bort spädbarns inlägget och då blev det bättre. Han är ju inte helt stabil i nacken ännu men det verkar funka ändå?

Hur länge kan man ha babyskyddet? Vilken bilstol är bäst sen?

Ni som har bebisar runt 4 mmånader, har ni börjat med smaksensationer ännu? Varje dag? Smakprov först vid 6 månader?

Många frågor från mig! smile2.gif

Kram

Hej!

Vi har inte tagit bort den än, men det är i högsta läge. Funkar ännu men det är nog snart dags att ta bort den.

Jag fick tips om Skandia (för vi som bor i stor Stockholm, då man har tillgång till den privata BVC Martina o slipper en del köer). Har som sagt inte tittat noggrant ännu.

Ha en bra dag!

Kram
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-02-08 07:51:11 följande:

God morgon vänner!!

Hur har ni haft det i natt? Här är vi trötta idag. Lovisa ammade varannan timme från 01.30 i natt så tur jag somnade 21.30 iaf. Somnade i soffan, en klassiker smile5.gif Och storasyster hade mardröm och var vaken mellan 04-05 så maken är också helt slut idag. Vi fick sova till 07.15 idag iaf och jag och barnen slappar i sängen nu och kollar film. Lovisa ammar igen!! smile5.gif Det måste vara Eventfasen, tillväxtperiod, magknip (hon har pruttat mkt i natt men inte gråtit) eller ont i halsen eller nåt. Så här ofta brukar hon ju inte amma iaf. Får se hur dan blir.

Härligt med babysimmet Irma!! smile1.gif

Kramar till er alla

Men blä, vilken natt! Hoppas dagen blir bättre

Här var det tre amningar, men sedan var det lugnt!

Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-02-08 07:51:11 följande:

God morgon vänner!!

Hur har ni haft det i natt? Här är vi trötta idag. Lovisa ammade varannan timme från 01.30 i natt så tur jag somnade 21.30 iaf. Somnade i soffan, en klassiker Och storasyster hade mardröm och var vaken mellan 04-05 så maken är också helt slut idag. Vi fick sova till 07.15 idag iaf och jag och barnen slappar i sängen nu och kollar film. Lovisa ammar igen!! Det måste vara Eventfasen, tillväxtperiod, magknip (hon har pruttat mkt i natt men inte gråtit) eller ont i halsen eller nåt. Så här ofta brukar hon ju inte amma iaf. Får se hur dan blir.

Härligt med babysimmet Irma!!

Kramar till er alla

Oj vilken natt! Hoppas ni får lite vila på dagen. Jag tycker Adam äter mindre än förut hur det nu är möjligt och då han sover längre pass så spänner brösten mer. I går somnade han kl 21 hos min mamma, sov hela vägen hem och sov till kl 02, ammade och somnade om och sov till 07 låg sedan och jollrar till 8:30 och sov tills nu, hör honom vakna just nu.. Kan ju vara så att jag pumpat några nätter och det ökat produktionen? Igår var jag ju borta ca 4 h, Adam vägrade flaska men var inte gnällig. När jag kom tillbaka ammade han 15 min sen somnade han och sov 2 h! Igår kanske han åt 6 ggr samanlagt och brukar ju äta mer men det är nog bara en tillfällighet..

Ha en fin dag! Solen skiner här på västkusten, hoppas den gör så hos er också!

Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-02-08 09:57:42 följande:

Oj vilken natt! Hoppas ni får lite vila på dagen. Jag tycker Adam äter mindre än förut hur det nu är möjligt och då han sover längre pass så spänner brösten mer. I går somnade han kl 21 hos min mamma, sov hela vägen hem och sov till kl 02, ammade och somnade om och sov till 07 låg sedan och jollrar till 8:30 och sov tills nu, hör honom vakna just nu.. Kan ju vara så att jag pumpat några nätter och det ökat produktionen? Igår var jag ju borta ca 4 h, Adam vägrade flaska men var inte gnällig. När jag kom tillbaka ammade han 15 min sen somnade han och sov 2 h! Igår kanske han åt 6 ggr samanlagt och brukar ju äta mer men det är nog bara en tillfällighet..

Ha en fin dag! Solen skiner här på västkusten, hoppas den gör så hos er också!

Kram

Det har säkert bara att höra med att han blivit större. Ju större bebis, desto bättre teknik på att äta, desto kortare ammar de åt gången. Om man generaliserar lite Sen kan de ju ibland vilja snutta men det är ju nåt hel annat Härligt att det gick så bra och att du hade en mysig dag!

Lovisa har inga problem heller att vara utan mat 3-4 timmar om jag inte är med. Gått 3 tim nu på fm idag också då vi varit i pulkabacken på fm hela familjen. Hon har ju iofs ätit så det räcker i natt

Kram
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015