• Jenkis

Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015

Nytt år, ny tråd eller vad brukar jag skriva?!

Välkommen alla som lyckats "klämma ut" era mirakel!

Här kan vi skriva om de hysteriska första veckorna, amningstider, läckande blöjor, nattningsrutiner, hur man lämnar över till partnern så man får sova, ersättning, nappar, flaskor, orakade ben (p.g.a. tidsbrist), you name it!

Nalle{#emotions_dlg.flower}HjärtaBaby

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-31 07:14
    Här är länken till vår bildtråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74775477-bildtrad-vi-som-fatt-barn-efter-ivfad-20142015

• Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015
  • Irma01
    villsågärna38 skrev 2015-02-09 07:27:33 följande:

God morgon på er!!

Hoppas ni haft en bra natt. Här har det ammats 19.30, 02 och 05 i natt så bättre än igår. Imorgon kanske vi är tillbaka i gamla gängor igen hoppas jag. Dags att sluta mysa och gå upp

Hur mår ni idag alla?

Kram

Hej!

Skönt att det går åt rätt håll. Jag kommer ihåg att det var väldigt varierande med nattsömnen under Event fasen...
    Igår kväll var vi på middag hos svägerskan, och Victor var en riktig charmtroll. Han gick dessutom att lägga i vagnen utan protest och somnade där. 
    Ammade kl 21.30 när vi kom hem (passade på när han ändå vaknade), sedan 01, och 05.30. Så helt Ok natt faktiskt, känner oss så pass pigga så vi ska på ett mammapass idag. Sedan är det dags för mammagruppen och information från Tandvården. Efter det tänker vi ta det lugnt

Hoppas ni får en härlig dag i solskenet,

Kram!
  • Irma01

Förresten, här märker vi verkligen att det händer saker...Herrn förstår nu att mamma och pappa lämnar rummet ibland och då skriks det friskt...

Dags för nästa fas nu också, "relationships" får se hur det blir!

Nej, nu ska vi dra till gymmet, som brukar vara en höjdpunkt för Victor, han verkar tycka det är så kul att se mamma göra konstiga övningar!

• villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-02-09 09:10:55 följande:

Förresten, här märker vi verkligen att det händer saker...Herrn förstår nu att mamma och pappa lämnar rummet ibland och då skriks det friskt...

Dags för nästa fas nu också, "relationships" får se hur det blir!

Nej, nu ska vi dra till gymmet, som brukar vara en höjdpunkt för Victor, han verkar tycka det är så kul att se mamma göra konstiga övningar!

Oh, oh, det där minns jag!! Separationsångesten kan bli stor då de inte ser en! Skulle duscha en gång hos svärföräldrarna och när jag stängde vattnet hörde jag ett gallskrik utanför. Där stod en svettig svärmor med gallskrikande dotter som tystnade så snart hon såg mig. Duschade med dottern i babysitter framför duschen resten av veckan (om hon var vaken alltså). He, he!!

Här har jag tagit en långpromenad i solen och ska precis ta en kopp kaffe. Lovisa ligger i babygymmet och är lite allmänt gnällig. Irriterad då det inte går som hon vill Eventfasen...

Ha så kul på träningen!!

Kram
  • villsågärna38
    Längtar12345 skrev 2015-02-09 08:32:02 följande:

Godmorgon. Hoppas ni mår bra! Igår gick hela familjen och la sig vid nattningen 19:30. Haha! Vill tillägga att alla somnade direkt. Ammade 00:30 03:30 07:00. Fortfarande full fart av mjölk i mina bröst men löser det med att pumpa innan eller handmjölka. Har blivit bättre på att rapa och ger semper mag dr och gasproblemen är nästan helt borta. Lilltjejen är dock fortfarande ofta lite pipig och känslig på kvällskvisten men det är lätt att trösta henne.

Kram och ha en mysig dag!

Helt rätt!! Sånna kvällar har vi ibland med Stora kramar
  • johjen

Verkar som jag fått mens igen??!! Bara två veckor efter förra gången? Har jag ens haft ägglossning? Skumt.. Helammar ju och men Adam har ju haft några nätter då han inte ammat alls, kan de ha med saken att göra? Men bara 15 dagar emellan? Hade några korta cykler innan vi startade med ivf behandlingen och kanske har min kropp helt kommit i obalans nu efter graviditeten och förlossningen? Åååå jäkla menshelvete!!

• Happyland

Ursäkta att jag tassar in här... En liten fråga bara. Jag är på ruvardag 8 (ångest och hopp om vartannat), efter IVF, och undrar om ni som blev gravida (GRATTIS TILL ER ALLA!) allihop hade symptom som gjorde att ni trodde att ni skulle plussa? Eller fanns de dem av er som inte kände något?

Kram på er <3

• villsågärna38

Lovisa har förresten börjat göra "bananen" nu titt som tätt. Ska även upp och helst snurra runt och vända sig överallt, hela tiden. Livsfarlig på skötbordet då hon vänder sig på mage och sen skjuter ifrån med händerna så hon håller på att trilla ner. Gulp!! I mamaroon så gör hon bananen och håller på att åka ur men vi spänner fast henne såklart. Ska försöka ställa sig på alla fyra också, putar upp rumpan och blir arg då det inre går. Igår när hon badade så ville hon inte ligga i sin stol utan försökte skjuta sig ur hela tiden. Himmel, var ska detta sluta!! Fyra månader på onsdag

Kram

Ps. Rekommenderar denna om ni har badkar förresten och tröttnat på balja Får upp till 8 kg.

lekmer.se/barn-och-baby/skota-o-halsa/badbaljor-o-badstod/ok-baby-buddy-badstöd-vit

• villsågärna38
    Happyland skrev 2015-02-09 10:51:11 följande:

Ursäkta att jag tassar in här... En liten fråga bara. Jag är på ruvardag 8 (ångest och hopp om vartannat), efter IVF, och undrar om ni som blev gravida (GRATTIS TILL ER ALLA!) allihop hade symptom som gjorde att ni trodde att ni skulle plussa? Eller fanns de dem av er som inte kände något?

Kram på er <3

Har haft både och Symtom säger ju inget om man tar mediciner heller - tar du progesteron? Då man kan få samma symtom av dem. Men som sagt, med äldsta tjejen hade jag inga symtom alls så ge inte upp. Håller tummarna! Kram
  • linnea83
    Happyland skrev 2015-02-09 10:51:11 följande:

Kram på er <3

När vi lyckades (på andra försöket) så hade jag inga symptom alls :).Första försöket hade jag alla symptom på listan ;).Lycka till!
  • Bengalen
    Judda skrev 2015-02-08 18:56:36 följande:
    Tack så mkt! Känns underbart att hon äntligen är här!

Vad var det som strulade med amningen för dig? När började ni med tillägg? Kör ni kopp eller flaska? Vi använde koppen första veckan, men det drällde så mkt utanför så man visste aldrig vad hon fick i sig och när vi var på återbesök på BB så rekommenderade de att köpa en Calma-flaska så den matar vi med nu, men jag har börjat ångra mig lite då det känns som att den kanske förvirrar henne.

Hur har ni lyckats trappa ned ersättningen? Vi har försökt improvisera lite och ge 65 ml efter "amningarna" om hon fortfarande signalerar hunger/sugbehov, men idag har hon varit så himla slö så jag oroar mig att hon får i sig för lite. Sen när det blir kväll verkar hon jättehungrig och blir aldrig nöjd så då äter hon 100 ml eller t o m mer och sen har hon sovit 4-6 h i streck under natten. Brösten får med andra ord ingen stimulans alls och kommer väl knappast öka produktionen...

Hur har ni fått ihop allt? Det känns så himla krångligt! Hur gick viktkontrollen? Suger din Leo ordentligt när han väl ammar iaf?
    Jag hade planerat KS och då kan det ta lite längre tid innan kroppen kommer igång med amningen, men i mitt fall var det nog en kombination av snitt, men främst att jag lider av "blood deficiency" enligt österländsk medicin. Min akupunktör hade detta på känn redan innan att jag troligen skulle få problem med amningen så vi började redan ett par veckor innan förlossningen att behandla med akupunktur och så fort Leo var här övergick jag till örtmedicin som jag har fortsatt ta sedan dess.

Leo gick ner mer än de tillåtna 10 procenten de två första dygnen så på kvällen dag 3 fick vi äntligen börja med ersättning. Från början fingermatade vi honom med en liten 2 ml spruta men när vi kom hem gick vi över till en 10 ml spruta. Det tog grymt lång tid och mycket kom utanför så vid första BVC-besöket tyckte de att vi skulle börja med flaskmatning. Sedan dess har vi också kört med Calma-flaskan och det fungerar bra. Visst det går i ett rasande tempo och spyorna haglar efteråt. Flört

Leo har inte haft problem med att ta bröstet utan det har snarare varit tvärtom, att jag har fått slita honom därifrån efter en halvtimme/timme för att sedan gå över till ersättningen. Jag hade däremot väldiga problem med att det gjorde något så otroligt ont i bröstvårtorna. Fick vita små blåsor, så ett par dagar gick det bara inte att ha honom på brösten så då pumpade jag enbart.
    Allt eftersom dagarna har gått har mängden mjölk ökat så i takt med det har vi kunnat skära ner på ersättningen. Hans enorma sugbehov lyckades vi stilla med hjälp av napp och tack vare det har vi sluppit en hel del ersättning.
    Men som sagt, Leo blir 7 veckor imorgon så det tar tid. Vi måste fortfarande ge honom en skvätt ersättning varje kväll med sen klarar han sig på bröstmjölk resten av dygnet och det känns jätteskönt.  

Så ge inte upp! Det tar tid för vissa av oss.
Svar på tråden Vi som fått barn efter IVF/ÄD 2014/2015