• smulan777

underhållsbidrag och avdrag

Hej!

Är separerad med mitt barns pappa. Jag är boendeförälder och har barnet mest. Pappan har barnet ca 11 dygn per månad. När pappan betalar ut underhåll till mig gör han avdrag för de 11 dagarna vilket är helt ok. Men funder på det här med kläder. Jag köper ju alla kläder och förser barnet med detta. Underhållet ska täcka kläder och blir ju konstigt när han gör avdrag eftersom han inte köper några kläder?

Mina klädinköp är ju det samma oavsett om pappan aldrig skulle ha barnet eller om han har honom ofta.

Tänker jag fel här eller hur gör ni andra?

• Svar på tråden underhållsbidrag och avdrag
  • Anonym (glader)
    BioBonus skrev 2015-01-27 09:01:16 följande:
    Nej - inte ens det här säger sig självt att vv inte kan fungera ändå. För det kan det.

Barn kan ha aktiviteter varannan vecka om man inteckna komma överens. Om barnen väldigt gärna vill. 
    Det kan vara bra att ha lite koll på kläder så att inte alla nya kläder hamnar hos mamman som sen skickar tillbaka dottern i de gamla slitna kläder hon själv inte tycker dottern ska använda längre på hennes veckor.

Lyft blicken - saker kan fungera även om det inte fungerar på ditt sätt Skrattande
    Ja små barn tvingar man gärna till vv boende under dessa förutsättningar. Då går det att klä barnen i vilka kläder som helst..  och man kan säga nej till vad de ska göra på sin fritid efter skolan. VI kan prata omkull dem så de blir medgörliga.

Men snart är barnen äldre..  de packar sånt de vill ha med sig. Mamma eller pappa kan inte längre förmå klä dem inte i slitna kläder för de vägrar ha på sig sånt som de skäms över inför sina kompisar. De vill se snygga hela rena moderna ut.
    Försök klä en 12årig tjej i slitna för små kläder och säga att de nya fina hela moderna kläderna som man köpt får inte tas med till den andra.

Försök att säga till ett barn på 12 år att de INTE får utöva den aktivitet som du älskar och gör på den andra förälderns vecka.
    Pröva ha den ståndpunkten genom hela deras tonår och pubertet så får man sedan utvärdera hur bra barnet själv tycker det ha fungerat med att bo vv.

För jag förutsätter här att vi inte pratar vv om små barn.. utan genom hela deras tid då de behöver en förälder.

Barnen utvecklas och med det kan inte vi vuxna sätta våra egna konflikter i fokus för barnen kommer säga ifrån.
    Inte ens säkert man kan tvinga dem till vv boende när de bestämmer med sina kompisar vad de ska göra på helgen... Framför allt är de vet att den andra föäldern tar deras fina kläder ifrån dem och förvägrar dem att göra den redan betalada aktiviteten de tycker om att göra där de dessutom (förmodligen) har en hel del kompisar.

Du ber mig lyfta blicken.. jag ber dig att se framåt flera år i barnens liv.
    Saker fungerar på ett annat sätt än på föräldrarnas sätt. Med tiden blir det barnens sätt.

• BioBonus
    Anonym (glader) skrev 2015-01-27 10:11:23 följande:
    Ja små barn tvingar man gärna till vv boende under dessa förutsättningar. Då går det att klä barnen i vilka kläder som helst..  och man kan säga nej till vad de ska göra på sin fritid efter skolan. VI kan prata omkull dem så de blir medgörliga.

Men snart är barnen äldre..  de packar sånt de vill ha med sig. Mamma eller pappa kan inte längre förmå klä dem inte i slitna kläder för de vägrar ha på sig sånt som de skäms över inför sina kompisar. De vill se snygga hela rena moderna ut.
    Försök klä en 12årig tjej i slitna för små kläder och säga att de nya fina hela moderna kläderna som man köpt får inte tas med till den andra.

Försök att säga till ett barn på 12 år att de INTE får utöva den aktivitet som du älskar och gör på den andra förälderns vecka.
    Pröva ha den ståndpunkten genom hela deras tonår och pubertet så får man sedan utvärdera hur bra barnet själv tycker det ha fungerat med att bo vv.

För jag förutsätter här att vi inte pratar vv om små barn.. utan genom hela deras tid då de behöver en förälder.

Barnen utvecklas och med det kan inte vi vuxna sätta våra egna konflikter i fokus för barnen kommer säga ifrån.
    Inte ens säkert man kan tvinga dem till vv boende när de bestämmer med sina kompisar vad de ska göra på helgen... Framför allt är de vet att den andra föäldern tar deras fina kläder ifrån dem och förvägrar dem att göra den redan betalada aktiviteten de tycker om att göra där de dessutom (förmodligen) har en hel del kompisar.

Saker fungerar på ett annat sätt än på föräldrarnas sätt. Med tiden blir det barnens sätt.

Våra barn är 19, 17 och 9. Alla boende varannan vecka. Alltid gjort. 

Så jag behöver inte ens tänka mig in i flera år av barnens liv - jag har redan genomlevt dem.

"Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra."
  • Brumma
    Anonym (glader) skrev 2015-01-27 08:34:34 följande:

Säger det sig inte självt att man inte kan ha vv boende om en skriver in barnen på aktiviteter utan att samarbeta?

Men det finns fakturor som uppstår ändå utan aktiviteter som tex barnomsorg.

Det är ju tråkigt att en del anser att barns kläder är deras privata egendom.

Fast... Det sker ju även om man har vv. Även vid vv.

Barnomsorgsräkningen och liknande har jag redan sagt att man självklart delar - eller får varsin del av baserat på sitt eget behov. Jag ifrågasatte inte det, utan att du påstod att man skulle dela ALLA räkningar, annars kunde man inte ha vv. Det stämmer inte.

Det är barnets saker, men om de tas med till mamman så kommer de inte tillbaka. Efter många år med kläder och saker som "försvinner" eller byts ut till trasiga liknande varianter så fick vi säga stopp. Det går mer ut över barnet om hon aldrig har några kläder/saker hos oss än om hon får ta med sig allt och det samlas hos mamman..

som sagt, det är inye likadant för alla. Det FUNKAR inte alltid med att ta sakerna mellan hemmen.
  • Anonym (uhs)

• Brumma
    Anonym (glader) skrev 2015-01-27 08:38:53 följande:

Vem har pratat om att bara gå och köpa och sedan kräva pengar?

Det är din tolkning.

Tråkigt att du inte anser hålla god ton..  Om båda föräldrarna drar på sig offerkoftan så blir det säkert som du beskriver.

Min tolkning? Vad menar du då med dela på allt?

Varför skulle båda föräldrarna behöva ta på sig offerkoftan? Det räcker alldeles utmärkt att enbart ena föräldern använder barnet som slagträ eller för att spela ut den andra föräldern. Eller för att ge barnet dåligt samvete..

Man har själv ansvar för sina handlingar och kan inte ta på sig att ens ex beter sig illa. Det krävs inte alltid två för en konflikt, vid vissa tillfällen räcker det alldeles utmärkt att en person bestämt sig för att inte samarbeta eller "uppföra sig"..
  • Anonym (glader)
    Brumma skrev 2015-01-27 10:51:12 följande:
    Fast... Det sker ju även om man har vv. Även vid vv.

Barnomsorgsräkningen och liknande har jag redan sagt att man självklart delar - eller får varsin del av baserat på sitt eget behov. Jag ifrågasatte inte det, utan att du påstod att man skulle dela ALLA räkningar, annars kunde man inte ha vv. Det stämmer inte.

Det är barnets saker, men om de tas med till mamman så kommer de inte tillbaka. Efter många år med kläder och saker som "försvinner" eller byts ut till trasiga liknande varianter så fick vi säga stopp. Det går mer ut över barnet om hon aldrig har några kläder/saker hos oss än om hon får ta med sig allt och det samlas hos mamman..

som sagt, det är inye likadant för alla. Det FUNKAR inte alltid med att ta sakerna mellan hemmen.
    Jag förstår inte problematiken.
    Det är väl barnen som ska bestämma över sina kläder och sin egendom (saker, presenter) efter en viss ålder oavsett hos vilken förälder.

Det borde man lära barnen att de packar själva både här och där.
    Barn som nått en viss ålder bestämmer själva vilka kläder de vill ha på sig och med sig.

Inte frågar väl en 16åring vilka kläder de får ta på sig på morgon. De klär sig själva.

• Brumma

Min bonus är 15.

Och jo, tyvärr så går det att påverka även en femtonåring.

Det spelar ingen roll att man inte vill ha konflikter med den andra föräldern om den andra vägrar. .

Än en gång - är det VERKLIGEN så svårt att inse att alla inye är likadana. Varken tonåringar, småbarn eller föräldrar. Det FINNS ingen mall som passar alla.

Varför är det så fruktansvärt att varje familj får hitta den sätt som passar deras situation bäst?

Det är ju inte så att vi vill lägga flera tusen extra varje år på kläder, ytterkläder, kängor osv. Hade det fungerat hade det varit fantastiskt. Men nu GÖR det inte det och skickar vi med ngt till mamman innebär det att bonus får frysa nästa gång hon kommer.

Men det kanske är ok?
  • Brumma
    Anonym (glader) skrev 2015-01-27 11:06:16 följande:

Jag förstår inte problematiken.

Det är väl barnen som ska bestämma över sina kläder och sin egendom (saker, presenter) efter en viss ålder oavsett hos vilken förälder.

Det borde man lära barnen att de packar själva både här och där.

Barn som nått en viss ålder bestämmer själva vilka kläder de vill ha på sig och med sig.

Inte frågar väl en 16åring vilka kläder de får ta på sig på morgon. De klär sig själva.

Jo, som sagt borde det funka. Men när det inte gör det? Hur tycker du då att man skall göra?

låta barnet gå naket för att det inte längre finns några kläder kvar? Frysa för att jackan är hos mamma? Bli blöt om fötterna för att kängorna är hos mamma o just den dagen man åkte därifrån så var det lite varnare så det räckte med converse?

Släpa all packning i skolan (de har inga skåp). På bussen med två byten?

Upplys mig GÄRNA om ett sätt att få mamman sluta påverka bonus gällande kläderna....

DET ÄR INTE GIVET ATT ALLA HAR DET LIKADANT!!!!!

Ja, nu skrek jag. Men ärligt - hur svårt kan det vara att se iallafall liiiiite utanför sin egen lilla sfär?
  • Anonym (glader)
    Brumma skrev 2015-01-27 11:08:19 följande:
    Min bonus är 15.

Och jo, tyvärr så går det att påverka även en femtonåring.

Det spelar ingen roll att man inte vill ha konflikter med den andra föräldern om den andra vägrar. .

Än en gång - är det VERKLIGEN så svårt att inse att alla inye är likadana. Varken tonåringar, småbarn eller föräldrar. Det FINNS ingen mall som passar alla.

Varför är det så fruktansvärt att varje familj får hitta den sätt som passar deras situation bäst?

Det är ju inte så att vi vill lägga flera tusen extra varje år på kläder, ytterkläder, kängor osv. Hade det fungerat hade det varit fantastiskt. Men nu GÖR det inte det och skickar vi med ngt till mamman innebär det att bonus får frysa nästa gång hon kommer.

Men det kanske är ok?
    Bonus är 15 år.
    Lär barnet att ta på sig sina ytterkläder så de inte fryser.

Jag förväntar mig att en normalt utvecklad 15åring kan ta på sig sin ytterjacka själv och ta med sig de saker som de behöver själv utan att en vuxen behöver hjälpa dem.

Om de inte gör så - så lär dem det så de lär sig ansvar om sina egna saker, det är en 15åring helt kapabel till att ansvara för.

• Anonym (glader)
    Brumma skrev 2015-01-27 11:14:27 följande:
    Jo, som sagt borde det funka. Men när det inte gör det? Hur tycker du då att man skall göra?

låta barnet gå naket för att det inte längre finns några kläder kvar? Frysa för att jackan är hos mamma? Bli blöt om fötterna för att kängorna är hos mamma o just den dagen man åkte därifrån så var det lite varnare så det räckte med converse?

Släpa all packning i skolan (de har inga skåp). På bussen med två byten?

Upplys mig GÄRNA om ett sätt att få mamman sluta påverka bonus gällande kläderna....

DET ÄR INTE GIVET ATT ALLA HAR DET LIKADANT!!!!!

Ja, nu skrek jag. Men ärligt - hur svårt kan det vara att se iallafall liiiiite utanför sin egen lilla sfär?
    Strunta i mamman. Lägg ner den konflikten.

Ta eget ansvar och lär barnet!

Hur svårt ska det vara?

Svar på tråden underhållsbidrag och avdrag