BioBonus skrev 2015-01-27 09:01:16 följande:
Nej - inte ens det här säger sig självt att vv inte kan fungera ändå. För det kan det.
Barn kan ha aktiviteter varannan vecka om man inteckna komma överens. Om barnen väldigt gärna vill.
Det kan vara bra att ha lite koll på kläder så att inte alla nya kläder hamnar hos mamman som sen skickar tillbaka dottern i de gamla slitna kläder hon själv inte tycker dottern ska använda längre på hennes veckor.
Lyft blicken - saker kan fungera även om det inte fungerar på ditt sätt
Ja små barn tvingar man gärna till vv boende under dessa förutsättningar. Då går det att klä barnen i vilka kläder som helst.. och man kan säga nej till vad de ska göra på sin fritid efter skolan. VI kan prata omkull dem så de blir medgörliga.
Men snart är barnen äldre.. de packar sånt de vill ha med sig. Mamma eller pappa kan inte längre förmå klä dem inte i slitna kläder för de vägrar ha på sig sånt som de skäms över inför sina kompisar. De vill se snygga hela rena moderna ut.
Försök klä en 12årig tjej i slitna för små kläder och säga att de nya fina hela moderna kläderna som man köpt får inte tas med till den andra.
Försök att säga till ett barn på 12 år att de INTE får utöva den aktivitet som du älskar och gör på den andra förälderns vecka.
Pröva ha den ståndpunkten genom hela deras tonår och pubertet så får man sedan utvärdera hur bra barnet själv tycker det ha fungerat med att bo vv.
För jag förutsätter här att vi inte pratar vv om små barn.. utan genom hela deras tid då de behöver en förälder.
Barnen utvecklas och med det kan inte vi vuxna sätta våra egna konflikter i fokus för barnen kommer säga ifrån.
Inte ens säkert man kan tvinga dem till vv boende när de bestämmer med sina kompisar vad de ska göra på helgen... Framför allt är de vet att den andra föäldern tar deras fina kläder ifrån dem och förvägrar dem att göra den redan betalada aktiviteten de tycker om att göra där de dessutom (förmodligen) har en hel del kompisar.
Du ber mig lyfta blicken.. jag ber dig att se framåt flera år i barnens liv.
Saker fungerar på ett annat sätt än på föräldrarnas sätt. Med tiden blir det barnens sätt.