• Anonym (glader)

underhållsbidrag och avdrag

Lagen reglerar inte inköp eller fördelning av kläder.
    Lagen reglerar endast

vårdnad boende umgänge underhåll (i denna fråga)

han försörjer barnet med att betala underhåll.
    han har barnet visst antal dagar och har rätt att göra umgängesavdrag med1/40 del per dag.
    Det finns inget som säger vad detta avdrag ska gå till.

Ja vissa kostnader är det större andra mindre.
    Man får hushålla med barnets underhåll för de mer ekonomisk krävande månaderna.

Du mår bäst i att inte grubbla över hur pappan gör.

:)

• Anonym (glader)
    smulan777 skrev 2015-01-21 14:50:39 följande:
    Jo helt klart! :) Hade jag vart ekonomiskt oberoende hade jag sagt att vi kunde skippa underhåll helt och hållet bara för att slippa tjafset men dessvärre är inte det min situation alls!
    Har full förståelse för det.

Nu slipper du betala mat och andra diverse kostander för barnen under de dagar de är med pappan.

• Anonym (glader)

Men varför har ni delad faktura om ni inte har vv boende??
    Detta låter ju lite galet.

Antingen är han umgängesförälder och då kan ni inte ha delad faktura och han ska betala underhåll för barnet.

Eller så har ni vv boende, han betalar sin del av barnomsorgsavgiften och betalar inget underhåll alls och dessutom kan ni dela på barnbidraget.

Jag tycker ni ska välja hur ni vill ha det.
    Om han sedan ska ha vv boende så får han hjälpa till att köpa vinterkläder.. fast jag anser inte att ett så litet barn behöver gå till frissan och inte särskilt dyra nöjen heller.

Är det inte bättre att ni säger upp den delade barnomsorgsfakturan och kör på 11 dagars umgänge och endast avdrag för 11 dygn och sedan betalar du resten ?

Och har du det knapert så dra in på frissan, nöjen och annat som kan vara lite överflödigt för en 3åring.

• Anonym (glader)
    smulan777 skrev 2015-01-22 08:48:31 följande:

Pappan får halva dagisfakturan pga att han har barn sen ett tidigare förhållande som också har barnomsorg och han fick någon form av rabatt då? Jag vet inte men han ville ha det så iallfall. Min halva del är rätt låg pga tjänar rätt dåligt. Han betalar maxkostnad på sin halva del pga tjänar bra.

Att jag får 2000 kr? Jag förstår inte alls. Jag får barnbidrag ca 1100 kr plus 360 kr i underhåll.

Mitt förslag till pappan har vart att han inte betalar något underhåll till mig alls utan jag redogör alla kostnader i slutet av månaden och han betalar hälften. Men det är han inte intresserad av. Han vill betala underhåll tydligen.

Att jag skulle få barnbidraget var även en tidigare överenskommelse han och jag hade pga att jag var föräldraledig nästan hela tiden samt jobbat deltid under perioder för barnets skull och även tagit all VAB (detta för att han tjänar så mycket mer). Pga den förlusten för mig så skulle jag få barnbidraget. Men förstår ju nu när vi separerat att sådana tidigare överenskommelser kan man glömma.

Du borde anmäla till kommunen att ni unte har vv boende och att du betalar hela fakturan. De delar ju bara vid vv boende.

Sedan så får han bara göra avdrag när barnet är hos dig.

Låt han inte krångla till det så mycket  utan gör rätt så blir alla nöjda.
  • Anonym (glader)
    Anonym (uhs) skrev 2015-01-22 17:16:03 följande:
    Inför lagen är vi alla lika. Eller bör åtminstone vara det. Därför ÄR inte barnbidraget mer öronmärkt till barnen i separerade familjer mer än i vilka andra familjer som helst.

Slutsats - Barnbidraget ska räknas till boförälderns inkomst när underhållet räknas fram.
    i tingsrätten tar inte barnbidrag in som en inkomst för boföräldern utan barnbidraget anses täcka barnens kostnader.

När man räknat ut barnens behov så drar man av barnbidraget och då ser man vilket belopp som föräldrarna på något sätt ska dela på  - efter förmåga.
    (därefter följer en uträkning om hur mycket var och en ska betala)

• Anonym (glader)

Det känns som om ts sitter fast i ett mellanting.

Pappan vill liksom både ha vv och inte.. vilket faktiskt försvårar för ts.
    Mitt förslag är att hon drar det till sin spets... och ställer ultimatum till pappan.

Antingen har han umgänge med barnet 11 dygn/månad och gör endast avdrag för dessa 11 dygn -  och sedan tar ts över barnomsorgsfakturan.

Eller så får pappan ha vv boende och tar barnet halva tiden..  han ska dela på barnomsorgsfakturan och ALLA andra fakturor för barnet, de ska DELA på inköp av i varje fall ytterkläder och dyrare skor som vinterkängor.
    Helst ska de dela efter förmåga men 50/50 kan också vara bra.

Ts ansöker om underhållsstöd via fk för vv boende och de delar på barnbidraget.

• Anonym (glader)
    Anonym (uhs) skrev 2015-01-22 20:10:26 följande:
    Jag tror att vi kan vara överens om att vara oense. Men jag tror jag fattar vad du menar och du fattar nog vad jag menar.

Juridiskt sett är det nog högst oklart vad som egentligen gäller.
    jag har underhållsbidrag via domslut från tingsrätten.
    JA barnbidraget ska gå till barnets kostnader.
  • Anonym (glader)
    Anonym (Tankevurpa) skrev 2015-01-23 08:58:57 följande:
    Nope. Skulle han ha vv så skulle han dela kostnader som de är överens om samt ev barnomsorg, om han har behov för det.  Barnbidraget skulle han få 50 % av. Att Ts skulle tjäna några pengar på vv verkar orimligt med tanke på hur mycket pappan redan betalar för det lilla barnet.
    Menar du att de inte skulle vara överens om att barnet ska ha vinterkläder tex ?
  • Anonym (glader)
    Brumma skrev 2015-01-23 15:01:18 följande:
    Fast nej... Man måste inte alls dela på ALLA fakturor för att man har vv. Man kan dela på sådant man är överens om, men det är inte givet eller nödvändigt. Inte heller måste man köpa ytterkläder ihop. Det är bra om det fungerar men väldigt ofta gör det intw det.. Dels så kanske man har olika syn på vad det bör kosta eller vad som behövs. Dels kanske man delar föräldraskapet med ngn som inte ser till att kläderna kommer med vid byte av vecka..

Vi har vh - och måste ändå köpa eget ställ med vinterkläder , kängor, regnkläder osv till bonus. Då har mamman både barnbidraget och underhåll..

Så det där är som sagt inte alls ngt måste..

det räcker att de delar på barnbidrag och barnomsorg - resten är hekt upp till varje förälder vad de vill samarbeta om.
     Jag förstår att det kan vara så... men då man har växelvist boende räknas föräldrarna ha större samarbetsförmåga.

Det handlar inte om en strid om kläderna ska köpas på hm eller pop utan att kunna dela på kostnaden.
    Tar man strid om vart inköpen sker så kanske man inte ser till samarbetsförmågan man borde ha utan hänger upp sig på detaljer.

• Anonym (glader)
    Anonym (Tankevurpa) skrev 2015-01-23 09:19:06 följande:
    Ja. Ts vill kanske köpa P&P medan pappan anser att barnet ska ha kläder från HM.
    Det problemet borde gå att lösa vid vv boende... om föräldrarna är oförmögna till det så får de var och en skylla sig själva om de får köpa sina egna overaller till barnen.

Svar på tråden underhållsbidrag och avdrag