• smulan777

underhållsbidrag och avdrag

Hej!

Är separerad med mitt barns pappa. Jag är boendeförälder och har barnet mest. Pappan har barnet ca 11 dygn per månad. När pappan betalar ut underhåll till mig gör han avdrag för de 11 dagarna vilket är helt ok. Men funder på det här med kläder. Jag köper ju alla kläder och förser barnet med detta. Underhållet ska täcka kläder och blir ju konstigt när han gör avdrag eftersom han inte köper några kläder?

Mina klädinköp är ju det samma oavsett om pappan aldrig skulle ha barnet eller om han har honom ofta.

Tänker jag fel här eller hur gör ni andra?

• Svar på tråden underhållsbidrag och avdrag
  • MadHatter
    Anonym (uhs) skrev 2015-01-21 23:16:47 följande:

Du har fel. Det är i alla fall inte tanken med barnbidraget.

Barnbidragets syfte när det uppstod, och fortfarande, var en allmän utjämning av inkomstskillnaderna mellan familjer med och utan barn. Barn orsakar generellt en allmänt sänkt levnadsstandard och tanken var och är att barnbidraget ska kompensera barnfamiljer för det.

Så nej, barnbidraget är inte barnets pengar utan familjens pengar.

Det stämmer att det inte är tanken med barnbidraget. Tanken med barnbidraget är att utjämna de ekonomiska skillnaderna mellan hushåll med och utan barn. Barnbidraget är därför inte öronmärkt för faktiska kostnader för det specifika barnet utan ska gå in i hushållet i stort. Bidraget är ju heller inte inkomstbaserat och man redovisar ju inte heller vad pengarna används till.

Men detta gäller bara kärnfamiljer. När det gäller föräldrar som inte bor ihop ser man på barnbidraget på ett annat sätt. Då är barnbidraget plötsligt öronmärkt för barnets faktiska kostnader och det ska inte användas till hyra, vab eller liknande. Barnbidraget är inräknat när man räknat ut hur stort underhållstödet (det på 1273 kr) ska vara. Så på så sätt får båda föräldrarna ta del av barnbidraget när underhållsstöd via FK utbetalas. (Om barnbidraget inte var inräknat på det sättet skulle underhållstödet vara högre.)
  • smulan777

Pappan får halva dagisfakturan pga att han har barn sen ett tidigare förhållande som också har barnomsorg och han fick någon form av rabatt då? Jag vet inte men han ville ha det så iallfall. Min halva del är rätt låg pga tjänar rätt dåligt. Han betalar maxkostnad på sin halva del pga tjänar bra.

Att jag får 2000 kr? Jag förstår inte alls. Jag får barnbidrag ca 1100 kr plus 360 kr i underhåll.

Mitt förslag till pappan har vart att han inte betalar något underhåll till mig alls utan jag redogör alla kostnader i slutet av månaden och han betalar hälften. Men det är han inte intresserad av. Han vill betala underhåll tydligen.

Att jag skulle få barnbidraget var även en tidigare överenskommelse han och jag hade pga att jag var föräldraledig nästan hela tiden samt jobbat deltid under perioder för barnets skull och även tagit all VAB (detta för att han tjänar så mycket mer). Pga den förlusten för mig så skulle jag få barnbidraget. Men förstår ju nu när vi separerat att sådana tidigare överenskommelser kan man glömma.

• Anonym (glader)
    smulan777 skrev 2015-01-22 08:48:31 följande:

Pappan får halva dagisfakturan pga att han har barn sen ett tidigare förhållande som också har barnomsorg och han fick någon form av rabatt då? Jag vet inte men han ville ha det så iallfall. Min halva del är rätt låg pga tjänar rätt dåligt. Han betalar maxkostnad på sin halva del pga tjänar bra.

Att jag får 2000 kr? Jag förstår inte alls. Jag får barnbidrag ca 1100 kr plus 360 kr i underhåll.

Mitt förslag till pappan har vart att han inte betalar något underhåll till mig alls utan jag redogör alla kostnader i slutet av månaden och han betalar hälften. Men det är han inte intresserad av. Han vill betala underhåll tydligen.

Att jag skulle få barnbidraget var även en tidigare överenskommelse han och jag hade pga att jag var föräldraledig nästan hela tiden samt jobbat deltid under perioder för barnets skull och även tagit all VAB (detta för att han tjänar så mycket mer). Pga den förlusten för mig så skulle jag få barnbidraget. Men förstår ju nu när vi separerat att sådana tidigare överenskommelser kan man glömma.

Du borde anmäla till kommunen att ni unte har vv boende och att du betalar hela fakturan. De delar ju bara vid vv boende.

Sedan så får han bara göra avdrag när barnet är hos dig.

Låt han inte krångla till det så mycket  utan gör rätt så blir alla nöjda.
  • Brumma

Om du menat att han skulle betalat hälften av kostnaderna rakt av förstår jag ju att han inte ville det. Du får ju dra av barnbidraget och föreslå att ni delar på det som blir över isåfall.. Samt att ni är överens om alla utgifter (med tanke på att du inte anser att du har tillräckligt så har du förmodligen ganska höga omkostnader). Dessutom får ni ju även självklart dela på pappans omkostnader isåfall.... eftersom han har barnet nästintill växelvis...

Du säger att du uppfattar pappan som snål, fast jag undrar vad du betalar ur egen ficka? Det låter nämligen lite tvärtom... han skall betala själv för nästan växelvis samt betala för din del?

Nej, tidigare sådana överenskommelser gäller knappast längre. Situationen är ju ngt förändrad.. :)

Eftersom han inte vill gå med på ditt förslag är det väl bättre att han tar en dag tilla o g att ni står för era egna kostnader? Samt att han får halva barnbidraget då.

Och du söker bostadsbidrag och underhållsstöd vid växelvis boende.
  • Anonym (Tankevurpa)

Du lägger ju 600 på barnomsorgen om du bara har kvar 360... Barnbidraget är till barnets kostnader även om du anser att det är en ekonomisk kompensation till dig.
  • smulan777
    Brumma skrev 2015-01-22 09:31:18 följande:
    Om du menat att han skulle betalat hälften av kostnaderna rakt av förstår jag ju att han inte ville det. Du får ju dra av barnbidraget och föreslå att ni delar på det som blir över isåfall.. Samt att ni är överens om alla utgifter (med tanke på att du inte anser att du har tillräckligt så har du förmodligen ganska höga omkostnader). Dessutom får ni ju även självklart dela på pappans omkostnader isåfall.... eftersom han har barnet nästintill växelvis...

Du säger att du uppfattar pappan som snål, fast jag undrar vad du betalar ur egen ficka? Det låter nämligen lite tvärtom... han skall betala själv för nästan växelvis samt betala för din del?

Nej, tidigare sådana överenskommelser gäller knappast längre. Situationen är ju ngt förändrad.. :)

Eftersom han inte vill gå med på ditt förslag är det väl bättre att han tar en dag tilla o g att ni står för era egna kostnader? Samt att han får halva barnbidraget då.

Och du söker bostadsbidrag och underhållsstöd vid växelvis boende.

Mitt förslag var att vi delar på kostnader och även delar på barnbidraget såklart. Men jag börjar med att betala allt (lättare att hålla ordning på vad som behövs). Samt att jag får övriga räkningar som avser barnet (bortsett från förskola)

Jo visst är situationen förändrad och jag gjorde den största missen tyvärr. Det är ju bara hans egna moral som skulle kunna få honom att agera annorlunda.

Jag skrev att pappan har barnet 11 dagar men det varierar från månad till månad. Pappan har barnet varannan torsdag (hämtas på förskola) till måndag (lämnas på förskola) och en natt den veckan som inte är hans och någon extra strödag om barnet saknar honom eller tvärtom. Det handlar inte om en dag!

Som sagt. Detta vara enbart en fråga om hur det funkar med avdrag av underhåll när man inte betalar kläder men har fått svar på det tidigare i tråden.

Du får gärna fundera över vad jag betalar ur egen fick om det känns upplyftande för dig. :)
  • Brumma
    smulan777 skrev 2015-01-22 10:13:23 följande:

Mitt förslag var att vi delar på kostnader och även delar på barnbidraget såklart. Men jag börjar med att betala allt (lättare att hålla ordning på vad som behövs). Samt att jag får övriga räkningar som avser barnet (bortsett från förskola)

Jo visst är situationen förändrad och jag gjorde den största missen tyvärr. Det är ju bara hans egna moral som skulle kunna få honom att agera annorlunda.

Jag skrev att pappan har barnet 11 dagar men det varierar från månad till månad. Pappan har barnet varannan torsdag (hämtas på förskola) till måndag (lämnas på förskola) och en natt den veckan som inte är hans och någon extra strödag om barnet saknar honom eller tvärtom. Det handlar inte om en dag!

Som sagt. Detta vara enbart en fråga om hur det funkar med avdrag av underhåll när man inte betalar kläder men har fått svar på det tidigare i tråden.

Du får gärna fundera över vad jag betalar ur egen fick om det känns upplyftande för dig. :)

Anledningen till att jag frågade om vad du betalar ut egen ficka är ju för att du låter som om du anser att din del är inklusive barnbidrag. Att han skall betala hälften innan det är bortrest (vilket innebär att din del minskar drastiskt). Det du skriver nu har ju inte framkommit tidigare utan är hekt annorlunda mot vad du skrivit tidigare...

Varken om hur mkt han har barnet eller angående barnbidrag...

Då är väl bästa alternativet att du betalar hela barnomsorgen (det skulle ju dessutom bli billigare om jag förstått rätt) och att han drar av enbart för de dagar bar et sover hos honom (torsdag till måndag ger tre dagar, så det skulle väl bli ca 7-8 dagar i månaden snarare)..

Det är väldigt svårt att svara när du ändrar informationen. ...
  • Anonym (Tankevurpa)
    Brumma skrev 2015-01-22 10:29:14 följande:

Anledningen till att jag frågade om vad du betalar ut egen ficka är ju för att du låter som om du anser att din del är inklusive barnbidrag. Att han skall betala hälften innan det är bortrest (vilket innebär att din del minskar drastiskt). Det du skriver nu har ju inte framkommit tidigare utan är hekt annorlunda mot vad du skrivit tidigare...

Då är väl bästa alternativet att du betalar hela barnomsorgen (det skulle ju dessutom bli billigare om jag förstått rätt) och att han drar av enbart för de dagar bar et sover hos honom (torsdag till måndag ger tre dagar, så det skulle väl bli ca 7-8 dagar i månaden snarare)..

Brumma skrev 2015-01-22 10:29:14 följande:

Han får dra av för alla nätter.
  • Anonym (ME)

en ensamstående förälder som är boendeförälder tjänar på att ta hela dagisavgiften. då är den väldigt låg. jag var nollad helt, gratis barnomsorg eftersom jag tjänade så lite. gör en uträkning och se vad hela dagisavgiften skulle ligga på om den bara stog på dig. jag tror nog att du max skulle betala nån hundrig eller två beroende på vilken kommun du bor i. att han ska dra av på underhållet för en räkning han själv vill ha skulle jag inte godkänna. ta underhållet genom fk så är problemen över.

jag har underhåll genom dom eftersom mitt ex vägrade betala för att jag inte bad snällt om pengarna varje månad. skitstövel kan jag tycka. varför be om nåt som jag har laglig rätt att få?

• smulan777

Är dåligt insatt i hur saker fungerar märker jag när folk skriver men har inte vart separerad så länge. Vad räknas som en dag? Någon som vet? Är det ett dygn eller vad? Om man lämnar på förskola men andra föräldern hämtar vem är det som får tillgodoräkna sig dagen?

Svar på tråden underhållsbidrag och avdrag