• smulan777

underhållsbidrag och avdrag

Hej!

Är separerad med mitt barns pappa. Jag är boendeförälder och har barnet mest. Pappan har barnet ca 11 dygn per månad. När pappan betalar ut underhåll till mig gör han avdrag för de 11 dagarna vilket är helt ok. Men funder på det här med kläder. Jag köper ju alla kläder och förser barnet med detta. Underhållet ska täcka kläder och blir ju konstigt när han gör avdrag eftersom han inte köper några kläder?

Mina klädinköp är ju det samma oavsett om pappan aldrig skulle ha barnet eller om han har honom ofta.

Tänker jag fel här eller hur gör ni andra?

• Svar på tråden underhållsbidrag och avdrag
  • BioBonus
    Anonym (uhs) skrev 2015-01-27 12:09:47 följande:
    Nä. Man får ju lösa det bäst man förmår efter sina egna specifika omständigheter. Men det är trots det en märklig inställning - att barnet har mamma- och pappakläder istället för sina egna kläder. Eller mamma- och pappaprylar över huvud taget. Som glader säger så är det väl barnets prylar.
    Inte mamma-pappa-kläder. Dubbla egna-kläder. Dubbla garderober. Dubbelt så mycket kläder som barn i kärnfamiljer. Behöver inte vara en dåligt sak - beror på hur man hanterar det.

Vi hanterar det uppenbarligen väldigt bra eftersom det här är ett icke-problem hos oss och för våra barn, i alla åldrar. De har alltid de kläder, datorer, cyklar och husdjur de kan behöva oavsett vilket hem de befinner sig i.
    Som sagt - alla familjer fungerar olika och det som ses som ett problem för några är inte det för andra.
    "Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra."
  • Anonym (glader)
    Brumma skrev 2015-01-27 11:47:54 följande:
    Ok. Så under hösten så skall hon ta med både vinterjacka och termobyxor om det kommer snö, regnkläder om det regnar, kängor om det är snö/slask samt lättare skor om det är uppehåll och en finare vårdag... mmm
    En del vill se lösningar, andra vill se problem.

jag ser 2 föräldrar här där båda för en konflikt med den andra och ingen av dem sätter barnet i fokus.

• BioBonus
    Anonym (glader) skrev 2015-01-27 13:01:12 följande:
    En del vill se lösningar, andra vill se problem.

jag ser 2 föräldrar här där båda för en konflikt med den andra och ingen av dem sätter barnet i fokus.
    Men det går inte att bara den ene föräldern ändrar sig och det är inte alltid så lätt att ändra andra. Då får man istället förändra det man kan så att saker och ting löser sig på ett bra sätt ändå. Lösningen är inte allts så enkel som att säga - man får väl samarbeta lite...

Det är en fin tanke att alla föräldrar sal och bör kunna samarbeta kring sina barn, men det är inte alla som kan. Och man kan inte samarbeta ensam tyvärr.
  • Anonym (uhs)
    BioBonus skrev 2015-01-27 12:49:03 följande:

Inte mamma-pappa-kläder. Dubbla egna-kläder. Dubbla garderober. Dubbelt så mycket kläder som barn i kärnfamiljer. Behöver inte vara en dåligt sak - beror på hur man hanterar det.

Vi hanterar det uppenbarligen väldigt bra eftersom det här är ett icke-problem hos oss och för våra barn, i alla åldrar. De har alltid de kläder, datorer, cyklar och husdjur de kan behöva oavsett vilket hem de befinner sig i.

Som sagt - alla familjer fungerar olika och det som ses som ett problem för några är inte det för andra.

Ja, det funkar ju bra så länge båda föräldrarna tar ansvar och samarbetar. Men det finns en massa barn med en eller två föräldrar som inte klarar av det.
  • Anonym (glader)
    Brumma skrev 2015-01-27 11:50:35 följande:
    Men det GÅR inte att strunta i att mamman berättar för bonus hur hon skall göra. Vi har försökt i femton år.... Hon är otroligt påverkad av vad mamma säger..

Vi har ju lagt ner konflikten - genom att köpa dubbelt. ..
    Ni lägger ju för mycket fokus i vad mamman gör istället för att själva lära barnet det rätta genom samtal och agerande.

Istället agerar ni med att göra likadant.
    Släpp konflikten. Låt mamman vara den som för ett krig om barnets saker.
    Ni kan låta dem vara barnets oavsett om de råkar hamna hos/barnet vill ha dem hos mamman.

• Anonym (glader)
    BioBonus skrev 2015-01-27 13:06:12 följande:
    Men det går inte att bara den ene föräldern ändrar sig och det är inte alltid så lätt att ändra andra. Då får man istället förändra det man kan så att saker och ting löser sig på ett bra sätt ändå. Lösningen är inte allts så enkel som att säga - man får väl samarbeta lite...

Det är en fin tanke att alla föräldrar sal och bör kunna samarbeta kring sina barn, men det är inte alla som kan. Och man kan inte samarbeta ensam tyvärr.
    och om en skyller på att det är den andras fel för att man själv agerar likadant så blir det moment 22.

Gör rätt ni och strunta i vad den andra gör.

I ert fall skulle båda behöva ändra sig.. men det kan ju vara en start om en av föräldrarna agerar rätt först.

• BioBonus
    Anonym (glader) skrev 2015-01-27 13:08:40 följande:
    Ni lägger ju för mycket fokus i vad mamman gör istället för att själva lära barnet det rätta genom samtal och agerande.

Istället agerar ni med att göra likadant.
    Släpp konflikten. Låt mamman vara den som för ett krig om barnets saker.
    Ni kan låta dem vara barnets oavsett om de råkar hamna hos/barnet vill ha dem hos mamman.
    Jag är fortfarande emot att min nioåring ska släpa en tung väska med kläder och dator en hel skoldag.
    Sen om det är att "göra likadant" vet jag inte vad du menar med faktiskt.
    Vi är överens om att barnen har vad de behöver i båda sina hem så att de ska slippa släpa tunga vardagssaker emellan varje vecka. Sen att de tar med sig småsaker ändå det hör ju inte till den här diskussionen. Men det slipper släpa termobyxor, skridskor, dator, och playstation etc etc. 

Vi har släppt konflikten för länge sen. Genom en lösning som passar alla. Utom dig uppenbarligen som är den enda som ser den här lösningen som en konflikt Skrattande

I ditt scenario - är det då även vårt ansvar att se till att barnet packar allt som måste tillbaka (se tex det jag listade ovan) eller ska vi lägga det ansvaret på mamman?
  • BioBonus
    Anonym (glader) skrev 2015-01-27 13:10:59 följande:
    och om en skyller på att det är den andras fel för att man själv agerar likadant så blir det moment 22.

Gör rätt ni och strunta i vad den andra gör.

I ert fall skulle båda behöva ändra sig.. men det kan ju vara en start om en av föräldrarna agerar rätt först.
    Vad är rätt i det här anser du?
    Att allt ska släpas emellan oavsett om det kommer tillbaka eller inte? När vi står där och ska åka pulka och termobyxorna är kvar hos mamma? Vad ska vi göra då? Åka och handla nya termobyxor varje gång, eller säga vi kan inte åka för du har inga passande kläder. 

Jag förstår faktiskt inte hur du menar att vi gör fel som ser till att våra barn har allt de behöver hemma hos oss, oavsett vad de har hemma hos mamman...
  • BioBonus
    Anonym (uhs) skrev 2015-01-27 13:07:37 följande:
    Ja, det funkar ju bra så länge båda föräldrarna tar ansvar och samarbetar. Men det finns en massa barn med en eller två föräldrar som inte klarar av det.
    Fast att de funkar för oss har inget med att samarbetet fungerar utan att vi har sett till att vi får det att fungera utan ett fungerande samarbete med den ena föräldern. Vi har ett barn vars förälder inte kan samarbeta runt sånt här, men det är inget problem för vi har hittat lösningar som framförallt fungerar för barnen. Vilket är det viktigaste.
  • Anonym (uhs)
    BioBonus skrev 2015-01-27 13:20:11 följande:

Fast att de funkar för oss har inget med att samarbetet fungerar utan att vi har sett till att vi får det att fungera utan ett fungerande samarbete med den ena föräldern. Vi har ett barn vars förälder inte kan samarbeta runt sånt här, men det är inget problem för vi har hittat lösningar som framförallt fungerar för barnen. Vilket är det viktigaste.

Det jag menar är att om den andra föräldern inte såg till sitt barns bästa och skaffade en garderob och prylar som barnet var nöjt med skulle ni få problem med att barnet eventuellt ville ta med sig grejer hemifrån er till den andra föräldern.
Svar på tråden underhållsbidrag och avdrag