• smulan777

underhållsbidrag och avdrag

Hej!

Är separerad med mitt barns pappa. Jag är boendeförälder och har barnet mest. Pappan har barnet ca 11 dygn per månad. När pappan betalar ut underhåll till mig gör han avdrag för de 11 dagarna vilket är helt ok. Men funder på det här med kläder. Jag köper ju alla kläder och förser barnet med detta. Underhållet ska täcka kläder och blir ju konstigt när han gör avdrag eftersom han inte köper några kläder?

Mina klädinköp är ju det samma oavsett om pappan aldrig skulle ha barnet eller om han har honom ofta.

Tänker jag fel här eller hur gör ni andra?

• Svar på tråden underhållsbidrag och avdrag
  • Brumma
    Anonym (glader) skrev 2015-01-23 15:42:18 följande:

Jag förstår att det kan vara så... men då man har växelvist boende räknas föräldrarna ha större samarbetsförmåga.

Det handlar inte om en strid om kläderna ska köpas på hm eller pop utan att kunna dela på kostnaden.

Tar man strid om vart inköpen sker så kanske man inte ser till samarbetsförmågan man borde ha utan hänger upp sig på detaljer.

Öh.. nä... det räknas inte att man kan samarbeta med bara för att man har vv.. jag har vänner som sköter ALL kommunikation genom mail. Där domstol bestämt VARJE dag tills barnet fylle 18 just för att den ena föräldern inte kan samarbeta.

Nu var det inte jag som skrev om pop eller HM, men visst kan det vara så. Det hade aldrig fallit mig in att betala 3000:- för en overall eller 1500 för ett par kängor. Hade mitt ex köpt det och krävt hälften hade jag undrat om han fått ngt hårt i huvudet... sådana saker är inte "små detaljer" utan gör ganska mkt i det stora hela ekonomiskt.

Har man inye samma åsikter om sådant eller om det inte fungerar pga andra orsaker (vi fick tex aldrig med termokläder på vintern, regnkläder på hösten osv..) så är det betydligt bättre att varje förälder sköter sådant själv.

Har du vv? Eftersom du "vet" hur det "ska" vara?
  • Brumma
    Anonym (glader) skrev 2015-01-23 15:43:48 följande:

Det problemet borde gå att lösa vid vv boende... om föräldrarna är oförmögna till det så får de var och en skylla sig själva om de får köpa sina egna overaller till barnen.

Precis. Det löser sig genom att de fixar själva. Så det du skrev att ALLA räkningar skall delas och ytterkläder och kängor SKA köpas ihop - det är inte så längre?
  • Anonym (glader)
    Brumma skrev 2015-01-23 20:32:45 följande:
    Precis. Det löser sig genom att de fixar själva. Så det du skrev att ALLA räkningar skall delas och ytterkläder och kängor SKA köpas ihop - det är inte så längre?
    Självklart ska alla räkningar delas vid vv boende..
    Varför ska bara en förälder betala då barnet har 2 boföräldrar och ingen av dem betalar underhåll för barnet till den andra?

Om föräldrarna är oförmögna att komma överens om de ska köpa en pop eller hm overall så får de antingen straffa sig själva genom att betala en helt egen overall fullt pris..  Båda förlorar på det ekonomiskt.
    Jag hade ansett att bara barnet får en bra overall som man kan dela på så är det bra.
    Klarar jag inte av att argumentera för ett dyrare inköp så blir det ett eget val.

• Anonym (glader)
    Brumma skrev 2015-01-23 20:31:07 följande:
    Öh.. nä... det räknas inte att man kan samarbeta med bara för att man har vv.. jag har vänner som sköter ALL kommunikation genom mail. Där domstol bestämt VARJE dag tills barnet fylle 18 just för att den ena föräldern inte kan samarbeta.

Nu var det inte jag som skrev om pop eller HM, men visst kan det vara så. Det hade aldrig fallit mig in att betala 3000:- för en overall eller 1500 för ett par kängor. Hade mitt ex köpt det och krävt hälften hade jag undrat om han fått ngt hårt i huvudet... sådana saker är inte "små detaljer" utan gör ganska mkt i det stora hela ekonomiskt.

Har man inye samma åsikter om sådant eller om det inte fungerar pga andra orsaker (vi fick tex aldrig med termokläder på vintern, regnkläder på hösten osv..) så är det betydligt bättre att varje förälder sköter sådant själv.

Har du vv? Eftersom du "vet" hur det "ska" vara?
    Jag har haft vv.. men ett ex som vägrade samarbeta om precis allt.
    Domslut om vv som höll några år sedan ändrades det av domstolen då vv togs bort pga  det dåliga samarbetet kring barnet. 

I detta fall klagar ts på sin ekonomi och hon vill köpa en pop overall och pappan en hm.  Jag förstår inte varför hon då inte går med på att köpa en hm overall och dela inköpet av den med pappan.
    Så får hon lite mer pengar över...

kängor kostar... mina barns kängor kostar 1000 kr st.. men de är varma och täta och mycket slitstarka. Utöver dessa har de fler vinterskor.

OM man inte ser pengarna i det hela.. utan kan föra ett resonemang om fördelarna.
    Kanske kan man vinna att säga.. ok om jag lägger en tusenlapp för overallen på 3000.. kan den andra lägga  2000 då.. så har man delat på det - kanske efter förmåga.

Kanske ÄR det en jättebra overall.
    Varför måste någon ha fått nåt hårt i huvudet för att anse att ett funktionellt plagg (även om det kostar mer) kan vara värt att satsa på?

Mina barn tar med sig själva från exet det som de själva vill ha med sig.  Det går inte att hindra den längre de packar sina termobyxor där och hindrar exet dem så klagar de på exet. De har nämligen lärt sig av mig att man får ta med sig sina egna saker som man vill ha.

Dina vänner kommer få erfara att det kommer en dag då ett domslut inte längre kan bestämma över barnet.
    Då man måste lyssna på barnet.

• Brumma
    Anonym (glader) skrev 2015-01-26 09:24:16 följande:

Självklart ska alla räkningar delas vid vv boende..

Varför ska bara en förälder betala då barnet har 2 boföräldrar och ingen av dem betalar underhåll för barnet till den andra?

Om föräldrarna är oförmögna att komma överens om de ska köpa en pop eller hm overall så får de antingen straffa sig själva genom att betala en helt egen overall fullt pris..  Båda förlorar på det ekonomiskt.

Jag hade ansett att bara barnet får en bra overall som man kan dela på så är det bra.

Klarar jag inte av att argumentera för ett dyrare inköp så blir det ett eget val.

Nej, alla räkningar behöver inte delas. Om man kommit ÖVERENS om en kostnad så delar man på det efter överenskommelse, men om ena föräldern tex skriver in barnet på läger, hockey, ridskola osv utan att ha förankrat det med förälder nr 2 så får man räkna med att betala själv.

Vårt problem var inte vilket märke overallen, stövlarna, kängorna osv var utan att sakerna ifråga aldrig skickades med hem till oss.
  • Brumma
    Anonym (glader) skrev 2015-01-26 09:35:35 följande:

Jag har haft vv.. men ett ex som vägrade samarbeta om precis allt.

Domslut om vv som höll några år sedan ändrades det av domstolen då vv togs bort pga  det dåliga samarbetet kring barnet. 

I detta fall klagar ts på sin ekonomi och hon vill köpa en pop overall och pappan en hm.  Jag förstår inte varför hon då inte går med på att köpa en hm overall och dela inköpet av den med pappan.

Så får hon lite mer pengar över...

kängor kostar... mina barns kängor kostar 1000 kr st.. men de är varma och täta och mycket slitstarka. Utöver dessa har de fler vinterskor.

OM man inte ser pengarna i det hela.. utan kan föra ett resonemang om fördelarna.

Kanske kan man vinna att säga.. ok om jag lägger en tusenlapp för overallen på 3000.. kan den andra lägga  2000 då.. så har man delat på det - kanske efter förmåga.

Kanske ÄR det en jättebra overall.

Varför måste någon ha fått nåt hårt i huvudet för att anse att ett funktionellt plagg (även om det kostar mer) kan vara värt att satsa på?

Mina barn tar med sig själva från exet det som de själva vill ha med sig.  Det går inte att hindra den längre de packar sina termobyxor där och hindrar exet dem så klagar de på exet. De har nämligen lärt sig av mig att man får ta med sig sina egna saker som man vill ha.

Dina vänner kommer få erfara att det kommer en dag då ett domslut inte längre kan bestämma över barnet.

Då man måste lyssna på barnet.

Du vet - bara för att du haft det på ett sätt innebär inte att det är likadant för alla...

Med tanke på ditt "så här är det" så kan jag förstå att samarbetet inte fungerar friktionsfritt...inträda är också att du antar att jag inte vet att bra vinterkläder kostar - jag tummar inte på kvalitet men jag betalar inte överpris när det går att få samma kvalitet till halva priset med lite framförhållning och lite letande.

Men det jag sätter mig emot är att den ena föräldern bara ska kunna gå o köpa o sedan kräva pengar. ..

Ditt nästa stycke om vad du lärt barnen går nästan inte att kommentera utan att vara otrevlig så jag tror jag låter bli...

Mina vänner kommer säkert få erfara att barnen sätter sig upp mor mamman ja. Tyvärr är jag ganska säker på att barnet ifråga kommer skadas av mammans sätt att vägra samarbeta och se barnets bästa. Hekt klart hade barnet mått bättre av att bo heltid hos sin pappa och bonusmamma.

Mamman kommer inte att helt magiskt börja lyssna på barnet utan säkerligen använda sig av "det är så synd om mamma"kortet och det enda det kommer leda till är att barnen får dåligt samvete.
  • Anonym (glader)
    Brumma skrev 2015-01-26 11:12:14 följande:
    Nej, alla räkningar behöver inte delas. Om man kommit ÖVERENS om en kostnad så delar man på det efter överenskommelse, men om ena föräldern tex skriver in barnet på läger, hockey, ridskola osv utan att ha förankrat det med förälder nr 2 så får man räkna med att betala själv.

Vårt problem var inte vilket märke overallen, stövlarna, kängorna osv var utan att sakerna ifråga aldrig skickades med hem till oss.
    Säger det sig inte självt att man inte kan ha vv boende om en skriver in barnen på aktiviteter utan att samarbeta?

Men det finns fakturor som uppstår ändå utan aktiviteter som tex barnomsorg.

Det är ju tråkigt att en del anser att barns kläder är deras privata egendom.
  • Anonym (glader)
    Brumma skrev 2015-01-26 12:41:19 följande:
    Du vet - bara för att du haft det på ett sätt innebär inte att det är likadant för alla...

Med tanke på ditt "så här är det" så kan jag förstå att samarbetet inte fungerar friktionsfritt...inträda är också att du antar att jag inte vet att bra vinterkläder kostar - jag tummar inte på kvalitet men jag betalar inte överpris när det går att få samma kvalitet till halva priset med lite framförhållning och lite letande.

Men det jag sätter mig emot är att den ena föräldern bara ska kunna gå o köpa o sedan kräva pengar. ..

Ditt nästa stycke om vad du lärt barnen går nästan inte att kommentera utan att vara otrevlig så jag tror jag låter bli...

Mina vänner kommer säkert få erfara att barnen sätter sig upp mor mamman ja. Tyvärr är jag ganska säker på att barnet ifråga kommer skadas av mammans sätt att vägra samarbeta och se barnets bästa. Hekt klart hade barnet mått bättre av att bo heltid hos sin pappa och bonusmamma.

Mamman kommer inte att helt magiskt börja lyssna på barnet utan säkerligen använda sig av "det är så synd om mamma"kortet och det enda det kommer leda till är att barnen får dåligt samvete.
    Vem har pratat om att bara gå och köpa och sedan kräva pengar?
    Det är din tolkning.

Tråkigt att du inte anser hålla god ton..  Om båda föräldrarna drar på sig offerkoftan så blir det säkert som du beskriver.
  • BioBonus

Jag och min exman har en väldigt bra relation och våra barn bor vv. Vi har aldrig haft inställningen att alla kostnader som rör barnen SKA delas lika. Vi delar de utgifter vi båda är överens om och då är även beloppet överenskommet av oss båda.
    Vi delar barnens fritidsaktiviter och mobiltelefoner. Men det är allt.

Min man och hans exfru kommunicerar enbart via mail om det är nödvändigt. Även där är det vv. Och de delar inte heller alla räkningar, utan samma som vi.

Vi har separata graderober, och en överenskommelse som (oftast) fungerar att vi köper barnens ytterkläder/stövlar vartannat år. Så vill mamman köpa svindyra kläder för 2500 så får hon gärna göra det på sitt år, innebär inte att vi behöver göra det nästa år.

Och nej det säger inte sig själv att man inte "gör" på vissa sätt bara för att man har vv. Man gör på det sätt som bäst fungerar för en själv. Det finns inga sanningar skrivna i sten hur skilda föräldrar ska lägga upp sitt samarbete. Det finns lika många sanningar som det finns familjer.

"Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra."
  • BioBonus
    Anonym (glader) skrev 2015-01-27 08:34:34 följande:
    Säger det sig inte självt att man inte kan ha vv boende om en skriver in barnen på aktiviteter utan att samarbeta?

Men det finns fakturor som uppstår ändå utan aktiviteter som tex barnomsorg.

Det är ju tråkigt att en del anser att barns kläder är deras privata egendom.
    Nej - inte ens det här säger sig självt att vv inte kan fungera ändå. För det kan det.

Barn kan ha aktiviteter varannan vecka om man inteckna komma överens. Om barnen väldigt gärna vill. 
    Det kan vara bra att ha lite koll på kläder så att inte alla nya kläder hamnar hos mamman som sen skickar tillbaka dottern i de gamla slitna kläder hon själv inte tycker dottern ska använda längre på hennes veckor.

Lyft blicken - saker kan fungera även om det inte fungerar på ditt sätt Skrattande
    "Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra."
Svar på tråden underhållsbidrag och avdrag