• smulan777

underhållsbidrag och avdrag

Hej!

Är separerad med mitt barns pappa. Jag är boendeförälder och har barnet mest. Pappan har barnet ca 11 dygn per månad. När pappan betalar ut underhåll till mig gör han avdrag för de 11 dagarna vilket är helt ok. Men funder på det här med kläder. Jag köper ju alla kläder och förser barnet med detta. Underhållet ska täcka kläder och blir ju konstigt när han gör avdrag eftersom han inte köper några kläder?

Mina klädinköp är ju det samma oavsett om pappan aldrig skulle ha barnet eller om han har honom ofta.

Tänker jag fel här eller hur gör ni andra?

• Svar på tråden underhållsbidrag och avdrag
  • Brumma
    Anonym (uhs) skrev 2015-01-22 17:16:03 följande:

Inför lagen är vi alla lika. Eller bör åtminstone vara det. Därför ÄR inte barnbidraget mer öronmärkt till barnen i separerade familjer mer än i vilka andra familjer som helst.

Slutsats - Barnbidraget ska räknas till boförälderns inkomst när underhållet räknas fram.

Fast det spelar ju ingen roll hur mkt du tycker det.. det ÄR inte så. Och ger man råd här får man väl ändå utgå från vad som gäller?
  • MadHatter

Inför lagen är vi alla lika. Eller bör åtminstone vara det. Därför ÄR inte barnbidraget mer öronmärkt till barnen i separerade familjer mer än i vilka andra familjer som helst.

Slutsats - Barnbidraget ska räknas till boförälderns inkomst när underhållet räknas fram.

Försäkringskassans underhållstöd räknar barnbidraget som öronmärkt för barnets faktiska kostnader Så det är alltså avdraget från kostnaden i själva uträkningen. Det är ju så, sen kan man tycka att det är konstigt eller fel men det ändrar ju ingenting. Då får man ju driva den frågan politiskt i så fall. Men här och nu är det det som gäller för icke sammamboende föräldrar där underhållsstöd utgår.

När man räknar ut underhållsbidrag privat gör man förstås hur man vill så länge man är överens men i Försäkringskassans uträkningamall avräknas barnbidraget på samma sätt.
  • Anonym (uhs)
    Brumma skrev 2015-01-22 18:07:52 följande:

Fast det spelar ju ingen roll hur mkt du tycker det.. det ÄR inte så. Och ger man råd här får man väl ändå utgå från vad som gäller?

Det som gäller är lagen.
  • Brumma
    Anonym (uhs) skrev 2015-01-22 19:31:23 följande:

Det som gäller är lagen.

Vad bra. Då är vi överens om att det är BARNETS uppehälle och uppfostran som gäller ;)
  • Anonym (uhs)
    Brumma skrev 2015-01-22 19:59:30 följande:

Vad bra. Då är vi överens om att det är BARNETS uppehälle och uppfostran som gäller ;)

Jag tror att vi kan vara överens om att vara oense. Men jag tror jag fattar vad du menar och du fattar nog vad jag menar.

Juridiskt sett är det nog högst oklart vad som egentligen gäller.
  • MadHatter
    Anonym (uhs) skrev 2015-01-22 20:10:26 följande:

Jag tror att vi kan vara överens om att vara oense. Men jag tror jag fattar vad du menar och du fattar nog vad jag menar.

När det gäller underhållstödet är det ju glasklart då det är en fast summa som är lika för alla och där barnbidraget avräknats mot fastställda kostnader för barn när man beräknade stödet.

Jag håller med dig i sak dock, att det är märkligtbatt det är så med tanke på barnbidragets syfte.
  • Brumma

:)
  • Anonym (glader)

i tingsrätten tar inte barnbidrag in som en inkomst för boföräldern utan barnbidraget anses täcka barnens kostnader.

När man räknat ut barnens behov så drar man av barnbidraget och då ser man vilket belopp som föräldrarna på något sätt ska dela på  - efter förmåga.
    (därefter följer en uträkning om hur mycket var och en ska betala)

• Anonym (glader)

Det känns som om ts sitter fast i ett mellanting.

Pappan vill liksom både ha vv och inte.. vilket faktiskt försvårar för ts.
    Mitt förslag är att hon drar det till sin spets... och ställer ultimatum till pappan.

Antingen har han umgänge med barnet 11 dygn/månad och gör endast avdrag för dessa 11 dygn -  och sedan tar ts över barnomsorgsfakturan.

Eller så får pappan ha vv boende och tar barnet halva tiden..  han ska dela på barnomsorgsfakturan och ALLA andra fakturor för barnet, de ska DELA på inköp av i varje fall ytterkläder och dyrare skor som vinterkängor.
    Helst ska de dela efter förmåga men 50/50 kan också vara bra.

Ts ansöker om underhållsstöd via fk för vv boende och de delar på barnbidraget.

• Anonym (Tankevurpa)

Det är glasklart vad som gäller om man drar det hela till rätten. Barnbidraget räknas in i barnets försörjning.
Svar på tråden underhållsbidrag och avdrag