• smulan777

underhållsbidrag och avdrag

Hej!

Är separerad med mitt barns pappa. Jag är boendeförälder och har barnet mest. Pappan har barnet ca 11 dygn per månad. När pappan betalar ut underhåll till mig gör han avdrag för de 11 dagarna vilket är helt ok. Men funder på det här med kläder. Jag köper ju alla kläder och förser barnet med detta. Underhållet ska täcka kläder och blir ju konstigt när han gör avdrag eftersom han inte köper några kläder?

Mina klädinköp är ju det samma oavsett om pappan aldrig skulle ha barnet eller om han har honom ofta.

Tänker jag fel här eller hur gör ni andra?

• Svar på tråden underhållsbidrag och avdrag
  • smulan777
    FakeIsReal skrev 2015-01-21 11:19:40 följande:

Kronor och ören. Rättvisa ut i fingertopparna.
    Be pappan köpa en uppsättning kläder då, så behöver du inte fundera mer på den saken.

Fast detta handlar inte om kläder jag skickar med till den andra föräldern. För det gör jag. Jag tänker alla andra kläder jag köper. Overaller, regnkläder, stövlar, fodrade stövlar, vinterskor plus alla andra kläder. mm. (blir ju en del kostnader)

Eftersom han har barnet rätt mycket ändå. 11 dagar i månaden så görs det ett rejält avdrag på underhållet vilket är helt ok för mig eftersom han har kostnader i samband med det. Men kostnaderna för kläderna har ju han fortfarande inte. Det har ju jag!
  • smulan777
    Anonym (Isa) skrev 2015-01-21 12:58:06 följande:

Barnbidraget då, delar ni på det? Isåfall ska ni såklart dela på kläder också.

Tänk på underhållet som en kostnad för mat osv först och främst, han betalar det han inte behöver lägga ut i vardagen. Bb går till kläder och aktiviteter.

Jag får hela barnbidraget. Han utgår från försäkringskassans 1200 kr (typ) och gör avdrag för de 11 dagarna samt för att han betalar halva förskolan. Kvar blir enligt hans uträkning 400 kr och det är det han betalar till mig. Jag betalar då alla kostnader runt barnet. Alla kläder, inne- och utekläder, skor, blöjor till förskolan, frisör, försäkring mm. (bortsett från förskoleavgiften som de sänder separat faktura på).

Själv tycker jag det är lite snålt och då tänker jag framförallt på kläderna som vissa månad är en jättestor kostnad.
  • smulan777
    Anonym (glader) skrev 2015-01-21 14:10:35 följande:

Lagen reglerar inte inköp eller fördelning av kläder.
    Lagen reglerar endast

vårdnad boende umgänge underhåll (i denna fråga)

han försörjer barnet med att betala underhåll.
    han har barnet visst antal dagar och har rätt att göra umgängesavdrag med1/40 del per dag.
    Det finns inget som säger vad detta avdrag ska gå till.

Ja vissa kostnader är det större andra mindre.
    Man får hushålla med barnets underhåll för de mer ekonomisk krävande månaderna.

Du mår bäst i att inte grubbla över hur pappan gör.

:)

Jo helt klart! :) Hade jag vart ekonomiskt oberoende hade jag sagt att vi kunde skippa underhåll helt och hållet bara för att slippa tjafset men dessvärre är inte det min situation alls!
  • smulan777
    Linda440 skrev 2015-01-21 15:30:12 följande:

Underhåll enl FK är 1273:- och avdraget är 1/40 av underhållet per natt.

Alltså ca 31 kr per dag som pappan har barnet.. Då borde avdraget bli ca 350:-..

Jag hade nog ifrågasatt hans uträkning avdrag har han rätt till för all del men inte hur mycket som helst..

Min pappa gjorde likadant mot min mamma och mamma gick då genom försäkringskassan för att få underhåll :)

Han gör avdrag för halva förskoleavgiften också eftersom vi har delad faktura på den. Kvar då blir 360 kr då för att vara exakt. Det och barnbidraget får jag. Kanske är det rätt så men tycker själv det är lite.

På FK hittar jag ingen bra blankett för att ansöka om underhållsstöd om man har växelvis vårdnad för barnet (för vi har ju det även om jag har barnet mer).
  • smulan777
    Anonym (Isa) skrev 2015-01-21 16:23:59 följande:

Okej men vad är det som inte räcker då? 1000kr i månaden handlar man ju inte kläder för precis, de flesta månaderna är ju den summan 0. För oss räcker det alldeles utmärkt till kläder och aktiviteter (ridning inkluderat...). Månader med låga kostnader sparas den till en annan månad.

Skulle vi få underhåll (vv) skulle ju dessa pengar gå till löpande utgifter för barnen tex mat och hygien.

Nu var ju det här mer en fråga över vad som anses rimligt och om någon visste hur det fungerar det här med kläder.

Men personligen tycker jag att det är lite. Det ska ju räcka till boende, mat, välling, blöjor, kläder (har en 3-åring så växer ur kläder fort), försäkring, frisör, nöje och sparande till barnet, medicin osv.

För mig räcker det kanske nån månad men definitivt inte de månader man köper ytterkläder och skor. då överskrids beloppet helt!

Men som sagt, tänker att detta inte var en tråd där jag skulle försvara mina kostnader, mer som en öppen fråga om någon visste hur det fungerar med avdrag av underhåll när det som gör avdrag inte köper några kläder.

Men som någon skrev tidigare. Antagligen blir det en "vinst" för mig om vi kör varannan vecka men det är tyvärr inte aktuellt av andra skäl.
  • smulan777

Pappan får halva dagisfakturan pga att han har barn sen ett tidigare förhållande som också har barnomsorg och han fick någon form av rabatt då? Jag vet inte men han ville ha det så iallfall. Min halva del är rätt låg pga tjänar rätt dåligt. Han betalar maxkostnad på sin halva del pga tjänar bra.

Att jag får 2000 kr? Jag förstår inte alls. Jag får barnbidrag ca 1100 kr plus 360 kr i underhåll.

Mitt förslag till pappan har vart att han inte betalar något underhåll till mig alls utan jag redogör alla kostnader i slutet av månaden och han betalar hälften. Men det är han inte intresserad av. Han vill betala underhåll tydligen.

Att jag skulle få barnbidraget var även en tidigare överenskommelse han och jag hade pga att jag var föräldraledig nästan hela tiden samt jobbat deltid under perioder för barnets skull och även tagit all VAB (detta för att han tjänar så mycket mer). Pga den förlusten för mig så skulle jag få barnbidraget. Men förstår ju nu när vi separerat att sådana tidigare överenskommelser kan man glömma.

• smulan777
    Brumma skrev 2015-01-22 09:31:18 följande:
    Om du menat att han skulle betalat hälften av kostnaderna rakt av förstår jag ju att han inte ville det. Du får ju dra av barnbidraget och föreslå att ni delar på det som blir över isåfall.. Samt att ni är överens om alla utgifter (med tanke på att du inte anser att du har tillräckligt så har du förmodligen ganska höga omkostnader). Dessutom får ni ju även självklart dela på pappans omkostnader isåfall.... eftersom han har barnet nästintill växelvis...

Du säger att du uppfattar pappan som snål, fast jag undrar vad du betalar ur egen ficka? Det låter nämligen lite tvärtom... han skall betala själv för nästan växelvis samt betala för din del?

Nej, tidigare sådana överenskommelser gäller knappast längre. Situationen är ju ngt förändrad.. :)

Eftersom han inte vill gå med på ditt förslag är det väl bättre att han tar en dag tilla o g att ni står för era egna kostnader? Samt att han får halva barnbidraget då.

Och du söker bostadsbidrag och underhållsstöd vid växelvis boende.

Mitt förslag var att vi delar på kostnader och även delar på barnbidraget såklart. Men jag börjar med att betala allt (lättare att hålla ordning på vad som behövs). Samt att jag får övriga räkningar som avser barnet (bortsett från förskola)

Jo visst är situationen förändrad och jag gjorde den största missen tyvärr. Det är ju bara hans egna moral som skulle kunna få honom att agera annorlunda.

Jag skrev att pappan har barnet 11 dagar men det varierar från månad till månad. Pappan har barnet varannan torsdag (hämtas på förskola) till måndag (lämnas på förskola) och en natt den veckan som inte är hans och någon extra strödag om barnet saknar honom eller tvärtom. Det handlar inte om en dag!

Som sagt. Detta vara enbart en fråga om hur det funkar med avdrag av underhåll när man inte betalar kläder men har fått svar på det tidigare i tråden.

Du får gärna fundera över vad jag betalar ur egen fick om det känns upplyftande för dig. :)
  • smulan777

Är dåligt insatt i hur saker fungerar märker jag när folk skriver men har inte vart separerad så länge. Vad räknas som en dag? Någon som vet? Är det ett dygn eller vad? Om man lämnar på förskola men andra föräldern hämtar vem är det som får tillgodoräkna sig dagen?

• smulan777
    Anonym (ME) skrev 2015-01-22 10:46:58 följande:

en ensamstående förälder som är boendeförälder tjänar på att ta hela dagisavgiften. då är den väldigt låg. jag var nollad helt, gratis barnomsorg eftersom jag tjänade så lite. gör en uträkning och se vad hela dagisavgiften skulle ligga på om den bara stog på dig. jag tror nog att du max skulle betala nån hundrig eller två beroende på vilken kommun du bor i. att han ska dra av på underhållet för en räkning han själv vill ha skulle jag inte godkänna. ta underhållet genom fk så är problemen över.

jag har underhåll genom dom eftersom mitt ex vägrade betala för att jag inte bad snällt om pengarna varje månad. skitstövel kan jag tycka. varför be om nåt som jag har laglig rätt att få?

Jag skulle betala typ något på 600 kronor har jag fått för mig. Jo har också tänkt på att det blir konstigt att han gör avdrag för sin del (som är maxbeloppet). Blir ju ren förlust för mig. Man när vi separerade tänkte jag att det löser sig eftersom och att han och jag kunde göra upp med varann men inser idag att det är svårt när man inte är bästa vänner.
Svar på tråden underhållsbidrag och avdrag