• smulan777

underhållsbidrag och avdrag

Hej!

Är separerad med mitt barns pappa. Jag är boendeförälder och har barnet mest. Pappan har barnet ca 11 dygn per månad. När pappan betalar ut underhåll till mig gör han avdrag för de 11 dagarna vilket är helt ok. Men funder på det här med kläder. Jag köper ju alla kläder och förser barnet med detta. Underhållet ska täcka kläder och blir ju konstigt när han gör avdrag eftersom han inte köper några kläder?

Mina klädinköp är ju det samma oavsett om pappan aldrig skulle ha barnet eller om han har honom ofta.

Tänker jag fel här eller hur gör ni andra?

• Svar på tråden underhållsbidrag och avdrag
  • smulan777
    Anonym (ME) skrev 2015-01-22 10:46:58 följande:

en ensamstående förälder som är boendeförälder tjänar på att ta hela dagisavgiften. då är den väldigt låg. jag var nollad helt, gratis barnomsorg eftersom jag tjänade så lite. gör en uträkning och se vad hela dagisavgiften skulle ligga på om den bara stog på dig. jag tror nog att du max skulle betala nån hundrig eller två beroende på vilken kommun du bor i. att han ska dra av på underhållet för en räkning han själv vill ha skulle jag inte godkänna. ta underhållet genom fk så är problemen över.

jag har underhåll genom dom eftersom mitt ex vägrade betala för att jag inte bad snällt om pengarna varje månad. skitstövel kan jag tycka. varför be om nåt som jag har laglig rätt att få?

Jag skulle betala typ något på 600 kronor har jag fått för mig. Jo har också tänkt på att det blir konstigt att han gör avdrag för sin del (som är maxbeloppet). Blir ju ren förlust för mig. Man när vi separerade tänkte jag att det löser sig eftersom och att han och jag kunde göra upp med varann men inser idag att det är svårt när man inte är bästa vänner.
  • Brumma
    Anonym (Tankevurpa) skrev 2015-01-22 10:42:46 följande:

Han får dra av för alla nätter.

Enligt de nya reglerna så räknas hela dygn (00-24) Samt "avlämningsdygnet". Mottagningsdygnet räknas alltså inte.

"Med ett helt dygn menas tiden mellan kl. 0 och kl. 24. Normalt räknas alltså inte de dagar då du tog emot barnet. Det dygn då du lämnade ifrån dig barnet räknas emellertid som ett helt dygn om inte vistelsen började och upphörde samma dygn"

www.domstol.se/Familj/Foraldrar-och-barn/Underhallsbidrag/
  • Brumma
    smulan777 skrev 2015-01-22 10:51:56 följande:

Är dåligt insatt i hur saker fungerar märker jag när folk skriver men har inte vart separerad så länge. Vad räknas som en dag? Någon som vet? Är det ett dygn eller vad? Om man lämnar på förskola men andra föräldern hämtar vem är det som får tillgodoräkna sig dagen?

Ett helt dygn räknas. Från 00 till 24.. alltså inte hämtningsdagen..

dock räknas avlämningsdagen som ett helt dygn.

Hämtas barnet på fredag är det boendeförälderns dygn, lämnas det på måndag morgon är det umgängesförälderns dygn.

Se länk i mitt föregående inlägg.
  • Brumma
    smulan777 skrev 2015-01-22 10:55:08 följande:

Jag skulle betala typ något på 600 kronor har jag fått för mig. Jo har också tänkt på att det blir konstigt att han gör avdrag för sin del (som är maxbeloppet). Blir ju ren förlust för mig. Man när vi separerade tänkte jag att det löser sig eftersom och att han och jag kunde göra upp med varann men inser idag att det är svårt när man inte är bästa vänner.

Har ni inte växelvis så blir det ju fel om han skall få halva räkningen och att hälften skall räknas på hans hushåll..

Förklara för kommunen att ni inte har växelvis boende och att du skall ha hela räkningen (baserat på ditt hushåll).

Sedan gör pappan enbart de avdrag han får..
  • Anonym (Tankevurpa)
    Brumma skrev 2015-01-22 11:17:30 följande:

Enligt de nya reglerna så räknas hela dygn (00-24) Samt "avlämningsdygnet". Mottagningsdygnet räknas alltså inte.

"Med ett helt dygn menas tiden mellan kl. 0 och kl. 24. Normalt räknas alltså inte de dagar då du tog emot barnet. Det dygn då du lämnade ifrån dig barnet räknas emellertid som ett helt dygn om inte vistelsen började och upphörde samma dygn"

www.domstol.se/Familj/Foraldrar-och-barn/Underhallsbidrag/

Så de har domstolsavtal? Om inte så går man efter fks regler.
  • Brumma
    Anonym (Tankevurpa) skrev 2015-01-22 11:45:55 följande:

Så de har domstolsavtal? Om inte så går man efter fks regler.

Sorry - mitt fel..

insåg inte att reglerna var annorlunda vid om man har dom och om man går via försäkringskassan..

Tack för att du stod på dig och inte bara tröttnade på mig ;)

Fasen - måste leta upp en gammal tråd där jag då skrivit fel....
  • Brumma
    Brumma skrev 2015-01-22 11:22:50 följande:

Ett helt dygn räknas. Från 00 till 24.. alltså inte hämtningsdagen..

dock räknas avlämningsdagen som ett helt dygn.

Hämtas barnet på fredag är det boendeförälderns dygn, lämnas det på måndag morgon är det umgängesförälderns dygn.

Se länk i mitt föregående inlägg.

Som du ser så har jag fel...

Om ni har en dom gäller det jag skrev till dig och det jag länkade till.

om ni har genom försäkringskassan räknas varje natt.. fredag till måndag blir alltså tre nätter.
    smulan777 skrev 2015-01-22 10:51:56 följande:

Är dåligt insatt i hur saker fungerar märker jag när folk skriver men har inte vart separerad så länge. Vad räknas som en dag? Någon som vet? Är det ett dygn eller vad? Om man lämnar på förskola men andra föräldern hämtar vem är det som får tillgodoräkna sig dagen?

• Åsa
    Anonym (Tankevurpa) skrev 2015-01-22 10:04:08 följande:
    Du lägger ju 600 på barnomsorgen om du bara har kvar 360... Barnbidraget är till barnets kostnader även om du anser att det är en ekonomisk kompensation till dig.
    Vad jag ser skriver TS att hon har 360 i underhåll, inte att hon har "kvar" något. Om TS skrivit fel vet inte jag men inget hindrar att ett underhåll är så lågt, beräknat på barnets behov och föräldrarnas inkomster eller enligt överenskommelse.
    Gissar att du tänker på försäkringskassans bidragsstöd men långt ifrån alla går vägen via FK med underhållet. (Fast det brukar löna sig bäst för låginkomsttagare.)
  • Brumma
    Anonym (Tankevurpa) skrev 2015-01-22 10:04:08 följande:

Du lägger ju 600 på barnomsorgen om du bara har kvar 360... Barnbidraget är till barnets kostnader även om du anser att det är en ekonomisk kompensation till dig.

Nej. Pappan vill ha halva barnomsorgsräkningen och den drar han av på underhållet. Samt de nätter som han har barnen.

Det vore nog bättre att gå genom försäkringskassan och sluta dela räkningen..
  • Anonym (uhs)
    MadHatter skrev 2015-01-22 07:50:03 följande:

Det stämmer att det inte är tanken med barnbidraget. Tanken med barnbidraget är att utjämna de ekonomiska skillnaderna mellan hushåll med och utan barn. Barnbidraget är därför inte öronmärkt för faktiska kostnader för det specifika barnet utan ska gå in i hushållet i stort. Bidraget är ju heller inte inkomstbaserat och man redovisar ju inte heller vad pengarna används till.

Men detta gäller bara kärnfamiljer. När det gäller föräldrar som inte bor ihop ser man på barnbidraget på ett annat sätt. Då är barnbidraget plötsligt öronmärkt för barnets faktiska kostnader och det ska inte användas till hyra, vab eller liknande. Barnbidraget är inräknat när man räknat ut hur stort underhållstödet (det på 1273 kr) ska vara. Så på så sätt får båda föräldrarna ta del av barnbidraget när underhållsstöd via FK utbetalas. (Om barnbidraget inte var inräknat på det sättet skulle underhållstödet vara högre.)

Inför lagen är vi alla lika. Eller bör åtminstone vara det. Därför ÄR inte barnbidraget mer öronmärkt till barnen i separerade familjer mer än i vilka andra familjer som helst.

Slutsats - Barnbidraget ska räknas till boförälderns inkomst när underhållet räknas fram.
Svar på tråden underhållsbidrag och avdrag