• Anonym (Tankevurpa)

underhållsbidrag och avdrag

smulan777 skrev 2015-01-21 11:55:52 följande:

Fast detta handlar inte om kläder jag skickar med till den andra föräldern. För det gör jag. Jag tänker alla andra kläder jag köper. Overaller, regnkläder, stövlar, fodrade stövlar, vinterskor plus alla andra kläder. mm. (blir ju en del kostnader)

Eftersom han har barnet rätt mycket ändå. 11 dagar i månaden så görs det ett rejält avdrag på underhållet vilket är helt ok för mig eftersom han har kostnader i samband med det. Men kostnaderna för kläderna har ju han fortfarande inte. Det har ju jag!

Du får ca 2000 kronor per månad och har bara barnet knappt 1/3 av tiden. Klart att du ska skicka kläder och skor.
  • Anonym (Tankevurpa)
    smulan777 skrev 2015-01-21 16:00:35 följande:

Han gör avdrag för halva förskoleavgiften också eftersom vi har delad faktura på den. Kvar då blir 360 kr då för att vara exakt. Det och barnbidraget får jag. Kanske är det rätt så men tycker själv det är lite.

På FK hittar jag ingen bra blankett för att ansöka om underhållsstöd om man har växelvis vårdnad för barnet (för vi har ju det även om jag har barnet mer).

Du ska stå för barnomsorgen eftersom du har boendet. Hur kan halva avgiften landa på drygt 600? Tjänar ni över 4400 per månad och bråkar om småpengar?
  • Anonym (Tankevurpa)
    Anonym (uhs) skrev 2015-01-21 22:48:15 följande:

Nej. Du har fel. Underhållsstödet är barnets pengar men barnbidraget är föräldrarnas pengar. I det här fallet är barnbidraget ts pengar eftersom det är hon som är boförälder.

Man kan inte blanda olika ekonomityper hur som helst och tro att det ändå blir rätt.

Antingen tar föräldrarna lika stort ansvar för barnet båda två, både ekonomiskt och praktiskt e&ller så tar den ena föräldern huvudansvaret för barnet, både ekonomiskt och praktiskt.

Barnbidraget går till FAMILJENS budget. Den ska bidra till ALLA barnrelaterade omkostnader så som barnets hyresdel, vab-kostnader etc etc. Ja, alla extra omkostnader som det innebär att leva i en barnfamilj.

Gå läs alla gamla lagpropositioner om du inte tror mig.

Anonym (uhs) skrev 2015-01-21 22:48:15 följande:

Nej. Du har fel. Underhållsstödet är barnets pengar men barnbidraget är föräldrarnas pengar. I det här fallet är barnbidraget ts pengar eftersom det är hon som är boförälder.

Man kan inte blanda olika ekonomityper hur som helst och tro att det ändå blir rätt.

Antingen tar föräldrarna lika stort ansvar för barnet båda två, både ekonomiskt och praktiskt eller så tar den ena föräldern huvudansvaret för barnet, både ekonomiskt och praktiskt.

Barnbidraget går till FAMILJENS budget. Den ska bidra till ALLA barnrelaterade omkostnader så som barnets hyresdel, vab-kostnader etc etc. Ja, alla extra omkostnader som det innebär att leva i en barnfamilj.

Gå läs alla gamla lagpropositioner om du inte tror mig.

Barnbidraget ingår i försörjningen av barnet och ska inte täcka hyra och VAB.
  • Anonym (Tankevurpa)
    Anonym (uhs) skrev 2015-01-21 23:16:47 följande:

Du har fel. Det är i alla fall inte tanken med barnbidraget.

Barnbidragets syfte när det uppstod, och fortfarande, var en allmän utjämning av inkomstskillnaderna mellan familjer med och utan barn. Barn orsakar generellt en allmänt sänkt levnadsstandard och tanken var och är att barnbidraget ska kompensera barnfamiljer för det.

Så nej, barnbidraget är inte barnets pengar utan familjens pengar.

Nej jag har inte det. Självklart kan du inte länka eftersom det du säger är fel. Barnbidraget avräknas från barnets kostnader när man räknar ut underhåll.
  • Anonym (Tankevurpa)
    Brumma skrev 2015-01-22 06:29:43 följande:

Lagen har fel då alltså? Med tanke på att det står BARNET försörjning och uppfostran.... inte familjens...

• Anonym (Tankevurpa)
    smulan777 skrev 2015-01-22 08:48:31 följande:

Pappan får halva dagisfakturan pga att han har barn sen ett tidigare förhållande som också har barnomsorg och han fick någon form av rabatt då? Jag vet inte men han ville ha det så iallfall. Min halva del är rätt låg pga tjänar rätt dåligt. Han betalar maxkostnad på sin halva del pga tjänar bra.

Att jag får 2000 kr? Jag förstår inte alls. Jag får barnbidrag ca 1100 kr plus 360 kr i underhåll.

Mitt förslag till pappan har vart att han inte betalar något underhåll till mig alls utan jag redogör alla kostnader i slutet av månaden och han betalar hälften. Men det är han inte intresserad av. Han vill betala underhåll tydligen.

Att jag skulle få barnbidraget var även en tidigare överenskommelse han och jag hade pga att jag var föräldraledig nästan hela tiden samt jobbat deltid under perioder för barnets skull och även tagit all VAB (detta för att han tjänar så mycket mer). Pga den förlusten för mig så skulle jag få barnbidraget. Men förstår ju nu när vi separerat att sådana tidigare överenskommelser kan man glömma.

Du lägger ju 600 på barnomsorgen om du bara har kvar 360... Barnbidraget är till barnets kostnader även om du anser att det är en ekonomisk kompensation till dig.
  • Anonym (Tankevurpa)
    Brumma skrev 2015-01-22 10:29:14 följande:

Anledningen till att jag frågade om vad du betalar ut egen ficka är ju för att du låter som om du anser att din del är inklusive barnbidrag. Att han skall betala hälften innan det är bortrest (vilket innebär att din del minskar drastiskt). Det du skriver nu har ju inte framkommit tidigare utan är hekt annorlunda mot vad du skrivit tidigare...

Varken om hur mkt han har barnet eller angående barnbidrag...

Då är väl bästa alternativet att du betalar hela barnomsorgen (det skulle ju dessutom bli billigare om jag förstått rätt) och att han drar av enbart för de dagar bar et sover hos honom (torsdag till måndag ger tre dagar, så det skulle väl bli ca 7-8 dagar i månaden snarare)..

Det är väldigt svårt att svara när du ändrar informationen. ...

Brumma skrev 2015-01-22 10:29:14 följande:

Anledningen till att jag frågade om vad du betalar ut egen ficka är ju för att du låter som om du anser att din del är inklusive barnbidrag. Att han skall betala hälften innan det är bortrest (vilket innebär att din del minskar drastiskt). Det du skriver nu har ju inte framkommit tidigare utan är hekt annorlunda mot vad du skrivit tidigare...

Varken om hur mkt han har barnet eller angående barnbidrag...

Då är väl bästa alternativet att du betalar hela barnomsorgen (det skulle ju dessutom bli billigare om jag förstått rätt) och att han drar av enbart för de dagar bar et sover hos honom (torsdag till måndag ger tre dagar, så det skulle väl bli ca 7-8 dagar i månaden snarare)..

Det är väldigt svårt att svara när du ändrar informationen. ...

Han får dra av för alla nätter.
  • Anonym (Tankevurpa)
    Brumma skrev 2015-01-22 11:17:30 följande:

Enligt de nya reglerna så räknas hela dygn (00-24) Samt "avlämningsdygnet". Mottagningsdygnet räknas alltså inte.

"Med ett helt dygn menas tiden mellan kl. 0 och kl. 24. Normalt räknas alltså inte de dagar då du tog emot barnet. Det dygn då du lämnade ifrån dig barnet räknas emellertid som ett helt dygn om inte vistelsen började och upphörde samma dygn"

www.domstol.se/Familj/Foraldrar-och-barn/Underhallsbidrag/

Så de har domstolsavtal? Om inte så går man efter fks regler.
  • Anonym (Tankevurpa)
    Anonym (uhs) skrev 2015-01-22 20:10:26 följande:
    Jag tror att vi kan vara överens om att vara oense. Men jag tror jag fattar vad du menar och du fattar nog vad jag menar.

Juridiskt sett är det nog högst oklart vad som egentligen gäller.
    Det är glasklart vad som gäller om man drar det hela till rätten. Barnbidraget räknas in i barnets försörjning.
  • Anonym (Tankevurpa)
    Anonym (glader) skrev 2015-01-23 08:55:48 följande:

Det känns som om ts sitter fast i ett mellanting.

Pappan vill liksom både ha vv och inte.. vilket faktiskt försvårar för ts.
    Mitt förslag är att hon drar det till sin spets... och ställer ultimatum till pappan.

Antingen har han umgänge med barnet 11 dygn/månad och gör endast avdrag för dessa 11 dygn -  och sedan tar ts över barnomsorgsfakturan.

Eller så får pappan ha vv boende och tar barnet halva tiden..  han ska dela på barnomsorgsfakturan och ALLA andra fakturor för barnet, de ska DELA på inköp av i varje fall ytterkläder och dyrare skor som vinterkängor.
    Helst ska de dela efter förmåga men 50/50 kan också vara bra.

Ts ansöker om underhållsstöd via fk för vv boende och de delar på barnbidraget.

Nope. Skulle han ha vv så skulle han dela kostnader som de är överens om samt ev barnomsorg, om han har behov för det.  Barnbidraget skulle han få 50 % av. Att Ts skulle tjäna några pengar på vv verkar orimligt med tanke på hur mycket pappan redan betalar för det lilla barnet.
  • Anonym (Tankevurpa)
    Brumma skrev 2015-01-22 13:43:54 följande:
    Nej. Pappan vill ha halva barnomsorgsräkningen och den drar han av på underhållet. Samt de nätter som han har barnen.

Det vore nog bättre att gå genom försäkringskassan och sluta dela räkningen..
    Ts kommer att förlora ekonomiskt för det men det är nog det som är mest lämpligt att göra.
  • Anonym (Tankevurpa)
    Anonym (glader) skrev 2015-01-23 09:07:43 följande:
    Menar du att de inte skulle vara överens om att barnet ska ha vinterkläder tex ?
    Ja. Ts vill kanske köpa P&P medan pappan anser att barnet ska ha kläder från HM.
  • Anonym (Tankevurpa)
    Anonym (glader) skrev 2015-01-27 19:44:05 följande:
    Och jag skrev ju inte om dig utan att kan man inte samarbeta så ska man inte ha vv boende heller.

I biobonus fall så kan man stämma om på nytt för att upphäva det växelvisa boende pga den ena vägrar att samarbeta.

Om det är tydligt att barnet blir lidande, inte får gå på sin aktivitet på bådas veckor, inte får ta med sig sina personliga saker där de kommer vara.
    Man kan påpeka vilka slitningar barnet får utstå för att bo växelvis på detta sätt.
    Vad menar du med att "kan man inte samarbeta"?

Vem är det som inte samarbetar?

Hur har du kommit fram till det?
Svar på tråden underhållsbidrag och avdrag