• smulan777

underhållsbidrag och avdrag

Hej!

Är separerad med mitt barns pappa. Jag är boendeförälder och har barnet mest. Pappan har barnet ca 11 dygn per månad. När pappan betalar ut underhåll till mig gör han avdrag för de 11 dagarna vilket är helt ok. Men funder på det här med kläder. Jag köper ju alla kläder och förser barnet med detta. Underhållet ska täcka kläder och blir ju konstigt när han gör avdrag eftersom han inte köper några kläder?

Mina klädinköp är ju det samma oavsett om pappan aldrig skulle ha barnet eller om han har honom ofta.

Tänker jag fel här eller hur gör ni andra?

• Svar på tråden underhållsbidrag och avdrag
  • Brumma
    Anonym (Kjh) skrev 2015-01-21 18:10:45 följande:

Har han barnet typ tre dagar till så har ni vv, o du får inget underhåll alls..

Faktiskt är att det är tolv dyFM som gäller så det är bara ett dygn som skiljer...
  • Brumma
    smulan777 skrev 2015-01-21 16:35:56 följande:

Nu var ju det här mer en fråga över vad som anses rimligt och om någon visste hur det fungerar det här med kläder.

Men personligen tycker jag att det är lite. Det ska ju räcka till boende, mat, välling, blöjor, kläder (har en 3-åring så växer ur kläder fort), försäkring, frisör, nöje och sparande till barnet, medicin osv.

För mig räcker det kanske nån månad men definitivt inte de månader man köper ytterkläder och skor. då överskrids beloppet helt!

Men som sagt, tänker att detta inte var en tråd där jag skulle försvara mina kostnader, mer som en öppen fråga om någon visste hur det fungerar med avdrag av underhåll när det som gör avdrag inte köper några kläder.

Men som någon skrev tidigare. Antagligen blir det en "vinst" för mig om vi kör varannan vecka men det är tyvärr inte aktuellt av andra skäl.

Förlåt men... inte aktuellt? Med en endaste ynka dag extra? Det
  • Brumma
    smulan777 skrev 2015-01-21 16:00:35 följande:

Han gör avdrag för halva förskoleavgiften också eftersom vi har delad faktura på den. Kvar då blir 360 kr då för att vara exakt. Det och barnbidraget får jag. Kanske är det rätt så men tycker själv det är lite.

På FK hittar jag ingen bra blankett för att ansöka om underhållsstöd om man har växelvis vårdnad för barnet (för vi har ju det även om jag har barnet mer).

Vårdnad har inget med boende och umgänge att glra. Underhållsstöd vid växelvis boende kan du söka om ni har just det, växelvis boende. Dvs att barnet bor minst 12 dygn hos dig eller den andra föräldern.

Får du detta bidrag, som är inkomstbaserat, får du naturligtvis inget underhållsstöd från den andra föräldern.

Här kan du läsa mer och söka

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/vaxelvist/underhallsstod
  • Anonym (E)
    smulan777 skrev 2015-01-21 16:35:56 följande:
    Nu var ju det här mer en fråga över vad som anses rimligt och om någon visste hur det fungerar det här med kläder.

Men personligen tycker jag att det är lite. Det ska ju räcka till boende, mat, välling, blöjor, kläder (har en 3-åring så växer ur kläder fort), försäkring, frisör, nöje och sparande till barnet, medicin osv.

För mig räcker det kanske nån månad men definitivt inte de månader man köper ytterkläder och skor. då överskrids beloppet helt!

Men som sagt, tänker att detta inte var en tråd där jag skulle försvara mina kostnader, mer som en öppen fråga om någon visste hur det fungerar med avdrag av underhåll när det som gör avdrag inte köper några kläder.

Men som någon skrev tidigare. Antagligen blir det en "vinst" för mig om vi kör varannan vecka men det är tyvärr inte aktuellt av andra skäl.
    Du skriver att pengarna ska räcka till mat boende aktiviteter etc. Men pappan är en dag från att han växelvist, har han inte lika mkt kostnader för mat och boende och aktiviteter eller? Ni betalar dessutom varsin del i barnomsorgen så det är väll kläder då möjligtvis han inte köper. Men då får du ju tänka på att han dels betalar underhåll o dels får han inget bb. Så du får 2000 kr varje månad medan han betalar 1000 kr varje månad. För EN dag!!!! Låter otroligt sniket från din sida.
  • Anonym (uhs)
    Anonym (Isa) skrev 2015-01-21 12:58:06 följande:

Barnbidraget då, delar ni på det? Isåfall ska ni såklart dela på kläder också.

Tänk på underhållet som en kostnad för mat osv först och främst, han betalar det han inte behöver lägga ut i vardagen. Bb går till kläder och aktiviteter.

Nej. Du har fel. Underhållsstödet är barnets pengar men barnbidraget är föräldrarnas pengar. I det här fallet är barnbidraget ts pengar eftersom det är hon som är boförälder.

Man kan inte blanda olika ekonomityper hur som helst och tro att det ändå blir rätt.

Antingen tar föräldrarna lika stort ansvar för barnet båda två, både ekonomiskt och praktiskt eller så tar den ena föräldern huvudansvaret för barnet, både ekonomiskt och praktiskt.

Barnbidraget går till FAMILJENS budget. Den ska bidra till ALLA barnrelaterade omkostnader så som barnets hyresdel, vab-kostnader etc etc. Ja, alla extra omkostnader som det innebär att leva i en barnfamilj.

Gå läs alla gamla lagpropositioner om du inte tror mig.
  • Anonym (Tankevurpa)
    smulan777 skrev 2015-01-21 11:55:52 följande:

Fast detta handlar inte om kläder jag skickar med till den andra föräldern. För det gör jag. Jag tänker alla andra kläder jag köper. Overaller, regnkläder, stövlar, fodrade stövlar, vinterskor plus alla andra kläder. mm. (blir ju en del kostnader)

Eftersom han har barnet rätt mycket ändå. 11 dagar i månaden så görs det ett rejält avdrag på underhållet vilket är helt ok för mig eftersom han har kostnader i samband med det. Men kostnaderna för kläderna har ju han fortfarande inte. Det har ju jag!

Du får ca 2000 kronor per månad och har bara barnet knappt 1/3 av tiden. Klart att du ska skicka kläder och skor.
  • Anonym (Tankevurpa)
    smulan777 skrev 2015-01-21 16:00:35 följande:

Han gör avdrag för halva förskoleavgiften också eftersom vi har delad faktura på den. Kvar då blir 360 kr då för att vara exakt. Det och barnbidraget får jag. Kanske är det rätt så men tycker själv det är lite.

På FK hittar jag ingen bra blankett för att ansöka om underhållsstöd om man har växelvis vårdnad för barnet (för vi har ju det även om jag har barnet mer).

Du ska stå för barnomsorgen eftersom du har boendet. Hur kan halva avgiften landa på drygt 600? Tjänar ni över 4400 per månad och bråkar om småpengar?
  • Anonym (Tankevurpa)
    Anonym (uhs) skrev 2015-01-21 22:48:15 följande:

Nej. Du har fel. Underhållsstödet är barnets pengar men barnbidraget är föräldrarnas pengar. I det här fallet är barnbidraget ts pengar eftersom det är hon som är boförälder.

Man kan inte blanda olika ekonomityper hur som helst och tro att det ändå blir rätt.

Antingen tar föräldrarna lika stort ansvar för barnet båda två, både ekonomiskt och praktiskt e&ller så tar den ena föräldern huvudansvaret för barnet, både ekonomiskt och praktiskt.

Barnbidraget går till FAMILJENS budget. Den ska bidra till ALLA barnrelaterade omkostnader så som barnets hyresdel, vab-kostnader etc etc. Ja, alla extra omkostnader som det innebär att leva i en barnfamilj.

Anonym (uhs) skrev 2015-01-21 22:48:15 följande:

Antingen tar föräldrarna lika stort ansvar för barnet båda två, både ekonomiskt och praktiskt eller så tar den ena föräldern huvudansvaret för barnet, både ekonomiskt och praktiskt.

Barnbidraget ingår i försörjningen av barnet och ska inte täcka hyra och VAB.
  • Anonym (uhs)
    Anonym (Tankevurpa) skrev 2015-01-21 23:02:21 följande:

Barnbidraget ingår i försörjningen av barnet och ska inte täcka hyra och VAB.

Du har fel. Det är i alla fall inte tanken med barnbidraget.

Barnbidragets syfte när det uppstod, och fortfarande, var en allmän utjämning av inkomstskillnaderna mellan familjer med och utan barn. Barn orsakar generellt en allmänt sänkt levnadsstandard och tanken var och är att barnbidraget ska kompensera barnfamiljer för det.

Så nej, barnbidraget är inte barnets pengar utan familjens pengar.
  • Anonym (pia)
    Anonym (uhs) skrev 2015-01-21 23:16:47 följande:
    Du har fel. Det är i alla fall inte tanken med barnbidraget. Barnbidragets syfte när det uppstod, och fortfarande, var en allmän utjämning av inkomstskillnaderna mellan familjer med och utan barn. Barn orsakar generellt en allmänt sänkt levnadsstandard och tanken var och är att barnbidraget ska kompensera barnfamiljer för det. Så nej, barnbidraget är inte barnets pengar utan familjens pengar.

Du får barnbidraget för att du har kostnader för barnet, Givetvis ska det betala kostnaderna för barnet
Svar på tråden underhållsbidrag och avdrag