smulan777 skrev 2015-01-22 08:48:31 följande:
Pappan får halva dagisfakturan pga att han har barn sen ett tidigare förhållande som också har barnomsorg och han fick någon form av rabatt då? Jag vet inte men han ville ha det så iallfall. Min halva del är rätt låg pga tjänar rätt dåligt. Han betalar maxkostnad på sin halva del pga tjänar bra.
Att jag får 2000 kr? Jag förstår inte alls. Jag får barnbidrag ca 1100 kr plus 360 kr i underhåll.
Mitt förslag till pappan har vart att han inte betalar något underhåll till mig alls utan jag redogör alla kostnader i slutet av månaden och han betalar hälften. Men det är han inte intresserad av. Han vill betala underhåll tydligen.
Att jag skulle få barnbidraget var även en tidigare överenskommelse han och jag hade pga att jag var föräldraledig nästan hela tiden samt jobbat deltid under perioder för barnets skull och även tagit all VAB (detta för att han tjänar så mycket mer). Pga den förlusten för mig så skulle jag få barnbidraget. Men förstår ju nu när vi separerat att sådana tidigare överenskommelser kan man glömma.
Om du menat att han skulle betalat hälften av kostnaderna rakt av förstår jag ju att han inte ville det. Du får ju dra av barnbidraget och föreslå att ni delar på det som blir över isåfall.. Samt att ni är överens om alla utgifter (med tanke på att du inte anser att du har tillräckligt så har du förmodligen ganska höga omkostnader). Dessutom får ni ju även självklart dela på pappans omkostnader isåfall.... eftersom han har barnet nästintill växelvis...
Du säger att du uppfattar pappan som snål, fast jag undrar vad du betalar ur egen ficka? Det låter nämligen lite tvärtom... han skall betala själv för nästan växelvis samt betala för din del?
Nej, tidigare sådana överenskommelser gäller knappast längre. Situationen är ju ngt förändrad.. :)
Eftersom han inte vill gå med på ditt förslag är det väl bättre att han tar en dag tilla o g att ni står för era egna kostnader? Samt att han får halva barnbidraget då.
Och du söker bostadsbidrag och underhållsstöd vid växelvis boende.