• Brumma

underhållsbidrag och avdrag

Vi börjar med frågorna i TS :)

Han är enbart en dag från växelvis boende. Du skriver ca 11 dygn - är det ofta 12 dygn kan det räknas som växelvis och då utgår inget underhåll alls. Däremot kan du ansöka om underhållsstöd vid växelvis boende från försäkringskassan.

Underhållet skall inte täcka inköp av kläder. Det skall täcka umgängesförälderns del i barnets försörjning. Till det läggs även din del. Plus barnbidraget naturligtvis - det är utöver era båda delar. Du har alltså ca 3500:- till barnets försörjning. Minus pappans avdrag.

Det ska räcka till kläder, mat, barnomsorg, mediciner och aktiviteter. Jag har två barn i förskoleåldern och inte sjutton lägger jag 6000:- på dem varje månad...

• Brumma
    smulan777 skrev 2015-01-21 11:55:52 följande:

Fast detta handlar inte om kläder jag skickar med till den andra föräldern. För det gör jag. Jag tänker alla andra kläder jag köper. Overaller, regnkläder, stövlar, fodrade stövlar, vinterskor plus alla andra kläder. mm. (blir ju en del kostnader)

Eftersom han har barnet rätt mycket ändå. 11 dagar i månaden så görs det ett rejält avdrag på underhållet vilket är helt ok för mig eftersom han har kostnader i samband med det. Men kostnaderna för kläderna har ju han fortfarande inte. Det har ju jag!

Köper han inga kläder alls?

Oavsett - han betalar underhåll för EN dag... Du får hela barnbidraget pga EN dag...
  • Brumma
    smulan777 skrev 2015-01-21 16:00:35 följande:

Han gör avdrag för halva förskoleavgiften också eftersom vi har delad faktura på den. Kvar då blir 360 kr då för att vara exakt. Det och barnbidraget får jag. Kanske är det rätt så men tycker själv det är lite.

På FK hittar jag ingen bra blankett för att ansöka om underhållsstöd om man har växelvis vårdnad för barnet (för vi har ju det även om jag har barnet mer).

Väldigt konstigt att ni har delad faktura utan växelvis boende...

Vore det inte väldigt mkt bättre om han får minst ett dygn till så slutar han betala underhåll helt och du kan ansöka om underhållsstöd vid växelvis boende istället. Han får även halva barnbidraget. Sedan fortsätter han betala sin del av förskoleavgiften, han köper kläder för sin vecka och du för din. Kan ni dela på ytterkläder gör ni det annars får ni köpa varsin uppsättning.
  • Brumma
    Anonym (Kjh) skrev 2015-01-21 18:10:45 följande:

Har han barnet typ tre dagar till så har ni vv, o du får inget underhåll alls..

Faktiskt är att det är tolv dyFM som gäller så det är bara ett dygn som skiljer...
  • Brumma
    smulan777 skrev 2015-01-21 16:35:56 följande:

Nu var ju det här mer en fråga över vad som anses rimligt och om någon visste hur det fungerar det här med kläder.

Men personligen tycker jag att det är lite. Det ska ju räcka till boende, mat, välling, blöjor, kläder (har en 3-åring så växer ur kläder fort), försäkring, frisör, nöje och sparande till barnet, medicin osv.

För mig räcker det kanske nån månad men definitivt inte de månader man köper ytterkläder och skor. då överskrids beloppet helt!

Men som sagt, tänker att detta inte var en tråd där jag skulle försvara mina kostnader, mer som en öppen fråga om någon visste hur det fungerar med avdrag av underhåll när det som gör avdrag inte köper några kläder.

Men som någon skrev tidigare. Antagligen blir det en "vinst" för mig om vi kör varannan vecka men det är tyvärr inte aktuellt av andra skäl.

Förlåt men... inte aktuellt? Med en endaste ynka dag extra? Det
  • Brumma
    smulan777 skrev 2015-01-21 16:00:35 följande:

Han gör avdrag för halva förskoleavgiften också eftersom vi har delad faktura på den. Kvar då blir 360 kr då för att vara exakt. Det och barnbidraget får jag. Kanske är det rätt så men tycker själv det är lite.

På FK hittar jag ingen bra blankett för att ansöka om underhållsstöd om man har växelvis vårdnad för barnet (för vi har ju det även om jag har barnet mer).

Vårdnad har inget med boende och umgänge att glra. Underhållsstöd vid växelvis boende kan du söka om ni har just det, växelvis boende. Dvs att barnet bor minst 12 dygn hos dig eller den andra föräldern.

Får du detta bidrag, som är inkomstbaserat, får du naturligtvis inget underhållsstöd från den andra föräldern.

Här kan du läsa mer och söka

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/vaxelvist/underhallsstod
  • Brumma
    Anonym (pia) skrev 2015-01-21 23:25:41 följande:

Du får barnbidraget för att du har kostnader för barnet, Givetvis ska det betala kostnaderna för barnet

I lagen står det enbart att det skall gå till barnets uppehälle och uppfostran. Ngn mer detaljerad beskrivning finns inte...

www.notisum.se/rnp/sls/lag/19470529.htm
  • Brumma
    Anonym (uhs) skrev 2015-01-21 23:40:47 följande:

I förarbetena till den ursprungliga lagen och senare lagändringar står det mer.

Skulle gärna länka men det är svårt att hitta på nätet och har inte tillräckligt med tid och ork ikväll.

Fast vad som står där spelar egentligen inye så stor roll, huvudsaken är hur man räknar idag..

Idag räknat man ut barnets kostnader och drar därifrån bort barnbidraget. Sedan delar föräldrarna på resten efter förmåga. Oavsett vad det står i ngn förundersökning eller hur det varit från början (från början var det även inkomstbaserat). Tider ändras och vi måste titta på hur det är idag. Och idag räknas det in i barnets försörjning.
  • Brumma
    Anonym (uhs) skrev 2015-01-21 23:56:43 följande:

Barnbidraget är alltså inga pengar som är öronmärkta för själva barnet utan finns till för att höja hela familjens sänkta levnadsstandard.

Lagen har fel då alltså? Med tanke på att det står BARNET försörjning och uppfostran.... inte familjens...
  • Brumma
    smulan777 skrev 2015-01-22 08:48:31 följande:

Pappan får halva dagisfakturan pga att han har barn sen ett tidigare förhållande som också har barnomsorg och han fick någon form av rabatt då? Jag vet inte men han ville ha det så iallfall. Min halva del är rätt låg pga tjänar rätt dåligt. Han betalar maxkostnad på sin halva del pga tjänar bra.

Att jag får 2000 kr? Jag förstår inte alls. Jag får barnbidrag ca 1100 kr plus 360 kr i underhåll.

Mitt förslag till pappan har vart att han inte betalar något underhåll till mig alls utan jag redogör alla kostnader i slutet av månaden och han betalar hälften. Men det är han inte intresserad av. Han vill betala underhåll tydligen.

Att jag skulle få barnbidraget var även en tidigare överenskommelse han och jag hade pga att jag var föräldraledig nästan hela tiden samt jobbat deltid under perioder för barnets skull och även tagit all VAB (detta för att han tjänar så mycket mer). Pga den förlusten för mig så skulle jag få barnbidraget. Men förstår ju nu när vi separerat att sådana tidigare överenskommelser kan man glömma.

Om du menat att han skulle betalat hälften av kostnaderna rakt av förstår jag ju att han inte ville det. Du får ju dra av barnbidraget och föreslå att ni delar på det som blir över isåfall.. Samt att ni är överens om alla utgifter (med tanke på att du inte anser att du har tillräckligt så har du förmodligen ganska höga omkostnader). Dessutom får ni ju även självklart dela på pappans omkostnader isåfall.... eftersom han har barnet nästintill växelvis...

Du säger att du uppfattar pappan som snål, fast jag undrar vad du betalar ur egen ficka? Det låter nämligen lite tvärtom... han skall betala själv för nästan växelvis samt betala för din del?

Nej, tidigare sådana överenskommelser gäller knappast längre. Situationen är ju ngt förändrad.. :)

Eftersom han inte vill gå med på ditt förslag är det väl bättre att han tar en dag tilla o g att ni står för era egna kostnader? Samt att han får halva barnbidraget då.

Och du söker bostadsbidrag och underhållsstöd vid växelvis boende.
Svar på tråden underhållsbidrag och avdrag