S c h n a skrev 2015-11-23 12:34:11 följande:
Ja men, ja men.. Jag tänker inte alls svara för Smecker här eller förklara hur HAN menar, utan detta är mina tankar om det jag läst;
Om du "låtit män veta" att du inte är intresserad, och dessutom sluppit bli/känna dig respektlöst bemött, medan någon som uppskattat frågan också fått den, så har den som frågat ju bemött er båda med respekt. Dig genom att inte tränga sig på och den andra genom att ställa en uppskattad fråga.
Att det finns kvinnor som inte vill få frågan, och skulle bli kränkta om de fick den, men inte fått någon,
så behöver väl det inte hindra t.ex. Smeckers vänner att fråga någon ANNAN, någon som faktiskt vill ha frågan. Jag kan nog tycka att man är rätt lättkränkt om man blir kränkt för att en man frågar en helt annan kvinna, någon som uppskattar det, en rak fråga om sex. Särskilt när den som inte vill bli tillfrågad inte ens vet hur frågan ställts och av vem.
Men jag har läst det du skriver i övrigt om risken för feltolkning och att kvinnorna känner sig trängda, att en del kvinnor inte vågar gå på krogen ens (det kanske det var någon annan som skrev) m.m. Jag tänker ändå att det inte utesluter att det finns män (och kvinnor) som faktiskt kan vara både raka och respektfulla. Det behöver inte automatiskt vara respektlöst.
Fast,
Schna, grejen är att mannen (jag skriver "
mannen" eftersom jag TROR att det är en man som ställer
frågan till en kvinna i 64 fall av 65 ) inte
vet hur kvinnan tar frågan, det är en "vild" chansning av
Smeckers gelikar. Och än så länge har du endast nämnt EN man som kan ställa frågan utan att den uppfattas respektlöst av någon kvinna, och det är
Henrik Fexeus, och då lär det, som sagt, vara i studiesyfte. Någon annan man kommer knappast undan med att uppfattas som respektfull
varenda gång han ställer frågan till en för honom helt okänd kvinna.
Sen kan jag inte minnas att någon i tråden gett uttryck för att ha blivit krängt för egen del
för att en kompis fått den så omtalade fråga !!!
Kontext. Jag var bara tvungen att ha med det i inlägget.
En gång till:
Kontext. (Nu sover jag gott inatt).