S c h n a skrev 2015-11-23 18:03:00 följande:
Fast om EN person kan det så är det ju inte längre automatiskt respektlöst. För att det ska vara automatiskt respektlöst så ska ingen kunna det. Inga undantag.
Celine nämner att hon låter män på krogen veta att hon inte är intresserad och att hon således inte råkar ut för sådant respektlöst bemötande, så uppenbarligen kan ju män uppfatta sånt (vad det nu är) utan att vara Henrik Fexeus?
Om vi nu ponerar att en kvinna som inte låter män på krogen veta att hon inte är intresserad (hur det nu går till) får en fråga om sex, och tackar nej, så tror jag att sättet frågan ställs på ihop med sättet han tar hennes nej på samt själva situationen i övrigt, är avgörande för vilken känsla hon lämnas med. Det är väldigt mycket av det som frågeställaren kan påverka.
Sen nämner Celine att det är en annan sak om kvinnan dansar kråmande, tar sensuellt på sig själv och utstrålar sex. Vem avgör att det inte är respektlöst att fråga då? Han kan ha missbedömt situationen. Hon kan fortfarande bli upprörd och känna sig som ett hål. Som om det inte vore nog kan frågeställaren ta hennes nej väldigt dåligt, t.ex genom att tolka hennes tystnad som att hon inte svarat och kräva henne på svar, bli arg eller få henne att känna sig skyldig för att säger nej. Och rädd kan hon bli med.
Går det ens att inte vara respektlös?
Ang detta återkommande med "automatiskt respektlöst", så känns det uttalandet ointressant i praktiken. Jag säger inte till någon person att den är mullig, även om vissa personer inte tar illa upp. Vissa kanske trivs med och är stolt över sin mulliga kropp. Det är alltså inte heller automatiskt respektlöst.
Vissa människor kanske tycker det är okej att rapa och prutta, så det är inte heller automatiskt respektlöst att göra det.
Jag tycker inte att man kan styra sina handlingar utifrån tanken "detta är inte automatiskt respektlöst".
Jag har hittills inte bemött just den meningen för i praktiken är den rätt ointressant.