• Malinka87

IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15

Hej på er alla där ute i höstrusket!
    Äntligen har kallelsen inför ett första möte inför IVF på Sahlgrenska kommit och den 4 november är det dags. Mycket tankar som flyger i huvudet. Letar nu efter forum-kamrater som gör/kommer göra sin IVF på Sahlgrenska nu under hösten/vintern och vill följas åt.
    MVH

• Svar på tråden IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15
  • Gweny
    trina skrev 2014-12-12 20:27:45 följande:

Jag ska på FET på tisdag! Tycker om barnmorskorna där, de är alltid sympatiska och snälla. Idag skulle en barnmorska förklara hur jag ska fortsätta med medicinera, och jag sa att jag hade koll, det var inte första gången och man hörde på rösten att hon verkligen hoppades att det skulle vara sista gången vi gick igenom detta. Sen önskade hon oss all lycka, att hon höll tummarna och hoppades på en bra julledighet.

Hört många säga personalen där är bra! Hoppas hon får rätt och det lyckas för er nu! hur många ggr har ni försökt?
  • trina
    Gweny skrev 2014-12-12 21:08:04 följande:

Hört många säga personalen där är bra! Hoppas hon får rätt och det lyckas för er nu! hur många ggr har ni försökt?

Gjort två ivfer och det är tredje återföringen. Gjort ett ET och detta blir andra FET. Vi fick göra totalfrys förra försöket eftersom det var så många ägg, de fick ut över 30 ägg och det blev 8 embryon till frysen.
  • Cegesi
    Luthien87 skrev 2014-12-12 20:19:51 följande:

Hej på er! Jag och min sambo gjorde en IVF (eller en halv, det blev aldrig ngt att sätta tillbaka :/ ) i oktober. Nu är jag snart dags igen, börjar med nässprayen om en vecka och sen är planerad ET vecka 5 (runt 26/1). 

Skall ta Menopur istället för Gonal-f som jag tog förra gången. Är faktiskt peppad och hoppas att jag skall svara bättre på de här hormonerna

Härligt att höra! Hoppas det går bättre den här gången. :)
    trina skrev 2014-12-12 20:27:45 följande:

Jag ska på FET på tisdag! Tycker om barnmorskorna där, de är alltid sympatiska och snälla. Idag skulle en barnmorska förklara hur jag ska fortsätta med medicinera, och jag sa att jag hade koll, det var inte första gången och man hörde på rösten att hon verkligen hoppades att det skulle vara sista gången vi gick igenom detta. Sen önskade hon oss all lycka, att hon höll tummarna och hoppades på en bra julledighet.

Ja de är verkligen toppen. Jag hoppas också att det är sista gången. Skönt att ni har så många embryon i frysen! Borden ju räcka ganska långt. :)
  • Happyland
    Cegesi skrev 2014-12-05 22:27:48 följande:

Äggplocket idag gick jättebra. Fick ut 11 ägg. Nu är det bara hoppas att de blir befruktade och växer lite till på söndag. :)

Hej! Ja inte dumt med Sahlgrenskatråd även om vi inte ligger lika i våra behandlingar. :) Hoppas det går bättre för er den här gången. Hur många gånger har du försökt?
    Senast jag gjorde IVF var för ca 10 år sedan, med en annan man. Gjorde alla tre försöken, utan resultat. Hade även tur att få till frysen, men det hjälpte föga. Ska bli spännande att få starta upp igen. Hur gamla är ni andra och på vilket försök?
  • Cegesi
    Happyland skrev 2014-12-14 21:27:42 följande:

Cegesi, hur gick det för dina 11 ägg? Solig

Fick tillbaka 1 och 2 åkte i frysen. Helt okej utdelning! =)

Jag fyller 31 om en månad och min man är snart 30. Det här är vårt första riktiga försök. Gjorde ett tidigare i höstas men det fick avbrytas då de inte ville växa.
  • Happyland

En fråga till er andra: Är 38 år, alltså gammal i det här sammanhanget. Finns det fler "äldre" (låter ju som man är färdig för pension!) här? Har fått Gonal-F som jag ska spruta 300 E med. Undrar om någon av er har erfarenhet av nivån och hur många ägg det gav? Förstår självklart att allt är extemt personbundet, men man är ju nyfiken. För många år sedan, då jag gjorde IVF senast, var det Puregon och 150 E. Så man förstår ju att man ligger sämre till nu iom åldern.

• Happyland
    Cegesi skrev 2014-12-14 21:31:20 följande:
    Fick tillbaka 1 och 2 åkte i frysen. Helt okej utdelning! =)

Jag fyller 31 om en månad och min man är snart 30. Det här är vårt första riktiga försök. Gjorde ett tidigare i höstas men det fick avbrytas då de inte ville växa.
    Stort lycka till nu då!
    God utdelning, ja! Då blir man glad...
  • elsewhere

Nu har jag fått mens också, det tog fem veckor från missfallet ungefär. Ringde Sahlgrenska (har ju gjort ett försök som slutade i MA i vecka 14 nu i november) och dom sa att jag ska börja spraya med Suprecur så fort jag får nästa mens och sen drar det igång igen i vecka fem eller något sånt. 

Känns lite konstigt och läskigt, fick ju bara ut ett enda ägg, blev överstimulerad och hamnade på sjukhus, blev ändå gravid och fick sen drömmarna krossade i vecka 14 när fostret dött för länge sen. Hur ska man orka? Väntan är outhärdlig, att vara så rädd att det ska hända igen, att det inte ska bli några ägg alls, att behöva göra ett äggplock till, att vara den där "procenten" som ändå får missfall efter att ha sett fina hjärtljud i vecka sju? Jag förstår verkligen de som säger att par som inte kan få barn aldrig lyckas ta sig förbi den första inledande sorgefasen, för man har fan känslorna utanpå kroppen.

Och dom ringde mig med angående studien för att gå ner i vikt innan nästa IVF-försök. Var lite sugen på att vara med men det är så långt att åka varannan vecka i 15 veckor. Jag får göra det på egen hand istället :)

• Gweny
    elsewhere skrev 2014-12-15 12:59:02 följande:

Nu har jag fått mens också, det tog fem veckor från missfallet ungefär. Ringde Sahlgrenska (har ju gjort ett försök som slutade i MA i vecka 14 nu i november) och dom sa att jag ska börja spraya med Suprecur så fort jag får nästa mens och sen drar det igång igen i vecka fem eller något sånt. 

Känns lite konstigt och läskigt, fick ju bara ut ett enda ägg, blev överstimulerad och hamnade på sjukhus, blev ändå gravid och fick sen drömmarna krossade i vecka 14 när fostret dött för länge sen. Hur ska man orka? Väntan är outhärdlig, att vara så rädd att det ska hända igen, att det inte ska bli några ägg alls, att behöva göra ett äggplock till, att vara den där "procenten" som ändå får missfall efter att ha sett fina hjärtljud i vecka sju? Jag förstår verkligen de som säger att par som inte kan få barn aldrig lyckas ta sig förbi den första inledande sorgefasen, för man har fan känslorna utanpå kroppen.

Och dom ringde mig med angående studien för att gå ner i vikt innan nästa IVF-försök. Var lite sugen på att vara med men det är så långt att åka varannan vecka i 15 veckor. Jag får göra det på egen hand istället :)

Jag fick ett ma i somras,efter vi försökt så länge.helt oväntat plusade vi(har väldigt få egna äl) men så slutade det så hemskt. Så också rädd att om mam lyckas bli gravid igen att det ska bli ma igen. Vi såg hjärtat slå på ett vul, dem säger ju att mf-risken minskar jättemycket om hjärtat kommit igång. Så var tungt för oss.

Hoppas det kommer gå bra nästa gång för dig och mig!
Svar på tråden IVF Sahlgrenska Hösten/Vinter 14/15